DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) BIOLOGIA I MICROBIOLOGIA Codi 18214004
Ensenyament
Grau d'Infermeria (Campus Terres de l'Ebre) (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
GONZÁLEZ GARCÍA, ELENA
Adreça electrònica mariadelcarmen.nieto@urv.cat
elena.gonzalez@urv.cat
mariateresa.salvado@urv.cat
joseluis.grasa@urv.cat
Professors/es
NIETO DE LA FUENTE, MARIA DEL CARMEN
GONZÁLEZ GARCÍA, ELENA
SALVADÓ USACH, MARIA TERESA
GRASA MURO, JOSEP LLUÍS
Web
Descripció general i informació rellevant Proporcionar a l'alumne coneixements de les cèl·lules, genètica, embriologia, sistema immune, microorganismes que originen malalties infeccioses, així com donar cures d'infermeria als pacientes amb infecció.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A8 Conèixer els processos fisiopatològics, els problemes de salut mental i les necessitats nutricionals d'aquests processos; reconèixer i interpretar factors de risc i signes normals o canviants de salut-mala salut, sofriment i incapacitat de la persona en les diferents etapes del cicle vital.
 A13 Habilitat per a realitzar procediments i tècniques coneixent l'ús i la indicació de productes sanitaris vinculats a les cures d'infermeria, tenint en compte la seguretat de la persona i del professional.
 A18 Conèixer i identificar l'estructura i funció del cos humà. Comprendre les bases moleculars i fisiològiques de les cèl•lules i els teixits.
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A8 Distingir els microorganismes mes comunament associats a les infeccions, mecanismes de transmissió. i les estratègies de control i tractament
Definir els conceptes d'immunització activa i passiva i saber explicar els tipus de vacunes i la seva utilitat
Explicar les bases de la resposta immunitària a la infecció i conèixer els factors que l'alteren.
 A13 Definir els conceptes de esterilització i desinfecció i saber explicar els processos de esterilització, desinfectació i d'ús dels antisèptics
 A18 Saber distingir els diferents tipus cel•lulars, composició, funció i interrelacions
Explicar les bases genètiques de l'herència i de les malalties hereditàries.
Comprendre els mecanismes que regulen el desenvolupament embrionari i la diferenciació cel·lular
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Tema I Característiques dels éssers vius .Nivells d'organització.
Tema 2 Estructura i funció de la cèl•lula .Recanvi i mort cel•lular
Tema 3 Bases genètiques de la vida. Patrons mendelians de la herència. Gens i mutacions.
Tema 4 Cèl·lules germinals i fecundació. Mecanismes cel•lulars en les primeres etapes del desenvolupament embrionari.
Tema 5 La cèl•lula bacteriana, característiques generals.
Tema 6 Determinants de la infecció. El sistema immune i els agents infecciosos.
Tema 7 Diagnòstic de les enfermetats infeccioses.Quimioteràpia.
Tema 8 Les bactèries, virus, fongs i paràsits més importants d'interès mèdic.
Tema 9 Procès infeccios. Principals tipus d'infecció
Tema 10 Controls dels microorganismes: esterilització, desinfecció. Control i prevenció de la infecció: prevenció, aillament i inmunoprevenció.Infecció hospitàlaria
Tema 11 La infecció i els professionals de la infermeria.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A8
A13
A18
40 60 100
Seminaris
A8
A13
A18
20 22 42
Treballs
A8
A13
A18
5 8 13
Atenció personalitzada
A8
A13
A18
4 0 4
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura
Sessió Magistral Exposició teòrica de l'assignatura
Seminaris Treball i participació activa dels alumnes sobre temes concrets
Treballs Aplicació a nivell pràctic de la teoria en un context determinat

Atenció personalitzada
Descripció
Per a qualsevol dubte relacionat amb l'assignatura

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
A8
A13
A18
S'avaluarà mitjançant una prova escrita mixta 80%
Seminaris
A8
A13
A18
S'avaluarà l'assitència i participació activa de l'alumne 15%
Treballs
A8
A13
A18
S'avaluarà el contigut del treball 0.5%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

En primera convocatoria la nota final de les proves escrites mixtes serà la suma de les parts. S'ha d'aprovar cada part independentment.

En segona convocatòria es recuperaran les parts no superades amb el mateix tipus d'examen


Fonts d'informació

Bàsica SMELTZER,S.C.;BARE,B.G., ENFERMERÍA MEDICOQUIRÚRGICA:BRUNNER Y SUDDARTH , ÚLTIMA EDICIÓ DISPONIBLE, MÉXICO:McGRAW-HILL/INTERAMERICANA
LATARJET,m; RUIZ LIARD,A., ANATOMIA HUMANA , ÚLTIMA EDICIÓ DISPONIBLE , BUENOS AIRES(ETC): MÉDICA PANAMERICANA
NETTER, FRANK.H., ATLAS DE ANATOMIA HUMANA, ÚLTIMA EDICIÓ DISPONIBLE , BARCELONA(ETC):MASSON
SOBOTTA, J, ATLAS DE ANATOMIA HUMANA , ÚLTIMA EDICIÓ DISPONIBLE , MADRID: MÉDICA PANAMERICANA
PASTERNAK,C.A., BIOQUIMICA HUMANA, , EXPAX,1980 BARCELONA
SADLER, T.W., EMBRIOLOGÍA MÉDICA:CON ORIENTACIÓN CLÍNICA, ÚLTIMA EDICIÓ DISPONIBLE , BUENOS AIRES(ETC): MÉDICA PANAMERICANA
LOZANO TERUEL, J.A...(et al.), BIOQUÍMICA Y BIOLOGÍA MOLECULAR: PARA CIENCIAS DE LA SALUD, ÚLTIMA EDICIÓ DISPONIBLE, MADRID: McGRAW-HILL/INTERAMERICANA

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent