DADES IDENTIFICATIVES 2013_14
Assignatura (*) FONAMENTS DE PSICOLOGIA APLICADA Codi 18214005
Ensenyament
Grau d'Infermeria (Campus Terres de l'Ebre) (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer Únic anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
LLEIXÀ FORTUÑO, MARIA DEL MAR
Adreça electrònica mariapaz.querol@urv.cat
mar.lleixa@urv.cat
barbara.adell@urv.cat
lidia.sarrio@urv.cat
Professors/es
QUEROL VIDAL, MARÍA PAZ
LLEIXÀ FORTUÑO, MARIA DEL MAR
ADELL ARGENTO, BARBARA
SARRIO COLAS, LIDIA
Web
Descripció general i informació rellevant L’objectiu de la infermeria és la cura de la persona durant tot el seu procés vital, tenint-la en compte com a ser integral, per tant, el professional d’infermeria ha de tenir coneixements de les bases i de les principals funcions del comportament humà. Per oferir unes cures de qualitat s'ha de considerar a la persona com un tot únic amb característiques biològiques, intel•lectuals, emocionals, socials i espirituals, el funcionament integral de les quals contribueix en el procés de salut i malaltia. Aquest modul preten donar a conèixer les diferents dimensions i processos de funcionament del comportament humà des de la perspectiva filogenètica, evolutiva, bàsica i social, fent servir com a referents els diferents marcs teòrics i/o models conductuals actuals.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A7 Conèixer i valorar els canvis associats a les diferents etapes del cicle vital i la seva repercussió en la salut, identificant les modificacions estructurals, funcionals, psicològiques de formes de vida.
 A22 Expressar i gestionar les pròpies emocions, les del pacient, famílies i membres de l'equip.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A7 Identificar i analitzar els processos psicosocials bàsics
Explicar els diferents processos i condicionants evolutius
Conèixer les diferents teories del desenvolupament i evolució humana
 A22 Conèixer las pròpies reaccions emocionals
Prendre consciència de la importància de la gestió de les emocions
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Pregunta per aprendre i s’interessa per aclarir els seus dubtes
 B3 Reconeix les limitacions i punts dèbils en els seus processos i mètodes de treball
 B5 Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Unitat temàtica I: Introducció, conceptes generals. 1.La psicologia com estudi de la conducta.
2.Models de la conducta humana.
3. Perspectiva holística de la persona.
Unitat temàtica II: Processos i condicionants evolutius. 1.Dimensió psicobiològica: bases biològiques de la conducta.El son i la salut mental.Herència filogenètica. Herència ontogenètica.
2. Condicionants evolutius: maduració i adquisicions bàsiques.
Unitat temàtica III: Processos psicosocials bàsics 1. Dimensió intel·lectual: sensopercepció, aprenentatge i memòria, pensament i intel•ligència, processos de comunicació.
2. Dimensió emocional: motivació, emoció, afrontament i adaptació al canvi, estrés, intel·ligència emocional.
3.Dimensió social: factors socioculturals.
Unitat temàtica IV: Perspectiva holística del cicle vital. 1.Infància.
2.Adolescència.
3.Edat adulta.
4.Vellesa.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A7
A22
2 0 2
Sessió Magistral
A7
A22
B1
28 20 48
Resolució de problemes, exercicis
A7
A22
B1
B3
B5
20 24 44
Seminaris
A7
A22
B1
B3
B5
12 18 30
Atenció personalitzada
A7
A22
B1
B3
B5
3 0 3
 
Proves objectives de tipus test
A7
A22
1 22 23
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura de forma interactiva i participativa introduint elements d'anàlisi i reflexió.
Resolució de problemes, exercicis Taller de laboratori en grup reduït, on es formulen i analitzen problemes també s'obrin debats, lectures d'articles, exercicis proposats, relacionats amb la temàtica de l'assignatura. Es treballarà a partir de casos pràctics relacionats amb el quefer professional, també es treballarà a partir del visionat de pel·lícules i/o documentals. Posteriorment es complementen amb la realització de fitxes que afavoreixen la reflexió.
Seminaris Taller en grup reduït, participatives, l'alumnat treballarà de forma cooperativa diferents temes de l'assignatura.
Atenció personalitzada s'ofereix atenció personalitzada a tot l'alumnat prèvia cita, també mitjançant els fòrums i correu electrònic

Atenció personalitzada
Descripció
S'ofereix un horari d'atenció a l' alumnat. L'horari de tutories disponible es publica a l'espai Moodle de l'assignatura (prèvia confirmació de cita). També es poden fer consultes per correu electrònic i mitjançant els fòrums de dubtes i preguntes de l'assignatura.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
A7
A22
B1
S'avalua el treball realitzat a les sessions magistrals participatives 10% 10%
Resolució de problemes, exercicis
A7
A22
B1
B3
B5
S'avaluen diferents tasques entregades relacionades amb el treball i desenvolupament dels laboratoris: 4 entreges: Doctor, planta quarta, chimpances, emocions i memoria amb un 5% cadascuna d'elles 25%
Seminaris
A7
A22
B1
B3
B5
S'avalua:
El treball fet col·laborativament de cada etapa del cicle vital amb un 5% i una auto i una heteroavaluació conjunta del difernets seminaris fets 5%
25 %
Proves objectives de tipus test
A7
A22
Trenta preguntes tipus test sobre el contingut teòric tractat a l'assignatura. 40%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Tant en primera com en segona convocatòria s'ha de aprovar cadascuna de les parts per poder fer la mitjana, en cas de suspendre alguna de les parts a la primera convocatòria cal tornar-la a presentar en segona convocatòria, en cas de NO assistència a algun dels seminaris/laboratoris cal valorar si es possible realitzar el treball individualment, en aquest cas la nota màxima de la tasca serà un 7, si NO és possible realitzar-lo l'activitat quedarà sense avaluar.


Fonts d'informació

Bàsica Tazón P, Aseguinolaza L, García-Campayo J., Ciencias psicosociales, Barcelona: Masson., última edició disponible
Berger, K.S., Thomson R., Psicología del desarrollo: Infancia y adolescencia., Buenos Aires: Medica Panamericana., última edició disponible
Myers, D.G., Psicología. , Madrid: Medica Panamericana., última edició disponible
Pérez Fernández, V. , Procesos psicológicos básicos : un análisis funcional, Madrid [etc.] : Pearson Educación, , última edició disponible
Granados G, Sánchez M., Enfermería en salud mental, Editorial Universitaria Ramón Areces , última edició disponible

Complementària Gil J., Psicología de la Salud., Pirámide., 2004 Madrid.
Latorre JM,., Ciencias psicosociales aplicadas I., Síntesis., 1995 Madrid.
Lluch M. T,, Enfermería psicosocial y de salud mental: marco conceptual y metodológico., Universidad de Barcelona., 2005 Barcelona.
Nieto J, Abad M A, Esteban M, Tejerina M., Psicología para Ciencias de la Salud: estudio del comportamiento humano ante la enfermedad., McGraw-Hill., 2004 Madrid.
Penzo W., Psicologia per a les Ciències de la Salut, Universitat de Barcelona, 1999 Barcelona
Olivares J, Méndez FX, Técnicas de modificación de la conducta, Biblioteca nueva, 2005 Madrid
Goleman D, Inteligencia social, Kairós, 2006 Barcelona
Lange S, El libro de las emociones, EDAF, 2004 Madrid.
López F, Desarrollo afectivo y social, Pirámide, 2003 Madrid
Aguado L, Emoción, afecto y motivación, Alianza, 2005 Madrid
Fierro A, Manual de Psicología de la personalidad, Paidos, 1996 Barcelona
Corral A, Psicología evolutiva. Tomo I, UNED, 1997 Madrid
Fornés Vives J., Gómez Salgado J. , Recursos y programas para la salud mental enfermería psicosocial II, Enfo ediciones, 2008 Madrid
Berk, Laura B, Desarrollo del niño y el adolescente, Prentice Hall Iberia, última edició disponible
Lahey, Benjamin B., Introducción a la psicología., Mc Graw Hill, última edició disponible
Muñoz V, Manual de psicología del desarrollo aplicada a la educación, Edit Pirámide, última edició disponible
Townsend M, Fundamentos de enfermería en psiquiatría , Mc Graw Hill, -ultima edició disponible
Santiago J., Tornay F., Gómez E., Elosúa MR., Procesos psicológicos básicos, Mc Graw Hill, última edició disponible
Terol MJ., Quiles Y., Pérez MV., Manual de evaluación psicosocial en contextos de salud, Pirámide, última edició disponible

http://wwwpsiquitria.com, http://wwwcop.es, http://wwwpsicologia-online.com, http://wwwrems.com, http://wwwpsicocentro.com , http://psicovirtual.com

 


Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent