DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) RELACIÓ TERAPÈUTICA I COMUNICACIÓ EN LA INFERMERIA Codi 18214006
Ensenyament
Grau d'Infermeria (Campus Terres de l'Ebre) (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Segon Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
LLEIXÀ FORTUÑO, MARIA DEL MAR
Adreça electrònica mariapaz.querol@urv.cat
nuria.albacar@urv.cat
mar.lleixa@urv.cat
pereantoni.dalmau@urv.cat
barbara.adell@urv.cat
Professors/es
QUEROL VIDAL, MARÍA PAZ
ALBACAR RIOBOÓ, NÚRIA MARIA
LLEIXÀ FORTUÑO, MARIA DEL MAR
DALMAU LLORCA, PERE ANTONI
ADELL ARGENTO, BARBARA
Web
Descripció general i informació rellevant Introduir l’alumnat en els aspectes de comunicació i relació d’ajuda bàsics pel desenvolupament de la seva pràctica professional en relació a la persona, la família i el grup amb una perspectiva de cuidatge integral.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A21 Comunicar-se de forma efectiva amb pacients, família, comunitat i amb l'equip interdisciplinari.
 A22 Expressar i gestionar les pròpies emocions, les del pacient, famílies i membres de l'equip.
 A23 Establir relacions terapèutiques amb les persones i les seves famílies.
 A24 Informar, registrar, documentar i derivar cuidats utilitzant les tecnologies adequades.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A21 Afavorir la dinàmica grupal.
Distingir els diferents components de la comunicació
Reconèixer els diferents estils de comunicació.
Practicar habilitats assertives per al desenvolupament del rol professional.
 A22 Analitzar els processos cognitius i la seva relació amb les emocions que provoquen els individus.
Identificar les diferents emocions.
Identificar els conceptes bàsics de la intel·ligència emocional i aplicar-los per a regular les emocions.
 A23 Desenvolupar les habilitats bàsiques per a establir la relació terapèutica.
Conèixer els elements bàsics de l'entrevista clínica.
Desenvolupar habilitats comunicatives que afavoreixin la relació terapèutica.
 A24 Valorar la importància dels registres i practicar la seva realització.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B2 Reflexionar sobre la importància de desenvolupar les tècniques cognitives-conductals en la pràctica professional.
Aplicar les tècniques cognitives conductals per a resoldre situacions complexes en la vida personal i/o professional.
 B6 Adquirir habilitats per a establir converses, parlar en públic i interactuar en diferents escenaris socials.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Unitat 1: Comunicació intrapersonal i dinàmica grupal • Relació intrapersonal: Autoconeixement: autocura, autoestima, autoconcepte, valors i creençes, Anàlisis transaccional
• Procés comunicatiu: comunicació
• Estils comunicatius
• La infermera com a persona i com a membre del equip
Unitat temàtica II: Comunicació i relació terapèutica • Relació Terapèutica: Empatia, Escolta activa, Observació, Fases de la relació terapèutic
• Expectatives i temors
• L’entrevista
• La comunicació en el sistema familiar
• Comunicació intercultural
• Pèrdua i dol.Procés comunicatiu en situacions difícils
• Registres d’infermeria
Unitat temàtica III: Tècniques d’assessorament i negociació • Tècniques per desenvolupar els recursos personals: Tècnica de resolució de problemes, Reestructuració cognitiva, assertivitat
• Tècniques de negociació
• Tècniques benestar psicològic
• Habilitats per parlar en públic

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A21
A22
A23
B2
B6
18 40 58
Pràctiques a laboratoris
A21
A22
A23
A24
B2
B6
40 48 88
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves objectives de tipus test
A21
A22
A23
A24
B2
B6
1 0 1
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l’assignatura i activitats per a prendre contacte i recollir informació dels alumnes
Sessió Magistral Exposició dels continguts teòrics de l’assignatura de forma interactiva i participativa introduint elements d’anàlisi i reflexió
Pràctiques a laboratoris Tallers interactius en grups reduïts, participatius, basats en el treball i participació activa de l’estudiant. Es reflexionarà (de forma oral i escrita) individual i en grup sobre els diferents aspectes de les habilitats de comunicació. S’entrenarà per l’adquisició d’aquestes habilitats mitjançant simulacions, exercicis, reflexions, dinàmiques grupals, casos pràctics i visionat de pel•lícules i/o documentals

Atenció personalitzada
Descripció
S'ofereix la possibilitat a l'alumnat de demanar tutories presencials sobre l'assignatura mitjançant l'aplicatiu moodle tutoria o bé per correu electrònic,o pel fòrum de l'assignatura, sempre prèvia confirmació de cita

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques a laboratoris
A21
A22
A23
A24
B2
B6
S’avaluarà l’assistència i la participació activa en les dinàmiques que es realitzin (5%), així com la presentació oral d'un tema (15%)
I els diaris reflexius relacionats al continguts dels laboratoris 40% (10% el primer i els altres dos restants 15% cadascun)
60%
Proves objectives de tipus test
A21
A22
A23
A24
B2
B6
Preguntes tipus test sobre el contingut teòric i pràctic tractat en l’assignatura. 40%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La no assistència als tallers suposo que no es pot realitzar el diari reflexiu corresponent en aquest cas cal contactar amb la professora responsable per a que doni l'opció d'un treball substitutori en segona convocatòria. S'ha d'aprovar cadascuna de les parts per poder fer mitjana tant primera com en segona convocatòria , en cas de suspendre alguna de les parts a la primera convocatòria cal tornar-la a presentar en segona convocatòria, en cas de No assistència a algun dels seminaris cal parlar amb la professora per veure quin ha de ser el treball substitutori que cal presentar en segona convocat`ria que sempre serà relacionat amb un treball reflexiu sobre el contingut del seminari.

Per tant en segona convocatòria cas A: Prova objectiva test 40%, presentació oral 15%, diaris 40% (10% si es el primer i els altres dos restants 15% cadascun)

Cas B: alumnat que no ha assistit a la major part de les sessions: 40% prova objectiva i 40% treball reflexiu que indicarà el professorat relacionat amb l'assignatura. Nota màxima 8. S'ha d'aprovar cada apartat per poder mitjana.


Fonts d'informació

Bàsica Novel G y cols, Enfermeria Psicosocial, última edició disponible,
Tazón P y cols, Relación y comunicación , última edició disponible ,
Cibanal L y cols, Técnicas de comunicacióny relación de ayuda en Ciencias de la Salud, última edició disponible ,
Valverde C, Comunicación terapéutica en enfermería, última edició disponible ,
Roca E., Cómo mejorar tus habilidades sociales, última edició disponible ,

Complementària Colell R, Psicología de las relaciones humanas, de Paris, 2010, Lleida

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent