Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A21 |
Comunicar-se de forma efectiva amb pacients, família, comunitat i amb l'equip interdisciplinari. |
| A22 |
Expressar i gestionar les pròpies emocions, les del pacient, famílies i membres de l'equip. |
| A23 |
Establir relacions terapèutiques amb les persones i les seves famílies. |
| A24 |
Informar, registrar, documentar i derivar cuidats utilitzant les tecnologies adequades. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B2 |
Resoldre problemes complexos de forma efectiva. |
| B6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A21 |
Afavorir la dinàmica grupal.
Distingir els diferents components de la comunicació
Reconèixer els diferents estils de comunicació.
Practicar habilitats assertives per al desenvolupament del rol professional.
| | A22 |
Analitzar els processos cognitius i la seva relació amb les emocions que provoquen els individus.
Identificar les diferents emocions.
Identificar els conceptes bàsics de la intel·ligència emocional i aplicar-los per a regular les emocions.
| | A23 |
Desenvolupar les habilitats bàsiques per a establir la relació terapèutica.
Conèixer els elements bàsics de l'entrevista clínica.
Desenvolupar habilitats comunicatives que afavoreixin la relació terapèutica.
| | A24 |
Valorar la importància dels registres i practicar la seva realització.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B2 |
Reflexionar sobre la importància de desenvolupar les tècniques cognitives-conductals en la pràctica professional.
Aplicar les tècniques cognitives conductals per a resoldre situacions complexes en la vida personal i/o professional.
| | B6 |
Adquirir habilitats per a establir converses, parlar en públic i interactuar en diferents escenaris socials.
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Unitat 1: Comunicació intrapersonal i dinàmica grupal |
• Relació intrapersonal: Autoconeixement: autocura, autoestima, autoconcepte, valors i creençes, Anàlisis transaccional, mindfulnes o consciència plena
• Procés comunicatiu: comunicació
• Estils comunicatius
• La infermera com a persona i com a membre del equip |
Unitat temàtica II: Comunicació i relació terapèutica |
• Relació Terapèutica: Empatia, Escolta activa, Observació, Fases de la relació terapèutic
• Expectatives i temors
• L’entrevista
• La comunicació en el sistema familiar
• Comunicació intercultural
• Pèrdua i dol.Procés comunicatiu en situacions difícils
• Noves formes de comunicar
• Registres d’infermeria
|
Unitat temàtica III: Tècniques d’assessorament i negociació |
•Tècniques per desenvolupar els recursos personals: Tècnica de resolució de problemes, Reestructuració cognitiva, assertivitat
•Tècniques de negociació
•Coaching i salut
•Tècniques benestar psicològic
• Habilitats per parlar en públic
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
25 |
30 |
55 |
Pràctiques a laboratoris |
|
34 |
30 |
64 |
Fòrums de discussió |
|
0 |
3 |
3 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
1 |
25 |
26 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l’assignatura i activitats per a prendre contacte i recollir expectatives i motivacions de l'alumnat |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts teòrics de l’assignatura de forma interactiva i participativa introduint elements d’anàlisi i reflexió |
Pràctiques a laboratoris |
Laboratoris interactius en grups reduïts, participatius, basats en el treball i participació activa de l’estudiant. Es reflexionarà (de forma oral i escrita) individual i en grup sobre els diferents aspectes de les habilitats de comunicació. S’entrenarà per l’adquisició d’aquestes habilitats mitjançant simulacions, exercicis, reflexions, dinàmiques grupals, casos pràctics i visionat de pel•lícules i/o documentals, es reflexiona sobre les activitats desenvolupades realizant diaris reflexius postsessió. Es realitzarà una presentació oral. |
Fòrums de discussió |
Fòrum de discussió per dabatre aspectes relacionats amb el temari tractat a les magistrals |
Atenció personalitzada |
tutories personalitzades i/o via correu electrònic o moodle |
Descripció |
S'ofereix la possibilitat a l'alumnat de demanar tutories presencials sobre l'assignatura mitjançant l'aplicatiu moodle tutoria o bé per correu electrònic,o pel fòrum de l'assignatura, sempre prèvia confirmació de cita |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Pràctiques a laboratoris |
|
S’avaluarà la presentació oral d'un tema (10%)
I els diaris reflexius relacionats al continguts dels laboratoris 40% |
50% |
Fòrums de discussió |
|
participació pertinent fòrum discussió |
10% |
Proves objectives de tipus test |
|
Examen relacionat amb el contingut teòric i pràctic tractat a l’assignatura. |
40% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
La NO assistència als tallers suposa que NO es pot realitzar el diari reflexiu corresponent, quedarà la tasca sense avaluar i sense qualificació. S'ha d'aprovar cadascuna de les parts per poder fer mitjana. Segona convocatòria: l'alumne que no hagui superat la prova objectiva test pot presentar-se en segona convocatòria, s'ha d'aprovar cadascuna de les parts per poder fer mitjana. Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora. |
Bàsica |
Novel G y cols, Enfermeria Psicosocial y de salud mental, última edició disponible, Masson
Tazón P y cols, Relación y comunicación , última edició disponible , DAE
Cibanal L y cols, Técnicas de comunicacióny relación de ayuda en Ciencias de la Salud, última edició disponible , Elsevier
Roca E., Cómo mejorar tus habilidades sociales, última edició disponible , ACDE Ediciones
Bellido J.C., Lendínez J. F., Proceso enfermero desde el modelo de cuidados de Virginia Henderson y los lenguajes NNN (en línia), Ilustre colegio oficial de Enfermería de Jaen, última edició disponible
Granados G., Sánchez M., Enfermería en salud mental, Editorial universitaria Ramón Areces, última edició disponible
Gómez Sánchez R, Gómez Díaz M, Gómez Sánchez R, Manual de atención psicosocial, Monsa Prayma, última edició disponible
Küppers V, Vivir la vida con sentido. Actitudes para vivir con pasión y entusiasmo, Plataforma actual, última edición disponible
Molins J, Coaching i salut. Pacients i metges:una nova actitud, Plataforma actual, última edició disponible
|
|
Complementària |
Colell R, Psicología de las relaciones humanas, de Paris, 2010, Lleida
Valverde Cl, Comunicación terapéutica en Enfermería, última edició disponible, DAE
Simón V., Aprender a practicar Mindfulness, última edició disponible, Sello editorial
Mateo L., Azul serenidad o la muerte d elos seres queridos, última edició disponible, Punto de lectura
Vergés L,Novell R, Gardella R, Ribas N, dincat, La salut de les persones amb discapacitat intel·lectual: què hem de tenir en compte? guia pràctica per a professionals de la salut, última edició disponible, Barcelona
Generalitat de Catalunya, Recomanacions als professionals sanitaris per a l'atenció als malalats al final de la vida, última edició disponible, Barcelona
Bimbela JL, Cuidando al profesional de la salud. Habilidades emocionales y de comunicación, última edició disponible, Granada
Cebolla A, García CampayoJ, DeMarzo M, Mindfulness y ciencia: De la tradición a la modernidad, última edició disponible, Alianza editorial
Sequeira C, Comunicaçao Clínica e relaçao de ajuda, última edició disponible, LIdel
Martíanez, Terrón, Gallego, Álvarez, Rubio , Hernando, Competencias en las prácticas clínicas en ciencias de la salud, última edició disponible, Panamericana
Ruiz Moral R, Comunicación clínica. principios y habilidades para la práctica, Última edició disponible, Panamericana
|
www.infermeriavirtual.com En cada tema es suggerira bibliografia addicional i /o complementària |
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
FONAMENTS DE PSICOLOGIA APLICADA/18214005 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|