DADES IDENTIFICATIVES 2016_17
Assignatura (*) RELACIÓ TERAPÈUTICA I COMUNICACIÓ EN LA INFERMERIA Codi 18214006
Ensenyament
Grau d'Infermeria (Campus Terres de l'Ebre) (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Segon 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
MONTESO CURTO, MARIA PILAR
Adreça electrònica mariapilar.monteso@urv.cat
pereantoni.dalmau@urv.cat
mariacarmen.marti@urv.cat
georgina.casanova@urv.cat
raquelestela.criado@urv.cat
Professors/es
MONTESO CURTO, MARIA PILAR
DALMAU LLORCA, PERE ANTONI
MARTÍ GARCÍA, MARIA CARMEN
CASANOVA GARRIGOS, GEORGINA
CRIADO PERSONAT, RAQUEL ESTELA
Web
Descripció general i informació rellevant Introduir l’alumnat en els aspectes de comunicació i relació d’ajuda bàsics pel desenvolupament de la seva pràctica professional en relació a la persona, la família i el grup amb una perspectiva de cuidatge integral.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A21 Comunicar-se de forma efectiva amb pacients, família, comunitat i amb l'equip interdisciplinari.
 A22 Expressar i gestionar les pròpies emocions, les del pacient, famílies i membres de l'equip.
 A23 Establir relacions terapèutiques amb les persones i les seves famílies.
 A24 Informar, registrar, documentar i derivar cuidats utilitzant les tecnologies adequades.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A21 Afavorir la dinàmica grupal.
Distingir els diferents components de la comunicació
Reconèixer els diferents estils de comunicació.
Practicar habilitats assertives per al desenvolupament del rol professional.
 A22 Analitzar els processos cognitius i la seva relació amb les emocions que provoquen els individus.
Identificar les diferents emocions.
Identificar els conceptes bàsics de la intel·ligència emocional i aplicar-los per a regular les emocions.
 A23 Desenvolupar les habilitats bàsiques per a establir la relació terapèutica.
Conèixer els elements bàsics de l'entrevista clínica.
Desenvolupar habilitats comunicatives que afavoreixin la relació terapèutica.
 A24 Valorar la importància dels registres i practicar la seva realització.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B2 Reflexionar sobre la importància de desenvolupar les tècniques cognitives-conductals en la pràctica professional.
Aplicar les tècniques cognitives conductals per a resoldre situacions complexes en la vida personal i/o professional.
 B6 Adquirir habilitats per a establir converses, parlar en públic i interactuar en diferents escenaris socials.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Unitat 1: Comunicació intrapersonal i dinàmica grupal • Relació intrapersonal: Autoconeixement: autocura, autoestima, autoconcepte, valors i creençes, Anàlisis transaccional, mindfulnes o consciència plena
• Procés comunicatiu: comunicació
• Estils comunicatius
• La infermera com a persona i com a membre del equip
Unitat temàtica II: Comunicació i relació terapèutica • Relació Terapèutica: Empatia, Escolta activa, Observació, Fases de la relació terapèutic
• Expectatives i temors
• L’entrevista
• La comunicació en el sistema familiar
• Comunicació intercultural
• Pèrdua i dol.Procés comunicatiu en situacions difícils
• Noves formes de comunicar
• Registres d’infermeria
Unitat temàtica III: Tècniques d’assessorament i negociació •Tècniques per desenvolupar els recursos personals: Tècnica de resolució de problemes, Reestructuració cognitiva, assertivitat
•Tècniques de negociació
•Coaching i salut
•Tècniques benestar psicològic
• Habilitats per parlar en públic

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A21
A22
A23
A24
B2
B6
25 30 55
Pràctiques a laboratoris
A21
A22
A23
A24
B2
B6
34 30 64
Fòrums de discussió
A21
0 3 3
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves objectives de tipus test
A21
A22
A23
A24
B2
B6
1 25 26
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l’assignatura i activitats per a prendre contacte i recollir expectatives i motivacions de l'alumnat
Sessió Magistral Exposició dels continguts teòrics de l’assignatura de forma interactiva i participativa introduint elements d’anàlisi i reflexió
Pràctiques a laboratoris Laboratoris interactius en grups reduïts, participatius, basats en el treball i participació activa de l’estudiant. Es reflexionarà (de forma oral i escrita) individual i en grup sobre els diferents aspectes de les habilitats de comunicació. S’entrenarà per l’adquisició d’aquestes habilitats mitjançant simulacions, exercicis, reflexions, dinàmiques grupals, casos pràctics i visionat de pel•lícules i/o documentals, es reflexiona sobre les activitats desenvolupades realizant diaris reflexius postsessió. Es realitzarà una presentació oral.
Fòrums de discussió Fòrum de discussió per dabatre aspectes relacionats amb el temari tractat a les magistrals
Atenció personalitzada tutories personalitzades i/o via correu electrònic o moodle

Atenció personalitzada
Descripció
S'ofereix la possibilitat a l'alumnat de demanar tutories presencials sobre l'assignatura mitjançant l'aplicatiu moodle tutoria o bé per correu electrònic,o pel fòrum de l'assignatura, sempre prèvia confirmació de cita

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques a laboratoris
A21
A22
A23
A24
B2
B6
S’avaluarà la presentació oral d'un tema (10%)
I els diaris reflexius relacionats al continguts dels laboratoris 40%
50%
Fòrums de discussió
A21
participació pertinent fòrum discussió 10%
Proves objectives de tipus test
A21
A22
A23
A24
B2
B6
Examen relacionat amb el contingut teòric i pràctic tractat a l’assignatura. 40%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La NO assistència als tallers suposa que NO es pot realitzar el diari reflexiu corresponent, quedarà la tasca sense avaluar i sense qualificació. S'ha d'aprovar cadascuna de les parts per poder fer mitjana.

Segona convocatòria: l'alumne que no hagui superat la prova objectiva test pot presentar-se en segona convocatòria, s'ha d'aprovar cadascuna de les parts per poder fer mitjana.

Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora.


Fonts d'informació

Bàsica Novel G y cols, Enfermeria Psicosocial y de salud mental, última edició disponible, Masson
Tazón P y cols, Relación y comunicación , última edició disponible , DAE
Cibanal L y cols, Técnicas de comunicacióny relación de ayuda en Ciencias de la Salud, última edició disponible , Elsevier
Roca E., Cómo mejorar tus habilidades sociales, última edició disponible , ACDE Ediciones
Bellido J.C., Lendínez J. F., Proceso enfermero desde el modelo de cuidados de Virginia Henderson y los lenguajes NNN (en línia), Ilustre colegio oficial de Enfermería de Jaen, última edició disponible
Granados G., Sánchez M., Enfermería en salud mental, Editorial universitaria Ramón Areces, última edició disponible
Gómez Sánchez R, Gómez Díaz M, Gómez Sánchez R, Manual de atención psicosocial, Monsa Prayma, última edició disponible
Küppers V, Vivir la vida con sentido. Actitudes para vivir con pasión y entusiasmo, Plataforma actual, última edición disponible
Molins J, Coaching i salut. Pacients i metges:una nova actitud, Plataforma actual, última edició disponible

Complementària Colell R, Psicología de las relaciones humanas, de Paris, 2010, Lleida
Valverde Cl, Comunicación terapéutica en Enfermería, última edició disponible, DAE
Simón V., Aprender a practicar Mindfulness, última edició disponible, Sello editorial
Mateo L., Azul serenidad o la muerte d elos seres queridos, última edició disponible, Punto de lectura
Vergés L,Novell R, Gardella R, Ribas N, dincat, La salut de les persones amb discapacitat intel·lectual: què hem de tenir en compte? guia pràctica per a professionals de la salut, última edició disponible, Barcelona
Generalitat de Catalunya, Recomanacions als professionals sanitaris per a l'atenció als malalats al final de la vida, última edició disponible, Barcelona
Bimbela JL, Cuidando al profesional de la salud. Habilidades emocionales y de comunicación, última edició disponible, Granada
Cebolla A, García CampayoJ, DeMarzo M, Mindfulness y ciencia: De la tradición a la modernidad, última edició disponible, Alianza editorial
Sequeira C, Comunicaçao Clínica e relaçao de ajuda, última edició disponible, LIdel
Martíanez, Terrón, Gallego, Álvarez, Rubio , Hernando, Competencias en las prácticas clínicas en ciencias de la salud, última edició disponible, Panamericana
Ruiz Moral R, Comunicación clínica. principios y habilidades para la práctica, Última edició disponible, Panamericana

www.infermeriavirtual.com

En cada tema es suggerira bibliografia addicional i /o complementària

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
FONAMENTS DE PSICOLOGIA APLICADA/18214005
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent