DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) TECNOLOGIES DE LA INFORMACIÓ I DE LA COMUNICACIÓ I DOCUMENTACIÓ Codi 18214008
Ensenyament
Grau d'Infermeria (Campus Terres de l'Ebre) (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer Anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
GARCÍA MARTÍNEZ, MONTSERRAT
Adreça electrònica elena.gonzalez@urv.cat
montserrat.garciam@urv.cat
mariapaz.querol@urv.cat
Professors/es
GONZÁLEZ GARCÍA, ELENA
GARCÍA MARTÍNEZ, MONTSERRAT
QUEROL VIDAL, MARÍA PAZ
Web
Descripció general i informació rellevant Les tecnologies de la Informació i Comunicació (TIC) són inqüestionables, formen part de la cultura tecnològica que ens envolta i hem de conviure amb elles. Les persones necessiten una alfabetització digital que els hi permeti la utilització de forma eficaç i eficient d’aquests instruments en les seves activitats professionals. Al mateix temps, les TIC han facilitat el creixement exponencial de la informació disponible, cada vegada més heterogènia, l’autenticitat de la qual, la validesa i la credibilitat han d’establir-se contínuament. El propòsit d’aquesta assignatura és establir els fonaments teòrics i pràctics bàsics per a l’ús bàsic de les TIC i la cerca d’informació professional. És una assignatura amb una orientació fonamentalment pràctica, en la que l’estudiant ha d’adquirir habilitats tant per fer servir les TIC com per a la cerca d’informació, desenvolupant actituds socials ètiques sobre la comunicació i la informació.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A20 Coneixements rellevants sobre les evidències científiques en salut per a aplicar-lo a la investigació, la presa de decisions i la resolució de problemes en la pràctica infermera.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A20 Identificar les necessitats d’informació relacionades amb les cures de salut tant personals com les dels usuaris
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B4 Gestiona i organitza el treball i el temps d’ acord amb la planificació donada
Fa el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C2 Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Utilitza la informació comprenent les implicacions econòmiques, legals, socials i ètiques de l’ accés a la informació i el seu ús

Continguts
Tema Subtema
UNITAT TEMÀTICA I:
La Societat de la Informació i el Coneixement i la seva relació amb les Tecnologies de la Informació i Comunicació
(TIC)
- Dades, informació i coneixement
- Societat de la Informació i Societat del
Coneixement
- Concepte de TIC i la seva influència en el
desenvolupament de la societat actual
- La competència informacional


UNITAT TEMÀTICA II:
Ètica de la informació
- Dret d’accés universal a la informació
- Respecte a les persones i les cultures
- Privacitat i confidencialitat
- Propietat intel•lectual y copyrigth
- Comportament a la xarxa
- Preservació i emmagatzematge de la informació
UNITAT TEMÀTICA III:
La informació
- Característiques de la informació disponible en l'actualitat
- Principals problemes en la cerca i selecció de la informació
- Concepte de "font d'informació"
- Diferents fonts d'informació

UNITAT TEMÀTICA IV:
La cerca bibliogràfica

- Fases de la cerca i selecció de la informació
- Els catàlegs en línia de les biblioteques
- Les bases de dades professionals
- Sistemes de gestió de referències bibliogràfiques
- Cerca i avaluació de la informació a Internet
UNITAT TEMÀTICA V:
Ús de les Tecnologis de la Informació i Comunicació en l'àmbit de la salut
- Xarxes socials professionals
- Els blogs com a intruments de comunicació en la web
- Comunicació audiovisual

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A20
B4
C2
C3
2 2 4
Fòrums de discussió
B4
C2
2 2 4
Resolució de problemes, exercicis
A20
B4
C3
2 6 8
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
B4
C2
C3
2 10 12
Treballs
A20
B4
C2
C3
4 40 44
Pràctiques a través de TIC
B4
C2
6 6 12
Seminaris
B4
C2
8 10 18
Estudis previs
A20
C3
2 10 12
Atenció personalitzada
4 2 6
 
Proves mixtes
A20
C2
C3
6 24 30
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura; presa de contacte; expectatives dels estudiants; informació en relació a l'evolució de l'assignatura: cronograma d'activitats i sistema d'avaluació.
Fòrums de discussió Activitats en el Moodle de l'assignatura on es debat sobre la resolució de problemes, els exercicis i els treballs que s'han de resoldre durant el desenvolupament de l'assignatura
Resolució de problemes, exercicis Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura, per part de l'alumne.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Aplicar, a nivell pràctic, la teoria d'un àmbit de coneixement en un context determinat. Exercicis pràctics a través de les TIC de manera autònoma.
Treballs Treballs que realitza l'alumne de forma autònoma, amb el seguiment de la professora, mitjançant tutoria presencial o virtual i que l'estudiant haurà de lliurar en una data concreta i en format electrònic, a l'espai Mooddle de l'assignatura.
Pràctiques a través de TIC Aplicar, a nivell pràctic, la teoria d'un àmbit de coneixement en un context determinat. Exercicis pràctics a través de les TIC de manera autònoma.
Seminaris Treball en profunditat d'un tema (monogràfic). Ampliació i relació dels continguts donats a les sessions magistrals amb el quefer professional.
Estudis previs Cerca, lectura i treball de documentació necessaris per fer els treballs, participar en els fòrum o resoldre exercicis.

Atenció personalitzada
Descripció
Temps que la professora té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes. Podrà ser de forma presencial o mitjançant el correu electrònic. Per a la modalitat presencial, l' estudiant haurà de demanar cita prèviament, dins de l'horari establert al començament de curs.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Treballs
A20
B4
C2
C3
- Que el contingut i la presentació s'ajustin al que es demana.

- Lliurament en el termini fixat

- S'han de presentar tots els treballs






60%


Pràctiques a través de TIC
B4
C2
- Contingut, qualitat d'imatge i durada en relació al que es demana a l'enunciat

- Lliurament en el termini fixat.

- Presentació obligatòria
10%
Proves mixtes
A20
C2
C3
- Examen en línia amb diversos exercicis escrits.

- Presentació obligatòria
30%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Important:

- Cal presentar tots els treballs, les pràctiques a través de les TIC i la prova mixta.

- La no presentació en el terme fixat de qualsevol d'aquestes activitats serà motiu d'exclusió de l'avaluació continuada i l'estudiant anirà directament a l'examen de recuperació.

- Per superar l'assignatura, la suma de les qualificacions de totes les activitats ha de ser 5.

- Si aquesta nota ès inferior, l'estudiant haurà de fer l'examen de recuperació per superar l'assignatura.

Examen de recuperació

- Es fará en línia, amb connexió a Internet

- Tindrá una durada de 4h, amb un descans a la mtija part.

- Es composarà d'exercicis semblants als realitzats durant l'avaluació continuada però de resolució més curta

${1}i${1}i


${1}i${1}i


Fonts d'informació

Bàsica Parry Aftab , Internet con los menores riesgos, Darrera edició disponible, Bilbao : Edex, cop.
José Antonio Cordón García, Jesús López Lucas, José Raúl Vaquero Pulido , Manual de búsqueda documental y práctica bibliográfica , Darrera edició disponible , Madrid : Pirámide
C. Monereo (coord.) ; A. Badia ... [et al.] , Internet y competencias básicas : aprender a colaborar, a comunicarse, a participar, a aprender , Darrera edició disponible , Barcelona : Graó
Abella Espar, María Teresa , Conocimiento y localización de las fuentes de información según el ámbito de la consulta , Darrera edició disponible , Editorial UOC, S.L.
Cristina Bojo Canales, et al , Internet Visible e Invisible: búsqueda y selección de recursos de información en ciencias de la salud. , Darrera edició disponible , Madrid: Instituto de Salud Carlos III, 2004
Buxarrais Estrada, M. Rosa ; Tey Teijón, Amèlia , Ética de la información , Darrera edició disponible , Editorial UOC, S.L. 2004
Aragón Reyes, Manuel, Incidencia de internet en los derechos fundamentales , Darrera edició disponible , Banco Santander Central Hispano, S.A. Asesoría
Ortega Díaz, Juan Francisco , Los enlaces en Internet : propiedad intelectual e industrial y responsabilidad de los prestadores , Darrera edició disponible , Editorial Aranzadi, S.A.
Weckert, John ; Adeney, Douglas, : Ética informática y de las ciencias de la información, Darrera edició disponible , Editorial Fragua

Web de la Biblioteca Virtual en Salud de España: http://bvs.isciii.es/E/index.php

 

Avís:

Hi haurà una bibliografia complementària recomanada a cadascuna de les activitats programades

Complementària Martínez, María Dolores , Cómo redactar referencias y citas bibliográficas en un trabajo de investigación : aplicación práctica del Harvard Style , 1ª edició, Madrid : Anabad, 2007
Sahagún, Felipe , De Gutenberg a Internet : la sociedad internacional de la información , 1ª edició, Fragua, 2004
Blázquez, Niceto , El desafío ético de la información , 1ª edició, Edibesa, 2000
Sanchis Martínez, María Trinidad , Derechos de autor, digitalización e Internet , 1ª edició, Editorial Universitas, S.A., 2004

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent