DADES IDENTIFICATIVES 2015_16
Assignatura (*) TECNOLOGIES DE LA INFORMACIÓ I DE LA COMUNICACIÓ I DOCUMENTACIÓ Codi 18214008
Ensenyament
Grau d'Infermeria (Campus Terres de l'Ebre) (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
GARCÍA MARTÍNEZ, MONTSERRAT
Adreça electrònica montserrat.garciam@urv.cat
Professors/es
GARCÍA MARTÍNEZ, MONTSERRAT
Web
Descripció general i informació rellevant Les tecnologies de la Informació i Comunicació (TIC) són inqüestionables, formen part de la cultura tecnològica que ens envolta i hem de conviure amb elles. Les persones necessiten una alfabetització digital que els hi permeti la utilització de forma eficaç i eficient d’aquests instruments en les seves activitats professionals. Al mateix temps, les TIC han facilitat el creixement exponencial de la informació disponible, cada vegada més heterogènia, l’autenticitat de la qual, la validesa i la credibilitat han d’establir-se contínuament. El propòsit d’aquesta assignatura és establir els fonaments teòrics i pràctics bàsics per a l’ús bàsic de les TIC i la cerca d’informació professional. És una assignatura amb una orientació fonamentalment pràctica, en la que l’estudiant ha d’adquirir habilitats tant per fer servir les TIC com per a la cerca d’informació, desenvolupant actituds socials ètiques sobre la comunicació i la informació.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A20 Coneixements rellevants sobre les evidències científiques en salut per a aplicar-lo a la investigació, la presa de decisions i la resolució de problemes en la pràctica infermera.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A20 Identificar les necessitats d’informació relacionades amb les cures de salut tant personals com les dels usuaris
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B4 Gestiona i organitza el treball i el temps d’ acord amb la planificació donada
Fa el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C2 Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Utilitza la informació comprenent les implicacions econòmiques, legals, socials i ètiques de l’ accés a la informació i el seu ús

Continguts
Tema Subtema
UNITAT TEMÀTICA I:
Informació i coneixement i la seva relació amb les Tecnologies de la Informació i Comunicació (TIC)
- Dades, informació i coneixement
- Característiques de la informació disponible en l'actualitat
- Concepte de "font d'informació"
- Diferents fonts d'informació
- Concepte de TIC
- Competència Informacional

UNITAT TEMÀTICA II:
Ètica de la informació
- Dret d’accés universal a la informació
- Respecte a les persones i les cultures
- Privacitat i confidencialitat
- Propietat intel•lectual y copyrigth
- Comportament a la xarxa
- Preservació i emmagatzematge de la informació
UNITAT TEMÀTICA III:
La cerca bibliogràfica

- Fases de la cerca i selecció de la informació
- Els catàlegs en línia de les biblioteques
- Les bases de dades professionals
- Sistemes de gestió de referències bibliogràfiques

UNITAT TEMÀTICA IV:
La informació a Internet
- Característiques de la informació
- Fonts d'informació
- Avaluació de la informació
- Seguretat i privacitat en Internet
UNITAT TEMÀTICA V:
Ús professional de les Tecnologies de la Informació i Comunicació
- Blocs
- Xarxes socials professionals
- Comunicació audiovisual


Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A20
B4
C2
C3
2 2 4
Resolució de problemes, exercicis
A20
B4
C3
6 3 9
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
B4
C2
C3
6 2 8
Treballs
A20
B4
C2
C3
2 30 32
Pràctiques a través de TIC
B4
C2
6 6 12
Estudis previs
A20
C3
4 5 9
Sessió Magistral
A20
C3
30 30 60
Atenció personalitzada
2 2 4
 
Proves mixtes
A20
C2
C3
6 6 12
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura; presa de contacte; expectatives dels estudiants; informació en relació a l'evolució de l'assignatura: cronograma d'activitats i sistema d'avaluació.
Resolució de problemes, exercicis Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura, per part de l'alumne.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Aplicar, a nivell pràctic, la teoria d'un àmbit de coneixement en un context determinat. Exercicis pràctics a través de les TIC de manera autònoma.
Treballs Treballs que realitza l'alumne de forma autònoma, amb el seguiment de la professora, mitjançant tutoria presencial o virtual i que l'estudiant haurà de lliurar en una data concreta i en format electrònic, a l'espai Mooddle de l'assignatura.
Pràctiques a través de TIC Aplicar, a nivell pràctic, la teoria d'un àmbit de coneixement en un context determinat. Exercicis pràctics a través de les TIC de manera autònoma.
Estudis previs Cerca, lectura i treball de documentació necessaris per fer els treballs, participar en els fòrum o resoldre exercicis.
Sessió Magistral Exposició en clase dels conceptes bàsics de la competència informacional
Atenció personalitzada Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes.

Atenció personalitzada
Descripció
Temps que la professora té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes. Podrà ser de forma presencial o mitjançant el correu electrònic. Per a la modalitat presencial, l' estudiant haurà de demanar cita prèviament, dins de l'horari establert al començament de curs.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis
A20
B4
C3
Exercicis que es fan durant tot el temps de desenvolupament de l'assignatura en relació a les classes magistrals .
Presentació obligatòria
10%



Treballs
A20
B4
C2
C3

- Dissenyar i portar a terme la cerca estructurada sobre un tema.
- Presentació obligatòria









20%


Pràctiques a través de TIC
B4
C2
- Editar un vídeo personal
- Crear un perfil en una xarxa professional
- Crear compte email
- Obrir un espai d'emmagatzemament d'informació a Internet
- Presentació obligatòria.



10%
Proves mixtes
A20
C2
C3

Tres exàmens parcials en línia amb exercicis semblants als efectuats durant el desenvolupament de l'assignatura.


60%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

- L'avaluació continuada de l'assignatura compren la presentació de tots els treballs i els tres exàmens parcials

- La no presentació en el terme fixat de qualsevol d'aquestes activitats o no presentació als exàmens serà motiu d'exclusió de l'avaluació continuada i l'estudiant haurà de presentar-se directament a l'examen final de l'assignatura.

- Per superar l'assignatura, la suma de les qualificacions dels exercicis, treballs, pràctiques a través de les TIC i exàmens ha de ser 5.

- Si aquesta nota és inferior, l'estudiant haurà de fer l'examen final de l'assignatura

EXÀMENS PARCIALS

- Es farà en línia, amb connexió a Internet

- Tindrà una durada de 2h.

- Es composarà d'exercicis semblants als realitzats durant el curs

EXAMEN FINAL DE L'ASSIGNATURA

- Es farà en línia, amb connexió a Internet

- Tindrà una durada de 4h, amb un descans a la mitja part.

- Es composarà d'exercicis semblants als realitzats durant l'avaluació continuada

Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista.

La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'aquesta assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector.




Fonts d'informació

Bàsica Buxarrais Estrada, M. Rosa ; Tey Teijón, Amèlia , Ética de la información , Darrera edició disponible , Editorial UOC, S.L.
Weckert, John ; Adeney, Douglas, : Ética informática y de las ciencias de la información, Darrera edició disponible , Editorial Fragua
Cordón García, JA et al, Las nuevas fuentes de información: información y búsqueda documental en el contexto de la web 2.0, Darrera edició disponible, Editorial Pirámide
Cabello López, JB , Lectura crítica de la evidencia clínica , Darrera edició disponible, Barcelona, etc: Elsevier
Díaz Portillo, J , Guía práctica de lectura crítica de artículos científicos originales en ciencias de la salud , http://publicacionesoficiales.boe.es, Madrid: Instituto Nacional de Gestión Sanitaria

Web de la Biblioteca Virtual en Salud de España: http://bvs.isciii.es/E/index.php

 

Avís:

Hi haurà una bibliografia complementària recomanada a cadascuna de les activitats programades

Complementària Sahagún, Felipe , De Gutenberg a Internet : la sociedad internacional de la información , Darrera edició disponible , Fragua
Blázquez, Niceto , El desafío ético de la información , Darrera edició disponible , Edibesa
Sanchis Martínez, María Trinidad , Derechos de autor, digitalización e Internet , Darrera edició disponible , Editorial Universitas, S.A.
Medina Aguerrebere, P., Fuentes de información médica, Darrera edició disponible , Editorial UOC
Katz JE., Rice RE., Consecuencias sociales del uso de Internet, Darrera edició disponible , Editorial UOC
Ferran N., Pérez-Montoro, M, Búsqueda y recuperación de la información, Darrera edició disponible , Editorial UOC
, , ,
José Antonio Cordón García, Jesús López Lucas, José Raúl Vaquero Pulido , Manual de búsqueda documental y práctica bibliográfica , Darrera edició disponible , Madrid : Pirámide
Abella Espar, MT, Conocimiento y localización de las fuentes de información según el ámbito de la consulta, Darrera edició disponible, Editorial UOC
Aragón Reyes, Manuel , Incidencia de internet en los derechos fundamentales , Darrera edició disponible , Banco Santander Central Hispano, S.A. Asesoría

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent