Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A10 |
Conèixer i identificar els problemes psicològics i físics derivats de la violència de gènere per capacitar l'estudiant en la prevenció, la detecció precoç, l'assistència, i la rehabilitació de les víctimes d'aquesta forma de violència |
| A11 |
Identificar, integrar i relacionar el concepte de salut i les cures, des d'una perspectiva històrica, per comprendre l'evolució de la cura d'infermeria. |
| A12 |
Comprendre des d'una perspectiva ontològica i epistemològica, l'evolució dels conceptes centrals que configuren la disciplina d'infermeria, així com els models teòrics més rellevants, aplicant la metodologia científica en el procés de cuidar i desenvolupant els plans de cures corresponents. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | CT7 |
Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà i com a professional. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A10 |
Aplicar una lectura relativista sobre la construcció de les categories cos, gènere i salut mental
| | A11 |
Reconèixer la influència dels aspectes socioculturals en el pluralisme assistencial
| | A12 |
Reflexionar sobre la relació salut, immigració i desigualtat social
Identificar la dimensió biològica (disease), cultural (illness) i social (sickness) de la malaltia
Identificar el model explicatiu del professional i el de la persona
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| CT7 |
Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Unitat temàtica 1: Introducció |
Marc conceptual. La cultura. Trets característics de la cultura. Etnocentrisme i relativisme cultural. Aportacions de l'antropologia a la disciplina infermera. La infermeria transcultural de Madeleine Leninger |
Unitat temàtica 2: Antropologia de la salut |
Introducció a l'antropologia de la salut. Els processos de salut, malaltia i atenció. Els models explicatius |
Unitat temàtica 3: Globalització i desigualtats socials |
La dimensió política dels processos de salut, malaltia i atenció. |
Unitat temàtica 4: Desigualtats de gènere i salut |
El gènere com a construcció cultural. Implicacions del sistema sexe/gènere en la morbi-mortalitat. La medicalització de la salut en les dones |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
Sessió Magistral |
|
18 |
0 |
18 |
Seminaris |
|
20 |
30 |
50 |
Pràctiques a laboratoris |
|
20 |
30 |
50 |
Atenció personalitzada |
|
3 |
0 |
3 |
|
Proves de desenvolupament |
|
1 |
27 |
28 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura, dels objectius i de l'avaluació. |
Sessió Magistral |
Exposició dels conceptes teòrics bàsics i la seva repercussió social. |
Seminaris |
Anàlisi de documents escrits i/o visuals aprofundint en els continguts teòrics de l'assignatura i projectant la seva aplicació en les necessitats socials i culturals que es donen en la pràctica infermera. |
Pràctiques a laboratoris |
Coneixement i aplicació de la metodologia qualitativa. L'alumnat aplicarà almenys una tècnica qualitativa en el desenvolupament d'algun dels temes treballats en les sessions magistrals i seminaris. |
Atenció personalitzada |
Atenció personalitzada a l'alumnat prèvia petició de tutoria per correu electrònic, en l'horari establert en aquesta finalitat. |
Descripció |
S'atendrà de forma personalitzada a l'alumnat sempre que ho sol·liciti, via moodle/correu electrònic o de forma presencial. Per a la modalitat presencial és requisit demanar prèviament la tutoria. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Sessió Magistral |
|
S'haurà de comentar un llibre on l'alumne relacionarà els conceptes tractats a les sessions teòriques. El comentari es farà a través d'unes preguntes guiades. |
25% |
Seminaris |
|
Es demanarà un informe a partir d'uns articles, pàgines web o documentals que l'alumnat haurà de treballar. Es valorarà l'assistència i participació en les sessions. |
15% |
Pràctiques a laboratoris |
|
L'alumnat aplicarà alguna de les tècniques qualitatives en la realització d'un treball sobre alguna de les temàtiques treballades a les sessions magistrals, demostrant la comprensió teòrica i capacitat d'anàlisi crítica. Es valorarà l'assistència i participació activa a les sessions |
30% |
Proves de desenvolupament |
|
Es valorarà a través dels treballs generats per l'alumnat de forma individual o en grup. En aquests treballs l'alumne/a ha de relacionar els continguts i les activitats impartides en els seminaris i en les sessions magistrals. |
30% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
S'aprovarà l'assignatura si la mitja de tots els apartats és igual o superior a 5. La segona convocatòria s'avaluarà amb la presentació dels treballs determinada pel professorat, també es pot efectuar, si així es considera pertinent, un examen oral o escrit de tot el temari desenvolupat a l'assignatura. Per a presentar-se a la segona convocatòria és requisit imprescindible haver presentat els treballs de la primera convocatòria. Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no estiguin expressament autoritzats per a la prova, han d'estar apagats i fora de la vista. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà indicat mitjançant resolució del rector/a. |
Bàsica |
Harris, M, Introducción a la antroplogía general, 2004, Madrid: Alianza editorial
Martínez Hernáez, A., Antropología médica. Teorías sobre la cultura, el poder y la enfermedad, 2008, Barcelona: Anthropos
Goffman, E., Estigma. La identidad deteriorada, 2008, Buenos Aires: Amorrortu
Goffman, E., Internados: ensayos sobre la situación social de los enfermos mentales, 1972, Buenos Aires: Amorrortu
Comelles, J.M.,Allué, X., Bernal, M (comp), Migraciones y salud, 2010, Tarragona: Publicacions URV
Martínez Oró, D.P., Pallarés Goméz, J., De riesgos y placeres. Manual para entender las drogas., 2013, Lleida: Editorial Milenio
Gracia, M., Somos lo que comemos. Estudios de alimentación y cultura en España, 2002, Barcelona: Ariel
Gracia, M., Alimentación, salud y cultura: encuentros interdisciplinares, 2012, Tarragona: Publicacions URV
Lleixà, M., Montesó, P. (coord), Investigación en enfermería. Teoría y práctica, 2017, Tarragona: Publicacions URV
Lleixà, M., Montesó, P. (coord), Investigación en enfermería. Teoría y práctica, 2017, Tarragona: Publicacions URV
Berenguera, A., Fernandez, M.J., Pons, M. (et alt), Escuchar, observar y comprender: Recuperando la narrativa en las Ciencias de la Salud. Aportaciones de la investigación cualitativa, 2014, Barcelona: IDIAP J.Gol
|
|
Complementària |
Scheper-Hughes, N, La muerte sin llanto. Violencia y vida cotidiana en Brasil, 1997, Barcelona: Arial
Allué, M, Perder la piel, 2015,
Lewontin, R.C., No esta en los genes. Racismo, genética e ideológia, 1996, Barcelona: Grijalbo Mondadori, cop
Rivers, W.H.R, Medicina, màgia i religió, 2010, Tarragona: Publicacions URV
Martorell, M.A, Comelles, J.M., Bernal, M (comps), Antropología y enfermería: campos de encuentro, 2009, Tarragona: Publicacions URV
Perdiguero, E., Comelles, J.M., Medicina y cultura. Estudios entre la antropología y la medicina, 2000, Barcelona: Bellaterra
Good, B.J., Medicina, racionalidad y experiencia. Una perspectiva antropológica, cap 6, 2003, Barcelona: Bellaterra
Bestard, J., Contreras, J., Bárbaros, paganos y salvajes. Una introducción a la antropología, 1987, Barcelona: Barcanova
Comelles, J.M., Martínez, A., Enfermedad, cultura y sociedad. , 1993, Madrid: Eudema
Pujadas, J.J. (coord), Etnografia, 2004, Barcelona: Editorial UOC
Taylor, S.L., Bogdan, R., Introducción a los métodos cualitativos de investigación, 2010, Barcelona: Paidós
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|