Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A2 |
Conèixer, dirigir i aplicar els principis que sustenten les cures integrades d'infermeria per a treballar d'una manera holística, reconeixent la singularitat i la diversitat multicultural. |
| A7 |
Conèixer i valorar els canvis associats a les diferents etapes del cicle vital i la seva repercussió en la salut, identificant les modificacions estructurals, funcionals, psicològiques de formes de vida. |
| A11 |
Utilitzar el judici clínic en el procés de cuidar i desenvolupar plans de cures per a arribar a els estàndards de qualitat i la pràctica basada en l'evidència. |
| A13 |
Habilitat per a realitzar procediments i tècniques coneixent l'ús i la indicació de productes sanitaris vinculats a les cures d'infermeria, tenint en compte la seguretat de la persona i del professional. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació. |
| B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
| B5 |
Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A2 |
Analitzar les característiques universals de cadascuna de les necessitats de la persona al llarg del cicle vital en funció dels canvis que presenten, des de la perspectiva de prevenció, promoció i qualitat de vida, tenint en compte el context sociocultural
Descriure intervencions i orientacions infermeres que mes s'adeqüen a la cura de la persona relacionades amb les necessitats al llarg del cicle vital
| | A7 |
Identificar en el cicle vital l'etapa de creixement i desenvolupament físic, psicològic i cognitiu i explicar les modificacions corporals, funcionals, psicològiques i la seva relació amb l’entorn sociocultural
| | A11 |
Explicar el procés de judici clínic i ètic en situacions de cures.
| | A13 |
Descriure i aplicar procediments bàsics orientats al confort i la seguretat de la persona a cadascuna de les necessitats al llarg del cicle vital
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B3 |
Analitza una situació donada i identifica aspectes que cal millorar
| | B4 |
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps que necessita per dur a terme una tasca a partir d'una planificació orientativa
| | B5 |
Té en compte els punts de vista dels demés i retroalimenta de forma constructiva
Fomenta que tots els membres es comprometin amb la gestió i funcionament de l'equip
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C4 |
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
|
Tema |
Subtema |
Unitat Temàtica 1: Necessitats humanes bàsiques des de la perspectiva del Caring |
Necessitats situades en la base de la jerarquia; de supervivència; funcionals; de integració i las de recerca de creixement. Característiques de les necessitats humanes al llarg del cicle vital des de la perspectiva holística i dinàmica de la ciència del Caring.
|
Unitat Temàtica 2: El nen/a: Nounat i Infància |
Es defineixen les diferents etapes, les característiques i les cures en cadascuna de elles. Característiques físiques i necessitats de nutrició/eliminació, seguretat, regulació de la temperatura, higiene, activitat, en les etapes pre-escolars i escolars; aspectes singulars de les necessitats de seguretat, pertinença, activitat, repòs, son en el/la nounat i el/la lactant |
Unitat Temàtica 3: La adolescència |
Aspectes singulars de les necessitats de seguretat, pertinença, autoestima i autoimatge, aprofundint en l’anàlisi de la sexualitat i les seves implicacions socials i de gènere. Reproducció: el cicle menstrual. El autoconocimiento, autoexploració, els programes de prevenció del càncer ginecològic i de mama, prevenció de les ETS, y la anticoncepción |
Unitat Temàtica 4: Embaràs, Part i Puerperi
|
Es profunditza en les necessitats que poden plantejar-se a les dones durant el embaràs, part i puerperi, considerant la participació de la parella i grup familiar en la seva adaptació ante la nova situació.
|
Unitat Temàtica 5: Dones i homes adults |
Necessitats d’activitat – inactivitat. Introducció al concepte i funció de pertinença. La soledat, aïllament, desarrelament, i actituds per ajudar a la prevenció i promoció de la salut
|
Unitat Temàtica 6: L’ancià/ana |
Conceptes de gerontologia, geriatria, envelliment, senescencia, senilitat, senectut, ancià vell. Ancià i tipus d’edat. L’evolució i creixement demogràfic del envelliment. Canvis físics, psicològics i socials associats a aquesta etapa de la vida i la seva repercussió en les necessitats de nutrició/eliminació, seguretat, regulació de la temperatura, higiene, activitat, estima, aprecio, amor i pertinença, repòs i son i actualització. La infermeria en l’atenció geriàtrica i gerontologica.
|
Unitat Temàtica 7: Procés de raonament clínic |
Procés de cures com mètode per elaborar el judici clínic, analitzant el judici diagnostico així com el judici i acció terapèutica, desenvolupant cadascuna de les seves fases |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
Sessió Magistral |
|
40 |
63 |
103 |
Seminaris |
|
16 |
27 |
43 |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
|
12 |
18 |
30 |
Pràctiques a laboratoris |
|
16 |
27 |
43 |
Atenció personalitzada |
|
4 |
0 |
4 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura. |
Sessió Magistral |
Exposició dels conceptes fonamentals de l'assignatura, introduin elements d'analisi i reflexió. |
Seminaris |
Treball i exercicis en profunditat de aspectes relacionats amb la assignatura.
Sessions d'una temàtica relacionada amb les necessitats i anàlisis de aquestes des de una perspectiva holística i des de la dinàmica de la ciència del Caring.
|
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
Estudi de situacions relacionades amb els continguts de la assignatura amb diferents escenaris segon els objectius dels temes i amb dades addicionals a demanda dels estudiants i que exigeix un treball de col·laboració. |
Pràctiques a laboratoris |
Aplicar, a nivell pràctic, a les sales de simulació els diferents procediments (llits, higiene de la pell i postural, tècniques de mobilització, i mesures de seguretat...), i intervencions de cuidatge tenint en compte la seguretat i el benestar de la persona.
|
Descripció |
En aquesta assignatura s’ofereix un horari d'atenció a l’estudiant presencial i mitjançant el espai Moodle. En aquest espai estarà publicat la franja horària de tutories. També es podran fer consultes als professors mitjançant el correu electrònic i el fòrum de dubtes de l’assignatura en Moodle. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Sessió Magistral |
|
Els continguts treballats a les sessions magistral s’avaluaran amb proves objectives de tipus test.
Es requisits aprovar aquestes proves per aprovar l’assignatura.
|
30% |
Seminaris |
|
Els continguts dels seminaris s'avaluaran mitjançant treballs escrits, avaluant-se: els continguts, la fonamentació, el compliment dels objectius del treball, de les normes de presentació, la utilització de bibliografia actual, científica i rellevant i que la producció del text escrit estigui ben estructurat i clar.
Es requisits aprovar aquestos treballs per aprovar l’assignatura. |
25% |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
|
Els estudiants i els tutor complimentaran un fitxa d’avaluació del desenvolupament de cadascuna de les sessions que conte tres apartats: avaluació grupal, autoavaluació i avaluació al tutor.
S'avaluarà: les aportacions de documents i bibliografia rellevant, la responsabilitat i el compromís amb el grup així com la participació al mateix.
És obligatòria l’assistència a les sessions
El continguts treballats amb ABP s'avaluaran amb un treball i una prova escrita.
Per fer la mitjana de aquest apartat s'ha d'aprovar la prova escrita.
Per aprovar l’assignatura és requisit aprovar aquest apartat |
25% |
Pràctiques a laboratoris |
|
Mitjançant el portafoli electrònic s’avaluaran els procediments treballats a les pràctiques de laboratori, avaluant-se els continguts dels exercici, el diari reflexiu, la pertinença de les preguntes, les aportacions, l’expressió escrita, la presentació i les fons documentals.
Mitjançant proves objectives de preguntes curtes s'avaluarà els conceptes i continguts de l’assignatura treballats als laboratoris o sales de simulació.
Es requisits aprovar aquestes proves per aprovar l’assignatura.
És obligatòria l’assistència a les sessions.
|
20% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Laboratoris i ABP: L'assistència als laboratoris i ABP és obligatòria. Les faltes s'han de justificar i la professora farà les recomanacions o indicacions per a superar les parts de l'assignatura treballades en les sessions a les que l'/la estudiant no ha assistit. Treballs:La presentació dels treballs és obligatòria. Si l'/la estudiant no presenta qualsevol dels treballs demanats al llarg del curs, realitzarà una prova objectiva dels temes pendents d'avaluació. Nota final: Per aprovar l'assignatura és necessari tenir totes les parts aprovades. En la segona convocatòria de l'assignatura es recuperarà cadascuna de les parts segon s'hagi avaluat en l'avaluació continua. Seminaris: Presentació de treball o prova objectiva. Laboratoris: ${1}iConeixements${1}i.- Prova objectiva. ${1}iExercicis${1}i.- Presentant el portafoli. ${1}iDiaris reflexius${1}i.- Presentat els diaris. Si l'estudiant no assistit als laboratoris, no es podran realitzar degut a que no ha tingut la experiència por tan no pot reflexionar sobre ella, però contaran en l'avaluació total del apartat. ABP: ${1}iConeixements${1}i.- Prova objectiva. ${1}iTreball de grup${1}i.- Tot el que implica l'ABP de responsabilitat amb el grup, aportacions ... no es podrà avaluar però contarà en la nota total de l'apartat. Magistrals: Prova objectiva. En la segona convocatòria de l'assignatura es recuperarà cadascuna de les parts segon s'hagi avaluat en l'avaluació continua. Seminaris: Presentació de treball o prova objectiva. Laboratoris: ${1}iConeixements.- ${1}iamb una prova objectiva, ${1}iExercicis.- ${1}ipresentant el portafoli; ${1}iDiaris reflexius.-${1}i Presentat els diaris. Si l'estudiant no assistit als laboratoris, no es podran realitzar degut a que no ha tingut la experiència por tan no pot reflexionar sobre ella, però contaran en l'avaluació total del apartat. ABP: ${1}iConeixements.- ${1}iProva objectiva. ${1}iTreball de grup.-${1}i Tot el que implica l'ABP de responsabilitat amb el grup, aportacions ... no es podrà avaluar però contarà en la nota total de l'apartat. Magistrals: Prova objectiva. --> |
Bàsica |
Esteve Reig J, Mitjans Galitó J, Enfermería: técnicas clínicas, Última edició disponible, Madrid: McGraw-Hill
Kozier B, Berman A, Erb G, Fundamentos de enfermería: conceptos, procesos y prácticas, Última edició disponible, Madrid:Pearson Prentice Hall
Fernández Ferrín C, Enfermeria Fundamental, Última edició disponible, Barcelona: Masson
Poter PA, Perry SG, Fundamentos de enfermería., Última edició disponible, Madrid: Harcourt
Acebedo Urdiales S (ed.), Pràctiques clíniques: manual per a l'alumne i el tutor d'infermeria i altres carreres de Ciències de la Salut, , Tarragona: Publicaciones URV
Aguilar Cordero MJ. , Tratado de enfermería infantil: cuidados pediátricos., Última edició disponible, Madrid: Elsevier Science
Cabero Roura L (dir), Tratado de ginecología, obstetricia y medicina de la reproducción., Última edició disponible, Barcelona: Editorial Médica Panamericana
García López MV, Rodríguez Ponce C, Toronjo Gómez ÁM., Enfermería del anciano., Última edició disponible, Madrid: Difusión Avances de Enfermería
Kliegman RM, Nelson WE., Nelson tratado de pediatría, Última edició disponible, Madrid: Elsevier
Kozier B., Técnicas en enfermería clínica, Última edició disponible, Madrid: McGraw-Hill / Interamericana
Marriner- Tomey A, Alligood Mr., Modelos y teoríes en enfermería, Última edició disponible, Madrid: Elsevier Science
Torrens Sigalés RM, Martínez i Bueno C., Enfermería de la mujer., Última edició disponible, Madrid: Difusión Avances de Enfermería
|
Recursos electrònics Web: Departament de salut. Salut maternoinfantil Web: Associació Catalana de Llevadores Web: Institut Català de les Dones Web: Sexe Joves Web: Centre Jove d'Anticoncepció i Sexualitat Web UNICEF |
Complementària |
North American Nursing Diagnosis Association, Diagnósticos enfermeros de la NANDA: definiciones y clasificación, Última edició disponible, Harcourt
Benner PE, Práctica progresiva en enfermería: manual de comportamiento profesional, Última edició disponible, Barcelona: Grijalbo
Iyer PW [et al.], Proceso y diagnóstico de enfermería, Última edició disponible, Mexico: McGraw-Hill/Interamericana de España
Luís Rodrigo MT, Los diagnosticos enfermeros: revisión crítica y guía práctica, Última edició disponible, Barcelona: Masson
Benavent Garces MA, Ferrer Ferrandis E, Francisco del Rey C., Fundamentos de enfermería., Última edició disponible, Madrid: Difusión Avances de Enfermería
Cabero Roura L, Saldivar Rodríguez D, cabrillo Rodríguez E, Zamarriego Crespo J., Obstetricia y medicina materno-fetal., Última edició disponible, Madrid: Médica Panamericana
Cunningham FG, Williams JW., Obstetricia de Williams, Última edició disponible, Mexico: McGraw-Hill/Interamericana
Maslow AH., El hombre autorrealizado: hacia una psicología del ser, Última edició disponible, Barcelona: Kairós
Watson J, Leininger MM., Nursing: the philosophy and science of caring., Última edició disponible, Niwot, Colorado: University Press of Colorado
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
INTRODUCCIÓ A LES PRÀCTIQUES CLÍNIQUES/18214109 | INFERMERIA EN LA JOVENTUT/18214103 | INFERMERIA EN LA GESTACIÓ, INFÀNCIA I ADOLESCÈNCIA/18214102 | INFERMERIA EN LA PERSONA ADULTA/18214104 |
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
ESTRUCTURA I FUNCIÓ DEL COS HUMÀ/18214001 | ÈTICA DEL CUIDATGE I BASES CONCEPTUALS D'INFERMERIA/18214009 | FUNCIÓ DEL COS HUMÀ/18214002 | BIOLOGIA I MICROBIOLOGIA/18214004 | FONAMENTS DE PSICOLOGIA APLICADA/18214005 |
|
|
Altres comentaris |
Es recomana l’assistència a classe. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|