DADES IDENTIFICATIVES 2013_14
Assignatura (*) INFERMERIA BÀSICA EN EL CICLE VITAL Codi 18214101
Ensenyament
Grau d'Infermeria (Campus Terres de l'Ebre) (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
9 Obligatòria Primer Únic anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
NIETO DE LA FUENTE, MARIA DEL CARMEN
Adreça electrònica mariadelcarmen.nieto@urv.cat
montserrat.garciam@urv.cat
mariapaz.querol@urv.cat
teresa.ciurana@urv.cat
lola.santacatalina@urv.cat
francisca.herrero@urv.cat
astrid.vidiella@urv.cat
mariadelcarmen.sebastia@urv.cat
Professors/es
NIETO DE LA FUENTE, MARIA DEL CARMEN
GARCÍA MARTÍNEZ, MONTSERRAT
QUEROL VIDAL, MARÍA PAZ
CIURANA TOST, TERESA
SANTACATALINA UBIEDO, MARIA DE LOS DOLORES
HERRERO RENOVELL, FRANCISCA
VIDIELLA PIÑOL, ASTRID
SEBASTIA SOUSA, MARIA DEL CARMEN
Web http://mariadelcarmen.nieto@urv.cat
Descripció general i informació rellevant L'assignatura Infermeria Bàsica en el Cicle Vital té com propòsit preparar als estudiants en l’atenció i cura de les persones al llarg del cicle vital en el continuum salut- malaltia- curació. Tenint en compte que el cicle vital cobreix una amplia gamma d’edats des de el nen al adult gran i que els hàbits i estils de vida, són diferents en relació a aquestes etapes i a la complexitats de les situacions. Aquesta assignatura té com marc l’Escola Filosòfica del “Caring”, integra coneixement del cuidatge relacionat amb els aspectes bàsics de necessitats humanes, qualitat de vida i hàbits i estils de vida saludables. S’estudien els fenòmens i vivències lligats a l’experiència de cadascuna de les situacions com el dolor, la soledat o la dependència, abordant-se el procés de cures des de la perspectiva ètica, social i de salut física y mental; tenint en compta també l’entorn i la seva influencia en la salut - curació des del naixement fins la mort des de una perspectiva individual

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A2 Conèixer, dirigir i aplicar els principis que sustenten les cures integrades d'infermeria per a treballar d'una manera holística, reconeixent la singularitat i la diversitat multicultural.
 A7 Conèixer i valorar els canvis associats a les diferents etapes del cicle vital i la seva repercussió en la salut, identificant les modificacions estructurals, funcionals, psicològiques de formes de vida.
 A11 Utilitzar el judici clínic en el procés de cuidar i desenvolupar plans de cures per a arribar a els estàndards de qualitat i la pràctica basada en l'evidència.
 A13 Habilitat per a realitzar procediments i tècniques coneixent l'ús i la indicació de productes sanitaris vinculats a les cures d'infermeria, tenint en compte la seguretat de la persona i del professional.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A2 Analitzar les característiques universals de cadascuna de les necessitats de la persona al llarg del cicle vital en funció dels canvis que presenten, des de la perspectiva de prevenció, promoció i qualitat de vida, tenint en compte el context sociocultural
Descriure intervencions i orientacions infermeres que mes s'adeqüen a la cura de la persona relacionades amb les necessitats al llarg del cicle vital
 A7 Identificar en el cicle vital l'etapa de creixement i desenvolupament físic, psicològic i cognitiu i explicar les modificacions corporals, funcionals, psicològiques i la seva relació amb l’entorn sociocultural
 A11 Utilitzar el procés de judici clínic en el cuidatge del pacient i familia en situacions de cures.
 A13 Descriure i aplicar procediments bàsics orientats al confort i la seguretat de la persona a cadascuna de les necessitats al llarg del cicle vital
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B3 Analitza una situació donada i identifica aspectes que cal millorar
 B4 Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps que necessita per dur a terme una tasca a partir d'una planificació orientativa
 B5 Té en compte els punts de vista dels demés i retroalimenta de forma constructiva
Fomenta que tots els membres es comprometin amb la gestió i funcionament de l'equip
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C4 Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric

Continguts
Tema Subtema
Unitat Temàtica 1: Necessitats humanes bàsiques des de la perspectiva del Caring Necessitats situades en la base de la jerarquia; de supervivència; funcionals; de integració i las de recerca de creixement. Característiques de les necessitats humanes al llarg del cicle vital des de la perspectiva holística i dinàmica de la ciència del Caring.

Unitat Temàtica 2: El nen/a: Nounat i Infància Es defineixen les diferents etapes, les característiques i les cures en cadascuna de elles. Característiques físiques i necessitats de nutrició/eliminació, seguretat, regulació de la temperatura, higiene, activitat, en les etapes pre-escolars i escolars; aspectes singulars de les necessitats de seguretat, pertinença, activitat, repòs, son en el/la nounat i el/la lactant
Unitat Temàtica 3: La adolescència Aspectes singulars de les necessitats de seguretat, pertinença, autoestima i autoimatge, aprofundint en l’anàlisi de la sexualitat i les seves implicacions socials i de gènere. Reproducció: el cicle menstrual. El autoconocimiento, autoexploració, els programes de prevenció del càncer ginecològic i de mama, prevenció de les ETS, y la anticoncepción
Unitat Temàtica 4: Embaràs, Part i Puerperi
Es profunditza en les necessitats que poden plantejar-se a les dones durant el embaràs, part i puerperi, considerant la participació de la parella i grup familiar en la seva adaptació ante la nova situació.
Unitat Temàtica 5: Dones i homes adults Necessitats d’activitat – inactivitat. Introducció al concepte i funció de pertinença. La soledat, aïllament, desarrelament, i actituds per ajudar a la prevenció i promoció de la salut

Unitat Temàtica 6: L’ancià/ana Conceptes de gerontologia, geriatria, envelliment, senescencia, senilitat, senectut, ancià vell. Ancià i tipus d’edat. L’evolució i creixement demogràfic del envelliment. Canvis físics, psicològics i socials associats a aquesta etapa de la vida i la seva repercussió en les necessitats de nutrició/eliminació, seguretat, regulació de la temperatura, higiene, activitat, estima, aprecio, amor i pertinença, repòs i son i actualització. La infermeria en l’atenció geriàtrica i gerontologica.

Unitat Temàtica 7: Procés de raonament clínic Procés de cures com mètode per elaborar el judici clínic, analitzant el judici diagnostico així com el judici i acció terapèutica, desenvolupant cadascuna de les seves fases

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
A2
A7
B4
40 63 103
Seminaris
A2
A7
A11
B3
B4
B5
16 27 43
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A2
A7
B3
B4
B5
C4
12 18 30
Pràctiques a laboratoris
A2
A11
A13
B5
16 27 43
Atenció personalitzada
B3
B4
B5
4 0 4
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels conceptes fonamentals de l'assignatura, introduin elements d'analisi i reflexió.
Seminaris Treballs d'una temàtica relacionada amb les necessitats i anàlisis de aquestes des de una perspectiva holística i des de la dinàmica de la ciència del Caring.
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes Estudi de situacions relacionades amb els continguts de la assignatura amb diferents escenaris segon els objectius dels temes i amb dades addicionals a demanda dels estudiants i que exigeix un treball de col·laboració.
Pràctiques a laboratoris Aplicar, a nivell pràctic, a les sales de simulació els diferents procediments (llits, higiene de la pell i postural, tècniques de mobilització, i mesures de seguretat...), i intervencions de cuidatge tenint en compte la seguretat i el benestar de la persona.

Atenció personalitzada Durant tot el curs les professores tindran un horari de tutoria en el calendari de moddle a disposició de les estudiants per a qualsevol consulta.

Atenció personalitzada
Descripció
En aquesta assignatura s’ofereix un horari d'atenció a l’estudiant presencial i mitjançant el espai Moodle. En aquest espai estarà publicat la franja horària de tutories. També es podran fer consultes als professors mitjançant el correu electrònic i el fòrum de dubtes de l’assignatura en Moodle.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
A2
A7
B4
Els continguts treballats a les sessions magistral s’avaluaran amb proves objectives.

Es requisits aprovar aquestes proves per aprovar l’assignatura.
45%
Seminaris
A2
A7
A11
B3
B4
B5
Els continguts dels seminaris s'avaluaran mitjançant treballs escrits, avaluant-se: els continguts, la fonamentació, el compliment dels objectius del treball, de les normes de presentació, la utilització de bibliografia actual, científica i rellevant i que la producció del text escrit estigui ben estructurat i clar.

Es requisits aprovar aquestos treballs per aprovar l’assignatura.
20%
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A2
A7
B3
B4
B5
C4
S`avaluara: L’actitud, responsabilitat i solidaritat amb el grup; les aportacions de documents i bibliografia rellevant; la capacitat de sintetitzar la informació; la capacitat de definir els objectius de aprenentatge demostrant pensament crític; el respecte pels horaris i pel compromís amb el grup.

És obligatòria l’assistència a les sessions

El continguts treballats s'avaluaran amb un treball i/o una prova escrita i/o oral.

Per aprovar l’assignatura és requisit aprovar aquest apartat
15%
Pràctiques a laboratoris
A2
A11
A13
B5
Mitjançant les proves orals s’avaluaran els procediments treballats a les pràctiques de laboratori, avaluant-se la pertinença de les respostes a les preguntes i l’expressió oral

Mitjançant proves objectives s'avaluarà els conceptes teòrics i continguts de l’assignatura treballats als laboratoris o sales de simulació.

Es requisits aprovar aquestes proves per aprovar l’assignatura.

És obligatòria l’assistència a les sessions.
20%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Laboratoris i ABP: L'assistència als laboratoris i ABP és obligatòria. Les faltes s'han de justificar i la professora farà les recomanacions o indicacions per a superar les parts de l'assignatura treballades en les sessions a les que l'/la estudiant no ha assistit.

Treballs: La presentació dels treballs és obligatòria. Si l'/la estudiant no presenta qualsevol dels treballs demanats al llarg del curs, realitzarà una prova objectiva dels temes pendents d'avaluació.

Nota final: Per aprovar l'assignatura és necessari tenir totes les parts aprovades.

En la segona convocatòria de l'assignatura es recuperarà cadascuna de les parts segon s'hagi avaluat en l'avaluació continua:

Seminaris: Presentació de treball o prova objectiva.

Laboratoris: Prova objectiva i oral.

ABP: Prova objectiva. En el treball de grup s'avaluarà l'actitud, responsabilitat, solidaritat amb el grup, aportacions i assistència. Si l'estudiant no assisteix no es podrà avaluar però comptabilitzarà en la nota total de l'apartat.

Magistrals: Prova objectiva.


Fonts d'informació

Bàsica Esteve Reig J, Mitjans Galitó J, Enfermería: técnicas clínicas, Última edició disponible, Madrid: McGraw-Hill
Kozier B, Berman A, Erb G, Fundamentos de enfermería: conceptos, procesos y prácticas, Última edició disponible, Madrid:Pearson Prentice Hall
Fernández Ferrín C, Enfermeria Fundamental, Última edició disponible, Barcelona: Masson
Potter PA, Perry SG, Fundamentos de enfermería., Última edició disponible, Madrid: Harcourt
Acebedo Urdiales S (ed.), Pràctiques clíniques: manual per a l'alumne i el tutor d'infermeria i altres carreres de Ciències de la Salut, , Tarragona: Publicaciones URV
Aguilar Cordero MJ. , Tratado de enfermería infantil: cuidados pediátricos., Última edició disponible, Madrid: Elsevier Science
Cabero Roura L (dir), Tratado de ginecología, obstetricia y medicina de la reproducción., Última edició disponible, Barcelona: Editorial Médica Panamericana
García López MV, Rodríguez Ponce C, Toronjo Gómez ÁM., Enfermería del anciano., Última edició disponible, Madrid: Difusión Avances de Enfermería
Kliegman RM, Nelson WE., Nelson tratado de pediatría, Última edició disponible, Madrid: Elsevier
Kozier B., Técnicas en enfermería clínica, Última edició disponible, Madrid: McGraw-Hill / Interamericana
Marriner- Tomey A, Alligood Mr., Modelos y teorías en enfermería, Última edició disponible, Madrid: Elsevier Science
Torrens Sigalés RM, Martínez i Bueno C., Enfermería de la mujer., Última edició disponible, Madrid: Difusión Avances de Enfermería

Recursos electrònics

Web: Departament de salut. Salut maternoinfantil

Web: Associació Catalana de Llevadores

Web: Institut Català de les Dones

Web: Sexe Joves

Web: Centre Jove d'Anticoncepció i Sexualitat

Web UNICEF

Complementària North American Nursing Diagnosis Association, Diagnósticos enfermeros de la NANDA: definiciones y clasificación, Última edició disponible, Harcourt
Benner PE, Práctica progresiva en enfermería: manual de comportamiento profesional, Última edició disponible, Barcelona: Grijalbo
Iyer PW [et al.], Proceso y diagnóstico de enfermería, Última edició disponible, Mexico: McGraw-Hill/Interamericana de España
Luís Rodrigo MT, Los diagnosticos enfermeros: revisión crítica y guía práctica, Última edició disponible, Barcelona: Masson
Benavent Garces MA, Ferrer Ferrandis E, Francisco del Rey C., Fundamentos de enfermería., Última edició disponible, Madrid: Difusión Avances de Enfermería
Cabero Roura L, Saldivar Rodríguez D, cabrillo Rodríguez E, Zamarriego Crespo J., Obstetricia y medicina materno-fetal., Última edició disponible, Madrid: Médica Panamericana
Cunningham FG, Williams JW., Obstetricia de Williams, Última edició disponible, Mexico: McGraw-Hill/Interamericana
Maslow AH., El hombre autorrealizado: hacia una psicología del ser, Última edició disponible, Barcelona: Kairós
Watson J, Leininger MM., Nursing: the philosophy and science of caring., Última edició disponible, Niwot, Colorado: University Press of Colorado

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
INTRODUCCIÓ A LES PRÀCTIQUES CLÍNIQUES/18214109
INFERMERIA EN LA JOVENTUT/18214103
INFERMERIA EN LA GESTACIÓ, INFÀNCIA I ADOLESCÈNCIA/18214102
INFERMERIA EN LA PERSONA ADULTA/18214104

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
ESTRUCTURA I FUNCIÓ DEL COS HUMÀ/18214001
ÈTICA DEL CUIDATGE I BASES CONCEPTUALS D'INFERMERIA/18214009
FUNCIÓ DEL COS HUMÀ/18214002
BIOLOGIA I MICROBIOLOGIA/18214004
FONAMENTS DE PSICOLOGIA APLICADA/18214005

 
Altres comentaris
Es recomana l’assistència a classe.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent