Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A2 |
Conèixer, dirigir i aplicar els principis que sustenten les cures integrades d'infermeria per a treballar d'una manera holística, reconeixent la singularitat i la diversitat multicultural. |
| A7 |
Conèixer i valorar els canvis associats a les diferents etapes del cicle vital i la seva repercussió en la salut, identificant les modificacions estructurals, funcionals, psicològiques de formes de vida. |
| A11 |
Utilitzar el judici clínic en el procés de cuidar i desenvolupar plans de cures per a arribar a els estàndards de qualitat i la pràctica basada en l'evidència. |
| A13 |
Habilitat per a realitzar procediments i tècniques coneixent l'ús i la indicació de productes sanitaris vinculats a les cures d'infermeria, tenint en compte la seguretat de la persona i del professional. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació. |
| B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
| B5 |
Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A2 |
Analitzar les característiques universals de cadascuna de les necessitats de la persona al llarg del cicle vital en funció dels canvis que presenten, des de la perspectiva de prevenció, promoció i qualitat de vida, tenint en compte el context sociocultural
Descriure intervencions i orientacions infermeres que mes s'adeqüen a la cura de la persona relacionades amb les necessitats al llarg del cicle vital
| | A7 |
Identificar en el cicle vital l'etapa de creixement i desenvolupament físic, psicològic i cognitiu i explicar les modificacions corporals, funcionals, psicològiques i la seva relació amb l’entorn sociocultural
| | A11 |
Utilitzar el procés de judici clínic en el cuidatge del pacient i familia en situacions de cures.
| | A13 |
Descriure i aplicar procediments bàsics orientats al confort i la seguretat de la persona a cadascuna de les necessitats al llarg del cicle vital
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B3 |
Analitza una situació donada i identifica aspectes que cal millorar
| | B4 |
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps que necessita per dur a terme una tasca a partir d'una planificació orientativa
| | B5 |
Té en compte els punts de vista dels demés i retroalimenta de forma constructiva
Fomenta que tots els membres es comprometin amb la gestió i funcionament de l'equip
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C4 |
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
|
Tema |
Subtema |
Unitat Temàtica 1: Necessitats humanes bàsiques des de la perspectiva del Caring |
Necessitats situades en la base de la jerarquia; de supervivència; funcionals; de integració i las de recerca de creixement. Característiques de les necessitats humanes al llarg del cicle vital des de la perspectiva holística i dinàmica de la ciència del Caring.
|
Unitat Temàtica 2: El nen/a: Nounat i Infància |
Es defineixen les diferents etapes, les característiques i les cures en cadascuna de elles. Característiques físiques i necessitats de nutrició/eliminació, seguretat, regulació de la temperatura, higiene, activitat, en les etapes pre-escolars i escolars; aspectes singulars de les necessitats de seguretat, pertinença, activitat, repòs, son en el/la nounat i el/la lactant |
Unitat Temàtica 3: La adolescència |
Aspectes singulars de les necessitats de seguretat, pertinença, autoestima i autoimatge, aprofundint en l’anàlisi de la sexualitat i les seves implicacions socials i de gènere. Reproducció: el cicle menstrual. El autoconocimiento, autoexploració, els programes de prevenció del càncer ginecològic i de mama, prevenció de les ETS, y la anticoncepción |
Unitat Temàtica 4: Embaràs, Part i Puerperi
|
Es profunditza en les necessitats que poden plantejar-se a les dones durant el embaràs, part i puerperi, considerant la participació de la parella i grup familiar en la seva adaptació ante la nova situació.
|
Unitat Temàtica 5: Dones i homes adults |
Necessitats d’activitat – inactivitat. Introducció al concepte i funció de pertinença. La soledat, aïllament, desarrelament, i actituds per ajudar a la prevenció i promoció de la salut
|
Unitat Temàtica 6: L’ancià/ana |
Conceptes de gerontologia, geriatria, envelliment, senescencia, senilitat, senectut, ancià vell. Ancià i tipus d’edat. L’evolució i creixement demogràfic del envelliment. Canvis físics, psicològics i socials associats a aquesta etapa de la vida i la seva repercussió en les necessitats de nutrició/eliminació, seguretat, regulació de la temperatura, higiene, activitat, estima, aprecio, amor i pertinença, repòs i son i actualització. La infermeria en l’atenció geriàtrica i gerontologica.
|
Unitat Temàtica 7: Procés de raonament clínic |
Procés de cures com mètode per elaborar el judici clínic, analitzant el judici diagnostico així com el judici i acció terapèutica, desenvolupant cadascuna de les seves fases |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
Sessió Magistral |
|
40 |
63 |
103 |
Seminaris |
|
16 |
27 |
43 |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
|
12 |
18 |
30 |
Pràctiques a laboratoris |
|
16 |
27 |
43 |
Atenció personalitzada |
|
4 |
0 |
4 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura. |
Sessió Magistral |
Exposició dels conceptes fonamentals de l'assignatura, introduin elements d'analisi i reflexió. |
Seminaris |
Treballs d'una temàtica relacionada amb les necessitats i anàlisis de aquestes des de una perspectiva holística i des de la dinàmica de la ciència del Caring.
|
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
Estudi de situacions relacionades amb els continguts de la assignatura amb diferents escenaris segon els objectius dels temes i amb dades addicionals a demanda dels estudiants i que exigeix un treball de col·laboració. |
Pràctiques a laboratoris |
Aplicar, a nivell pràctic, a les sales de simulació els diferents procediments (llits, higiene de la pell i postural, tècniques de mobilització, i mesures de seguretat...), i intervencions de cuidatge tenint en compte la seguretat i el benestar de la persona.
|
Atenció personalitzada |
Durant tot el curs les professores tindran un horari de tutoria en el calendari de moddle a disposició de les estudiants per a qualsevol consulta. |
Descripció |
En aquesta assignatura s’ofereix un horari d'atenció a l’estudiant presencial i mitjançant el espai Moodle. En aquest espai estarà publicat la franja horària de tutories. També es podran fer consultes als professors mitjançant el correu electrònic i el fòrum de dubtes de l’assignatura en Moodle. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Sessió Magistral |
|
Els continguts treballats a les sessions magistral s’avaluaran amb proves objectives.
És requisit contestar al 95% de les preguntes dels exàmens per a que aquests siguin corregits, en cas que l'estudiant no compleix aquest requisit la prova restarà suspesa
Es requisits aprovar aquestes proves per aprovar l’assignatura.
|
45% |
Seminaris |
|
Els continguts dels seminaris s'avaluaran mitjançant treballs escrits, avaluant-se: els continguts, la fonamentació, el compliment dels objectius del treball, de les normes de presentació, la utilització de bibliografia actual, científica i rellevant i que la producció del text escrit estigui ben estructurat i clar.
Es requisits aprovar aquestos treballs per aprovar l’assignatura. |
20% |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
|
S`avaluara: L’actitud, responsabilitat i solidaritat amb el grup; les aportacions de documents i bibliografia rellevant; la capacitat de sintetitzar la informació; la capacitat de definir els objectius de aprenentatge demostrant pensament crític; el respecte pels horaris i pel compromís amb el grup.
És obligatòria l’assistència a les sessions
El continguts treballats s'avaluaran amb un treball o memoria de cadascuna de les sessions i/o una prova escrita i/o oral.
Per aprovar l’assignatura és requisit aprovar aquest apartat
|
15% |
Pràctiques a laboratoris |
|
Mitjançant les proves orals s’avaluaran els procediments treballats a les pràctiques de laboratori, avaluant-se la pertinença de les respostes a les preguntes i l’expressió oral
Mitjançant proves objectives s'avaluarà els conceptes teòrics i continguts de l’assignatura treballats als laboratoris o sales de simulació.
És requisit contestar al 95% de les preguntes dels exàmens per a que aquests siguin corregits, en cas que l'estudiant no compleix aquest requisit la prova restarà suspesa-
Es requisits aprovar aquestes proves per aprovar l’assignatura.
És obligatòria l’assistència a les sessions.
|
20% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Laboratoris i ABP/seminaris: L'assistència als laboratoris i ABP/seminaris és obligatòria. Les faltes s'han de justificar i la professora farà les recomanacions o indicacions per a superar les parts de l'assignatura treballades en les sessions a les que l'/la estudiant no ha assistit. Treballs: La presentació dels treballs és obligatòria. Si l'/la estudiant no presenta qualsevol dels treballs demanats al llarg del curs, realitzarà una prova objectiva dels temes pendents d'avaluació. Nota final: Per aprovar l'assignatura és necessari tenir totes les parts aprovades. En la segona convocatòria de l'assignatura es recuperarà cadascuna de les parts segon s'hagi avaluat en l'avaluació continua: Seminaris: Presentació de treball o prova objectiva. Laboratoris: Prova objectiva i oral. ABP/seminaris: Prova objectiva. En el treball de grup s'avaluarà l'actitud, responsabilitat, solidaritat amb el grup, aportacions i assistència. Si l'estudiant no assisteix no es podrà avaluar però comptabilitzarà en la nota total de l'apartat. Magistrals: Prova objectiva. Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora. |
Bàsica |
Esteve Reig J, Mitjans Galitó J, Enfermería: técnicas clínicas, Última edició disponible, Madrid: McGraw-Hill
Kozier B, Berman A, Erb G, Fundamentos de enfermería: conceptos, procesos y prácticas, Última edició disponible, Madrid:Pearson Prentice Hall
Fernández Ferrín C, Enfermeria Fundamental, Última edició disponible, Barcelona: Masson
Potter PA, Perry SG, Fundamentos de enfermería., Última edició disponible, Madrid: Harcourt
Acebedo Urdiales S (ed.), Pràctiques clíniques: manual per a l'alumne i el tutor d'infermeria i altres carreres de Ciències de la Salut, , Tarragona: Publicaciones URV
Aguilar Cordero MJ. , Tratado de enfermería infantil: cuidados pediátricos., Última edició disponible, Madrid: Elsevier Science
Cabero Roura L (dir), Tratado de ginecología, obstetricia y medicina de la reproducción., Última edició disponible, Barcelona: Editorial Médica Panamericana
García López MV, Rodríguez Ponce C, Toronjo Gómez ÁM., Enfermería del anciano., Última edició disponible, Madrid: Difusión Avances de Enfermería
Kliegman RM, Nelson WE., Nelson tratado de pediatría, Última edició disponible, Madrid: Elsevier
Kozier B., Técnicas en enfermería clínica, Última edició disponible, Madrid: McGraw-Hill / Interamericana
Marriner- Tomey A, Alligood Mr., Modelos y teorías en enfermería, Última edició disponible, Madrid: Elsevier Science
Torrens Sigalés RM, Martínez i Bueno C., Enfermería de la mujer., Última edició disponible, Madrid: Difusión Avances de Enfermería
|
Recursos electrònics Web: Departament de salut. Salut maternoinfantil Web: Associació Catalana de Llevadores Web: Institut Català de les Dones Web: Sexe Joves Web: Centre Jove d'Anticoncepció i Sexualitat Web UNICEF |
Complementària |
North American Nursing Diagnosis Association, Diagnósticos enfermeros de la NANDA: definiciones y clasificación, Última edició disponible, Harcourt
Benner PE, Práctica progresiva en enfermería: manual de comportamiento profesional, Última edició disponible, Barcelona: Grijalbo
Iyer PW [et al.], Proceso y diagnóstico de enfermería, Última edició disponible, Mexico: McGraw-Hill/Interamericana de España
Luís Rodrigo MT, Los diagnosticos enfermeros: revisión crítica y guía práctica, Última edició disponible, Barcelona: Masson
Benavent Garces MA, Ferrer Ferrandis E, Francisco del Rey C., Fundamentos de enfermería., Última edició disponible, Madrid: Difusión Avances de Enfermería
Cabero Roura L, Saldivar Rodríguez D, cabrillo Rodríguez E, Zamarriego Crespo J., Obstetricia y medicina materno-fetal., Última edició disponible, Madrid: Médica Panamericana
Cunningham FG, Williams JW., Obstetricia de Williams, Última edició disponible, Mexico: McGraw-Hill/Interamericana
Maslow AH., El hombre autorrealizado: hacia una psicología del ser, Última edició disponible, Barcelona: Kairós
Watson J, Leininger MM., Nursing: the philosophy and science of caring., Última edició disponible, Niwot, Colorado: University Press of Colorado
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
INTRODUCCIÓ A LES PRÀCTIQUES CLÍNIQUES/18214109 | INFERMERIA EN LA JOVENTUT/18214103 | INFERMERIA EN LA GESTACIÓ, INFÀNCIA I ADOLESCÈNCIA/18214102 | INFERMERIA EN LA PERSONA ADULTA/18214104 |
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
ESTRUCTURA I FUNCIÓ DEL COS HUMÀ/18214001 | ÈTICA DEL CUIDATGE I BASES CONCEPTUALS D'INFERMERIA/18214009 | FUNCIÓ DEL COS HUMÀ/18214002 | BIOLOGIA I MICROBIOLOGIA/18214004 | FONAMENTS DE PSICOLOGIA APLICADA/18214005 |
|
|
Altres comentaris |
Es recomana l’assistència a classe. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|