Tipo A
|
Código |
Competencias Específicas | | A13 |
Aplicar el procés d'infermeria per proporcionar i garantir el benestar la qualitat i seguretat a les persones ateses. |
| A14 |
Conèixer i aplicar els principis que sustenten les cures integrals d'infermeria. |
| A18.1 |
Identificar les característiques de les dones en les diferents etapes del cicle reproductiu i en el climateri i en les alteracions que es poden presentar proporcionant les cures necessàries en cada etapa. |
| A18.2 |
Aplicar cures generals durant el procés de maternitat per facilitar l'adaptació de les dones i els nounats a les noves demandes i prevenir complicacions. |
| A19.1 |
Conèixer els aspectes específics de les cures del nounat. |
| A19.2 |
Identificar les característiques de les diferents etapes de la infància i adolescència i els factors que condicionen el patró normal de creixement i desenvolupament. |
| A20 |
Comprendre els canvis associats al procés d'envellir i la seva repercussió en la salut. Identificar les modificacions estructurals, funcionals, psicològiques i de formes de vida associades al procés d'envellir. |
Tipo B
|
Código |
Competencias Transversales | | CT4 |
Treballar de forma autónoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa. |
| CT5 |
Comunicar informació de forma clara i precisa a audiències diverses. |
| CT7 |
Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà i com a professional. |
Tipo C
|
Código |
Competencias Nucleares |
Resultados de aprendizaje |
Tipo A
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| A13 |
Conèixer les característiques de les necessitats bàsiques en la persona adulta
Conèixer les intervencions de cuidats infermers en cadascuna de les necessitats de la persona sana al llarg del cicle vital tenint en compte les creença, els valors i altres factors com la multiculturalitat
| | A14 |
Analitzar les característiques universals de les necessitats de la persona al llarg del cicle vital en funció dels canvis que presenten, des de la perspectiva de prevenció, promoció i qualitat de vida
Reflexionar des de l'ètica de la cura sobre els principis que han de regir les relacions en les diferents etapes del cicle vital
Conèixer les característiques de les necessitats bàsiques en la persona adulta
Conèixer les intervencions de cuidats infermers en cadascuna de les necessitats de la persona sana al llarg del cicle vital tenint en compte les creença, els valors i altres factors com la multiculturalitat
| | A18.1 |
Descriure les fases del cicle menstrual i aprofundir en les necessitats de la dona i parelles en el procés prenatal, part i puerperi
| | A18.2 |
Descriure les fases del cicle menstrual i aprofundir en les necessitats de la dona i parelles en el procés prenatal, part i puerperi
| | A19.1 |
Conèixer i diferenciar els conceptes de prematur i postmadur, nounat, lactant, preescolar, escolar i adolescent.
| | A19.2 |
Identificar les etapes de creixement i desenvolupament físic, psicosocial i cognitiu al llarg del cicle vital.
Analitzar des de la perspectiva de qualitat de vida en les etapes des de nounat a l'adolescència els aspectes singulars de les necessitats, aprofundint en l'anàlisi de la sexualitat en l'adolescent
| | A20 |
Conèixer i diferenciar els conceptes de gerontologia, geriatria, envelliment, senescència, senilitat, senectut, ancià vell, analitzant les conseqüències socials, econòmiques i sanitàries que l'edat té per a la persona, aprofundint en les necessitats específiques de l'ancià
|
Tipo B
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| CT4 |
Treballar de forma autónoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa.
| | CT5 |
Comunicar informació de forma clara i precisa a audiències diverses.
| | CT7 |
Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
|
Tipo C
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
tema |
Subtema |
Unitat Temàtica I: Necessitats humanes bàsiques des de la perspectiva del Caring |
Característiques de les necessitats humanes al llarg del cicle vital des de la perspectiva holística i dinàmica de la ciència del Caring i la jerarquització de les mateixes. |
Unitat Temàtica II: El nen/a: Nounat i Infància |
Etapes de la vida del nen, característiques i cures que requereix en cadascuna d'elles. Característiques físiques del nadó i el lactant, i les seves necessitats
Característiques i aspectes singulars de les necessitats en les etapes preescolar i escolar.
|
Unitat temàtica III: L'Adolescència |
Aspectes singulars de les necessitats dels adolescents pel que fa a la seguretat, pertinença, autoestima, autoconeixement i auto imatge.
La sexualitat en aquesta etapa i les seves implicacions socials i de gènere. L'autoexploració i l'anticoncepció
La reproducció: el cicle menstrual.
Programes: Prevenció del càncer ginecològic i de mama i prevenció de malalties de transmissió sexual. |
Unitat temàtica IV: Embaràs, Part i Puerperi |
Variacions en les necessitats de les dones durant l'embaràs, part i puerperi. Participació de la parella i grup familiar en l'adaptació a la nova situació. |
Unitat temàtica V: Adult/a |
Aprofundiment en les necessitats bàsiques de la persona adulta i en les conductes i actituds que ajuden a la prevenció i promoció de la salut. |
Unitat temàtica VI: L'Ancià |
Conceptes: gerontologia, geriatria, envelliment, senescència, senilitat, senectut, ancià vell. Ancià i tipus d'edat.
Evolució i creixement demogràfic de l'envelliment.
Canvis físics, psicològics i socials associats a aquesta etapa de la vida i la seva repercussió en les necessitats |
Metodologías :: Pruebas |
|
Competencias |
(*) Horas en clase
|
Horas fuera de clase
|
(**) Horas totales |
Actividades introductorias |
|
2 |
0 |
2 |
Sesión magistral |
|
22 |
30 |
52 |
Seminarios |
|
12 |
24 |
36 |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprendizaje basado en problemas |
|
12 |
24 |
36 |
Trabajos |
|
2 |
12 |
14 |
Atención personalizada |
|
4 |
0 |
4 |
|
Pruebas objetivas de tipo test |
A13 | A14 | A18.1 | A18.2 | A19.1 | A19.2 | A20 | CT4 | CT5 | CT7 | |
6 |
0 |
6 |
|
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor. (**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos |
Metodologías
|
descripción |
Actividades introductorias |
Recollir informació de les estudiants i presentació de l’assignatura. |
Sesión magistral |
Exposició dels conceptes fonamentals de l'assignatura, introduin elements d'analisi i reflexió. |
Seminarios |
Treballs d'una temàtica relacionada amb les necessitats i anàlisis de aquestes des de una perspectiva holística |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprendizaje basado en problemas |
Estudi de situacions relacionades amb els continguts de la assignatura amb diferents escenaris segon els objectius dels temes i que exigeix un treball de col·laboració. |
Trabajos |
Treballs que realitzen per grups els estudiants, en un context virtual.
El grup d’estudiants col·labora per a l'assoliment d'un objectiu comú
|
Atención personalizada |
Durant tot el curs les professores tindran un horari de tutoria a disposició de les estudiants per a qualsevol consulta. |
descripción |
En aquesta assignatura s’ofereix un horari d'atenció a l’estudiant presencial i mitjançant el espai Moodle. També es podran fer consultes a les professores mitjançant el correu electrònic i el fòrum de dubtes de l’assignatura en Moodle. |
Metodologías |
Competencias
|
descripción |
Peso |
|
|
|
|
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprendizaje basado en problemas |
|
S`avaluara: L’actitud, responsabilitat i solidaritat amb el grup; les aportacions de documents i bibliografia rellevant; la capacitat de sintetitzar la informació; la capacitat de definir els objectius de aprenentatge demostrant pensament crític; el respecte pels horaris i pel compromís amb el grup.
És obligatòria l’assistència a les sessions
El continguts treballats ABP s'avaluaran amb un treball o memoria de cadascuna de les sessions i/o una prova escrita i/o oral.
Per aprovar l’assignatura és requisit aprovar aquest apartat |
20% |
Trabajos |
|
Els continguts dels seminaris s'avaluaran mitjançant treballs escrits, avaluant-se: els continguts, la fonamentació, el compliment dels objectius del treball, de les normes de presentació, la utilització de bibliografia actual, científica i rellevant i que la producció del text escrit estigui ben estructurat i clar.
Es requisits aprovar aquestos treballs per aprovar l’assignatura
|
20% |
Pruebas objetivas de tipo test |
A13 | A14 | A18.1 | A18.2 | A19.1 | A19.2 | A20 | CT4 | CT5 | CT7 |
|
Els continguts treballats a les sessions magistral s’avaluaran amb proves objectives.
És requisit contestar al 95% de les preguntes dels exàmens per a que aquests siguin corregits, en cas que l'estudiant no compleix aquest requisit la prova restarà suspesa
Es requisits aprovar aquestes proves per aprovar l’assignatura. 45%
|
60% |
Otros |
|
|
|
|
Otros comentarios y segunda convocatoria |
ABP/seminaris: L'assistència als ABP/seminaris és obligatòria. Les faltes s'han de justificar i la professora farà les recomanacions o indicacions per a superar les parts de l'assignatura treballades en les sessions a les que l'/la estudiant no ha assistit. Treballs: La presentació dels treballs és obligatòria. Si l'/la estudiant no presenta qualsevol dels treballs demanats al llarg del curs, realitzarà una prova objectiva oral o escrita dels temes pendents d'avaluació. Nota final: Per aprovar l'assignatura és necessari tenir totes les parts aprovades. En la segona convocatòria de l'assignatura es recuperarà cadascuna de les parts segon s'hagi avaluat en l'avaluació continua: Seminaris: Presentació de treball o prova objectiva. ABP/seminaris: Prova objectiva. Magistrals: Prova objectiva. Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora. | |
Básica |
|
Bàsica: Esteve Reig J, Mitjans Galitó
J, Enfermería: técnicas clínicas, Última edició disponible, Madrid: McGraw-Hill Kozier B, Berman A, Erb G,
Fundamentos de enfermería: conceptos, procesos y prácticas, Última edició
disponible, Madrid:Pearson Prentice Hall Fernández Ferrín C, Enfermeria
Fundamental, Última edició disponible, Barcelona: Masson Potter PA, Perry SG,
Fundamentos de enfermería., Última edició disponible, Madrid: Harcourt Acebedo Urdiales S (ed.),
Pràctiques clíniques: manual per a l'alumne i el tutor d'infermeria i altres
carreres de Ciències de la Salut, , Tarragona: Publicaciones URV Aguilar Cordero MJ. , Tratado
de enfermería infantil: cuidados pediátricos., Última edició disponible,
Madrid: Elsevier Science Cabero Roura L (dir), Tratado
de ginecología, obstetricia y medicina de la reproducción., Última edició
disponible, Barcelona: Editorial Médica Panamericana García López MV, Rodríguez
Ponce C, Toronjo Gómez ÁM., Enfermería del anciano., Última edició disponible,
Madrid: Difusión Avances de Enfermería Kliegman RM, Nelson WE.,
Nelson tratado de pediatría, Última edició disponible, Madrid: Elsevier Kozier B., Técnicas en
enfermería clínica, Última edició disponible, Madrid: McGraw-Hill /
Interamericana Marriner- Tomey A, Alligood
Mr., Modelos y teorías en enfermería, Última edició disponible, Madrid:
Elsevier Science Torrens Sigalés RM, Martínez i
Bueno C., Enfermería de la mujer., Última edició disponible, Madrid: Difusión
Avances de Enfermería Recursos
electrònics: Web:
Departament de salut. Salut maternoinfantil Web:
Associació Catalana de Llevadores Web:
Institut Català de les Dones Web:
Sexe Joves Web:
Centre Jove d'Anticoncepció i Sexualitat
Web UNICEF |
Complementaria |
|
Luís Rodrigo MT, Los diagnosticos enfermeros: revisión crítica y guía
práctica, Última edició disponible, Barcelona: Masson North American Nursing
Diagnosis Association, Diagnósticos enfermeros de la NANDA: definiciones y
clasificación, Última edició disponible, Harcourt Iyer PW [et al.], Proceso y
diagnóstico de enfermería, Última edició disponible, Mexico:
McGraw-Hill/Interamericana de España Benner PE, Práctica progresiva
en enfermería: manual de comportamiento profesional, Última edició disponible,
Barcelona: Grijalbo Benavent Garces MA, Ferrer
Ferrandis E, Francisco del Rey C., Fundamentos de enfermería., Última edició
disponible, Madrid: Difusión Avances de Enfermería Cabero Roura L, Saldivar
Rodríguez D, cabrillo Rodríguez E, Zamarriego Crespo J., Obstetricia y medicina
materno-fetal., Última edició disponible, Madrid: Médica Panamericana Cunningham FG, Williams JW.,
Obstetricia de Williams, Última edició disponible, Mexico:
McGraw-Hill/Interamericana Maslow AH., El hombre
autorrealizado: hacia una psicología del ser, Última edició disponible,
Barcelona: Kairós Watson J, Leininger MM.,
Nursing: the philosophy and science of caring., Última edició disponible,
Niwot, Colorado: University Press of Colorado |
Asignaturas que se recomienda cursar simultáneamente |
ESTRUCTURA Y FUNCIÓN DEL CUERPO HUMANO I/18244001 | ESTRUCTURA Y FUNCIÓN DEL CUERPO HUMANO II/18244002 | FUNDAMENTOS DE PSICOLOGÍA APLICADA/18244005 | TECNOLOGÍAS DE LA INFORMACIÓN, COMUNICACIÓN Y DOCUMENTACIÓN/18244008 | ÉTICA DEL CUIDAR Y BASES CONCEPTUALES Y METODOLÓGICAS DE LA ENFERMERÍA/18244009 | PRÁCTICAS DE SIMULACIÓN CLÍNICA I/18244111 |
|
|
Otros comentarios |
Es recomana l'assistència a classe. |
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente. |
|