Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Mantenir un compromís ètic seguint els principis deontològics i legals en el context professional. |
| A3 |
Educar, facilitar, donar suport i animar la salut, el benestar i el confort, promovent la participació del pacient, família i comunitat en el seu procés de salut - malaltia. |
| A9 |
Respondre a les necessitats del pacient, famílies i comunitat, planificant, executant i avaluant les cures d'infermeria. |
| A19 |
Coneixement rellevant per a aplicar les cures infermers, proporcionant i garantint benestar, qualitat, i la seguretat a l'individu, família i comunitat. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C5 |
Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Distingir les situacions de gestació i part que impliquen dilemes ètics i la seva gestió en els aspectes de relació i legislació involucrats.
| | A3 |
Reconèixer les necessitats emocionals de les dones i criatures durant el procés salut-malaltia en la salut productiva i en el creixement des de l'adolescència, considerant la seva repercussió en el grup familiar.
| | A9 |
Analitzar les necessitats de les dones amb alteracions obstètriques i de les criatures amb problemes de salut en les seves dimensions física, pasicològica i la seva repercussió en el context familiar.
Explicar les maneres d'intervenció en les situacions identificades en les dones i/o criatures distingint les que impliquen el rol infermer.
Aplicar procediments en relació a primers auxilis, medicació i valoració del dolor en les criatures.
| | A19 |
Explicar coneixement bàsic sobre sobre les alteracions més freqüents en l'embaràs, part i puerperi incloent l'atenció i prevenció des d'una perspectiva holística.
Reconèixer signes i símptomes de les malalties més freqüents en les criatures incloent la prevenció.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C5 |
Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les
persones amb discapacitat
|
Tema |
Subtema |
UNITAT TEMÀTICA 1: PROBLEMES DE REPRODUCCIÓ |
- Infertilitat/Esterilitat
- Reproducció assistida |
UNITAT TEMÀTICA 2: PROBLEMES DE SALUT DURANT L'EMBARÀS |
- Hemorràgies, hipertensió i diabetis
- Diagnòstic prenatal
- Avortament induit
- Embaràs en l'adolescència
- Atenció d'infermeria a les dones gestants amb problemes de salut relacionats amb l'embaràs |
UNITAT TEMÀTICA 3: PROBLEMES DE SALUT DURANT EL PART |
- Part prematur
- Part distòcic
- Part induit
- Atenció d'infermeria a les dones amb problemes de salut relacionats amb el part |
UNITAT TEMÀTICA 4: PROBLEMES DE SALUT DURANT EL PUERPERI |
- Problemes de salut relacionats amb les intervencions obstètriques
- Alteracions mamàries en les dones lactants
- Depressió pospart
- Atenció d'infermeria a les dones amb problemes de salut relacionats amb el puerperi |
UNITAT TEMÀTICA 5: EL PROCÉS DE MALALTIA DURANT LA INFÀNCIA |
- Impacte de la malaltia en els nens i nenes i les seves families
- Peculiaritat de l'hospitalització en pediatria
- Malaltia terminal i mort durant la infància |
UNITAT TEMÀTICA 6: TÈCNIQUES BÀSIQUES D'INFERMERIA A PEDIATRIA |
- Avaluació
- Atenció inmediata al nadó després del part
- Higiene del nadó
- Alimentació del nadó
- Presa de mostres en pediatria
- Presa de contants vitals
- Inmobilització |
UNITAT TEMÀTICA 7: PROBLEMES DE SALUT MÉS FREQÜENTS EN PEDIATRIA |
- Accidents infantils
- Problemes de salut més freqüents a cada etapa de la infància
- Atenció d'infermeria en els problemes de salut més freqüents a cada etapa de la infància |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
1 |
3 |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
|
15 |
15 |
30 |
Sessió Magistral |
|
20 |
0 |
20 |
Pràctiques a laboratoris |
|
10 |
5 |
15 |
Treballs |
|
15 |
15 |
30 |
Atenció personalitzada |
|
6 |
12 |
18 |
|
Proves mixtes |
|
4 |
30 |
34 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura. |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
Estratègia consistent en la resolució de problemes i en la reflexió sobre les seves experiències que han de realitzar els estudiants, normalment treballant d’una manera col·laborativa. |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts de l'assignatura. |
Pràctiques a laboratoris |
Aplicar, a nivell pràctic, la teoria d’un àmbit de coneixement en un context determinat. Exercicis pràctics a través dels diferents laboratoris. |
Treballs |
Treballs que realitza l'alumne. |
Descripció |
S'ofereix la possibilitat a l'alumnat de demanar tutories personals/virtuals sobre la assignatura mitjançant l'aplicatiu moodle o bé per correu electrònic. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
|
Avaluació de la participació activa i les aportacions en el desenvolupament de les sessions. |
10% |
Pràctiques a laboratoris |
|
Avaluació de l'assistència i participació. |
10% |
Treballs |
|
L'alumne realitzarà, obligatoriament, dos treballs.
|
30% |
Proves mixtes |
|
L'alumne realitzarà una prova que combina:
preguntes de desenvolupament, preguntes objectives de preguntes curtes i/o proves objectives tipus test.
El temari de la prova estarà relacionat amb el contingut de les classes magistrals, de les pràctiques a laboratoris, dels treballs i dels ABP |
50% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Important:
- La nota final de l'assignatura és la suma dels percentatges obtinguts mitjançant els PBL, les pràctiques de laboratori, els treballs i la prova mixta. - Per accedir a la prova mixta es imprescindible haver presentat els dos treballs escrits.
- S'ha de superar amb una qualificació mínima de 5 la prova mixta per poder sumar-hi la resta de percentatges i obtenir la nota final de l'assignatura.
2ª Convocatòria: Realització d'una prova mixta amb varies parts que integrarà preguntes curtes i/o preguntes tipus test i/o resolució d'un cas pràctic. El temari de la prova estarà relacionat amb el contingut de les classes magistrals, de les pràctiques a laboratoris, dels treballs i dels ABP. És obligatori aprovar amb un 5 cada part de la prova per superar l'assignatura. |
Bàsica |
Markenson, DS, Asistencia pediátrica prehospitalaria, Última disponible, Elsevier
Taeusch, Compendio de neonatología de Avery, Última disponible, Harcourt
Garcés, B, Manual de procediments i tècnqiues d'infermeria pediàtrica, Última disponible, Universitat Rovira i Virgili
Kliegman, RM et al., Nelson. Tratado de Pediatría, Última disponible , Elsevier
Aguilar, MJ, Tratado de enfermería infantil: cuidados pediátricos, Última disponible , Elsevier
Torrens, RM et al., Enfermeria de la mujer, Última disponible , Difusión Avances de Enfermería
Olds, Sally B et al, Enfermería maternoinfantil: unconcepto integral familiar, Última disponible, Interamericana
González-Merlo, J et al, Ginecología, Última disponible, Masson
Cunningham, F. Gary et al, Obstetricia de Williams, Última disponible, McGraw-Hill/Interamericana
Cabero Roura, L et al, Tratado de ginecología, obstetricia y medicina de la reproducción, Última disponible, Médica Panamericana
Valverde, C, Comunicación terapéutica en enfermería, 2007, Difusión Avances de Enfermería
Cibanal, L et al, Técnicas de comunicación y relación de ayuda en ciéncias de la salud, 2010, Difusión Avances de Enfermería
Busquets, E, Infermeria i Bioètica, 2005-2006, Institut Borja de Bioètica
|
|
Complementària |
Whaley DL; Wong D, Enfermería pediátrica Whaley Wong, Última edició disponible, Mosby/doyma
Berger, Psicología del desarrollo: infancia y adolescencia, Última edició disponible , Médica Panamericana
Teitelbaum et al., Signos y síntomas en pediatria, Última edició disponible , Mayo DL
Brazelton, T, Las necesidadesbásicas de la infancia: lo que cada niño o niña precisa para vivir, crecer y aprender., Última edició disponible , Garó
Alonso JM et al, El llibre d'en Pau: guia per a l'abordatge del maltractament en la infància per als professionals de la salut, Última edició disponible , Generalitat de Catalunya. departament de Sanitat i
Fernández, R (coordinadora), Protocol d’assistència al part i al puerperi i d’atenció al nadó., 2003, Generalitat de Catalunya. departament de Sanitat i
Societat catalana de Pediatria i Generalitat de Catalunya, Carnet de salut Infantil, 2004, Generalitat de Catalunya. departament de Sanitat i
Partas et al (coordinadores), Protocol d’activitats preventives i de promoció de la salut a l’edat pediàtrica, 2008, Generalitat de Catalunya. departament de Sanitat i
Fernández, R (coordinadora) , Protocol de seguiment de l'embaràs a Catalunya, 2006, Generalitat de Catalunya. departament de Sanitat i
Plasencia, A et al, Protocol per a l'assistència natural al part normal, 2007, Generalitat de Catalunya. departament de Sanitat i
|
Planes Web: - Organización Mundial de la Salud (OMS): http://www.who.int/es/ - Unicef: http://www.unicef.es/ - Ministerio de Sanidad, Política Social e
Igualdad. España: http://www.msps.es/ciudadanos/proteccionSalud/home.htm- Instituto de la Juventud. Ministerio
de Sanidad, Política Social e Igualdad (España): http://www.injuve.es/contenidos.type.action?type=2058364445&menuId=2058364445&mimenu=Informaci%F3n%20juvenil - Portal de la Generalitat de Catalunya:
http://www.gencat.cat/temes/cat/index.htm - Institut Català de la Salut: Professionals: http://www.gencat.cat/ics/professionals/index.htm - Portal de la gent jove de la Generalitat de
Catalunya: http://www20.gencat.cat/portal/site/JoveCat - Asociación Española de Pediatría: http://www.aeped.es/ - Societata Catalana de Pediatria: http://www.scpediatria.cat/ -
Energy Control: proyecto de
reducción de riesgos para los que consumen drogas de la ONG ABD - Asociación
Bienestar y Desarrollo: http://www.energycontrol.org/energy-control.html - Faros. Hospital Sant Joan de Déu de
Barcelona: http://www.faroshsjd.net/home.php?lang=1 - Imágenes: http://www.flickr.com/ - Biblioteca Virtual en Salud. España: http://bvsalud.isciii.es/php/index.php - Scielo: biblioteca virtual formada por una colección de
revistas científicas españolas de ciencias de la salud: http://scielo.isciii.es/scielo.php -Associación Catalana de Llevadores: http://www.llevadores.org |
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
ÈTICA DEL CUIDATGE I BASES CONCEPTUALS D'INFERMERIA/18214009 | INFERMERIA BÀSICA EN EL CICLE VITAL/18214101 | FONAMENTS DE PSICOLOGIA APLICADA/18214005 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|