DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) INFERMERIA EN LA GESTACIÓ, INFÀNCIA I ADOLESCÈNCIA Codi 18214102
Ensenyament
Grau d'Infermeria (Campus Terres de l'Ebre) (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Segon Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
QUEROL VIDAL, MARÍA PAZ
Adreça electrònica montserrat.garciam@urv.cat
mariapaz.querol@urv.cat
monica.pons@urv.cat
mariapilar.vallano@urv.cat
mariadelcarmen.granell@urv.cat
Professors/es
GARCÍA MARTÍNEZ, MONTSERRAT
QUEROL VIDAL, MARÍA PAZ
PONS PRATS, MONICA
VALLANO LAINA, MARIA PILAR
GRANELL DOÑATE, MARIA DEL CARMEN
Web
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura teòrica introdueix l'estudiant en els coneixements i cures a la dona embarassada sana o amb problemes de salut, així com als nens i nenes malalts. Incideix especialment en l'impacte familiar i social d'aquests processos i en el paper assistencial dels professionals de la salut maternal i infantil.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Mantenir un compromís ètic seguint els principis deontològics i legals en el context professional.
 A3 Educar, facilitar, donar suport i animar la salut, el benestar i el confort, promovent la participació del pacient, família i comunitat en el seu procés de salut - malaltia.
 A9 Respondre a les necessitats del pacient, famílies i comunitat, planificant, executant i avaluant les cures d'infermeria.
 A19 Coneixement rellevant per a aplicar les cures infermers, proporcionant i garantint benestar, qualitat, i la seguretat a l'individu, família i comunitat.
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Distingir les situacions de gestació i part que impliquen dilemes ètics i la seva gestió en els aspectes de relació i legislació involucrats.
 A3 Reconèixer les necessitats emocionals de les dones i criatures durant el procés salut-malaltia en la salut productiva i en el creixement des de l'adolescència, considerant la seva repercussió en el grup familiar.
 A9 Analitzar les necessitats de les dones amb alteracions obstètriques i de les criatures amb problemes de salut en les seves dimensions física, pasicològica i la seva repercussió en el context familiar.
Explicar les maneres d'intervenció en les situacions identificades en les dones i/o criatures distingint les que impliquen el rol infermer.
Aplicar procediments en relació a primers auxilis, medicació i valoració del dolor en les criatures.
 A19 Explicar coneixement bàsic sobre sobre les alteracions més freqüents en l'embaràs, part i puerperi incloent l'atenció i prevenció des d'una perspectiva holística.
Reconèixer signes i símptomes de les malalties més freqüents en les criatures incloent la prevenció.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C5 Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat

Continguts
Tema Subtema
UNITAT TEMÀTICA 1: PROBLEMES DE REPRODUCCIÓ - Infertilitat/Esterilitat
- Reproducció assistida
UNITAT TEMÀTICA 2: PROBLEMES DE SALUT DURANT L'EMBARÀS - Hemorràgies, hipertensió i diabetis
- Diagnòstic prenatal
- Avortament induit
- Embaràs en l'adolescència
- Atenció d'infermeria a les dones gestants amb problemes de salut relacionats amb l'embaràs
UNITAT TEMÀTICA 3: PROBLEMES DE SALUT DURANT EL PART - Part prematur
- Part distòcic
- Part induit
- Atenció d'infermeria a les dones amb problemes de salut relacionats amb el part
UNITAT TEMÀTICA 4: PROBLEMES DE SALUT DURANT EL PUERPERI - Problemes de salut relacionats amb les intervencions obstètriques
- Alteracions mamàries en les dones lactants
- Depressió pospart
- Atenció d'infermeria a les dones amb problemes de salut relacionats amb el puerperi
UNITAT TEMÀTICA 5: EL PROCÉS DE MALALTIA DURANT LA INFÀNCIA - Impacte de la malaltia en els nens i nenes i les seves families
- Peculiaritat de l'hospitalització en pediatria
- Malaltia terminal i mort durant la infància
UNITAT TEMÀTICA 6: TÈCNIQUES BÀSIQUES D'INFERMERIA A PEDIATRIA - Avaluació
- Atenció inmediata al nadó després del part
- Higiene del nadó
- Alimentació del nadó
- Presa de mostres en pediatria
- Presa de contants vitals
- Inmobilització
UNITAT TEMÀTICA 7: PROBLEMES DE SALUT MÉS FREQÜENTS EN PEDIATRIA - Accidents infantils
- Problemes de salut més freqüents a cada etapa de la infància
- Atenció d'infermeria en els problemes de salut més freqüents a cada etapa de la infància

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A1
A19
2 1 3
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A1
A3
A9
A19
C5
15 15 30
Sessió Magistral
A3
A19
20 0 20
Pràctiques a laboratoris
A1
A3
A9
A19
C5
10 5 15
Treballs
A1
A3
A9
A19
C5
15 15 30
Atenció personalitzada
6 12 18
 
Proves mixtes
A1
A3
A9
A19
C5
4 30 34
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes Estratègia consistent en la resolució de problemes i en la reflexió sobre les seves experiències que han de realitzar els estudiants, normalment treballant d’una manera col·laborativa.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Pràctiques a laboratoris Aplicar, a nivell pràctic, la teoria d’un àmbit de coneixement en un context determinat. Exercicis pràctics a través dels diferents laboratoris.
Treballs Treballs que realitza l'alumne.

Atenció personalitzada
Descripció
S'ofereix la possibilitat a l'alumnat de demanar tutories personals/virtuals sobre la assignatura mitjançant l'aplicatiu moodle o bé per correu electrònic.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A1
A3
A9
A19
C5
Avaluació de la participació activa i les aportacions en el desenvolupament de les sessions. 10%
Pràctiques a laboratoris
A1
A3
A9
A19
C5
Avaluació de l'assistència i participació. 10%
Treballs
A1
A3
A9
A19
C5
L'alumne realitzarà, obligatoriament, dos treballs.
30%
Proves mixtes
A1
A3
A9
A19
C5
L'alumne realitzarà una prova que combina:
preguntes de desenvolupament, preguntes objectives de preguntes curtes i/o proves objectives tipus test.
El temari de la prova estarà relacionat amb el contingut de les classes magistrals, de les pràctiques a laboratoris, dels treballs i dels ABP
50%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Important:

- La nota final de l'assignatura és la suma dels percentatges obtinguts mitjançant els PBL, les pràctiques de laboratori, els treballs i la prova mixta.

- Per accedir a la prova mixta es imprescindible haver presentat els dos treballs escrits.

- S'ha de superar amb una qualificació mínima de 5 la prova mixta per poder sumar-hi la resta de percentatges i obtenir la nota final de l'assignatura.


2ª Convocatòria:

Realització d'una prova mixta amb varies parts que integrarà preguntes curtes i/o preguntes tipus test i/o resolució d'un cas pràctic. El temari de la prova estarà relacionat amb el contingut de les classes magistrals, de les pràctiques a laboratoris, dels treballs i dels ABP. És obligatori aprovar amb un 5 cada part de la prova per superar l'assignatura.


Fonts d'informació

Bàsica Markenson, DS, Asistencia pediátrica prehospitalaria, Última disponible, Elsevier
Taeusch, Compendio de neonatología de Avery, Última disponible, Harcourt
Garcés, B, Manual de procediments i tècnqiues d'infermeria pediàtrica, Última disponible, Universitat Rovira i Virgili
Kliegman, RM et al., Nelson. Tratado de Pediatría, Última disponible , Elsevier
Aguilar, MJ, Tratado de enfermería infantil: cuidados pediátricos, Última disponible , Elsevier
Torrens, RM et al., Enfermeria de la mujer, Última disponible , Difusión Avances de Enfermería
Olds, Sally B et al, Enfermería maternoinfantil: unconcepto integral familiar, Última disponible, Interamericana
González-Merlo, J et al, Ginecología, Última disponible, Masson
Cunningham, F. Gary et al, Obstetricia de Williams, Última disponible, McGraw-Hill/Interamericana
Cabero Roura, L et al, Tratado de ginecología, obstetricia y medicina de la reproducción, Última disponible, Médica Panamericana
Valverde, C, Comunicación terapéutica en enfermería, 2007, Difusión Avances de Enfermería
Cibanal, L et al, Técnicas de comunicación y relación de ayuda en ciéncias de la salud, 2010, Difusión Avances de Enfermería
Busquets, E, Infermeria i Bioètica, 2005-2006, Institut Borja de Bioètica

 

     
Complementària Whaley DL; Wong D, Enfermería pediátrica Whaley Wong, Última edició disponible, Mosby/doyma
Berger, Psicología del desarrollo: infancia y adolescencia, Última edició disponible , Médica Panamericana
Teitelbaum et al., Signos y síntomas en pediatria, Última edició disponible , Mayo DL
Brazelton, T, Las necesidadesbásicas de la infancia: lo que cada niño o niña precisa para vivir, crecer y aprender., Última edició disponible , Garó
Alonso JM et al, El llibre d'en Pau: guia per a l'abordatge del maltractament en la infància per als professionals de la salut, Última edició disponible , Generalitat de Catalunya. departament de Sanitat i
Fernández, R (coordinadora), Protocol d’assistència al part i al puerperi i d’atenció al nadó., 2003, Generalitat de Catalunya. departament de Sanitat i
Societat catalana de Pediatria i Generalitat de Catalunya, Carnet de salut Infantil, 2004, Generalitat de Catalunya. departament de Sanitat i
Partas et al (coordinadores), Protocol d’activitats preventives i de promoció de la salut a l’edat pediàtrica, 2008, Generalitat de Catalunya. departament de Sanitat i
Fernández, R (coordinadora) , Protocol de seguiment de l'embaràs a Catalunya, 2006, Generalitat de Catalunya. departament de Sanitat i
Plasencia, A et al, Protocol per a l'assistència natural al part normal, 2007, Generalitat de Catalunya. departament de Sanitat i

Planes Web:

- Organización Mundial de la Salud (OMS): http://www.who.int/es/

 - Unicef: http://www.unicef.es/

 - Ministerio de Sanidad, Política Social e Igualdad. España: http://www.msps.es/ciudadanos/proteccionSalud/home.htm- Instituto de la Juventud. Ministerio de Sanidad, Política Social e Igualdad (España): http://www.injuve.es/contenidos.type.action?type=2058364445&menuId=2058364445&mimenu=Informaci%F3n%20juvenil

 - Portal de la Generalitat de Catalunya: http://www.gencat.cat/temes/cat/index.htm

 - Institut Català de la Salut: Professionals:  http://www.gencat.cat/ics/professionals/index.htm

 - Portal de la gent jove de la Generalitat de Catalunya: http://www20.gencat.cat/portal/site/JoveCat

 - Asociación Española de Pediatría: http://www.aeped.es/

 - Societata Catalana de Pediatria: http://www.scpediatria.cat/

- Energy Control: proyecto de reducción de riesgos para los que consumen drogas de la ONG ABD - Asociación Bienestar y Desarrollo: http://www.energycontrol.org/energy-control.html

 - Faros. Hospital Sant Joan de Déu de Barcelona: http://www.faroshsjd.net/home.php?lang=1

 - Imágenes:  http://www.flickr.com/

- Biblioteca Virtual en Salud. España: http://bvsalud.isciii.es/php/index.php

- Scielo: biblioteca virtual formada por una colección de revistas científicas españolas de ciencias de la salud: http://scielo.isciii.es/scielo.php

-Associación Catalana de Llevadores: http://www.llevadores.org

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
ÈTICA DEL CUIDATGE I BASES CONCEPTUALS D'INFERMERIA/18214009
INFERMERIA BÀSICA EN EL CICLE VITAL/18214101
FONAMENTS DE PSICOLOGIA APLICADA/18214005
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent