DADES IDENTIFICATIVES 2013_14
Assignatura (*) INFERMERIA EN LA GESTACIÓ, INFÀNCIA I ADOLESCÈNCIA Codi 18214102
Ensenyament
Grau d'Infermeria (Campus Terres de l'Ebre) (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Segon Únic primer quad.
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
QUEROL VIDAL, MARÍA PAZ
Adreça electrònica montserrat.garciam@urv.cat
mariapaz.querol@urv.cat
montserrat.marti@urv.cat
Professors/es
GARCÍA MARTÍNEZ, MONTSERRAT
QUEROL VIDAL, MARÍA PAZ
MARTI CAVALLE, MARIA MONTSERRAT
Web
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura teòrica introdueix l'estudiant en els coneixements i cures a la dona embarassada sana o amb problemes de salut, així com als nens i nenes malalts. Incideix especialment en l'impacte familiar i social d'aquests processos i en el paper assistencial dels professionals de la salut maternal i infantil.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Mantenir un compromís ètic seguint els principis deontològics i legals en el context professional.
 A3 Educar, facilitar, donar suport i animar la salut, el benestar i el confort, promovent la participació del pacient, família i comunitat en el seu procés de salut - malaltia.
 A9 Respondre a les necessitats del pacient, famílies i comunitat, planificant, executant i avaluant les cures d'infermeria.
 A19 Coneixement rellevant per a aplicar les cures infermers, proporcionant i garantint benestar, qualitat, i la seguretat a l'individu, família i comunitat.
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Distingir les situacions de gestació i part que impliquen dilemes ètics i la seva gestió en els aspectes de relació i legislació involucrats.
 A3 Reconèixer les necessitats emocionals de les dones i criatures durant el procés salut-malaltia en la salut productiva i en el creixement des de l'adolescència, considerant la seva repercussió en el grup familiar.
 A9 Analitzar les necessitats de les dones amb alteracions obstètriques i de les criatures amb problemes de salut en les seves dimensions física, pasicològica i la seva repercussió en el context familiar.
Explicar les maneres d'intervenció en les situacions identificades en les dones i/o criatures distingint les que impliquen el rol infermer.
Aplicar procediments en relació a primers auxilis, medicació i valoració del dolor en les criatures.
 A19 Explicar coneixement bàsic sobre sobre les alteracions més freqüents en l'embaràs, part i puerperi incloent l'atenció i prevenció des d'una perspectiva holística.
Reconèixer signes i símptomes de les malalties més freqüents en les criatures incloent la prevenció.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C5 Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat

Continguts
Tema Subtema
UNITAT TEMÀTICA 1: PROBLEMES DE REPRODUCCIÓ - Infertilitat/Esterilitat
- Reproducció assistida
UNITAT TEMÀTICA 2: PROBLEMES DE SALUT DURANT L'EMBARÀS - Hemorràgies, hipertensió i diabetis
- Diagnòstic prenatal
- Avortament induit
- Embaràs en l'adolescència
- Atenció d'infermeria a les dones gestants amb problemes de salut relacionats amb l'embaràs
UNITAT TEMÀTICA 3: PROBLEMES DE SALUT DURANT EL PART - Part prematur
- Part distòcic
- Part induit
- Atenció d'infermeria a les dones amb problemes de salut relacionats amb el part
UNITAT TEMÀTICA 4: PROBLEMES DE SALUT DURANT EL PUERPERI - Problemes de salut relacionats amb les intervencions obstètriques
- Alteracions mamàries en les dones lactants
- Depressió pospart
- Atenció d'infermeria a les dones amb problemes de salut relacionats amb el puerperi
UNITAT TEMÀTICA 5: EL PROCÉS DE MALALTIA DURANT LA INFÀNCIA - Impacte de la malaltia en els nens i nenes i les seves families
- Peculiaritat de l'hospitalització en pediatria
- Malaltia terminal i mort durant la infància
UNITAT TEMÀTICA 6: TÈCNIQUES BÀSIQUES D'INFERMERIA A PEDIATRIA - Avaluació
- Atenció inmediata al nadó després del part
- Higiene del nadó
- Alimentació del nadó
- Presa de mostres en pediatria
- Presa de contants vitals
- Inmobilització
UNITAT TEMÀTICA 7: PROBLEMES DE SALUT MÉS FREQÜENTS EN PEDIATRIA - Accidents infantils
- Problemes de salut més freqüents a cada etapa de la infància
- Atenció d'infermeria en els problemes de salut més freqüents a cada etapa de la infància

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A1
A19
2 1 3
Sessió Magistral
A3
A19
22 0 22
Pràctiques a laboratoris
A1
A3
A9
A19
C5
10 8 18
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A1
A3
A9
A19
C5
10 8 18
Seminaris
A1
A19
C5
18 14 32
Treballs
A1
A3
A9
A19
C5
1 10 11
Atenció personalitzada
6 6 12
 
Proves mixtes
A1
A3
A9
A19
C5
4 30 34
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Pràctiques a laboratoris Aplicar, a nivell pràctic, la teoria d’un àmbit de coneixement en un context determinat. Exercicis pràctics a través dels diferents laboratoris.
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes Estratègia consistent en la resolució de problemes i en la reflexió sobre les seves experiències que han de realitzar els estudiants, normalment treballant d’una manera col·laborativa.
Seminaris Activitats participatives, basades en el treball en profunditat d'un tema d'ampliació i relació amb els continguts de l'assignatura. Es treballarà a partir de casos pràctics relacionats amb el quefer professional, també es treballarà a partir del visionat de pel·lícules i/o documentals. Posteriorment es complementen amb la realització d'un treball.
Treballs Treball complementari relacionat amb el contingut dels seminaris.
Atenció personalitzada Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes.

Atenció personalitzada
Descripció
S'ofereix la possibilitat a l'alumnat de demanar tutories personals/virtuals sobre la assignatura mitjançant l'aplicatiu moodle o bé per correu electrònic.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques a laboratoris
A1
A3
A9
A19
C5
Avaluació de l'assistència i participació. 10%
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A1
A3
A9
A19
C5
Avaluació de la participació activa i les aportacions en el desenvolupament de les sessions. 5%
Seminaris
A1
A19
C5
Avaluació de la participació activa i les aportacions en el desenvolupament de les activitats. 10%
Treballs
A1
A3
A9
A19
C5
L'alumne realitzarà, obligatòriament un treball, relacionat amb els continguts dels seminaris
15%
Proves mixtes
A1
A3
A9
A19
C5
L'alumne realitzarà una prova que combina:
preguntes de desenvolupament, preguntes objectives de preguntes curtes i/o proves objectives tipus test.
El temari de la prova estarà relacionat amb el contingut de les classes magistrals, de les pràctiques a laboratoris, dels seminaris, dels treballs i dels ABP
60%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Important:

- La nota final de l'assignatura és la suma dels percentatges obtinguts mitjançant els PBL, les pràctiques de laboratori, els seminaris, els treballs i la prova mixta.

- S'han de superar amb una qualificació mínima de 5 cadascuna de les avaluacions, per poder sumar-hi la resta de percentatges i obtenir la nota final de l'assignatura.

- Per accedir a la prova mixta es imprescindible haver presentat el treball.


Recuperació:

Realització d'una prova mixta que integrarà preguntes curtes i/o preguntes tipus test i/o resolució d'un cas pràctic. El temari de la prova estarà relacionat amb el contingut de les classes magistrals, de les pràctiques a laboratoris, dels seminaris, del treball i dels ABP. És obligatori aprovar amb un 5 cada part de la prova per superar l'assignatura.


Fonts d'informació

Bàsica Markenson, DS, Asistencia pediátrica prehospitalaria, Última disponible, Elsevier
Taeusch, Compendio de neonatología de Avery, Última disponible, Harcourt
Edo, M et al, Manual de procediments i tècnqiues d'infermeria pediàtrica, Última disponible, Universitat Autònoma de Barcelona
Kliegman, RM et al., Nelson. Tratado de Pediatría, Última disponible , Elsevier
Aguilar, MJ, Tratado de enfermería infantil: cuidados pediátricos, Última disponible , Elsevier
Torrens, RM et al., Enfermeria de la mujer, Última disponible , Difusión Avances de Enfermería
González-Merlo, J et al, Ginecología, Última disponible, Masson
Cunningham, F. Gary et al, Obstetricia de Williams, Última disponible, McGraw-Hill/Interamericana
Cabero Roura, L et al, Tratado de ginecología, obstetricia y medicina de la reproducción, Última disponible, Médica Panamericana
Cibanal, L et al, Técnicas de comunicación y relación de ayuda en ciéncias de la salud, Última disponible, Difusión Avances de Enfermería
Busquets, E, Infermeria i Bioètica, Última disponible, Institut Borja de Bioètica
Marion Johnson ... [et al.], Diagnósticos enfermeros, resultados e intervenciones : Interrelaciones NANDA, NOC y NIC, Última disponible, Harcourt

 

     
Complementària Whaley DL; Wong D, Enfermería pediátrica Whaley Wong, Última edició disponible, Mosby/doyma
Berger, Psicología del desarrollo: infancia y adolescencia, Última edició disponible , Médica Panamericana
Teitelbaum et al., Signos y síntomas en pediatria, Última edició disponible , Mayo DL
Brazelton, T, Las necesidadesbásicas de la infancia: lo que cada niño o niña precisa para vivir, crecer y aprender., Última edició disponible , Garó
Alonso JM et al, El llibre d'en Pau: guia per a l'abordatge del maltractament en la infància per als professionals de la salut, Última edició disponible , Generalitat de Catalunya. departament de Sanitat i
Fernández, R (coordinadora), Protocol d’assistència al part i al puerperi i d’atenció al nadó., Última disponible, Generalitat de Catalunya. departament de Sanitat i
Societat catalana de Pediatria i Generalitat de Catalunya, Carnet de salut Infantil, Última disponible, Generalitat de Catalunya. departament de Sanitat i
Partas et al (coordinadores), Protocol d’activitats preventives i de promoció de la salut a l’edat pediàtrica, Última disponible, Generalitat de Catalunya. departament de Sanitat i
Fernández, R (coordinadora) , Protocol de seguiment de l'embaràs a Catalunya, Última disponible, Generalitat de Catalunya. departament de Sanitat i
Plasencia, A et al, Protocol per a l'assistència natural al part normal, Última disponible, Generalitat de Catalunya. departament de Sanitat i
Tazón, P et al , Relación y comunicación, Última disponible, Difusión Avances de Enfermería
Busquets, E, Infermeria i Bioètica, Última disponible, Institut Borja de Bioèica
Olds, Sally B et al, Enfermería maternoinfantil: un concepto integral familiar , Última disponible, Interamericana

Planes Web:

- Organización Mundial de la Salud (OMS): http://www.who.int/es/

 - Unicef: http://www.unicef.es/

 - Ministerio de Sanidad, Política Social e Igualdad. España: http://www.msps.es/ciudadanos/proteccionSalud/home.htm- Instituto de la Juventud. Ministerio de Sanidad, Política Social e Igualdad (España): http://www.injuve.es/contenidos.type.action?type=2058364445&menuId=2058364445&mimenu=Informaci%F3n%20juvenil

 - Portal de la Generalitat de Catalunya: http://www.gencat.cat/temes/cat/index.htm

 - Institut Català de la Salut: Professionals:  http://www.gencat.cat/ics/professionals/index.htm

 - Portal de la gent jove de la Generalitat de Catalunya: http://www20.gencat.cat/portal/site/JoveCat

 - Asociación Española de Pediatría: http://www.aeped.es/

 - Societata Catalana de Pediatria: http://www.scpediatria.cat/

- Energy Control: proyecto de reducción de riesgos para los que consumen drogas de la ONG ABD - Asociación Bienestar y Desarrollo: http://www.energycontrol.org/energy-control.html

 - Faros. Hospital Sant Joan de Déu de Barcelona: http://www.faroshsjd.net/home.php?lang=1

 - Imágenes:  http://www.flickr.com/

- Biblioteca Virtual en Salud. España: http://bvsalud.isciii.es/php/index.php

- Scielo: biblioteca virtual formada por una colección de revistas científicas españolas de ciencias de la salud: http://scielo.isciii.es/scielo.php

-Associación Catalana de Llevadores: http://www.llevadores.org

Recomanacions

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
RELACIÓ TERAPÈUTICA I COMUNICACIÓ EN LA INFERMERIA/18214006
APROFUNDIMENT EN LES TÈCNIQUES COMPLEMENTÀRIES EN EL CUIDATGE D'INFERMERIA/18214215

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
ÈTICA DEL CUIDATGE I BASES CONCEPTUALS D'INFERMERIA/18214009
INFERMERIA BÀSICA EN EL CICLE VITAL/18214101
FONAMENTS DE PSICOLOGIA APLICADA/18214005
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent