Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Mantenir un compromís ètic seguint els principis deontològics i legals en el context professional. |
| A5 |
Respondre a les necessitats de salut de la població, reconeixent les situacions de risc vital i executant maniobres de suport vital bàsic i avançat en aquelles situacions que ho requereixi. |
| A7 |
Conèixer i valorar els canvis associats a les diferents etapes del cicle vital i la seva repercussió en la salut, identificant les modificacions estructurals, funcionals, psicològiques de formes de vida. |
| A8 |
Conèixer els processos fisiopatològics, els problemes de salut mental i les necessitats nutricionals d'aquests processos; reconèixer i interpretar factors de risc i signes normals o canviants de salut-mala salut, sofriment i incapacitat de la persona en les diferents etapes del cicle vital. |
| A9 |
Respondre a les necessitats del pacient, famílies i comunitat, planificant, executant i avaluant les cures d'infermeria. |
| A13 |
Habilitat per a realitzar procediments i tècniques coneixent l'ús i la indicació de productes sanitaris vinculats a les cures d'infermeria, tenint en compte la seguretat de la persona i del professional. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C5 |
Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Analitzar els comportaments de risc per a la salut dels joves reflexionant sobre els judicis de valor i el propi comportament.
Conèixer les implicacions legals del consentiment informat en el menor madur.
| | A5 |
Demostrar maniobres de primers auxilis i de RCP bàsica.
| | A7 |
Reflexionar sobre la violència, sexualitat, aliments, tòxics i falta de percepció del risc i la seva associació amb els problemes més freqüents de salut en el jove.
| | A8 |
Identificar els problemes de salut prevalents en el jove contextualitzant-los en els diferents àmbits assistencials.
Explicar les alteracions de salut del jove, factors associats incloent la prevenció, i les implicacions físiques, psicològiques, en el personal i en el familiar.
| | A9 |
Reconèixer les necessitats del jove i la seva família en els problemes de salut estudiats i explorar maneres d'ajuda.
Explicar les maneres d'intervenció en les situacions identificades en els joves distingint les que impliquen el rol infermer
| | A13 |
Aplicar valoracions en relació als problemes de salut tractat: dolor, ferides, nutricionals, de primers auxilis...
Aplicar procediments en relació a primers auxilis, ferides, teràpia nutricional i fàrmacs (administració i càlcul de dosis).
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B4 |
Presentar resultats d'allò que s'espera en la manera adequada d'acord amb la bibliografia donada i en el temps previst.
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C5 |
Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones
Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics
|
Tema |
Subtema |
Unitat temàtica I: Introducció als problemes de salut de l'adult jove
|
Anàlisis epidemiològic en quant a la predominació dels problemes de salut en l’adult jove. La discussió sobre les conductes de risc i altres factors implicats permetrà a l'alumne contactar amb la pròpia vivència personal, atès que la seva edat sol correspondre al grup de població estudiada. |
Unitat temàtica II: Vivències i problemes de salut per les conductes de risc que comporten lesions traumàtiques |
Factors que confluïxen en la presentació de lesions traumàtiques. La falta de percepció del risc o el consum de substàncies addictives, són factors de l'estil de vida del jove associats a aquests problemes de salut. Coneixements teòrics i pràctics bàsics sobre lesions i traumatismes freqüents. Intervenció segons el tipus de lesió.
Valoracions neurològiques. Valoració ferides. Valoració del dolor en el sentit global del concepte. Valoració estat general a nivell de primers auxilis i el procés en una situació d'ingrés hospitalari.
El procés quirúrgic. El consentiment informat del menor madur. Intervencions traumatològiques. Asepsia. Ferides. Prevenció infecció nasocomial.
Aspectes psicosocials implicats en la vivència de l'ansietat davant el ingrés, la intervenció quirúrgica , dolor, i situació de crisi familiar.
|
Unitat temàtica III: Vivències i problemes de salut pel consum de substàncies adictives |
En aquesta unitat els alumnes aprofundeixen en els problemes de salut derivats del consum de substància addictives. Es desenvolupen conceptes com: droga, substància psicoactiva, dependència, tolerància, toxicitat i síndrome d'abstinència. En el treball dels continguts es tenen en compte els criteris diagnòstics del DSM-IV i el CIE-10 i s'analitzen els efectes físics, conductuals, familiars i socials que comporten.
Un aspecte a destacar en el treball del rol infermer és el anàlisis i reflexió sobre els propis sentiments i actituds enfront de les persones amb trastorns per utilització de substàncies psicoactives donada la repercussió que aquests tenen en la qualitat de la cura.
|
Unitat temàtica IV: Vivències i problemes de salut per les conductes de risc en l'alimentació |
En aquesta unitat els alumnes reflexionen sobre la interrelació de factors que confluïxen en els estats de malnutrició en el jove.
Es desenvolupen els conceptes teòrics i pràctics associats a l'anorèxia, bulímia i obesitat com problemes de salut predominant en el jove. S'analitzen factors psicosocials i culturals, ressaltant el increment d'aquests problemes en relació als hàbits i estils de vida i a l'equilibri emocional com crisi de desenvolupament en el jove.
Les dietes hipercalòriques i falta d'exercici o fenòmens com el culte per la imatge corporal, l'aïllament o l'autoestima són factors claus a aprofundir.
Els alumnes aprenen també a fer valoracions sistemàtiques a nivell nutricional i habilitats de procediments terapèutics relacionats amb la nutrició.
|
Unitat temàtica V: Vivències, situacions i problemes de salut per les conductes de risc en les relacions sexuals i l'expressió de la sexualitat |
D'especial importància en aquest tema, és l'anàlisi sobre la sexualitat la seva associació a relacions de poder, abús i agressió. Com afecta la malaltia en l'expressió de la sexualitat i quines alteracions es poden produir en ella. Malalties de transmissió sexual com el VIH/SIDA entre altres i les conductes de risc que poden produir aquestes malalties de transmissió sexual. |
Unitat temàtica VI: Vivències i problemes de salut relacionats amb la cronicitat del jove |
Aquest tema ha de servir a l'alumne per a reflexionar sobre la cronicitat i les malalties associades en el jove. Es revisaran dades epidemiològiques en busca dels problemes de salut predominants amb aquest caràcter.
En el seu estudi es tindrà en compte que el diagnòstic d'un problema de salut amb caràcter de cronicitat suposa un important impacte per al jove i la seva família per les associacions que les persones fan sobre dels canvis en els seus hàbits i estils de vida. Es reflexionarà també a prop de l'excel•lent posició i compromís infermer en l'equip de salut, perquè el jove aprengui sobre la seva cura de manera que pugui afrontar la incertesa, viure amb autonomia i qualitat de vida.
Es desenvoluparà conceptes teòrics i pràctics bàsics sobre la diabetis especialment sobre la tipus 1 per ser la patologia predominant associada a la cronicitat en el jove, i també sobre la diabetis tipus 2 per el increment actual en el jove associat als canvis en l'estil de vida
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
31 |
50 |
81 |
Seminaris |
|
16 |
24 |
40 |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
|
12 |
31 |
43 |
Pràctiques a laboratoris |
|
26 |
30 |
56 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves mixtes |
|
2 |
0 |
2 |
Proves pràctiques |
|
1 |
0 |
1 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignaura on s'explica la metodologia, objectius, continguts i avaluació |
Sessió Magistral |
Classes explicatives i participatives |
Seminaris |
Treball i participació activa dels alumnes sobre temes concrets |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
Estudi de situacions clíniques amb diferents escenaris segons els objectius del tema |
Pràctiques a laboratoris |
Demostració pràctica i assaig d'habilitats de procediments relacionats amb el tema |
Atenció personalitzada |
Atenció a qualsevol dubte de la assignatura |
Descripció |
Atenció personalitzada per a qualsevol dubte de l'alumna/e en horari de tutories |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Sessió Magistral |
|
Prova objectiva |
40% |
Seminaris |
|
Prova objectiva |
20% |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
|
Assistència, participació, prova objectiva |
20% |
Pràctiques a laboratoris |
|
Examen pràctic sobre les diferents tècniques realitzadas als laboratoris |
20% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
En primer convocatòria la nota final serà la suma de les parts. S'ha d'aprovar cada part independentment En segona convocatòria es recuperaran les parts no superades: - Les proves mixtes amb el mateix tipus d'examen - Les proves pràctiques amb un examen pràctic sobre les diferents tècniques realitzades als laboratoris - Pel que fa a l'aprenentatge basat amb problemes no hi ha recuperació. |
Bàsica |
Smeltzer S C, Bare B G, Enfermeria medicoquirúrgica de Brunner y Suddarth, Última edició, Madrid McGrau-Hill
Esteve J, Mitjans J, Enfermeria Técnicas clínicas, Última edició , Madrid McGrau-Hill
Williams LV, Enfermeria medicoquirúrgica , 2010, Madrid McGrau-Hill
Piédrola Gil, Medicina preventiva y salud pública, Última edició, Masson Barcelona
Martinez Ruiz M, Rubio Valladolid G, Manual de drogodependencias para enfermeria, Última edició , diciones Diaz Santos Madrid
León Espinosa de los Monteros M T, Castillo Sánchez Mª D, Trastornos del comportamiento alimentario:anorexia y bulimia nerviosa, Última edició , Formación Alcalá, 2003
Barrachina Belles, Lidón, enfermeria Médico-Quirúrgica Generalidades, Última edició, Masson
|
|
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|