Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A3 |
Educar, facilitar, donar suport i animar la salut, el benestar i el confort, promovent la participació del pacient, família i comunitat en el seu procés de salut - malaltia. |
| A8 |
Conèixer els processos fisiopatològics, els problemes de salut mental i les necessitats nutricionals d'aquests processos; reconèixer i interpretar factors de risc i signes normals o canviants de salut-mala salut, sofriment i incapacitat de la persona en les diferents etapes del cicle vital. |
| A9 |
Respondre a les necessitats del pacient, famílies i comunitat, planificant, executant i avaluant les cures d'infermeria. |
| A11 |
Utilitzar el judici clínic en el procés de cuidar i desenvolupar plans de cures per a arribar a els estàndards de qualitat i la pràctica basada en l'evidència. |
| A12 |
Habilitats per a mantenir la dignitat, privadesa, intimitat, confidencialitat i capacitat de decisió del pacient i família. |
| A13 |
Habilitat per a realitzar procediments i tècniques coneixent l'ús i la indicació de productes sanitaris vinculats a les cures d'infermeria, tenint en compte la seguretat de la persona i del professional. |
| A14 |
Conèixer els diferents grups de fàrmacs, els principis de la seva autorització, ús, indicació i els mecanismes d'acció, avaluant els beneficis, els riscos i efectes derivats de la seva administració o consum. Demostrant habilitat per a administrar amb seguretat fàrmacs i altres teràpies. Així com identificar els nutrients que es troben en els aliments; seleccionant les recomanacions dietètiques adequades i identificant els problemes nutricionals i seleccionant/aplicant les cures d'infermeria. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A3 |
Conèixer els programes de promoció i prevenció associats als problemes de salut de l'adult mig.
| | A8 |
Identificar i relacionar els factors associats als problemes de la salut de l'adult en edat mitja com el sedentarisme, l'obesitat, el consum d'alcohol, tabac o l'estrès.
Explicar les alteracions de salut de l'adult i les implicacions físiques, psicològiques, en el personal i en el familiar derivades del diagnòstic i tractament contextualitzant-los en els diferents àmbits assistencials.
Compendre el significat del símptoma/clínica en la seva dimensió global
| | A9 |
Explorar la manera en que es veuen afectades les necessitats de l'adult i la seva família en relació als problemes de salut estudiats
Identificar maneres d'ajudar
Explicar maneres d'intervenció tenint com a referència normes i guies de pràctica clínica
Comprendre que significa conèixer al pacient com a persona
| | A11 |
Desenvolupar una actitud crítica i reflexiva en els exercicis proposats a estudi
Contrastar l'evidència de les fonts d'informació i la seva utilització en les situacions d'estudi
| | A12 |
Reflexionar des de l'ètica de la cura sobre el respecte, autonomia i estils de vida.
| | A13 |
Aplicar procediments en relació a tècniques terapèutiques, protocols de cures, proves de diagnòstic i fàrmacs: venoclisis; ECG; Sondatge, administració i càlcul de dosis...
| | A14 |
Conéixer els fàrmacs utilitzats en les situacions a estudi
Conéixer i relacionar la terapia nutricional amb les situacions clíniques a estudi.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B4 |
Presentar resultats d'allò que s'espera en la manera adequada d'acord amb la bibliografia donada i en el temps previst.
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C4 |
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
|
Tema |
Subtema |
Unitat temàtica I: Introducció. L' adult amb problemes de salut i infermeria |
La fenomenologia de conèixer a l'adult malalt. Hàbits, estils de vida i problemes de salut en l’adult a l’edat mitja. Coneixement epidemiològic en quant a la prevalença de problemes de salut en l’adult a l’edat mitja i els factors relacionats aliments, sedentarisme, estrès i tòxics com el tabac, alcohol i altres substàncies addictives.
Aproximació als programes de prevenció i intervenció en aquests problemes de salut, identificant la seva relació amb la assistència primària i hospitalària i les guies de pràctica clínica infermera amb la que es treballa al nostre entorn.
Drets de l'adult malalt, principi d'autonomia.
|
Unitat temàtica II: L’experiència persona/situació/malaltia i el seu afrontament |
Es treballaran continguts teòrics i pràctics relacionats amb problemes de salut i el seu afrontament. Es considera la situació i intervenció davant de l'ansietat, l'estrès i el consum de substàncies psicoactives, especialment l'alcohol. S’analitzaran els propis sentiments i actituds en front l'adult malalt. |
Unitat temàtica III: L’experiència persona/situació/malaltia i problemes d’oxigenació |
Significat de la malaltia cardíaca i/o respiratòria en la vida de l'adult. Coneixements teòrics i pràctics bàsics sobre les lesions més freqüents que alteren la ventilació, transport i perfusió (Processos infecciosos; Càncer; Asma; Anèmies; Infermetat coronària; HTA; Arítmies...).
Factors associats, tractaments enfocats a la lesió i el nivell d’intervenció infermer segons el tipus de lesió i escenaris en que es troben les persones.
Valoracions sistemàtiques de l’estat d’oxigenació a nivell respiratori i cardiovascular.
Maneig dels símptomes i intervencions terapèutiques: fisioteràpia, teràpia inhalatòria, aspiració de secrecions...
Informació i educació per la salut i reflexió des de l’ètica de la cura sobre el respecte, la autonomia i estils de vida. |
Unitat temàtica IV: L’experiència persona/situació/malaltia i problemes de salut digestius metabòlics i endocrins |
Significat de la malaltia digestiva, metabòlica i endocrina en la vida de l'adult. Coneixements teòrics i pràctics sobre les malalties i lesions que afecten a la resposta digestiva metabòlica i endocrina (els trastorn inflamatoris i obstructius, la insuficiència hepàtica, la diabetis i les seves complicacions, trastorns tiroïdals...).
Factors associats, tractaments enfocats a la lesió i el nivell d’intervenció infermer segons els tipus de lesió i escenaris en que es troben les persones.
Exploració de necessitats afectades i el impacte en la imatge corporal o en l’estil de vida que suposen alguns tractaments com les ostomies.
Maneig dels símptomes i intervencions terapèutiques: Control vòmits, SNG, ostomies, nutrició enteral, diabetis...
Informació i educació per la salut i reflexió des de l’ètica de la cura sobre el respecte, la autonomia i estils de vida. |
Unitat temàtica V: L’experiència persona/situació/malaltia i problemes de salut en la eliminació urinària |
Coneixements teòrics i pràctics sobre les malalties i lesions que afecten al ronyó i vies urinàries: Insuficiència renal, trastorns obstructius, infeccions. Factors associats, tractaments enfocats a la lesió i el nivell d’intervenció infermer segons el tipus de lesió i escenaris en que es troben les persones. Control dietètic, diàlisis, urostomies, informació i educació per la salut i reflexió des de l’ètica de la cura sobre el respecte, la autonomia i estils de vida. |
Unitat temàtica VI: L’experiència persona/situació/malaltia i problemes de salut reproductiva |
Es treballaran conceptes teòrics i pràctics de les alteracions de salut més prevalent en la salut reproductiva en l’home i la dona i el càncer de mama. Coneixement dels mètodes i tècniques de diagnòstic tant ambulatòries com hospitalàries. Estudi de necessitats considerant factors culturals i valors individuals de la reproducció.
Informació i educació per la salut i reflexió des de l’ètica de la cura sobre el respecte, la autonomia i estils de vida. |
Unitat temàtica VII: L’experiència persona/situació/malaltia i problemes de salut crònics que afecten a l’activitat -moviment |
Aquest tema ha de servir a l'alumne per a reflexionar sobre la cronicitad i les malalties associades en l'adult mig. Dades epidemiològics dels problemes de salut que prevalen amb aquest caràcter, malalties degeneratives del SNC, fibromiàlgia o fatiga crònica. Impacte en la vida de l'adult associada als rols propis d'aquesta etapa de la vida i l'activitat.
Informació i educació per la salut i reflexió des de l’ètica de la cura sobre el respecte, la autonomia i estils de vida. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
Sessió Magistral |
|
50 |
100 |
150 |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
|
18 |
36 |
54 |
Seminaris |
|
25 |
0 |
25 |
Pràctiques a laboratoris |
|
18 |
18 |
36 |
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge |
|
1 |
14 |
15 |
Fòrums de discussió |
|
1 |
5 |
6 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Proves mixtes |
|
5 |
5 |
10 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Activitats encaminades a prendre contacte i recollir informació dels alumnes i presentació de l'assignatura |
Sessió Magistral |
Exposició del contingut de l'assignatura de manera interactiva i participativa |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
Estudi de situacions clíniques amb diferents escenaris que exigeix un treball de col·laboració. |
Seminaris |
Treball amb diferents tipus de material (vídeos, lectures...)per propiciar la discussió i l'anàlisi per part dels estudiants |
Pràctiques a laboratoris |
Demostracions pràctiques i assaig d'habilitats de fisioteràpia respiratòria, oxigenoteràpia, teràpia inhalatoria, aspiració de secrecions, ECG, punció arterial, venoclisi, SNG, nutrició enteral i procediments urològics |
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge |
Realització d'un portafoli electrònic on l'alumne recopila i organitza evidències que promouen la reflexió de l'estudiant sobre la seva evolució. |
Fòrums de discussió |
Debat i discussió sobre diferents temes relacionats amb l'assignatura |
Atenció personalitzada |
Es faran tutories de seguiment de l'aprenentatge. L'horari de tutories disponible es publica a l'espai Moodle de l'assignatura (prèvia confirmació de cita). També es poden fer consultes als professors mitjançant el correu electrònic i el fòrum de dubtes de l'assignatura en Moodle. |
Descripció |
Es faran tutories de seguiment de l'aprenentatge. L'horari de tutories disponible es publica a l'espai Moodle de l'assignatura (prèvia confirmació de cita). També es poden fer consultes als professors mitjançant el correu electrònic i el fòrum de dubtes de l'assignatura en Moodle. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
|
Elaboració de pla de treball grupal i/o individual. Recerca de fonts documentals. Exposició oral, presentació i argumentació dels principis científics basats en fonts documentals. Treball autònom i de grup. Cooperació amb el grup. Autoavaluació. Avaluació grupal |
20% |
Pràctiques a laboratoris |
|
Examen d'habilitats pràctiques a l'aula de laboratori amb diferents escenaris. S'utilitzaran llistes de comprovació amb paraules claus que expressen l'habilitat mostrada i l'escala de qualificacions. |
15% |
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge |
|
S'avaluaran els diaris reflexius i els exercicis pràctics treballats a l'aula |
10% |
Fòrums de discussió |
|
Participació en els diferents Forums |
5% |
Proves mixtes |
|
Preguntes tipus test sobre els conceptes bàsics de la matèria.
Preguntes curtes sobre coneixements i raonament crític
|
50% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
@import url("../admin/EditorText/css/widgContent.css"); Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparell que no siguin expressament autoritzat per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant la resolució del rector o rectora. Per aprovar l'assignatura es requisit tenir aprovades cadascuna de les parts. En segona convocatòria es recuperaran les parts no superades d'acord amb el que ha estat l'avaluació continuada: - Les proves mixtes es recuperaran amb el mateix tipus d'examen. Aquesta categoria es considerarà aprovada si la nota de cadascuna de les proves es igual o superior a 5. - La prova pràctica es recuperarà amb la realització d'una nova prova pràctica. Per superar la categoria cal tenir un 5. - El portafoli es recuperaran els treballs no superats si queda suspesa aquesta part. - A L'ABP i els fòrums no hi ha recuperació. |
Bàsica |
AA VV, Cuidados enfermeros en atención primaria.programa de salud del adulto y el anciano, última edició disponible, Sevilla: Ed. MAD
Lewis S M., Enfermería medicoquirúrgica ( 2 vol.). Valoración y cuidados de problemas clínicos, última edició disponible, Elsevier
Williams L V, Enfermería Medico-Quirúrgica, última edició disponible, Madrid: Mc Graw-Hill/Interamericana
Esteve J, Mitjans J, Enfermería técnicas clínicas (2 vols.), última edició disponible, Madrid: Mc Graw-Hill/Interamericana
Smith S F, Duell D J, Martin B C, Técnicas de enfermería clínica. De las técnicas básica a las avanzadas (2 vols.), última edició disponible, Madrid: Pearson
Benner Patricia & Wrubel Judith, The Primacy of Caring: Stress and Coping in Health and Illness, 1989, Califòrnia: Prentice Hall
Force E; Oto I, Enfermería Medico-Quirúrgica. Necesidad de nutrición/eliminación, última edició disponible , Masson
Oto I; Arque M; Barrachina L, Enfermería Medico-Quirúrgica. Necesidad de oxigenación, última edició disponible, Masson
Le mone P, Borke K, Enfermería Medico-Quirúrgica. Pensamiento crítico en la asistencia del paciente (2 vol), última edició disponible, Pearson Educación
|
Bibliografia específica es pot trobar a la guia didàctica de cada tema. |
Complementària |
Rubiales Paredes MD, Palmar Santos AM , Enfermeria del adulto (2 vol.), última edició disponible , Editorial Centro de estudios Ramon Areces
Longb; Phipps W; Cassmeyer VL, Enfermería Medico-Quirúrgica: un enfoque del proceso de enfermeria, última edició disponible, Harcourt
Píriz R; de la Fuente M, Enfermería Medico-Quirúrgica, última edició disponible, Dae
Farreres P; Rozman C, Medicina interna, última edició disponible, Doyma
Guyton AC, Fisiologia médica, última edició disponible, Interamericana
Ignatavicius DD; Varner Bayne M, Enfermería Medico-Quirúrgica, última edició disponible, Mc Graw-Hill Interamericana
Miller MJ, Fisiopatologia, última edició disponible, Interamericana
Smeltzer SC; Bare BG, Enfermería Medico-Quirúrgica de Brunner y Suddarth, última edició disponible, Mc Graw-Hill Interamericana
, http://www.coloplast.es, ,
, http://www.enfermeria 21.com, ,
Beare PG; Myers JL , Enfermería Medico-Quirúrgica, última edició disponible, Harcourt Brace de Epaña
|
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
FARMACOLOGIA/18214107 | ANTROPOLOGIA I CIUTADANIA/18214010 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
ÈTICA DEL CUIDATGE I BASES CONCEPTUALS D'INFERMERIA/18214009 | INFERMERIA BÀSICA EN EL CICLE VITAL/18214101 | FUNCIÓ DEL COS HUMÀ/18214002 | INFERMERIA EN LA JOVENTUT/18214103 | PRINCIPIS DE NUTRICIÓ A INFERMERIA/18214108 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|