Tipo A
|
Código |
Competencias Específicas | | A3 |
Educar, facilitar, donar suport i animar la salut, el benestar i el confort, promovent la participació del pacient, família i comunitat en el seu procés de salut - malaltia. |
| A8 |
Conèixer els processos fisiopatològics, els problemes de salut mental i les necessitats nutricionals d'aquests processos; reconèixer i interpretar factors de risc i signes normals o canviants de salut-mala salut, sofriment i incapacitat de la persona en les diferents etapes del cicle vital. |
| A9 |
Respondre a les necessitats del pacient, famílies i comunitat, planificant, executant i avaluant les cures d'infermeria. |
| A11 |
Utilizar el juicio clínico en el proceso de cuidar y desarrollar planes de cuidados para alcanzar los estándares de calidad y la práctica basada en la evidencia. |
| A12 |
Habilitats per a mantenir la dignitat, privadesa, intimitat, confidencialitat i capacitat de decisió del pacient i família. |
| A13 |
Habilidad para realizar procedimientos y técnicas conociendo el uso y la indicación de productos sanitarios vinculados a los cuidados de enfermería, teniendo en cuenta la seguridad de la persona y del profesional. |
| A14 |
Conèixer els diferents grups de fàrmacs, els principis de la seva autorització, ús, indicació i els mecanismes d'acció, avaluant els beneficis, els riscos i efectes derivats de la seva administració o consum. Demostrant habilitat per a administrar amb seguretat fàrmacs i altres teràpies. Així com identificar els nutrients que es troben en els aliments; seleccionant les recomanacions dietètiques adequades i identificant els problemes nutricionals i seleccionant/aplicant les cures d'infermeria. |
Tipo B
|
Código |
Competencias Transversales | | B4 |
Trabajar de forma autónoma con responsabilidad e iniciativa |
Tipo C
|
Código |
Competencias Nucleares | | C4 |
Expresarse correctamente de manera oral y escrita en una de las dos lenguas oficiales de la URV. |
Resultados de aprendizaje |
Tipo A
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| A3 |
Conèixer els programes de promoció i prevenció associats als problemes de salut de l'adult mig.
| | A8 |
Identificar i relacionar els factors associats als problemes de la salut de l'adult en edat mitja com el sedentarisme, l'obesitat, el consum d'alcohol, tabac o l'estrès.
Explicar les alteracions de salut de l'adult i les implicacions físiques, psicològiques, en el personal i en el familiar derivades del diagnòstic i tractament contextualitzant-los en els diferents àmbits assistencials.
Compendre el significat del símptoma/clínica en la seva dimensió global
| | A9 |
Explorar la manera en que es veuen afectades les necessitats de l'adult i la seva família en relació als problemes de salut estudiats
Identificar maneres d'ajudar
Explicar maneres d'intervenció tenint com a referència normes i guies de pràctica clínica
Comprendre que significa conèixer al pacient com a persona
| | A11 |
Desenvolupar una actitud crítica i reflexiva en els exercicis proposats a estudi
Contrastar l'evidència de les fonts d'informació i la seva utilització en les situacions d'estudi
| | A12 |
Reflexionar des de l'ètica de la cura sobre el respecte, autonomia i estils de vida.
| | A13 |
Aplicar procediments en relació a tècniques terapèutiques, protocols de cures, proves de diagnòstic i fàrmacs: venoclisis; ECG; Sondatge, administració i càlcul de dosis...
| | A14 |
Conéixer els fàrmacs utilitzats en les situacions a estudi
Conéixer i relacionar la terapia nutricional amb les situacions clíniques a estudi.
|
Tipo B
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| B4 |
Presentar resultats d'allò que s'espera en la manera adequada d'acord amb la bibliografia donada i en el temps previst.
|
Tipo C
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| C4 |
Produce un texto escrito adecuado a la situación comunicativa.
|
tema |
Subtema |
Unitat temàtica I: Introducció. L' adult amb problemes de salut i infermeria |
La fenomenologia de conèixer a l'adult malalt. Hàbits, estils de vida i problemes de salut en l’adult a l’edat mitja. Coneixement epidemiològic en quant a la prevalença de problemes de salut en l’adult a l’edat mitja i els factors relacionats aliments, sedentarisme, estrès i tòxics com el tabac, alcohol i altres substàncies addictives.
Aproximació als programes de prevenció i intervenció en aquests problemes de salut, identificant la seva relació amb la assistència primària i hospitalària i les guies de pràctica clínica infermera amb la que es treballa al nostre entorn.
Drets de l'adult malalt, principi d'autonomia.
|
Unitat temàtica II: L’experiència persona/situació/malaltia i el seu afrontament |
Es treballaran continguts teòrics i pràctics relacionats amb problemes de salut i el seu afrontament. Es considera la situació i intervenció davant de l'ansietat, l'estrès i el consum de substàncies psicoactives, especialment l'alcohol. S’analitzaran els propis sentiments i actituds en front l'adult malalt. |
Unitat temàtica III: L’experiència persona/situació/malaltia i problemes d’oxigenació |
Significat de la malaltia cardíaca i/o respiratòria en la vida de l'adult. Coneixements teòrics i pràctics bàsics sobre les lesions més freqüents que alteren la ventilació, transport i perfusió (Processos infecciosos; Càncer; Asma; Anèmies; Infermetat coronària; HTA; Arítmies...).
Factors associats, tractaments enfocats a la lesió i el nivell d’intervenció infermer segons el tipus de lesió i escenaris en que es troben les persones.
Valoracions sistemàtiques de l’estat d’oxigenació a nivell respiratori i cardiovascular.
Maneig dels símptomes i intervencions terapèutiques: fisioteràpia, teràpia inhalatòria, aspiració de secrecions...
Informació i educació per la salut i reflexió des de l’ètica de la cura sobre el respecte, la autonomia i estils de vida. |
Unitat temàtica IV: L’experiència persona/situació/malaltia i problemes de salut digestius metabòlics i endocrins |
Significat de la malaltia digestiva, metabòlica i endocrina en la vida de l'adult. Coneixements teòrics i pràctics sobre les malalties i lesions que afecten a la resposta digestiva metabòlica i endocrina (els trastorn inflamatoris i obstructius, la insuficiència hepàtica, la diabetis i les seves complicacions, trastorns tiroïdals...).
Factors associats, tractaments enfocats a la lesió i el nivell d’intervenció infermer segons els tipus de lesió i escenaris en que es troben les persones.
Exploració de necessitats afectades i el impacte en la imatge corporal o en l’estil de vida que suposen alguns tractaments com les ostomies.
Maneig dels símptomes i intervencions terapèutiques: Control vòmits, SNG, ostomies, nutrició enteral, diabetis...
Informació i educació per la salut i reflexió des de l’ètica de la cura sobre el respecte, la autonomia i estils de vida. |
Unitat temàtica V: L’experiència persona/situació/malaltia i problemes de salut en la eliminació urinària |
Coneixements teòrics i pràctics sobre les malalties i lesions que afecten al ronyó i vies urinàries: Insuficiència renal, trastorns obstructius, infeccions. Factors associats, tractaments enfocats a la lesió i el nivell d’intervenció infermer segons el tipus de lesió i escenaris en que es troben les persones. Control dietètic, diàlisis, urostomies, informació i educació per la salut i reflexió des de l’ètica de la cura sobre el respecte, la autonomia i estils de vida. |
Unitat temàtica VI: L’experiència persona/situació/malaltia i problemes de salut reproductiva |
Es treballaran conceptes teòrics i pràctics de les alteracions de salut més prevalent en la salut reproductiva en l’home i la dona i el càncer de mama. Coneixement dels mètodes i tècniques de diagnòstic tant ambulatòries com hospitalàries. Estudi de necessitats considerant factors culturals i valors individuals de la reproducció.
Informació i educació per la salut i reflexió des de l’ètica de la cura sobre el respecte, la autonomia i estils de vida. |
Unitat temàtica VII: L’experiència persona/situació/malaltia i problemes de salut crònics que afecten a l’activitat -moviment |
Aquest tema ha de servir a l'alumne per a reflexionar sobre la cronicitad i les malalties associades en l'adult mig. Dades epidemiològics dels problemes de salut que prevalen amb aquest caràcter, malalties degeneratives del SNC, fibromiàlgia o fatiga crònica. Impacte en la vida de l'adult associada als rols propis d'aquesta etapa de la vida i l'activitat.
Informació i educació per la salut i reflexió des de l’ètica de la cura sobre el respecte, la autonomia i estils de vida. |
Metodologías :: Pruebas |
|
Competencias |
(*) Horas en clase
|
Horas fuera de clase
|
(**) Horas totales |
Actividades introductorias |
|
2 |
0 |
2 |
Sesión magistral |
|
50 |
100 |
150 |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprendizaje basado en problemas |
|
18 |
36 |
54 |
Seminarios |
|
26 |
10 |
36 |
Prácticas en laboratorios |
|
18 |
18 |
36 |
Foros de discusión |
|
2 |
5 |
7 |
Atención personalizada |
|
5 |
0 |
5 |
|
Pruebas mixtas |
|
5 |
5 |
10 |
|
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor. (**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos |
Metodologías
|
descripción |
Actividades introductorias |
Activitats encaminades a prendre contacte i recollir informació dels alumnes i presentació de l'assignatura |
Sesión magistral |
Exposició del contingut de l'assignatura de manera interactiva i participativa |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprendizaje basado en problemas |
Estudi de situacions clíniques amb diferents escenaris que exigeix un treball de col·laboració. |
Seminarios |
Treball amb diferents tipus de material (vídeos, lectures...)per propiciar la discussió i l'anàlisi per part dels estudiants |
Prácticas en laboratorios |
Demostracions pràctiques i assaig d'habilitats de fisioteràpia respiratòria, oxigenoteràpia, teràpia inhalatoria, aspiració de secrecions, ECG, punció arterial, venoclisi, SNG, nutrició enteral i procediments urològics |
Foros de discusión |
Debat i discussió sobre diferents temes relacionats amb l'assignatura |
Atención personalizada |
Es faran tutories de seguiment de l'aprenentatge. L'horari de tutories disponible es publica a l'espai Moodle de l'assignatura (prèvia confirmació de cita). També es poden fer consultes als professors mitjançant el correu electrònic i el fòrum de dubtes de l'assignatura en Moodle. |
descripción |
Es faran tutories presencials personalitzades prèvia confirmació de cita. També es poden fer consultes als professors mitjançant el correu electrònic i el fòrum de dubtes de l'assignatura en Moodle. |
Metodologías |
Competencias
|
descripción |
Peso |
|
|
|
|
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprendizaje basado en problemas |
|
Elaboració de pla de treball grupal i/o individual. Recerca de fonts documentals. Exposició oral, presentació i argumentació dels principis científics basats en fonts documentals. Treball autònom i de grup. Cooperació amb el grup. Autoavaluació. Avaluació grupal |
20% |
Seminarios |
|
Assístència, particpació en la discussió i l'anàlisi i respostes encertades mitjançant l'eina turnning point |
10% |
Prácticas en laboratorios |
|
Examen d'habilitats pràctiques a l'aula de laboratori amb diferents escenaris. S'utilitzaran llistes de comprovació amb paraules claus que expressen l'habilitat mostrada i l'escala de qualificacions. |
15% |
Foros de discusión |
|
Participació en els diferents Forums |
5% |
Pruebas mixtas |
|
Preguntes tipus test sobre els conceptes bàsics de la matèria.
Preguntes curtes sobre coneixements i raonament crític
|
50% |
Otros |
|
|
|
|
Otros comentarios y segunda convocatoria |
@import url("../admin/EditorText/css/widgContent.css"); Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparell que no siguin expressament autoritzat per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant la resolució del rector o rectora. Per aprovar l'assignatura es requisit tenir aprovades les proves mixtes i les pràctiques a laboratori. En segona convocatòria es recuperaran les parts no superades d'acord amb el que ha estat l'avaluació continuada: - Les proves mixtes es recuperaran amb el mateix tipus d'examen. Aquesta categoria es considerarà aprovada si la nota de cadascuna de les proves es igual o superior a 5. - La prova pràctica es recuperarà amb la realització d'una nova prova pràctica. Per superar la categoria cal tenir un 5. - A L'ABP, els seminaris i els fòrums no hi ha recuperació. |
Básica |
Lewis S M., Enfermería medicoquirúrgica ( 2 vol.). Valoración y cuidados de problemas clínicos, última edició disponible, Elsevier
Williams L V, Enfermería Medico-Quirúrgica, última edició disponible, Madrid: Mc Graw-Hill/Interamericana
Force E; Oto I, Enfermería Medico-Quirúrgica. Necesidad de nutrición/eliminación, última edició disponible , Masson
Oto I; Arque M; Barrachina L, Enfermería Medico-Quirúrgica. Necesidad de oxigenación, última edició disponible, Masson
Le mone P, Borke K, Enfermería Medico-Quirúrgica. Pensamiento crítico en la asistencia del paciente (2 vol), última edició disponible, Pearson Educación
Esteve J, Mitjans J, Enfermería técnicas clínicas (2 vols.), última edició disponible, Madrid: Mc Graw-Hill/Interamericana
Smith S F, Duell D J, Martin B C, Técnicas de enfermería clínica. De las técnicas básica a las avanzadas (2 vols.), última edició disponible, Madrid: Pearson
AA VV, Cuidados enfermeros en atención primaria.programa de salud del adulto y el anciano, última edició disponible, Sevilla: Ed. MAD
Mª Teresa Luis Rodrigo, Enfermería Clínica. Cuidados enfermeros a las personas con trastornos de salud, 2015, Wolters Kluwer Health
Benner Patricia & Wrubel Judith, The Primacy of Caring: Stress and Coping in Health and Illness, 1989, Califòrnia: Prentice Hall
|
Bibliografia específica es pot trobar a la guia didàctica de cada tema. |
Complementaria |
Rubiales Paredes MD, Palmar Santos AM , Enfermeria del adulto (2 vol.), última edició disponible , Editorial Centro de estudios Ramon Areces
Longb; Phipps W; Cassmeyer VL, Enfermería Medico-Quirúrgica: un enfoque del proceso de enfermeria, última edició disponible, Harcourt
Píriz R; de la Fuente M, Enfermería Medico-Quirúrgica, última edició disponible, Dae
Farreres P; Rozman C, Medicina interna, última edició disponible, Doyma
Guyton AC, Fisiologia médica, última edició disponible, Interamericana
Ignatavicius DD; Varner Bayne M, Enfermería Medico-Quirúrgica, última edició disponible, Mc Graw-Hill Interamericana
Miller MJ, Fisiopatologia, última edició disponible, Interamericana
Smeltzer SC; Bare BG, Enfermería Medico-Quirúrgica de Brunner y Suddarth, última edició disponible, Mc Graw-Hill Interamericana
, http://www.coloplast.es, ,
, http://www.enfermeria 21.com, ,
Beare PG; Myers JL , Enfermería Medico-Quirúrgica, última edició disponible, Harcourt Brace de Epaña
, , ,
|
|
Asignaturas que se recomienda cursar simultáneamente |
FARMACOLOGÍA/18214107 | ANTROPOLOGÍA Y CIUDADANÍA/18214010 |
|
Asignaturas que se recomienda haber cursado previamente |
ÉTICA DEL CUIDAR Y BASES CONCEPTUALES DE LA ENFERMERÍA/18214009 | ENFERMERÍA BÁSICA EN EL CICLO VITAL/18214101 | FUNCIÓN DEL CUERPO HUMANO/18214002 | ENFERMERÍA EN LA JUVENTUD/18214103 | PRINCIPIOS DE NUTRICIÓN EN ENFERMERÍA/18214108 |
|
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente. |
|