DATOS IDENTIFICATIVOS 2017_18
Asignatura (*) ENFERMERÍA EN EL ADULTO Código 18214104
Titulación
Grado en Enfermería (2009) (Campus Terres de l'Ebre)
Ciclo
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo
12 Obligatoria Segundo 2Q
Lengua de impartición
Català
Departamento Enfermería
Coordinador/a
SÁEZ VAY, FLORENCIA
Correo-e flor.saez@urv.cat
elena.gonzalez@urv.cat
montserrat.garciam@urv.cat
encarna.bonfill@urv.cat
mariapaz.querol@urv.cat
mariacinta.bel@urv.cat
mariapilar.vallano@urv.cat
rosamaria.ferrec@urv.cat
estrella.martinez@urv.cat
pilar.mauri@urv.cat
astrid.vidiella@urv.cat
elsa.pla@urv.cat
mireya.adell@urv.cat
elsa.gil@urv.cat
mireia.benedicto@urv.cat
silvia.reverte@urv.cat
raquelestela.criado@urv.cat
Profesores/as
SÁEZ VAY, FLORENCIA
GONZÁLEZ GARCÍA, ELENA
GARCÍA MARTÍNEZ, MONTSERRAT
BONFILL ACCENSI, MARIA ENCARNACIÓN
QUEROL VIDAL, MARÍA PAZ
BEL SALVADO, MARIA CINTA
VALLANO LAINA, MARIA PILAR
FERRÉ CASAJUST, ROSA MARIA
MARTÍNEZ SEGURA, ESTRELLA
MAURI MAURI, PILAR
VIDIELLA PIÑOL, ASTRID
PLA CANALDA, ELSA
ADELL LLEIXA, MIREIA
GIL MATEU, ELSA
BENEDICTO GALIANA, MIREIA
REVERTÉ VILLARROYA, SILVIA
CRIADO PERSONAT, RAQUEL ESTELA
Web
Descripción general e información relevante L'assignatura Infermeria en la persona adulta és de caràcter teòric-pràctic i té com a propòsit preparar als estudiants en l'atenció d'infermeria a la persona adulta; tenint en compte els problemes de salut prevalents, les causes, els efectes, les formes d'afrontament i les necessitats d'atenció. Els temes s'organitzen en relació a les necessitats i/o sistemes corporals més afectats per problemes de salut a la vida adulta, e integren coneixements relacionats amb l'ètica, infermeria psicosocial i salut mental, infermeria comunitària, infermeria medicoquirúrgica, així com els aspectes bàsics lligats a la gestió de cuidatges.

Competencias
Tipo A Código Competencias Específicas
 A3 Educar, facilitar, donar suport i animar la salut, el benestar i el confort, promovent la participació del pacient, família i comunitat en el seu procés de salut - malaltia.
 A8 Conèixer els processos fisiopatològics, els problemes de salut mental i les necessitats nutricionals d'aquests processos; reconèixer i interpretar factors de risc i signes normals o canviants de salut-mala salut, sofriment i incapacitat de la persona en les diferents etapes del cicle vital.
 A9 Respondre a les necessitats del pacient, famílies i comunitat, planificant, executant i avaluant les cures d'infermeria.
 A11 Utilizar el juicio clínico en el proceso de cuidar y desarrollar planes de cuidados para alcanzar los estándares de calidad y la práctica basada en la evidencia.
 A12 Habilitats per a mantenir la dignitat, privadesa, intimitat, confidencialitat i capacitat de decisió del pacient i família.
 A13 Habilidad para realizar procedimientos y técnicas conociendo el uso y la indicación de productos sanitarios vinculados a los cuidados de enfermería, teniendo en cuenta la seguridad de la persona y del profesional.
 A14 Conèixer els diferents grups de fàrmacs, els principis de la seva autorització, ús, indicació i els mecanismes d'acció, avaluant els beneficis, els riscos i efectes derivats de la seva administració o consum. Demostrant habilitat per a administrar amb seguretat fàrmacs i altres teràpies. Així com identificar els nutrients que es troben en els aliments; seleccionant les recomanacions dietètiques adequades i identificant els problemes nutricionals i seleccionant/aplicant les cures d'infermeria.
Tipo B Código Competencias Transversales
 B4 Trabajar de forma autónoma con responsabilidad e iniciativa
Tipo C Código Competencias Nucleares
 C4 Expresarse correctamente de manera oral y escrita en una de las dos lenguas oficiales de la URV.

Resultados de aprendizaje
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A3 Conèixer els programes de promoció i prevenció associats als problemes de salut de l'adult mig.
 A8 Identificar i relacionar els factors associats als problemes de la salut de l'adult en edat mitja com el sedentarisme, l'obesitat, el consum d'alcohol, tabac o l'estrès.
Explicar les alteracions de salut de l'adult i les implicacions físiques, psicològiques, en el personal i en el familiar derivades del diagnòstic i tractament contextualitzant-los en els diferents àmbits assistencials.
Compendre el significat del símptoma/clínica en la seva dimensió global
 A9 Explorar la manera en que es veuen afectades les necessitats de l'adult i la seva família en relació als problemes de salut estudiats
Identificar maneres d'ajudar
Explicar maneres d'intervenció tenint com a referència normes i guies de pràctica clínica
Comprendre que significa conèixer al pacient com a persona
 A11 Desenvolupar una actitud crítica i reflexiva en els exercicis proposats a estudi
Contrastar l'evidència de les fonts d'informació i la seva utilització en les situacions d'estudi
 A12 Reflexionar des de l'ètica de la cura sobre el respecte, autonomia i estils de vida.
 A13 Aplicar procediments en relació a tècniques terapèutiques, protocols de cures, proves de diagnòstic i fàrmacs: venoclisis; ECG; Sondatge, administració i càlcul de dosis...
 A14 Conéixer els fàrmacs utilitzats en les situacions a estudi
Conéixer i relacionar la terapia nutricional amb les situacions clíniques a estudi.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 B4 Presentar resultats d'allò que s'espera en la manera adequada d'acord amb la bibliografia donada i en el temps previst.
Tipo C Código Resultados de aprendizaje
 C4 Produce un texto escrito adecuado a la situación comunicativa.

Contenidos
tema Subtema
Unitat temàtica I: Introducció. L' adult amb problemes de salut i infermeria La fenomenologia de conèixer a l'adult malalt. Hàbits, estils de vida i problemes de salut en l’adult a l’edat mitja. Coneixement epidemiològic en quant a la prevalença de problemes de salut en l’adult a l’edat mitja i els factors relacionats aliments, sedentarisme, estrès i tòxics com el tabac, alcohol i altres substàncies addictives.
Aproximació als programes de prevenció i intervenció en aquests problemes de salut, identificant la seva relació amb la assistència primària i hospitalària i les guies de pràctica clínica infermera amb la que es treballa al nostre entorn.
Drets de l'adult malalt, principi d'autonomia.
Unitat temàtica II: L’experiència persona/situació/malaltia i el seu afrontament Es treballaran continguts teòrics i pràctics relacionats amb problemes de salut i el seu afrontament. Es considera la situació i intervenció davant de l'ansietat, l'estrès i el consum de substàncies psicoactives, especialment l'alcohol. S’analitzaran els propis sentiments i actituds en front l'adult malalt.
Unitat temàtica III: L’experiència persona/situació/malaltia i problemes d’oxigenació Significat de la malaltia cardíaca i/o respiratòria en la vida de l'adult. Coneixements teòrics i pràctics bàsics sobre les lesions més freqüents que alteren la ventilació, transport i perfusió (Processos infecciosos; Càncer; Asma; Anèmies; Infermetat coronària; HTA; Arítmies...).
Factors associats, tractaments enfocats a la lesió i el nivell d’intervenció infermer segons el tipus de lesió i escenaris en que es troben les persones.
Valoracions sistemàtiques de l’estat d’oxigenació a nivell respiratori i cardiovascular.
Maneig dels símptomes i intervencions terapèutiques: fisioteràpia, teràpia inhalatòria, aspiració de secrecions...
Informació i educació per la salut i reflexió des de l’ètica de la cura sobre el respecte, la autonomia i estils de vida.
Unitat temàtica IV: L’experiència persona/situació/malaltia i problemes de salut digestius metabòlics i endocrins Significat de la malaltia digestiva, metabòlica i endocrina en la vida de l'adult. Coneixements teòrics i pràctics sobre les malalties i lesions que afecten a la resposta digestiva metabòlica i endocrina (els trastorn inflamatoris i obstructius, la insuficiència hepàtica, la diabetis i les seves complicacions, trastorns tiroïdals...).
Factors associats, tractaments enfocats a la lesió i el nivell d’intervenció infermer segons els tipus de lesió i escenaris en que es troben les persones.
Exploració de necessitats afectades i el impacte en la imatge corporal o en l’estil de vida que suposen alguns tractaments com les ostomies.
Maneig dels símptomes i intervencions terapèutiques: Control vòmits, SNG, ostomies, nutrició enteral, diabetis...
Informació i educació per la salut i reflexió des de l’ètica de la cura sobre el respecte, la autonomia i estils de vida.
Unitat temàtica V: L’experiència persona/situació/malaltia i problemes de salut en la eliminació urinària Coneixements teòrics i pràctics sobre les malalties i lesions que afecten al ronyó i vies urinàries: Insuficiència renal, trastorns obstructius, infeccions. Factors associats, tractaments enfocats a la lesió i el nivell d’intervenció infermer segons el tipus de lesió i escenaris en que es troben les persones. Control dietètic, diàlisis, urostomies, informació i educació per la salut i reflexió des de l’ètica de la cura sobre el respecte, la autonomia i estils de vida.
Unitat temàtica VI: L’experiència persona/situació/malaltia i problemes de salut reproductiva Es treballaran conceptes teòrics i pràctics de les alteracions de salut més prevalent en la salut reproductiva en l’home i la dona i el càncer de mama. Coneixement dels mètodes i tècniques de diagnòstic tant ambulatòries com hospitalàries. Estudi de necessitats considerant factors culturals i valors individuals de la reproducció.
Informació i educació per la salut i reflexió des de l’ètica de la cura sobre el respecte, la autonomia i estils de vida.
Unitat temàtica VII: L’experiència persona/situació/malaltia i problemes de salut crònics que afecten a l’activitat -moviment Aquest tema ha de servir a l'alumne per a reflexionar sobre la cronicitad i les malalties associades en l'adult mig. Dades epidemiològics dels problemes de salut que prevalen amb aquest caràcter, malalties degeneratives del SNC, fibromiàlgia o fatiga crònica. Impacte en la vida de l'adult associada als rols propis d'aquesta etapa de la vida i l'activitat.
Informació i educació per la salut i reflexió des de l’ètica de la cura sobre el respecte, la autonomia i estils de vida.

Planificación
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Actividades introductorias
2 0 2
Sesión magistral
A3
A8
A9
A12
50 100 150
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprendizaje basado en problemas
A3
A8
A9
A11
A12
A14
B4
C4
18 36 54
Seminarios
A3
A8
A9
A12
26 10 36
Prácticas en laboratorios
A13
A14
18 18 36
Foros de discusión
A3
A8
A9
A12
2 5 7
Atención personalizada
5 0 5
 
Pruebas mixtas
A3
A8
A9
A11
A12
A14
C4
5 5 10
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías
  descripción
Actividades introductorias Activitats encaminades a prendre contacte i recollir informació dels alumnes i presentació de l'assignatura
Sesión magistral Exposició del contingut de l'assignatura de manera interactiva i participativa
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprendizaje basado en problemas Estudi de situacions clíniques amb diferents escenaris que exigeix un treball de col·laboració.
Seminarios Treball amb diferents tipus de material (vídeos, lectures...)per propiciar la discussió i l'anàlisi per part dels estudiants
Prácticas en laboratorios Demostracions pràctiques i assaig d'habilitats de fisioteràpia respiratòria, oxigenoteràpia, teràpia inhalatoria, aspiració de secrecions, ECG, punció arterial, venoclisi, SNG, nutrició enteral i procediments urològics
Foros de discusión Debat i discussió sobre diferents temes relacionats amb l'assignatura
Atención personalizada Es faran tutories de seguiment de l'aprenentatge. L'horari de tutories disponible es publica a l'espai Moodle de l'assignatura (prèvia confirmació de cita). També es poden fer consultes als professors mitjançant el correu electrònic i el fòrum de dubtes de l'assignatura en Moodle.

Atención personalizada
descripción
Es faran tutories presencials personalitzades prèvia confirmació de cita. També es poden fer consultes als professors mitjançant el correu electrònic i el fòrum de dubtes de l'assignatura en Moodle.

Evaluación
Metodologías Competencias descripción Peso        
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprendizaje basado en problemas
A3
A8
A9
A11
A12
A14
B4
C4
Elaboració de pla de treball grupal i/o individual. Recerca de fonts documentals. Exposició oral, presentació i argumentació dels principis científics basats en fonts documentals. Treball autònom i de grup. Cooperació amb el grup. Autoavaluació. Avaluació grupal 20%
Seminarios
A3
A8
A9
A12
Assístència, particpació en la discussió i l'anàlisi i respostes encertades mitjançant l'eina turnning point 10%
Prácticas en laboratorios
A13
A14
Examen d'habilitats pràctiques a l'aula de laboratori amb diferents escenaris. S'utilitzaran llistes de comprovació amb paraules claus que expressen l'habilitat mostrada i l'escala de qualificacions. 15%
Foros de discusión
A3
A8
A9
A12
Participació en els diferents Forums 5%
Pruebas mixtas
A3
A8
A9
A11
A12
A14
C4
Preguntes tipus test sobre els conceptes bàsics de la matèria.

Preguntes curtes sobre coneixements i raonament crític

50%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

@import url("../admin/EditorText/css/widgContent.css");

Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparell que no siguin expressament autoritzat per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista.

La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant la resolució del rector o rectora.

Per aprovar l'assignatura es requisit tenir aprovades les proves mixtes i les pràctiques a laboratori.

En segona convocatòria es recuperaran les parts no superades d'acord amb el que ha estat l'avaluació continuada:

- Les proves mixtes es recuperaran amb el mateix tipus d'examen. Aquesta categoria es considerarà aprovada si la nota de cadascuna de les proves es igual o superior a 5.

- La prova pràctica es recuperarà amb la realització d'una nova prova pràctica. Per superar la categoria cal tenir un 5.

- A L'ABP, els seminaris i els fòrums no hi ha recuperació.


Fuentes de información

Básica Lewis S M., Enfermería medicoquirúrgica ( 2 vol.). Valoración y cuidados de problemas clínicos, última edició disponible, Elsevier
Williams L V, Enfermería Medico-Quirúrgica, última edició disponible, Madrid: Mc Graw-Hill/Interamericana
Force E; Oto I, Enfermería Medico-Quirúrgica. Necesidad de nutrición/eliminación, última edició disponible , Masson
Oto I; Arque M; Barrachina L, Enfermería Medico-Quirúrgica. Necesidad de oxigenación, última edició disponible, Masson
Le mone P, Borke K, Enfermería Medico-Quirúrgica. Pensamiento crítico en la asistencia del paciente (2 vol), última edició disponible, Pearson Educación
Esteve J, Mitjans J, Enfermería técnicas clínicas (2 vols.), última edició disponible, Madrid: Mc Graw-Hill/Interamericana
Smith S F, Duell D J, Martin B C, Técnicas de enfermería clínica. De las técnicas básica a las avanzadas (2 vols.), última edició disponible, Madrid: Pearson
AA VV, Cuidados enfermeros en atención primaria.programa de salud del adulto y el anciano, última edició disponible, Sevilla: Ed. MAD
Mª Teresa Luis Rodrigo, Enfermería Clínica. Cuidados enfermeros a las personas con trastornos de salud, 2015, Wolters Kluwer Health
Benner Patricia & Wrubel Judith, The Primacy of Caring: Stress and Coping in Health and Illness, 1989, Califòrnia: Prentice Hall

Bibliografia específica es pot trobar a la guia didàctica de cada tema.

 

Complementaria Rubiales Paredes MD, Palmar Santos AM , Enfermeria del adulto (2 vol.), última edició disponible , Editorial Centro de estudios Ramon Areces
Longb; Phipps W; Cassmeyer VL, Enfermería Medico-Quirúrgica: un enfoque del proceso de enfermeria, última edició disponible, Harcourt
Píriz R; de la Fuente M, Enfermería Medico-Quirúrgica, última edició disponible, Dae
Farreres P; Rozman C, Medicina interna, última edició disponible, Doyma
Guyton AC, Fisiologia médica, última edició disponible, Interamericana
Ignatavicius DD; Varner Bayne M, Enfermería Medico-Quirúrgica, última edició disponible, Mc Graw-Hill Interamericana
Miller MJ, Fisiopatologia, última edició disponible, Interamericana
Smeltzer SC; Bare BG, Enfermería Medico-Quirúrgica de Brunner y Suddarth, última edició disponible, Mc Graw-Hill Interamericana
, http://www.coloplast.es, ,
, http://www.enfermeria 21.com, ,
Beare PG; Myers JL , Enfermería Medico-Quirúrgica, última edició disponible, Harcourt Brace de Epaña
, , ,

Recomendaciones

Asignaturas que se recomienda cursar simultáneamente
FARMACOLOGÍA/18214107
ANTROPOLOGÍA Y CIUDADANÍA/18214010

Asignaturas que se recomienda haber cursado previamente
ÉTICA DEL CUIDAR Y BASES CONCEPTUALES DE LA ENFERMERÍA/18214009
ENFERMERÍA BÁSICA EN EL CICLO VITAL/18214101
FUNCIÓN DEL CUERPO HUMANO/18214002
ENFERMERÍA EN LA JUVENTUD/18214103
PRINCIPIOS DE NUTRICIÓN EN ENFERMERÍA/18214108
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.