DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) INFERMERIA EN LA PERSONA GRAN Codi 18214105
Ensenyament
Grau d'Infermeria (Campus Terres de l'Ebre) (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
9 Obligatòria Tercer Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
MONTESO CURTO, MARIA PILAR
Adreça electrònica flor.saez@urv.cat
elena.gonzalez@urv.cat
encarna.bonfill@urv.cat
lola.santacatalina@urv.cat
mariapilar.monteso@urv.cat
mariateresa.cubi@urv.cat
Professors/es
SÁEZ VAY, FLORENCIA
GONZÁLEZ GARCÍA, ELENA
BONFILL ACCENSI, MARIA ENCARNACIÓN
SANTACATALINA UBIEDO, MARIA DE LOS DOLORES
MONTESO CURTO, MARIA PILAR
CUBI GUILLEN, MARIA TERESA
Web
Descripció general i informació rellevant conèixer els problemes de salut més freqüents en la persona gran per donar una atenció integral

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A8 Conèixer els processos fisiopatològics, els problemes de salut mental i les necessitats nutricionals d'aquests processos; reconèixer i interpretar factors de risc i signes normals o canviants de salut-mala salut, sofriment i incapacitat de la persona en les diferents etapes del cicle vital.
 A9 Respondre a les necessitats del pacient, famílies i comunitat, planificant, executant i avaluant les cures d'infermeria.
 A12 Habilitats per a mantenir la dignitat, privadesa, intimitat, confidencialitat i capacitat de decisió del pacient i família.
 A13 Habilitat per a realitzar procediments i tècniques coneixent l'ús i la indicació de productes sanitaris vinculats a les cures d'infermeria, tenint en compte la seguretat de la persona i del professional.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A8 Reconèixer els problemes de salut prevalents en la persona gran
Identificar aspectes diferencials de la malaltia en la persona gran (factors de risc, símptomes, evolució, etc.)
Explicar las manifestacions clíniques dels processos pluripatològics
Identificar les necessitats nutricionals de la persona gran en relació a l’estat salut/malaltia
 A9 Valorar qualitat de vida i necessitats de la persona gran malalta i del pacient i família amb pluripatología
Analitzar l’experiència de malaltia, dependència i/o sofriment en la persona gran, i la seva família i cuidadors
Adequar la comunicació de manera que permeti a la persona gran , la seva família i cuidadors la possibilitat de manifestar la seva percepció i necessitats respecte del procés dels cuidatges
Plantejar actuacions davant els processos de malaltia (diagnòstic, clínica i tractament), dependència i sofriment de la persona gran i els seus cuidadors
 A12 Sensibilitzar-te davant l’atenció de les persones grans
Donar exemples de cures posant especial èmfasi en el benestar, el confort, l’ètica i l’educació per la salut
 A13 Aplicar els instruments i escales de valoració específics per a la persona gran i les seves cuidadors
Aplicar tècniques d’estimulació (física i cognitiva) d’acord al procés de salut
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B5 Contribueix a l’ establiment i aplicació dels processos de treball de l’ equip
Contribuir a la cohesió del grup amb la seva forma de comunicar i relacionar-se.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C5 Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat

Continguts
Tema Subtema
Unitat Temàtica I: Introducció als problemes de salut prevalents en la persona gran




Factors de risc i causes més freqüents de morbimortalitat. Fragilitat. Escenaris i recursos formals e informals en l'atenció a la persona gran amb problemes de salut i/o situació de dependencia.


Unitat Temàtica II: L'experiencia/situació/malaltia en processos crònics Les cronicitats més freqüents de la Persona Gran relacionades amb trastorns respiratoris, metabòlics, endocrins i càncer o la pluripatologia. Repercusions en la vida diaria. Factors econòmics, culturals i hàbits de vida i la seva influencia en com la persona gran viu i gestiona el seu procés.
Unitat Temàtica III:
L'experiencia/situació/malaltia en processos que alteren l'eliminació
Problemes en l'eliminació intestinal i urinaria, el restrenyiment o la incontinencia en relació amb transtorns gastrointestestinals i urinaris associats. Efectes d'aquests tant a nivell funcional com de vivencia i en la qualitat de vida
Unitat Temàtica IV:
L'experiencia/situació/malaltia en processos que comporten alteracions del moviment i de la coordinació
Problemes de salut neurològics, vasculars i musculoesquelètics: parkinson, AVC, artrosis, artritis i traumatismes, especialment fractura de fèmur entre altres. Explorar dependencies i necessitats que es deriven d'aquestes. Qualitat de vida. Dolor crònic. Disfagia.
Unitat Temàtica V:
L'experiencia/situació/malaltia en processos que comporten alteracions sensorials
Processos dels problemes de salut que produeixen dèficits sensorials tals com catarates, desprendiment de retina, glaucoma i presbiacusia i sordera entre altres. Dimensions de la vida i de la familia que aquests problemes poden afectar per previndre riscos i potenciar la seguretat i qualitat de vida
Unitat Temàtica VI:
L'experiencia persona gran/situació/malaltia en processos que comporten alteracions cognitives
Dimensions de l'experiencia en lapersona gran amb deteriorament cognitiu reversible e irreversible. Malaltia d'Alzheimer. autononia, dependencia i necessitats. La situació de la familia, cuidadors informals i la cura infermera i la seva gestió en els diferents àmbits assistencials.Maltractament ja en aquestes situacions te força importancia.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A8
A9
A13
B5
C5
2 0 2
Sessió Magistral
A8
A9
A12
C5
40 46 86
Seminaris
A8
A9
A12
B5
C5
20 30 50
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A8
A9
A12
B5
C5
20 35 55
Pràctiques a laboratoris
A8
A9
A12
B5
C5
10 20 30
Atenció personalitzada
2 0 2
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a pendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l'assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura de forma interactiva i participativa introduïnt elements d'anàlisis i reflexió. A partir de l'explicació l'alumne haurà de profunditzar i treballar en els temes de forma autònoma.
Seminaris S'analitzarà per grups el contingut proposat d'un tema monogràfic. Ampliació dels continguts de l'exposició magistral
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes Formulació, anàlisi i resolució de problemes relacionats amb la temàtica de l'assigantura
Pràctiques a laboratoris Es treballarà en grup el comentari de text proposat per estimular la discussió i anàlisi i d'aquesta manera l'alumne pot arribar a conclussions respecte a les questions plantejades

Atenció personalitzada
Descripció
Atenció a l'alumnat. Personal o correu electrònic

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
A8
A9
A12
C5
Prova escrita que avaluarà els temes tractats en aquest apartat 40%
Seminaris
A8
A9
A12
B5
C5
S'analitzarà per grups els continguts proposats d'un tema monogràfic. S'avaluarà l'exposició en grup del contingut proposat 20%
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A8
A9
A12
B5
C5
S'avaluarà l'assistencia i participació per valorar la comprensió dels continguts proposats 20%
Pràctiques a laboratoris
A8
A9
A12
B5
C5
S'avaluarà l'exposició en grup del del comentari de text proposat 20%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La nota final serà la suma de les parts. S'ha d'aprovar cada part independentment.

Es realitzarà 2ª convocatoria seguint l'avaluació continuada.


Fonts d'informació

Bàsica Misericordia García Hernández, María Pilar Torres Egea, Esperanza Ballesteros Pérez, Enfermeria Geriátrica. Master de enfermeria, 2ª edició, Ed. Masson
Francisco Guillén Llera, Jesús Pérez del Molino Martín, Roberto Petidier Torregrosa, Síndromes y cuidados en el paciente geriátrico, 2ª edició, Ed. Esselvier Masson
Rosalía Rodriguez García, Guillermo Lazcano Botello, Práctica de la geriatría, 2ª edició, Ed. McGrawHill
Doris L. Carnevali, Maxine Patrick, Enfermeria Profesional. Enfermeria Geriatrica, 3ª edició, Ed. McGraw-Hil. Interamericana
Nanne Marie Guillermard, Análisis de las políticas de vejez en Europa, 1ª edició, Ministerio de Asuntos Sociales. Instituto Nacional
Alan M. Mellow, Psiquiatría geriátrica, 1ª edició, Ed. Ars Medica
Rafael Martínez Martínez, Cuando sea mayor, 3ª edició, Ed.Matéu
Robert Baurt, Tobert Egeler, Gimnasia, juego y deporte para mayores, 1ª edició, Ed. Paidotribo
Simone de Beauvoir, La vejez, , Ed. Sudamericana
Jesús M. de Miguel, La sociedad transversal, , Ed. Fundación "la Caixa"
, Protocol Marc per a un abordatge coordinat de les situacions de maltractament vers les persones grans, , Departament d'Acció social i Ciutadanía. generalit
, Llibre Blanc de la gent gran activa, , Departament de Benestar Social. Generalitat de Cat
, www.gencat.cat/benestar/, ,
Rosa Gómez Redondo, Elena Robles González, Envejecimiento, longevidad y población, , UNED
Antonio Mercero, ¿Y tu quien eres?, ,
Carles Bosch, "Bicicleta, cullera, poma", ,
Juan José Campanela, El hijo de la novia, ,
, , ,

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent