Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A8 |
Conèixer els processos fisiopatològics, els problemes de salut mental i les necessitats nutricionals d'aquests processos; reconèixer i interpretar factors de risc i signes normals o canviants de salut-mala salut, sofriment i incapacitat de la persona en les diferents etapes del cicle vital. |
| A9 |
Respondre a les necessitats del pacient, famílies i comunitat, planificant, executant i avaluant les cures d'infermeria. |
| A12 |
Habilitats per a mantenir la dignitat, privadesa, intimitat, confidencialitat i capacitat de decisió del pacient i família. |
| A13 |
Habilitat per a realitzar procediments i tècniques coneixent l'ús i la indicació de productes sanitaris vinculats a les cures d'infermeria, tenint en compte la seguretat de la persona i del professional. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B5 |
Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C5 |
Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A8 |
Reconèixer els problemes de salut prevalents en la persona gran
Identificar aspectes diferencials de la malaltia en la persona gran (factors de risc, símptomes, evolució, etc.)
Explicar las manifestacions clíniques dels processos pluripatològics
Identificar les necessitats nutricionals de la persona gran en relació a l’estat salut/malaltia
| | A9 |
Valorar qualitat de vida i necessitats de la persona gran malalta i del pacient i família amb pluripatología
Analitzar l’experiència de malaltia, dependència i/o sofriment en la persona gran, i la seva família i cuidadors
Adequar la comunicació de manera que permeti a la persona gran , la seva família i cuidadors la possibilitat de manifestar la seva percepció i necessitats respecte del procés dels cuidatges
Plantejar actuacions davant els processos de malaltia (diagnòstic, clínica i tractament), dependència i sofriment de la persona gran i els seus cuidadors
| | A12 |
Sensibilitzar-te davant l’atenció de les persones grans
Donar exemples de cures posant especial èmfasi en el benestar, el confort, l’ètica i l’educació per la salut
| | A13 |
Aplicar els instruments i escales de valoració específics per a la persona gran i les seves cuidadors
Aplicar tècniques d’estimulació (física i cognitiva) d’acord al procés de salut
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B5 |
Contribueix a l’ establiment i aplicació dels processos de treball de l’ equip
Contribuir a la cohesió del grup amb la seva forma de comunicar i relacionar-se.
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C5 |
Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les
persones amb discapacitat
|
Tema |
Subtema |
Unitat Temàtica I: Introducció als problemes de salut prevalents en la persona gran
|
Factors de risc i causes més freqüents de morbimortalitat. Fragilitat. Escenaris i recursos formals e informals en l'atenció a la persona gran amb problemes de salut i/o situació de dependencia.
|
Unitat Temàtica II: L'experiencia/situació/malaltia en processos crònics |
Les cronicitats més freqüents de la Persona Gran relacionades amb trastorns respiratoris, metabòlics, endocrins i càncer o la pluripatologia. Repercusions en la vida diaria. Factors econòmics, culturals i hàbits de vida i la seva influencia en com la persona gran viu i gestiona el seu procés. |
Unitat Temàtica III:
L'experiencia/situació/malaltia en processos que alteren l'eliminació |
Problemes en l'eliminació intestinal i urinaria, el restrenyiment o la incontinencia en relació amb transtorns gastrointestestinals i urinaris associats. Efectes d'aquests tant a nivell funcional com de vivencia i en la qualitat de vida |
Unitat Temàtica IV:
L'experiencia/situació/malaltia en processos que comporten alteracions del moviment i de la coordinació |
Problemes de salut neurològics, vasculars i musculoesquelètics: parkinson, AVC, artrosis, artritis i traumatismes, especialment fractura de fèmur entre altres. Explorar dependencies i necessitats que es deriven d'aquestes. Qualitat de vida. Dolor crònic. Disfagia. |
Unitat Temàtica V:
L'experiencia/situació/malaltia en processos que comporten alteracions sensorials |
Processos dels problemes de salut que produeixen dèficits sensorials tals com catarates, desprendiment de retina, glaucoma i presbiacusia i sordera entre altres. Dimensions de la vida i de la familia que aquests problemes poden afectar per previndre riscos i potenciar la seguretat i qualitat de vida |
Unitat Temàtica VI:
L'experiencia persona gran/situació/malaltia en processos que comporten alteracions cognitives |
Dimensions de l'experiencia en lapersona gran amb deteriorament cognitiu reversible e irreversible. Malaltia d'Alzheimer. autononia, dependencia i necessitats. La situació de la familia, cuidadors informals i la cura infermera i la seva gestió en els diferents àmbits assistencials.Maltractament ja en aquestes situacions te força importancia. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
Sessió Magistral |
|
50 |
56 |
106 |
Seminaris |
|
24 |
46 |
70 |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
|
14 |
30 |
44 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
1 |
0 |
1 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Activitats encaminades a pendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l'assignatura. |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts de l'assignatura de forma interactiva i participativa introduïnt elements d'anàlisis i reflexió. A partir de l'explicació l'alumne haurà de profunditzar i treballar en els temes de forma autònoma. |
Seminaris |
S'analitzarà per grups el contingut proposat d'un tema monogràfic a través de la visualització d'una pel.licula. Ampliació dels continguts de l'exposició magistral |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
Es treballarà un tema en diferents escenaris seguint aquesta metodologia |
Atenció personalitzada |
Atenció a l'alumnat de manera personal o per correu electrònic |
Descripció |
Atenció a l'alumnat. Personal o correu electrònic |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Seminaris |
|
S'analitzarà per grups els continguts proposats d'un tema monogràfic a partir de l'anàlisi de dues pel.licules en l'àmbit de la persona adulta |
30% |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
|
S'avaluarà la qualitat del material portat, la exposició d'aquest i el treball en grup. Els continguts s'avaluaran a la proba objectiva |
20% |
Proves objectives de tipus test |
|
Prova escrita que avaluarà els temes tractats en aquest apartat |
50% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
La nota mínima per superar la Prova objectiva de tipus test ha de ser de 5. En cas de no superar la primera convocatòria de qualsevol part, l'estudiant en segona convocatòria haurà de recuperar la part que no ha aprovat. |
Bàsica |
Francisco Guillén Llera, Jesús Pérez del Molino Martín, Roberto Petidier Torregrosa, Síndromes y cuidados en el paciente geriátrico, Última edició disponible, Ed. Esselvier Masson
, Llibre Blanc de la gent gran activa, , Departament de Benestar Social. Generalitat de Cat
Rosa Gómez Redondo, Elena Robles González, Envejecimiento, longevidad y población, , UNED
Adolfo Aristarain, Lugares comunes, ,
Doris L. Carnevali, Maxine Patrick, Enfermeria Profesional. Enfermeria Geriatrica, Última edició disponible , Ed. McGraw-Hil. Interamericana
, Elsa i Fred, ,
|
|
Complementària |
Alan M.Mellow, Psiquiatría Geriátrica, 1ª Edició, Ars Médica
Nanne Marie Guillermard, Análisis de las políticas de vejez en Europa, 1ª Edición, Ministerio de Asuntos sociales. Instituto Nacional
Rafael Martínez Martínez, Cuando sea mayor, 3ª Edición, Matéu
Jesús M. de Miguel, La sociedad transversal , Fundación "la Caixa",
Simone de Beauvoir, La vejez, Sudamericana,
Antonio Mercero, ¿Y tu quien eres? , , Recurs audiovisual
Anthony Quinn , El viejo y el mar, , Recurs audiovisual
Pilar Montesó-Curto a,?, Carme Ferré-Grau , Mar Lleixà-Fortuño , Nuria Albacar-Riobóo , Marylene Lej, Diagnosed, Identified, Current and Complete Depression Among Patients Attending Primary Care in Southern Catalonia: Different Aspects of the Same Concept, Archives of Psychiatric Nursing,
Misericordia García Hernández, María Pilar Torres Egea, Esperanza Ballesteros Pérez , Enfermeria Geriátrica. Master de enfermeria, Última edició disponible, Ed. Masson
, www.gencat.cat/benestar/ , , Recurs Electrònic
Carles Bosch , "Bicicleta, cullera, poma", , Recurs audiovisual
Robert Baurt, Tobert Egeler , Gimnasia, juego y deporte para mayores, Última edició disponible, Ed. Paidotribo
Departament d'Acció social i Ciutadanía. generalit , Protocol Marc per a un abordatge coordinat de les situacions de maltractament vers les persones grans, , Altres
, , ,
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|