DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) INFERMERIA EN SITUACIONS COMPLEXES DE SALUT MENTAL Codi 18214106
Ensenyament
Grau d'Infermeria (Campus Terres de l'Ebre) (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Tercer Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
ALBACAR RIOBOÓ, NÚRIA MARIA
Adreça electrònica mariapaz.querol@urv.cat
nuria.albacar@urv.cat
mar.lleixa@urv.cat
pereantoni.dalmau@urv.cat
barbara.adell@urv.cat
Professors/es
QUEROL VIDAL, MARÍA PAZ
ALBACAR RIOBOÓ, NÚRIA MARIA
LLEIXÀ FORTUÑO, MARIA DEL MAR
DALMAU LLORCA, PERE ANTONI
ADELL ARGENTO, BARBARA
Web http://nuria.albacar@urv.cat
Descripció general i informació rellevant L’objectiu principal de l’assignatura és introduir l’alumne en: Aspectes bàsics sobre les necessitats i problemes relacionats amb situacions complexes de salut mental, en els processos de malaltia i rehabilitació, de la persona, família i comunitat. Els cuidatges al final de la vida per fomentar la promoció del confort i la qualitat de vida del malalts i familiars mitjançant el control de símptomes, el suport emocional, la comunicació i el treball en equip

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Mantenir un compromís ètic seguint els principis deontològics i legals en el context professional.
 A2 Conèixer, dirigir i aplicar els principis que sustenten les cures integrades d'infermeria per a treballar d'una manera holística, reconeixent la singularitat i la diversitat multicultural.
 A8 Conèixer els processos fisiopatològics, els problemes de salut mental i les necessitats nutricionals d'aquests processos; reconèixer i interpretar factors de risc i signes normals o canviants de salut-mala salut, sofriment i incapacitat de la persona en les diferents etapes del cicle vital.
 A9 Respondre a les necessitats del pacient, famílies i comunitat, planificant, executant i avaluant les cures d'infermeria.
 A15 Habilitat per a identificar situacions de risc, dolor, sofriment, malaltia, incapacitat o mort per a respondre a les necessitats de salut de les persones durant el cicle vital i proporcionar cures que alleugin la situació dels malalts avançats i terminals
 A21 Comunicar-se de forma efectiva amb pacients, família, comunitat i amb l'equip interdisciplinari.
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Reflexiona des de l'ètica de la cura sobre l'ús de mesures de contenció
Conèixer les bases jurídiques que regulen aspectes relacionats amb a mort
 A2 Analitzar els factors culturals i socials en la percepció de la malaltia mental
 A8 Comprendre els processos associats a situacions per problemes/malalties en la salut mental al llarg del cicle vital
Valora l'impacte de la malaltia mental en la qualitat de vida com a individu i com a família
 A9 Conèixer formes de cura que prevenen complicacions i afavoreixen l'afrontament i la recuperació
Considerar des de la perspectiva de la cura i la mort digna el suport al pacient i a la família
 A15 Considerar els significats de la mort i el morir i la seva atenció tenint en compte la cultura, la societat i la persona
Explorar com afecta la malaltia mental a la qualitat de vida i la satisfacció de les necessitats bàsiques
 A21 Identificar les habilitats de comunicació, observació i valoració del pacient amb problemes de salut mental
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C4 Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
 C5 Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat

Continguts
Tema Subtema
Unitat temàtica 1: Vivències de la malaltia mental i entorns de cuidatges Tema 1: Processos de salut i malaltia mental i situacions de cuidatge individual, familiar i comunitari.

Tema 2: Assitència psiquiàtrica.

Tema 3: La malaltia mental en les diferents etapes del desenvolupament.

Tema 4: Estigmatització, sofriment, conductes de risc d'agressió i autoagressió. Vivències de la malaltia mental i la percepció de l'alumne.

Tema 5: Trastorns d'ansietat

Tema 6: Trastorns somatomorfos.

Tema 7: Trastorns dissociatius.

Tema 8: Transtorns de la personalitat.

Tema 9: Transtorns de l'estat d'ànim.

Tema 10: Esquizofrènia.

Tema 11: Trastorns de la son.

Tema 12: El suïcidi.

Tema 13: Urgències psiquiàtriques.

Tema 14: Tipus d'intervenció en infermeria psiquiàtrica.

Unitat temàtica 2: La cura en el final de la vida Tema 1: El significat i la dignificació del morir

Tema 2: Cures postmortem.

Tema 3: Dol i família

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A8
A15
C4
20 0 20
Seminaris
A2
A8
A9
A15
A21
C4
18 20 38
Pràctiques a laboratoris
A15
A21
C5
12 15 27
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A2
A8
A9
A15
A21
C4
C5
10 20 30
Atenció personalitzada
3 0 3
 
Proves mixtes
A1
A2
A8
A9
C4
1 30 31
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l’assignatura i activitats per a prendre contacte i recollir informació dels alumnes
Sessió Magistral Exposició dels continguts teòrics de l’assignatura de forma interactiva i participativa introduint elements d’anàlisi i reflexió.
Seminaris Treball amb diferents tipus de material (videos, lectures....) per proporcionar l’anàlisi i reflexió per part dels estudiants.
Pràctiques a laboratoris Tallers interactius en grups reduïts, participatius, basats en el treball i participació activa de l’estudiant. Es reflexionarà de forma individual i en grup dels diferents aspectes relacionats amb situacions complexes de malaltia mental. Es realitzaran simulacions, dinàmiques grupals, casos pràctics i visionat de pel.licules i/o documentals.
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes Estudi de situacions de cuidatge en diferents escenaris que exigeix un treball de col·laboració.

Atenció personalitzada
Descripció
Es realitzaran tutories personalitzades, bé de forma presencial o mitjançant l’espai moodel de l’assignatura

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Seminaris
A2
A8
A9
A15
A21
C4
Treballs realitzats dels casos pràctics i visionat de pel·lícules i/o documentals, aportacions, exercicis, role-playing...en el desenvolupament de les sessions. 20%
Pràctiques a laboratoris
A15
A21
C5
S’avaluarà l’assistència i participació activa en les dinàmiques i treballs que es realitzin. 15%
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A2
A8
A9
A15
A21
C4
C5
Elaboració de pla de treball de grup o individual. Recerca fonts documentals. Exposició oral, presentació i argumentació dels principis científics basats en fonts documentals. Treball autònom i de grup. Cooperació amb el grup. Autoavaluació i avaluació del grup. 15%
Proves mixtes
A1
A2
A8
A9
C4
Realització d’una prova mixta amb vàries parts que integrarà preguntes curtes i/o tipus test i/o resolució d’un cas pràctic. El temari de la prova estarà relacionat amb el contingut de les classes magistrals, seminaris, pràctiques de laboratori i ABP. És obligatori aprovar amb un 5 cada part de la prova per superar l'assignatura. 50%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Segona convocatòria:

- Anàlisi d'una pel·lícula o documental i/o reflexió d'un article, amb possible defensa oral: 30%

- Resolució d'un cas pràctic, amb possible defensa oral: 20%

- Proves mixtes: Realització d'una prova mixta amb vàries parts que integrarà preguntes curtes i/o tipus test i/o resolució d'un cas pràctic. El temari de la prova estarà relacionat amb el contingut de les classes magistrals, seminaris, pràctiques de laboratori i ABP. És obligatori aprovar amb un 5 cada part de la prova per superar l'assignatura. 50%


Fonts d'informació

Bàsica AMERICAN PSYCHIATRIC ASSOCIATION (APA), DSM IV-TR. Manual Diagnóstico y Estadístico de los Trastornos Mentales, Última edició publicada,
ASTUDILLO, W. HENDINUETA, C. ASTUDILLO, E., Cuidados del Enfermo en fase terminal y atención a su familia., Última edició publicada ,
FORNES J, Enfermería de Saud Mental y Psiquiátrica. Planes de cuidados, Última edició publicada ,
JOHNSON B.S. , Enfermeria de Salud Mental y Psiquiatria., Última edició publicada ,
LÓPEZ IMEDIO, E, Enfermería en cuidados paliativos., Última edició publicada ,
Ministerio de Sanidad y Consumo., PLAN NACIONAL DE CUIDADOS PALIATIVOS, Última edició publicada ,
RIGOL A., UGALDE M. , Enfermeria de Salud Mental y Psiquiatria, Última edició publicada ,
SHIVES LR, Enfermería psiquiátrica y de salud mental: conceptos básicos, Última edició publicada ,

Complementària

Es proporcionarà bibliografía específica per a cada unitat didáctica.

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent