DADES IDENTIFICATIVES 2017_18
Assignatura (*) INFERMERIA EN SITUACIONS COMPLEXES DE SALUT MENTAL Codi 18214106
Ensenyament
Grau d'Infermeria (Campus Terres de l'Ebre) (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Tercer 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
ALBACAR RIOBOÓ, NÚRIA MARIA
Adreça electrònica nuria.albacar@urv.cat
pereantoni.dalmau@urv.cat
barbara.adell@urv.cat
lidia.sarrio@urv.cat
josepmaria.nacher@urv.cat
mariacarmen.marti@urv.cat
georgina.casanova@urv.cat
Professors/es
ALBACAR RIOBOÓ, NÚRIA MARIA
DALMAU LLORCA, PERE ANTONI
ADELL ARGENTO, BARBARA
SARRIO COLAS, LIDIA
NÀCHER PINYOL, JOSEP MARIA
MARTÍ GARCÍA, MARIA CARMEN
CASANOVA GARRIGOS, GEORGINA
Web http://nuria.albacar@urv.cat
Descripció general i informació rellevant L’objectiu principal de l’assignatura és introduir l’alumne en: Aspectes bàsics sobre les necessitats i problemes relacionats amb situacions complexes de salut mental, en els processos de malaltia i rehabilitació, de la persona, família i comunitat. Els cuidatges al final de la vida per fomentar la promoció del confort i la qualitat de vida del malalts i familiars mitjançant el control de símptomes, el suport emocional, la comunicació i el treball en equip

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Mantenir un compromís ètic seguint els principis deontològics i legals en el context professional.
 A2 Conèixer, dirigir i aplicar els principis que sustenten les cures integrades d'infermeria per a treballar d'una manera holística, reconeixent la singularitat i la diversitat multicultural.
 A8 Conèixer els processos fisiopatològics, els problemes de salut mental i les necessitats nutricionals d'aquests processos; reconèixer i interpretar factors de risc i signes normals o canviants de salut-mala salut, sofriment i incapacitat de la persona en les diferents etapes del cicle vital.
 A9 Respondre a les necessitats del pacient, famílies i comunitat, planificant, executant i avaluant les cures d'infermeria.
 A15 Habilitat per a identificar situacions de risc, dolor, sofriment, malaltia, incapacitat o mort per a respondre a les necessitats de salut de les persones durant el cicle vital i proporcionar cures que alleugin la situació dels malalts avançats i terminals
 A21 Comunicar-se de forma efectiva amb pacients, família, comunitat i amb l'equip interdisciplinari.
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Reflexiona des de l'ètica de la cura sobre l'ús de mesures de contenció
Conèixer les bases jurídiques que regulen aspectes relacionats amb a mort
 A2 Analitzar els factors culturals i socials en la percepció de la malaltia mental
 A8 Comprendre els processos associats a situacions per problemes/malalties en la salut mental al llarg del cicle vital
Valora l'impacte de la malaltia mental en la qualitat de vida com a individu i com a família
 A9 Conèixer formes de cura que prevenen complicacions i afavoreixen l'afrontament i la recuperació
Considerar des de la perspectiva de la cura i la mort digna el suport al pacient i a la família
 A15 Considerar els significats de la mort i el morir i la seva atenció tenint en compte la cultura, la societat i la persona
Explorar com afecta la malaltia mental a la qualitat de vida i la satisfacció de les necessitats bàsiques
 A21 Identificar les habilitats de comunicació, observació i valoració del pacient amb problemes de salut mental
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C4 Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
 C5 Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat

Continguts
Tema Subtema
Unitat temàtica 1: Vivències de la malaltia mental i entorns de cuidatges Tema 1: Processos de salut i malaltia mental i situacions de cuidatge individual, familiar i comunitari.

Tema 2: Assitència psiquiàtrica.

Tema 3: Estigmatització, sofriment, conductes de risc d'agressió i autoagressió. Vivències de la malaltia mental i la percepció de l'alumne.

Tema 4: Trastorns d'ansietat

Tema 5: Trastorns somatomorfos.

Tema 6: Trastorns dissociatius.

Tema 7: Transtorns de la personalitat.

Tema 8: Transtorns de l'estat d'ànim.

Tema 9: Esquizofrènia.

Tema 10: El suïcidi.

Tema 11: Tipus d'intervenció en infermeria psiquiàtrica.

Unitat temàtica 2: La cura en el final de la vida Tema 1: El significat i la dignificació del morir

Tema 2: Dol i família

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A8
A15
C4
23 0 23
Seminaris
A2
A8
A9
A15
A21
C4
18 20 38
Pràctiques a laboratoris
A15
A21
C5
12 15 27
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A2
A8
A9
A15
A21
C4
C5
6 24 30
Atenció personalitzada
3 0 3
 
Proves mixtes
A1
A2
A8
A9
C4
2 26 28
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l’assignatura i activitats per a prendre contacte i recollir informació dels alumnes
Sessió Magistral Exposició dels continguts teòrics de l’assignatura de forma interactiva i participativa introduint elements d’anàlisi i reflexió.
Seminaris Treball amb diferents tipus de material (videos, lectures....) per proporcionar l’anàlisi i reflexió per part dels estudiants.
Pràctiques a laboratoris Tallers interactius en grups reduïts, participatius, basats en el treball i participació activa de l’estudiant. Es reflexionarà de forma individual i en grup dels diferents aspectes relacionats amb situacions complexes de malaltia mental. Es realitzaran simulacions, dinàmiques grupals, casos pràctics i visionat de pel.licules i/o documentals.
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes Estudi de situacions de cuidatge en diferents escenaris que exigeix un treball de col·laboració.
Atenció personalitzada Es realitzaran tutories personalitzades, bé de forma presencial o mitjançant l’espai moodel de l’assignatura. S'atendrà a l'estudiant sempre que ho demani de forma presencial o virtual (correu electrònic)

Atenció personalitzada
Descripció
Es realitzaran tutories personalitzades, bé de forma presencial o mitjançant l’espai moodel de l’assignatura. S'atendrà a l'estudiant sempre que ho demani de forma presencial o virtual (correu electrònic)

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Seminaris
A2
A8
A9
A15
A21
C4
Treballs realitzats dels casos pràctics i visionat de pel·lícules i/o documentals, aportacions, exercicis, role-playing...en el desenvolupament de les sessions. 20%
Pràctiques a laboratoris
A15
A21
C5
S’avaluarà l’assistència i participació activa en les dinàmiques i treballs que es realitzin. 20%
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A2
A8
A9
A15
A21
C4
C5
Elaboració de pla de treball de grup o individual. Recerca fonts documentals. Exposició oral, presentació i argumentació dels principis científics basats en fonts documentals. Treball autònom i de grup. Cooperació amb el grup. Autoavaluació i avaluació del grup. 10%
Proves mixtes
A1
A2
A8
A9
C4
Realització d'una prova mixta amb varies parts que integrarà preguntes curtes i/o tipus test i/o resolució d'un cas pràctic. El temari de la prova estarà relacionat amb el contingut de les classes magistrals, seminaris, pràctiques de laboratori i ABP. És obligatori aprovar amb un 5 cada part de la prova per superar l'assignatura. 50%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista.
La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora.És obligatori aprovar amb un 5 cada part de les proves mixtes per superar l'assignatura. Segona convocatòria:
- Proves mixtes: Realització d'una prova mixta amb vàries parts que integrarà preguntes curtes i/o tipus test i/o resolució d'un cas pràctic. El temari de la prova estarà relacionat amb el contingut de les classes magistrals, seminaris, pràctiques de laboratori i ABP. - Dels seminaris, pràctiques a laboratori i ABP no hi ha recuperació



Fonts d'informació

Bàsica JOHNSON B.S. , Enfermeria de Salud Mental y Psiquiatria., Última edició publicada , McGraw-Hill-Interamericana
SHIVES LR, Enfermería psiquiátrica y de salud mental: conceptos básicos, Última edició publicada , McGraw-Hill
Granados Gómez, G. Sánchez Bujaldón, M. , Enfermería en salud mental, Última edició publicada, Editorial Centro de Estudios Ramón Areces
Fornes vives, J. Gómez Salgado, J., Principales problemas de salud mental e intervención enfermera, Última edició publicada, FUDEN
Womble, DM. , Introducción a la enfermería de la salud mental, Última edició publicada, Wolters Kluwer
Videbeck SL. , Enfermería psiquiátrica, Última edició publicada, Wolters Kluwer
Galiana, JL., Enfermería psiquiátrica, Última edició publicada, Elsevier

Complementària , , ,
LÓPEZ IMEDIO, E, Enfermería en cuidados paliativos., Última edició publicada, Médica Panamericana
AMERICAN PSYCHIATRIC ASSOCIATION (APA), DSM IV-TR. Manual Diagnóstico y Estadístico de los Trastornos Mentales, Última edició publicada, Masson
Ministerio de Sanidad y Consumo. , PLAN NACIONAL DE CUIDADOS PALIATIVOS [en línia], Última edició publicada,
ASTUDILLO, W. HENDINUETA, C. ASTUDILLO, E., Medicina paliativa : cuidados del enfermo en el final de la vida y atención a su familia, Última edició publicada , EUNSA
Bobes gascía,J. Bousoño García,M. Gonzalez García MP. López Rodríguez JL: Sáiz Martínez PA. Enfermer, Enfermeria psiquiátrica, Última edició publicada, Síntesi
Fornes vives, J. Gómez Salgado, J. , Evolució histórica y modelos conceptuales en salud mental y psiquiatría, Última edició publicada, FUDEN
Ortiz de Zárate, A. Alonso Durana, I. Ubis González, A. Ruíz de Azúa, MA. , Guías de cuidados de enfermería en salud mental. Patología dual., Última edició publicada, Elsevier
Ortiz de Zárate, A. Alonso Durana, I. Ubis González, A. Ruíz de Azúa, MA. , Guías de cuidados de enfermería en salud mental. Trastorno mental grave de larga evolución, Última edició publicada, Elsevier
Ortiz de Zárate, A. Alonso Durana, I. Ubis González, A. Ruíz de Azúa, MA. , Guías de cuidados de enfermería en salud mental. Trastornos psicóticos, Última edició publicada, Elsevier
Ortiz de Zárate, A. Alonso Durana, I. Ubis González, A. Ruíz de Azúa, MA. , Guías de cuidados de enfermería en salud mental. Trastornos del estado de ánimo, Última edició publicada, Elsevier
Serrano Gil, A. Leonsegui Guillot, RA. , Introducción a la enfermería de salud mental, Última edició publicada, Ediciones Díaz de Santos
FORNES J, Enfermería de Saud Mental y Psiquiátrica. Planes de cuidados , Última edició publicada, Médica Panamericana
RIGOL A., UGALDE M., Enfermeria de Salud Mental y Psiquiatria, Última edició publicada, Masson
Mejías Lizancos, F. Serrano Parra, MD., Enfermería en psiquiatría y salud emntal , Última edició publicada, Ediciones DAE
Stuard, GW. Laraia, MT. , Enfermería psiquiátrica. principios y práctica, Última edició publicada, Elsevier
Townsend, MC. , Fundamentos de enfermería en psiquiatría, Última edició publicada, McGraw-Hill

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
FONAMENTS DE PSICOLOGIA APLICADA/18214005
RELACIÓ TERAPÈUTICA I COMUNICACIÓ EN LA INFERMERIA/18214006
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent