Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A9 |
Respondre a les necessitats del pacient, famílies i comunitat, planificant, executant i avaluant les cures d'infermeria. |
| A14 |
Conèixer els diferents grups de fàrmacs, els principis de la seva autorització, ús, indicació i els mecanismes d'acció, avaluant els beneficis, els riscos i efectes derivats de la seva administració o consum. Demostrant habilitat per a administrar amb seguretat fàrmacs i altres teràpies. Així com identificar els nutrients que es troben en els aliments; seleccionant les recomanacions dietètiques adequades i identificant els problemes nutricionals i seleccionant/aplicant les cures d'infermeria. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B2 |
Resoldre problemes complexos de forma efectiva. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
| C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A9 |
Organitzar les pautes d'administració de fàrmacs a nivell hospitalari i domiciliari seguint un protocol de tractament i tenint en compte les necessitats del pacient.
| | A14 |
Conèixer els principals conceptes de la farmacologia.
Explicar els paràmetres farmacocinètics en la utilització clínica dels medicaments.
Conèixer les propietats farmacològiques i terapèutiques de les substàncies utilitzades en la pràctica clínica diària.
Identificar els diferents tipus d'interaccions, efectes adversos i tòxics dels fàrmacs.
Qüestionar-se l'automedicació i la presa de consciència de quan suposa un risc per a la salut.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B2 |
Utilitzar i avaluar de forma crítica la informació sobre els medicaments.
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C3 |
Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
| | C4 |
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
|
Tema |
Subtema |
UNITAT I: TERAPÈUTICA MEDICAMENTOSA. GENERALITATS |
Tema 1-. Farmacologia clínica. Concepte de fàrmac. Fonts d'obtenció dels medicaments. Concepte de Farmacocinètica i Biodisponibilitat.
Tema 2-. Farmacocinètica: vies d’administració
Tema 3-. Farmacocinètica: absorció, distribució.
Tema 4-. Farmacocinètica: biotransformació i eliminació de fàrmacs.
Tema 5-. Farmacodinàmica: mecanisme d'acció dels fàrmacs, relació dosi-efecte. Interaccions.
Tema 6-. Reaccions adverses dels medicaments. Iatrogènia.
Tema 7-. Concepte d'abús, dependència, addicció i toxicitat dels fàrmacs. Intoxicacions
Tema 8-. Adherència al tractament |
UNITAT II. FARMACOLOGIA DEL SISTEMA NERVIÓS AUTÒNOM I PERIFÈRIC. |
Tema 9-. Fàrmacs simpaticomimètics. Fàrmacs simpaticolítics.
Tema 10-. Fàrmacs parasimpaticomimètics i parasimpaticolítics. Placa Motriu: bloquejants neuromusculars. |
UNITAT III. SISTEMA NERVIÓS CENTRAL I PSICOFARMACOLOGIA |
Tema 11-. Relaxants musculars centrals. Benzodiacepines. Antiepilèptics.
Tema 12-. Antiparkinsonians. Psicofarmacologia: alucinògens. Nootrops. Antidepresius. Antipsicòtics. Ansiolítics.
Tema PA-. Fàrmacs anestèsics. Concepte d'anestèsia.
|
UNITAT IV. FARMACOLOGIA DEL DOLOR I LA INFLAMACIÓ |
Tema 13 i cas clínic -. Tractament del dolor i la inflamació. Us en la utilització clínica.
Tema 14 i cas clínic-. Tractament del dolor i la inflamació. Abús en la utilització clínica.
|
UNITAT V. FARMACS ANTIINFECIOSOS. |
Tema 15-. Aspectes generals en el tractament de les infeccions. Mecanismes d'acció dels antiinfecciosos i resistències bacterianes. Antibiòtics de reserva. Grups d’antiinfecciosos.
Tema PA.- Antisèptics i desinfectants.
Tema 16.- Antibiòtics: Principals indicacions, efectes adveroso i interaccions dels Betalactàmics.
Tema 17.- Antibiòtics: Principals indicacions, efectes adveroso i interaccions dels Macròlids, Aminoglucòsids.
Tema 18.- Antibiòtics: Principals indicacions, efectes adveroso i interaccions dels Quinolones i Glicopèptids. Altres antibiòtics.
Tema PA i Cas clínic.- Antifúngics. Antiparasitaris. Quimioteràpia de la tuberculosi. Antivírics. Fàrmacs utilitzats en el tractament de la SIDA. |
UNITAT VI. FARMACOLOGIA DE L'APARELL RESPIRATORI |
Tema PA i cas clínic-. Antitussígens. Broncodilatadors. Expectorants. Antihistamínics H1. |
UNITAT VII. SISTEMA CARDIOVASCULAR |
Tema 19-. Teràpia cardiovascular. Principals grups de fàrmacs: Digoxina, IECA.
Tema 20-. Teràpia cardiovascular. Principals grups de fàrmacs: ARAII, antagonistres del calci.
Tema 21-. Teràpia cardiovascular. Principals grups de fàrmacs: nitrats.
Tema 22.- Fàrmacs utilitzats en el tractament de la coagulació. |
UNITAT VIII. FÀRMACS RELACIONATS AMB L'EQUILIBRI HIDROSALI |
Tema PA-. Hidroelectroteràpia. Nutrició enteral i parenteral
Tema PA-. Diürètics.
|
UNITAT IX. FARMACOLOGIA DE L'APARELL DIGESTIU |
Tema PA-. Fàrmacs utilitzats en la malaltia ulcerosa.
Tema PA-. Farmacologia de la secreció biliar. Antiemètics.
Tema PA-. Antidiarreics. Fàrmacs en el tractament del restrenyiment o constipació. Laxants. |
UNITAT X. FARMACS RELACIONATS AMB L'ALTERACIO DE L'EQUILIBRI HORMONAL I METABOLIC. |
Tema 23-. Hormones hipofisàries i hipotalàmiques: Generalitats, Adenohipòfisi, Neurohipòfisis. Hormona del creixement, Hormones tiroïdals.
Tema 24-. Hormones de l'escorça suprarenal: glucocorticoides i mineralcorticoides.
Tema 25-. Hormones de l'escorça suprarenal: Hormones sexuals I.
Tema 26-. Hormones de l'escorça suprarenal: Hormones sexuals II.
Tema 27-. Antidiabètics: insulina, hipoglucemiants orals.
Tema 28-. Antigotosos. Antiateromatosos.
Tema 29-. Metabolisme del calci i del fòsfor.
Tema 30-. Fàrmacs antianèmics. |
UNITAT XI. QUIMIOTERAPIA ANTINEOPLÀSTICA |
Tema Taller-. Quimioteràpia oncològica. Citostàtics. |
DEBATS (PREGUNTES APLICATIVES) |
Debat 1-. Infeccions. SIDA
Debat 2-. Unitat VIII, tema antiemetics, antidiarreics, laxants
Debat 3-. HTA, coagulació, diabetes, antigotosos, anestèsics, anestèsics
Debat 4-. Digestiu (ulcera), respiratori
|
Tallers |
Taller 1-. Fons d’informació
Taller 2-. Formes farmacèutiques i administració de medicaments
Taller 3-. Maneig de citostàtics.
Taller 4-. Dosificació
|
sessions de Cas clínic |
Integra: Adherència al tractament. Informació medicaments. Pla terapèutic. Informació al malalt/cuidador. Educació a la població.
4 sessions:
Sessió 1. Presentació, adherència i cerca informació (informàtica)
Sessió 2. Interaccions i dosificació del cas clínic
Sessió 3. Pla terapèutic del cas clínic
Sessió 4. Presentació del cas clínic
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
30 |
45 |
75 |
Pràctiques a laboratoris |
|
6 |
4.5 |
10.5 |
Debats |
|
8 |
16 |
24 |
Pràctiques a través de TIC |
|
2 |
0.5 |
2.5 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
|
8 |
24 |
32 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
4 |
0 |
4 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Explicació del programa: continguts, material i activitats a desenvolupar per l’alumne de forma independent i en grup. Explicació del procés d’avaluació: proves i activitats avaluables. Explicació del funcionament de les tutories (lloc i horaris). |
Sessió Magistral |
Sessions magistrals, proporcionant-li a l’alumne els esquemes, preguntes aplicatives i bibliografia en l’espai del moodle.
|
Pràctiques a laboratoris |
3 tallers en grups reduïts sobre:
- formes farmaceutiques i administració de medicaments
- normes generals de manipulació de citostàtics i càlculs a realitzar en la seva preparació
- càlculs de dosificació
Treball en grup de 20 alumnes
Avaluació a l'aula, assistència obligatòria
|
Debats |
Debats: Sessions de seminaris, per la discussió de preguntes aplicatives en grup reduït, algunes unitats treballades exclusivament amb aquesta metodologia. Treball en grups de 20 alumnes.
|
Pràctiques a través de TIC |
Sessió sobre fonts d'informació amb supòsits pràctics.
Assistència obligatòria |
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
Assignació d’un cas clínic per grups de 5-6 alumnes.
Cada alumne del grup ha de buscar informació sobre un medicament del cas clínic i respondre a unes preguntes.
Tot el grup ha de fer la programació horària de l’administració de medicaments al pacient, adequar la informació al llenguatge del pacient i a la població en general.
Exposició oral del cas clínic
Per al desenvolupament de les pràctiques es proporciona un llibre de pràctiques que l’alumne haurà de lliurar complimentat al professor per a la valoració final.
assistència obligatòria |
Descripció |
Presencials:
Els dies de classe magistral al finalitzar la classe.
Totes les tardes de dilluns a dijous de 15 a 17 h a la Facultat de Medicina i Ciències de la Salut.
En tot cas, altres hores de consulta seran a convenir.
Virtuals:
A través del moodle o correu electrònic.
Fòrum obert de dubtes.
|
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Pràctiques a laboratoris |
|
S'avaluarà durant les sessions presencials de forma individual i col·lectiva.
Assistència obligatòria |
15 |
Debats |
|
En els seminaris de les preguntes aplicatives s'avaluarà l’assistència (obligatòria), la participació activa i les respostes dels alumnes a les preguntes del debat conegudes i altres de noves.
Aquesta nota serà conjuntament a la prova tipus test el que permetrà aprovar el bloc de coneixements per l'avaluació continuada |
10 |
Pràctiques a través de TIC |
|
S'avaluara la participació del estudiant i la resolució del suposit pràctic plantejat.
Assistència obligatòria |
2,5 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
|
L'estudiant serà avaluat durant les sessions presencials:
- sessió d'informació dels medicaments i dosificació
- sessió pla terapèutic
- exposició del cas
i també s'avalarà el treball presentat per escrit de forma individual i col·lectiva.
Assistència obligatòria |
30 |
Proves objectives de tipus test |
|
Continguts teòrics:
Desenvolupament de dues proves amb 40 qüestions de tipus test amb 5 opcions de resposta amb una sola correcta.
Cada resposta correcta suma un punt positiu.
Cada resposta errònia resta 0.25 punts.
Serà necessari contestar el 90% de les preguntes i tenir una nota mínima de 3,5 sobre una puntuació de 10 en cada prova per fer promig amb les altres notes
|
40 |
Altres |
|
Qüestionari moodle sobre dosificació |
2,5 |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
La nota de la pràctica és la suma del treball dels tallers (laboratori), aula d'informàtica, càlcul (moodle) i del cas clínic (total 100 punts), dividit per 10. La falta no justificada en el blocs obligatoris resta 5 punts del total de 100. L'alumne aprovarà la part pràctica si obté una nota mínima de 5. La nota de coneixments (teoria) serà la suma de les dues proves més les notes dels 4 debats. L'alumne aprovarà la part teòrica si obté una nota mínima de 5. La part que no aprovi haurà de presentar-se a un examen a la segona convocatòria. |
Bàsica |
|
Farmacología humana. Barcelona: Elsevier Masson; última edició disponible. Farmacología en enfermería. Madrid etc.: Elsevier; última edició disponible. |
Complementària |
|
- J.M.
Mosquera i col·l. Farmacología para enfermería. Ed.
Interamericana-Mcgraw-Hill.
- M Taylor,
PJW Reide. Lo esencial en Farmacología. Cursos de Crash de Mosby. Harcourt
Brace,
- E
Pacheco. Enfermería. Farmacología práctica de enfermería. Serie de
Manuales de enfermería. Masson.
- DJ
Birkett. Farmacocinética fácil. Ed. Interamericana-Mcgraw-Hill.
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|