Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A9 |
Respondre a les necessitats del pacient, famílies i comunitat, planificant, executant i avaluant les cures d'infermeria. |
| A14 |
Conèixer els diferents grups de fàrmacs, els principis de la seva autorització, ús, indicació i els mecanismes d'acció, avaluant els beneficis, els riscos i efectes derivats de la seva administració o consum. Demostrant habilitat per a administrar amb seguretat fàrmacs i altres teràpies. Així com identificar els nutrients que es troben en els aliments; seleccionant les recomanacions dietètiques adequades i identificant els problemes nutricionals i seleccionant/aplicant les cures d'infermeria. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B2 |
Resoldre problemes complexos de forma efectiva. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
| C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A9 |
Organitzar les pautes d'administració de fàrmacs a nivell hospitalari i domiciliari seguint un protocol de tractament i tenint en compte les necessitats del pacient.
| | A14 |
Conèixer els principals conceptes de la farmacologia.
Explicar els paràmetres farmacocinètics en la utilització clínica dels medicaments.
Conèixer les propietats farmacològiques i terapèutiques de les substàncies utilitzades en la pràctica clínica diària.
Identificar els diferents tipus d'interaccions, efectes adversos i tòxics dels fàrmacs.
Qüestionar-se l'automedicació i la presa de consciència de quan suposa un risc per a la salut.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B2 |
Utilitzar i avaluar de forma crítica la informació sobre els medicaments.
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C3 |
Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
| | C4 |
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
|
Tema |
Subtema |
UNITAT I: TERAPÈUTICA MEDICAMENTOSA. GENERALITATS |
Tema 1-. Farmacologia clínica. Concepte de fàrmac. Fonts d'obtenció dels medicaments. Concepte de Farmacocinètica i Biodisponibilitat.
Tema 2-. Farmacocinètica: vies d’administració.
Tema 3-. Farmacocinètica: absorció, distribució.
Tema 4-. Farmacocinètica: biotransformació i eliminació de fàrmacs.
Tema 5-. Farmacodinàmica: mecanisme d'acció dels fàrmacs, relació dosi-efecte.
Tema 6-. Reaccions adverses dels medicaments. Iatrogènia.
Tema 7.- Interaccions farmacològiques.
Tema 8-. Intoxicacions. Concepte d'abús, dependència, addicció i toxicitat dels fàrmacs. |
UNITAT II. FARMACOLOGIA DEL SISTEMA NERVIÓS AUTÒNOM I PERIFÈRIC. |
Tema 9-. Fàrmacs simpaticomimètics. Fàrmacs simpaticolítics.
Tema 10-. Fàrmacs parasimpaticomimètics i parasimpaticolítics. Placa Motriu: bloquejants neuromusculars. |
UNITAT III. SISTEMA NERVIÓS CENTRAL I PSICOFARMACOLOGIA |
Tema 11-. Relaxants musculars centrals. Benzodiazepines. Antiepilèptics.
Tema 12-. Antiparkinsonians. Psicofarmacologia: al·lucinògens. Noòtrops. Antidepressius. Antipsicòtics. Ansiolítics.
|
UNITAT IV. FARMACOLOGIA DEL DOLOR I LA INFLAMACIÓ |
Tema PA-. Fàrmacs anestèsics. Concepte d'anestèsia.
Tema 13 -. Tractament del dolor i la inflamació. Us en la utilització clínica.
Tema 14-. Tractament del dolor i la inflamació. Abús en la utilització clínica. |
UNITAT V. FARMACS ANTIINFECIOSOS. |
Tema 15-. Aspectes generals en el tractament de les infeccions. Mecanismes d'acció dels antiinfecciosos i resistències bacterianes. Antibiòtics de reserva. Grups d’antiinfecciosos.
Tema PA.- Antisèptics i desinfectants.
Tema 16.- Antibiòtics Betalactàmics: Principals indicacions, efectes adversos i interaccions.
Tema 17.- Macròlids, Lincosamines i Glicopèptids: Principals indicacions, efectes adversos i interaccions.
Tema 18.- Aminoglicòsids, Quinolones, i altres antibiòtics: Principals indicacions, efectes adversos i interaccions.
Tema PA.- Antifúngics. Antiparasitaris. Quimioteràpia de la tuberculosi. Antivírics. Fàrmacs utilitzats en el tractament de la SIDA. |
UNITAT VI. FARMACOLOGIA DE L'APARELL RESPIRATORI |
Tema PA-. Broncodilatadors. Antitussígens. Expectorants. Antihistamínics H1. |
UNITAT VII. SISTEMA CARDIOVASCULAR |
Tema 19-. Teràpia cardiovascular. Principals grups de fàrmacs: Digoxina, IECA.
Tema 20-. Teràpia cardiovascular. Principals grups de fàrmacs: ARAII, antagonistes del calci.
Tema 21-. Teràpia cardiovascular. Principals grups de fàrmacs: nitrats.
Tema 22.- Fàrmacs utilitzats en el tractament de la coagulació. |
UNITAT VIII. FÀRMACS RELACIONATS AMB L'EQUILIBRI HIDROSALI |
Tema PA-. Hidroelectroteràpia. Nutrició enteral i parenteral
Tema PA-. Diürètics.
|
UNITAT IX. FARMACOLOGIA DE L'APARELL DIGESTIU |
Tema PA-. Fàrmacs utilitzats en la malaltia ulcerosa.
Tema PA-. Fàrmacs antiemètics. Farmacologia de la secreció biliar.
Tema PA-. Fàrmacs antidiarreics. Fàrmacs en el tractament del restrenyiment o constipació. |
UNITAT X. FARMACS RELACIONATS AMB L'ALTERACIO DE L'EQUILIBRI HORMONAL I METABOLIC. |
Tema 23-. Hormones hipofisàries i hipotalàmiques: Generalitats.
Tema 24-. Adenohipòfisi, Neurohipòfisis. Hormona del creixement, Hormones tiroïdals.
Tema 25-. Hormones de l'escorça suprarenal: glucocorticoides i mineralcorticoides.
Tema 26-. Hormones de l'escorça suprarenal: Hormones sexuals.
Tema 27-. Antidiabètics: insulina i antidiabètics no insulínics.
Tema 28-. Antigotosos. Antiateromatosos.
Tema 29-. Metabolisme del calci i del fòsfor.
Tema 30-. Fàrmacs antianèmics. |
UNITAT XI. QUIMIOTERAPIA ANTINEOPLÀSTICA |
Tema Taller-. Quimioteràpia oncològica. Citostàtics. |
DEBATS (PREGUNTES APLICATIVES (PA)) |
Debat 1-. Infeccions. SIDA. Antisèptics i desinfectants. Fàrmacs anestèsics.
Debat 2-. Ansietat i trastorns de la son. Hidroelectroteràpia.
Debat 3-. Unitat VI: Farmacologia de l'Aparell Respiratori. Unitat IX: Farmacologia de l'Aparell Digestiu.
Debat 4-. Hipertensió Arterial. Diabetis. Gota. Hormones tiroïdals i sexuals. Nutrició enteral i parenteral.
|
Tallers |
Taller 1-. Fons d’informació.
Taller 2-. Formes farmacèutiques i administració de medicaments.
Taller 3-. Maneig de citostàtics.
Taller 4-. Dosificació i càlcul (dues sessions, la segona amb prova eliminatòria).
|
Sessions de Cas clínic |
Integra: Informació medicaments. Adherència al tractament. Pla terapèutic. Informació al malalt/cuidador. Educació a la població. Continguts teòrics de l’assignatura.
3 sessions:
1. Presentació i cerca d’informació (informàtica).
2. Indicacions i possibles interaccions i reaccions adverses més rellevants.
3. Pla terapèutic del cas clínic. Resolució del cas clínic. Explicació al pacient i educació sanitària. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
0.5 |
0 |
0.5 |
Sessió Magistral |
|
29.5 |
45 |
74.5 |
Pràctiques a laboratoris |
|
6 |
4.5 |
10.5 |
Debats |
|
8 |
16 |
24 |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
4 |
0.5 |
4.5 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
|
8 |
24 |
32 |
Atenció personalitzada |
|
0 |
0 |
0 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
4 |
0 |
4 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Explicació del programa: continguts, material i activitats a desenvolupar per l’estudiant de forma independent i en grup. Explicació del procés d’avaluació: proves i activitats avaluables. Explicació del funcionament de les tutories (lloc i horaris). |
Sessió Magistral |
Sessions magistrals, proporcionant-li a l’estudiant els esquemes, preguntes aplicatives i bibliografia en l’espai del moodle.
|
Pràctiques a laboratoris |
Tallers en grups reduïts sobre:
- Formes farmaceutiques i administració de medicaments.
- Normes generals de manipulació de citostàtics i càlculs a realitzar en la seva preparació.
- Càlculs de dosificació (dues sessions).
Avaluació a l'aula, assistència obligatòria. |
Debats |
Debats: Sessions de seminaris, per la discussió de preguntes aplicatives en grup reduït, algunes unitats treballades exclusivament amb aquesta metodologia. Treball en grups de 20 estudiants.
|
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
Sessió sobre fonts d'informació a l'aula d'informàtica amb supòsits pràctics.
Assistència obligatòria. |
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
Assignació d’un cas clínic per grups de 5-6 estudiants.
Cada estudiant del grup ha de buscar informació sobre un medicament del cas clínic i respondre a unes preguntes.
Tot el grup ha de fer la programació horària de l’administració de medicaments al pacient, adequar la informació al llenguatge del pacient i a la població en general.
Exposició oral del cas clínic.
Assistència obligatòria. |
Atenció personalitzada |
Presencial
Virtual |
Descripció |
Presencials:
Els dies de classe magistral al finalitzar la classe.
Previ acord amb la professora a través del moodle o correu electrònic.
Virtuals:
A través del moodle o correu electrònic.
Fòrum obert de dubtes.
Les consultes o dubtes sobre un tema determinat s'han de fer a la professora responsable del tema.
Per qualsevol consulta sobre el curs adreçar-se a la coordinadora. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Pràctiques a laboratoris |
|
Les tres primeres sessions de tallers s'avaluaran de forma individual i col·lectiva (15%).
Assistència obligatòria.
En la segona sessió del taller de càlculs de dosificació es realitzarà una prova individual amb 5 problemes. Per tal de superar aquesta prova serà necessari, com a mínim, haver realitzat correctament 3 problemes amb una nota global superior a 6 (10%).
Assistència obligatòria. |
25 |
Debats |
|
En els seminaris de les preguntes aplicatives/debats s'avaluarà l’assistència (obligatòria), la participació activa i les respostes dels estudiants a les preguntes del debat conegudes i altres de noves.
Aquesta nota serà, conjuntament amb les notes de les proves tipus test, la que permetrà aprovar el bloc de coneixements (teoria) per a l'avaluació continuada. |
10 |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
S'avaluara la participació del estudiant i la resolució del suposit pràctic plantejat.
Assistència obligatòria. |
2,5 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
|
L'estudiant serà avaluat durant les sessions presencials:
- sessió d'informació dels medicaments i dosificació;
- sessió pla terapèutic i
exposició del cas
També s'avaluarà el treball presentat per escrit de forma individual i col·lectiva.
Assistència obligatòria. |
20 |
Proves objectives de tipus test |
|
Continguts teòrics:
Desenvolupament de dues proves amb 40 qüestions de tipus test amb 5 opcions de resposta amb una sola correcta.
Cada resposta correcta suma un punt positiu.
Cada resposta errònia resta 0.25 punts.
Serà necessari contestar el 90% de les preguntes i tenir una nota mínima de 5 sobre una puntuació de 10 en cada prova per fer promig amb les altres notes. |
40 |
Altres |
|
Qüestionari moodle sobre dosificació. |
2,5 |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
La nota de la pràctica és la suma del treball dels tallers (laboratori), aula d'informàtica, càlcul (moodle) i del cas clínic (total 100 punts), dividit per 10. La falta no justificada en el blocs obligatoris resta 5 punts del total de 100. L'estudiant aprovarà la part pràctica si obté una nota mínima de 5 i ha superat la prova de càlcul amb una nota superior a 6. La nota de coneixements (teoria) serà la suma de les notes de les dues proves tipus test més les notes dels 4 debats. L'estudiant aprovarà la part teòrica si obté una nota mínima de 5 i podrà fer promig entre les dues proves tipus test sempre que tingui una nota igual o superior a 5 en cada prova tipus test. Segona convocatòria: L'estudiant haurà de presentar-se a un examen, a la segona convocatòria, de la part que no aprovi (teoria i/o pràctica). S'haurà de tenir una nota mitjana de 5 per superar aquesta segona convocatòria. Estudiant repetidor: haurà de fer la part no aprovada completa. Si ha suspès la teoria haurà de fer les proves tipus test i els debats. Si ha suspès les pràctiques haurà de fer els tallers, la prova de càlcul i el cas clínic. |
Bàsica |
|
- Farmacología humana. Flórez i col.l. Ed. Elsevier Masson. Barcelona. Última edició disponible.
- Farmacología en enfermería. Castells S. i Hernández M. Ed. Elsevier. Madrid. Última edició disponible.
- Farmacología para enfermería. Un enfoque fisiopatológico. Adams M. i Holland N. Ed. Pearson. Madrid. Última edició disponible.
|
Complementària |
|
- J.M. Mosquera i col·l. Farmacología para enfermería. Ed. Interamericana-Mcgraw-Hill. Última edició disponible
- Hitner H. i Nagle B. Introducción a la Farmacología. Ed. Mc Graw Hill. Mèxic. Última edició disponible.
- M Taylor, PJW Reide. Lo esencial en Farmacología. Cursos de Crash de Mosby. Harcourt Brace. Última edició disponible.
- E Pacheco. Enfermería. Farmacología práctica de enfermería. Serie de Manuales de enfermería. Masson. Última edició disponible.
- DJ Birkett. Farmacocinética fácil. Ed. Interamericana-Mcgraw-Hill. Última edició disponible.
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
ESTRUCTURA I FUNCIÓ DEL COS HUMÀ/18214001 | FUNCIÓ DEL COS HUMÀ/18214002 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|