Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A2 |
Conèixer, dirigir i aplicar els principis que sustenten les cures integrades d'infermeria per a treballar d'una manera holística, reconeixent la singularitat i la diversitat multicultural. |
| A8 |
Conèixer els processos fisiopatològics, els problemes de salut mental i les necessitats nutricionals d'aquests processos; reconèixer i interpretar factors de risc i signes normals o canviants de salut-mala salut, sofriment i incapacitat de la persona en les diferents etapes del cicle vital. |
| A14 |
Conèixer els diferents grups de fàrmacs, els principis de la seva autorització, ús, indicació i els mecanismes d'acció, avaluant els beneficis, els riscos i efectes derivats de la seva administració o consum. Demostrant habilitat per a administrar amb seguretat fàrmacs i altres teràpies. Així com identificar els nutrients que es troben en els aliments; seleccionant les recomanacions dietètiques adequades i identificant els problemes nutricionals i seleccionant/aplicant les cures d'infermeria. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Aprendre a aprendre. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A2 |
Conèixer la història de l'alimentació humana i reconèixer els diferents factors que incideixen en l'alimentació de l'home en el decurs de la història.
| | A8 |
Conèixer les necessitats alimentàries en les diferents etapes del cicle vital: embaràs i lactància materna, primera i segona infància, adolescència, etapa adulta i etapa d'envelliment.
Realitzar valoracions de l'estat nutricional.
| | A14 |
Identificar els nutrients, el contingut nutritiu dels aliments, així com els diferents factors que poden influir negativament sobre la qualitat dels aliments.
Conèixer l'equilibri alimentari.
Explicar els aspectes bàsics de l'alimentació com a teràpia.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Posar en pràctica de forma disciplinada els enfocaments, mètodes i experiències que proposa el professor.
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C4 |
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
|
Tema |
Subtema |
Unitat temàtica 1: Introducció
|
Es defineixen el següents conceptes: nutrient, aliment, nutrició, alimentació, dietètica i dietoteràpia.
Relació entre salut i alimentació.
Breu repàs de la història de l'alimentació humana. Factors que incideixen en l'alimentació humana.
|
Unitat temàtica 2: Energia i nutrients |
En aquest apartat s'estudia el valor energètic dels nutrients, les necessitats energètiques de l'home i els factors que influeixen.
Es descriuen els diversos nutrients i elements que es troben en els aliments: glúcids, lípids, proteïnes, elements químics essencials, vitamines, aigua i electròlits, fibra vegetal. |
Unitat temàtica 3: Els aliments |
Comprén la classificació dels diferents aliments segons el seu contingut nutritiu en grups d'aliments. S'estudien els aliments funcionals. Es fa referència també als antioxidants i els seus efectes sobre la salut. |
Unitat temàtica 4: Digestió i absorció dels constituents bàsics de la nutrició |
Macronutrients. Absorció d'aminoàcids, lípids i glúcids.
Micronutrients. Vitamines hidrosolubles i liposolubles. Macrominerals (Ca, Mg) i oligoelements (Fe, Zn, Cu, Cr, Se, I, Mn). |
Unitat temàtica 5: Malalties d'origen alimentari |
Per causes microbiològiques, biològiques i per altres causes. |
Unitat temàtica 6: Interrelacions metabòliques |
Cicle dejú-alimentació. Interrelacions metabòliques dels teixits en diversos estats nutricionals i hormonals. |
Unitat temàtica 7: Alteracions de la ingesta |
Malnutrició per defecte i per excés.
S'estudien també els diferents aspectes que permeten valorar l'estat nutricional de la persona. |
Unitat temàtica 8: Equilibri alimentari |
Es descriuen les característiques de l'equilibri nutricional, el concepte de ració i racions recomanades.
Es contemplen les variacions de l'alimentació en les diferents etapes de la vida. |
Unitat temàtica 9: Higiene alimentària |
S'estudia la repercusió que la manipulació dels aliments pot tenir sobre la seva qualitat. S'analitzen les diferents formes de conservació dels aliments. |
Unitat temàtica 10: Conceptes bàsics sobre dietoteràpia |
Es descriuen les generalitats de la dietoteràpia: objectius de les dietes terapèutiques, dietes quantitatives i qualitatives, paràmetres nutricionals a modificar en les dietes terapèutiques, dietes progressives. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
15 |
22 |
37 |
Pràctiques a laboratoris |
|
12 |
22 |
34 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
1 |
0 |
1 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura a l'aula. |
Sessió Magistral |
Exposició de continguts teòrics de l'assignatura. |
Pràctiques a laboratoris |
Ampliació dels continguts donats a les sessions magistrals. Es faran sessions en grups reduïts i els alumnes realitzaran un treball en grup d'un tema específic, que després exposaran oralment a l'aula. |
Atenció personalitzada |
Atenció personalitzada per a qualsevol dubte de l'alumne en horari de tutories. |
Descripció |
Es realitzarà atenció personalitzada de forma presencial o mitjançant el correu electrònic, sempre que l'alumne ho sol·liciti. Per la modalitat presencial l'estudiant haurà de demanar cita prèviament. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Pràctiques a laboratoris |
|
Exposició oral a l'aula d'un tema concret preparat en grup. Es valorarà l'estructura del treball, el contingut, la capacitat de síntesi, les fonts bibliogràfiques, la utilització d’una terminologia adequada, així com la qualitat de la presentació.
Es valorarà l'assistència a les sessions de grup (pràctiques a laboratori). L’alumne que no assisteixi a alguna d'aquestes sessions haurà de presentar-se a un examen final sobre el tema tractat a la sessió.
|
32% |
Proves objectives de tipus test |
|
Prova de resposta múltiple relacionada amb els continguts teòrics donats a les sessions magistrals. |
68% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
És imprescindible aprovar les diferents parts (examen tipus test, treball de grup/exposició oral, i assistència a les sessions de grup o realització d'un examen final sobre el tema tractat a les sessions a les que no ha assistit) per aprovar l'assignatura. La segona convocatòria consistirà en presentar novament la part de l'assignatura que no s'hagi superat. |
Bàsica |
Cervera, P., Clapés, J., Rigolfas, R., Alimentación y dietoterapia, última edición disponible, Madrid:McGraw-Hill.Interamericana
Cao Torija, M.J., Nutrición i Dietètica, última edición disponible, Barcelona: Masson
Mahan, L.K., Escott-Stump,S., Dietoterapia de, Krause, última edició disponible, México: McGraw-Hill.Interamericana
Martin, C., Nutrición y dietética. Enfermeria S 21, última edició disponible, Madrid: D.A.E.
Mataix Verdú, F.J., Nutrición y alimentación humana, última edició disponible, Majadahonda: Ergon
Muñoz, M., Aranceta, J., García Jalón, I., Nutrición aplicada y dietoterapia, última edició disponible, Pamplona: Eunsa
Salas Salvadó, J., Nutrición y dietética clínica, última edició disponible, Barcelona: Masson
|
|
Complementària |
Astiasarán, I., Martínez, J.A., Alimentos, composición y propiedades , última edición disponible, Madrid: McGraw-Hill. Interamericana
Farran, A., Zamora, R., Cervera, P., Tablas de composición de alimentos del CESNID, última edició disponible, Barcelona: McGraw-Hill.Interamericana. Edicions Un
Generalitat de Catalunya. Departament de Sanitat i Seguretat Social., Protocols dietètics per a l'atenció primària. Manual per al sanitari., última edició disponible, Barcelona
Lloveras, G., Serra, J., Menjar: salut i plaer, última edició disponible, Barcelona: ACV edicions
Martínez, J.A., Fundamentos teórico-prácticos de Nutrición y Dietética, última edició disponible, Madrid: McGraw-Hill. Interamericana
Martínez, J.A., Astiasarán, I., Madrigal, H., Alimentación y salud pública, última edició disponible, Madrid: McGraw-Hill. Interamericana
Mataix Verdú, J. , Nutrición para educadores, última edició disponible, España: Díaz de Santos
Nelson, J.K., y cols., Dietética y Nutrición. Manual de la Clínica Mayo., última edició disponible, Madrid: Mosby/Doyma
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|