Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A4 |
Reconèixer els diversos rols, responsabilitats i funcions de la professió. |
| A9 |
Respondre a les necessitats del pacient, famílies i comunitat, planificant, executant i avaluant les cures d'infermeria. |
| A11 |
Utilitzar el judici clínic en el procés de cuidar i desenvolupar plans de cures per a arribar a els estàndards de qualitat i la pràctica basada en l'evidència. |
| A12 |
Habilitats per a mantenir la dignitat, privadesa, intimitat, confidencialitat i capacitat de decisió del pacient i família. |
| A13 |
Habilitat per a realitzar procediments i tècniques coneixent l'ús i la indicació de productes sanitaris vinculats a les cures d'infermeria, tenint en compte la seguretat de la persona i del professional. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Aprendre a aprendre. |
| B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació. |
| B7 |
Tenir sensibilització en temes mediambientals. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A4 |
Identificar les funcions i rols d'infermeria com membre de l'equip de salut, en els diferents àmbits de pràctiques.
| | A9 |
Identificar necessitats bàsiques i la seva interrelació en l'atenció al pacient i família
| | A11 |
Mostrar una actitud reflexiva davant les diferents situacions de cures.
Utilitzar les fonts documentals i els registres bàsics.
| | A12 |
Demostrar a través de les intervencions com preserva la intimitat i confidencialitat
| | A13 |
Realitzar cures d'infermeria garantint la màxima seguretat per a les persones que ho reben i per a ells mateixos
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Comparteix i assumeix els objectius d’ aprenentatge proposats pel professor
| | B3 |
Reflexiona sobre les noves formes de fer les coses
| | B7 |
Aprofundir en les habilitats i actituds necessàries per integrar el concepte de desenvolupament sostenible en la presa de decisions
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Unitat temàtica 1: Coneixements principis científics. |
Integració en les pràctiques clíniques dels coneixements de les matèries: Ètica dels cuidatges i bases conceptuals d’infermeria, Infermeria bàsica en el cicle vital, Estructura i Funció del Cos Humà, Funció del cos humà, Biologia i Microbiologia, Fonaments de Psicologia aplicada. |
Unitat temàtica 2: Cures bàsiques. |
Aplicar cures bàsiques d’infermeria en relació a les necessitats de: nutrició, eliminació, activitat/inactivitat i seguretat, tenint com eix transversal el factor cuidatiu “Creació d’un entorn, físic, mental, sociocultural i espiritual de sostén, protecció i/o correcció”. |
Unitat temàtica 3: Raonament clínic reflexiu. |
Aplicar cures d’infermeria mitjançant el procés de raonament clínic reflexiu posant èmfasi en el confort, la dignitat, la igualtat, l’ètica i l’educació per a la salut. |
Unitat temàtica 4: Realitat assistència. |
Conèixer l’estructura del centre i de la unitat, serveis de suport i complementaris, característiques dels usuaris, composició de l’equip multidisciplinar, circuit de residus i historia clínica i registres del lloc de pràctiques. |
Unitat temàtica 5:Procediments. |
PROCEDIMENT 1 Llits: realització, mobilització, higiene.
PROCEDIMENT 2 Higiene parcial i total de la persona i mesures bàsiques d’asèpsia.
PROCEDIMENT 3 Mecànica corporal, tècniques de mobilització, mesures i dispositius de protecció i seguretat.
PROCEDIMENT 4 Constants vitals. |
Unitat temàtica 6: Relació, comunicació i responsabilitat. |
Iniciar, mantenir i finalitzar relacions terapèutiques amb el pacient i la família i relacions professionals amb l’equip sanitari.Recollir dades d'un pacient utilitzant l’observació i la narrativa i emissió posterior d'un judici clínic.
Acceptar les responsabilitat pròpies d’alumne, assumint de forma integral les cures dels usuaris segons el seu nivell de competència tenint en compte les seves limitacions en quant coneixements, aptituds i habilitats. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Pràctiques clíniques |
|
15 |
44 |
59 |
Portfolis/ Carpeta d’aprenentatge |
|
2 |
5 |
7 |
Treballs |
|
1 |
2 |
3 |
Atenció personalitzada |
|
5 |
0 |
5 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l’assignatura.
Explicació de cadascun dels llocs de pràctiques i les seves normes i característiques |
Pràctiques clíniques |
Pràctiques que es realitzaran en centres i serveis assignats en relació a les competències i resultats d’aprenentatge que ha d’assolir l’estudiant d’aquesta assignatura. |
Portfolis/ Carpeta d’aprenentatge |
Realització d'un portafoli electrònic on l’estudiant recopila i organitza el documents i evidencies que mostren la seva evolució, trajectòria i reflexions envers els aprenentatge de les pràctiques clíniques i demostren el seu assoliment de competències. |
Treballs |
Recollir dades d'un pacient utilitzant l’observació i la narrativa i emissió posterior d'un judici clínic. |
Descripció |
En el procés d’aprenentatge de l’assignatura, l’estudiant té assignat un/a tutor/a infermera/o professora de la universitat, que realitza la tutorització individualitzada directa durant l’horari de practiques, guiant a l’estudiant en el seu aprenentatge, en l’aplicació de procediments, en la observació, vigilància i reflexió en acció, així com en actituds de relació d’ajuda, interrelació i integració amb l’equip professional.
La tutoria és individualitzada i de grup per a fomentar la reflexió i l’aprenentatge davant les diferents situacions de cuidatges que es presenten en el desenvolupament de las practiques clíniques.
|
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Pràctiques clíniques |
|
Es realitzarà avaluació continua de l’execució de les pràctiques clíniques i aquesta es basarà en l’autoavaluació de l’estudiant, l’avaluació del tutor de la universitat i de les infermeres de la institució on l’estudiant realitza les pràctiques clíniques.
Al finalitzar el període de practiques clíniques s’avaluarà la consecució de les competències i objectius d’aprenentatge del programa de l’assignatura, mitjançant l’observació directa i l’aplicació d’un instrument d’avaluació per a mesurar els coneixements, habilitats i actituds.
És requisit haver superat aquesta part amb una nota mínima de 5 punts sobre 8 per aprovar la assignatura. |
80% |
Portfolis/ Carpeta d’aprenentatge |
|
S’avaluarà la correcta descripció: dels procediments i la seva aplicació, de l’estructura del centre i de la unitat, serveis de suport i complementaris, característiques dels usuaris, composició de l’equip multidisciplinar, circuit de residus i historia clínica i registres del lloc de pràctiques.
A més a més s’avaluarà la pertinença de les preguntes i suggeriments, la capacitat de reflexió i crítica fonamentada, així com les evidencies aportades, les fonts documentals i la capacitat d’anàlisi i síntesis. |
10% |
Treballs |
|
S’avaluarà la recollida de dades d'un pacient i la correcta transcripció de la narrativa, així con la capacitat d’anàlisi d’aquestes dades per emetre un judici clínic. Es tindrà en compte la fonamentació del treball, les evidencies aportades i fonts documentals, i la capacitat de anàlisi i síntesis. |
4% |
Atenció personalitzada |
|
Es valoraran la responsabilitat en el compliment dels objectius personals i de la assignatura pactats amb la tutora, assistència a les sessions i tutories establertes, puntualitat en la presentació periòdica del portafoli, tolerància als suggeriments i capacitat d’autoavaluació. |
6%% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
J. ESTEVE/J. MITJANS, Técnicas clínicas , Mc Graw Hill , Madrid, 2000
Kozier/Erb/Blais, Conceptos y técnicas en la práctca de la enfermería, Interamericana, Madrid, 2004
NANDA, Diagnósticos enfermeros: Definiciones y clasificación, Mosby/Doyma, Madrid, 2002
Patricia Benner, Práctica progresiva en enfermería. Manual de comportamiento profesional , Grijalbo, Barcelona, 1987
Riopelle, Grondin, Phanef, Cuidados de enfermería. Un proceso centrado en las necesidades de la persona, Interamericana, Madrid, 1993
Marriner- Tomey, Modelos i teorias en enfermería, Mosby, Madrid, 2003
Mª Teresa Luís Rodrigo, Los diagnosticos enfermeros, Masson, Barcelona, 2004
|
|
Complementària |
|
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
INFERMERIA BÀSICA EN EL CICLE VITAL/18214101 | FUNCIÓ DEL COS HUMÀ/18214002 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
ESTRUCTURA I FUNCIÓ DEL COS HUMÀ/18214001 | ÈTICA DEL CUIDATGE I BASES CONCEPTUALS D'INFERMERIA/18214009 | BIOESTADÍSTICA/18214003 | FONAMENTS DE PSICOLOGIA APLICADA/18214005 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|