DADES IDENTIFICATIVES 2009_10
Assignatura (*) INTRODUCCIÓ A LES PRÀCTIQUES CLÍNIQUES Codi 18214109
Ensenyament
Grau d'Infermeria (Campus Terres de l'Ebre) (2009)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Obligatòria Primer Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
NIETO DE LA FUENTE, MARIA DEL CARMEN
Adreça electrònica mariadelcarmen.nieto@urv.cat
0
teresa.ciurana@urv.cat
lola.santacatalina@urv.cat
mariapilar.monteso@urv.cat
anarosa.mulet@urv.cat
Professors/es
NIETO DE LA FUENTE, MARIA DEL CARMEN
ARTERO PONS, MARIA SABINA
CIURANA TOST, TERESA
LLOMBART CALVET, SONIA
SANTACATALINA UBIEDO, MARIA DE LOS DOLORES
MONTESO CURTO, MARIA PILAR
MULET FUMADO, ANA ROSA
Web http://mariadelcarmen.nieto@urv.cat
Descripció general i informació rellevant Es tracta d’una assignatura obligatòria de caràcter practico-clínic que té com propòsit iniciar als estudiants en l’atenció d’infermeria a les persones al llarg del cicle vital.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A4 Reconèixer els diversos rols, responsabilitats i funcions de la professió.
 A9 Respondre a les necessitats del pacient, famílies i comunitat, planificant, executant i avaluant les cures d'infermeria.
 A11 Utilitzar el judici clínic en el procés de cuidar i desenvolupar plans de cures per a arribar a els estàndards de qualitat i la pràctica basada en l'evidència.
 A12 Habilitats per a mantenir la dignitat, privadesa, intimitat, confidencialitat i capacitat de decisió del pacient i família.
 A13 Habilitat per a realitzar procediments i tècniques coneixent l'ús i la indicació de productes sanitaris vinculats a les cures d'infermeria, tenint en compte la seguretat de la persona i del professional.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B7 Tenir sensibilització en temes mediambientals.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A4 Identificar les funcions i rols d'infermeria com membre de l'equip de salut, en els diferents àmbits de pràctiques.
 A9 Identificar necessitats bàsiques i la seva interrelació en l'atenció al pacient i família
 A11 Mostrar una actitud reflexiva davant les diferents situacions de cures.
Utilitzar les fonts documentals i els registres bàsics.
 A12 Demostrar a través de les intervencions com preserva la intimitat i confidencialitat
 A13 Realitzar cures d'infermeria garantint la màxima seguretat per a les persones que ho reben i per a ells mateixos
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Comparteix i assumeix els objectius d’ aprenentatge proposats pel professor
 B3 Reflexiona sobre les noves formes de fer les coses
 B7 Aprofundir en les habilitats i actituds necessàries per integrar el concepte de desenvolupament sostenible en la presa de decisions
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Unitat temàtica 1: Coneixements principis científics. Integració en les pràctiques clíniques dels coneixements de les matèries: Ètica dels cuidatges i bases conceptuals d’infermeria, Infermeria bàsica en el cicle vital, Estructura i Funció del Cos Humà, Funció del cos humà, Biologia i Microbiologia, Fonaments de Psicologia aplicada.
Unitat temàtica 2: Cures bàsiques. Aplicar cures bàsiques d’infermeria en relació a les necessitats de: nutrició, eliminació, activitat/inactivitat i seguretat, tenint com eix transversal el factor cuidatiu “Creació d’un entorn, físic, mental, sociocultural i espiritual de sostén, protecció i/o correcció”.
Unitat temàtica 3: Raonament clínic reflexiu. Aplicar cures d’infermeria mitjançant el procés de raonament clínic reflexiu posant èmfasi en el confort, la dignitat, la igualtat, l’ètica i l’educació per a la salut.
Unitat temàtica 4: Realitat assistència. Conèixer l’estructura del centre i de la unitat, serveis de suport i complementaris, característiques dels usuaris, composició de l’equip multidisciplinar, circuit de residus i historia clínica i registres del lloc de pràctiques.
Unitat temàtica 5:Procediments. PROCEDIMENT 1 Llits: realització, mobilització, higiene.

PROCEDIMENT 2 Higiene parcial i total de la persona i mesures bàsiques d’asèpsia.

PROCEDIMENT 3 Mecànica corporal, tècniques de mobilització, mesures i dispositius de protecció i seguretat.

PROCEDIMENT 4 Constants vitals.
Unitat temàtica 6: Relació, comunicació i responsabilitat. Iniciar, mantenir i finalitzar relacions terapèutiques amb el pacient i la família i relacions professionals amb l’equip sanitari.Recollir dades d'un pacient utilitzant l’observació i la narrativa i emissió posterior d'un judici clínic.

Acceptar les responsabilitat pròpies d’alumne, assumint de forma integral les cures dels usuaris segons el seu nivell de competència tenint en compte les seves limitacions en quant coneixements, aptituds i habilitats.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
B1
1 0 1
Pràctiques clíniques
A4
A11
B1
B3
15 44 59
Portfolis/ Carpeta d’aprenentatge
A4
A11
B1
B3
2 5 7
Treballs
A4
A11
B1
B3
B7
1 2 3
Atenció personalitzada
B1
B3
5 0 5
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l’assignatura.

Explicació de cadascun dels llocs de pràctiques i les seves normes i característiques
Pràctiques clíniques Pràctiques que es realitzaran en centres i serveis assignats en relació a les competències i resultats d’aprenentatge que ha d’assolir l’estudiant d’aquesta assignatura.
Portfolis/ Carpeta d’aprenentatge Realització d'un portafoli electrònic on l’estudiant recopila i organitza el documents i evidencies que mostren la seva evolució, trajectòria i reflexions envers els aprenentatge de les pràctiques clíniques i demostren el seu assoliment de competències.
Treballs Recollir dades d'un pacient utilitzant l’observació i la narrativa i emissió posterior d'un judici clínic.

Atenció personalitzada
Descripció
En el procés d’aprenentatge de l’assignatura, l’estudiant té assignat un/a tutor/a infermera/o professora de la universitat, que realitza la tutorització individualitzada directa durant l’horari de practiques, guiant a l’estudiant en el seu aprenentatge, en l’aplicació de procediments, en la observació, vigilància i reflexió en acció, així com en actituds de relació d’ajuda, interrelació i integració amb l’equip professional. La tutoria és individualitzada i de grup per a fomentar la reflexió i l’aprenentatge davant les diferents situacions de cuidatges que es presenten en el desenvolupament de las practiques clíniques.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques clíniques
A4
A11
B1
B3
Es realitzarà avaluació continua de l’execució de les pràctiques clíniques i aquesta es basarà en l’autoavaluació de l’estudiant, l’avaluació del tutor de la universitat i de les infermeres de la institució on l’estudiant realitza les pràctiques clíniques.

Al finalitzar el període de practiques clíniques s’avaluarà la consecució de les competències i objectius d’aprenentatge del programa de l’assignatura, mitjançant l’observació directa i l’aplicació d’un instrument d’avaluació per a mesurar els coneixements, habilitats i actituds.

És requisit haver superat aquesta part amb una nota mínima de 5 punts sobre 8 per aprovar la assignatura.
80%
Portfolis/ Carpeta d’aprenentatge
A4
A11
B1
B3
S’avaluarà la correcta descripció: dels procediments i la seva aplicació, de l’estructura del centre i de la unitat, serveis de suport i complementaris, característiques dels usuaris, composició de l’equip multidisciplinar, circuit de residus i historia clínica i registres del lloc de pràctiques.
A més a més s’avaluarà la pertinença de les preguntes i suggeriments, la capacitat de reflexió i crítica fonamentada, així com les evidencies aportades, les fonts documentals i la capacitat d’anàlisi i síntesis.
10%
Treballs
A4
A11
B1
B3
B7
S’avaluarà la recollida de dades d'un pacient i la correcta transcripció de la narrativa, així con la capacitat d’anàlisi d’aquestes dades per emetre un judici clínic. Es tindrà en compte la fonamentació del treball, les evidencies aportades i fonts documentals, i la capacitat de anàlisi i síntesis. 4%
Atenció personalitzada
B1
B3
Es valoraran la responsabilitat en el compliment dels objectius personals i de la assignatura pactats amb la tutora, assistència a les sessions i tutories establertes, puntualitat en la presentació periòdica del portafoli, tolerància als suggeriments i capacitat d’autoavaluació. 6%%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica J. ESTEVE/J. MITJANS, Técnicas clínicas , Mc Graw Hill , Madrid, 2000
Kozier/Erb/Blais, Conceptos y técnicas en la práctca de la enfermería, Interamericana, Madrid, 2004
NANDA, Diagnósticos enfermeros: Definiciones y clasificación, Mosby/Doyma, Madrid, 2002
Patricia Benner, Práctica progresiva en enfermería. Manual de comportamiento profesional , Grijalbo, Barcelona, 1987
Riopelle, Grondin, Phanef, Cuidados de enfermería. Un proceso centrado en las necesidades de la persona, Interamericana, Madrid, 1993
Marriner- Tomey, Modelos i teorias en enfermería, Mosby, Madrid, 2003
Mª Teresa Luís Rodrigo, Los diagnosticos enfermeros, Masson, Barcelona, 2004

Complementària

Recomanacions

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
INFERMERIA BÀSICA EN EL CICLE VITAL/18214101
FUNCIÓ DEL COS HUMÀ/18214002

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
ESTRUCTURA I FUNCIÓ DEL COS HUMÀ/18214001
ÈTICA DEL CUIDATGE I BASES CONCEPTUALS D'INFERMERIA/18214009
BIOESTADÍSTICA/18214003
FONAMENTS DE PSICOLOGIA APLICADA/18214005
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent