DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) INTRODUCCIÓ A LES PRÀCTIQUES CLÍNIQUES Codi 18214109
Ensenyament
Grau d'Infermeria (Campus Terres de l'Ebre) (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Obligatòria Primer Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
NIETO DE LA FUENTE, MARIA DEL CARMEN
Adreça electrònica mariadelcarmen.nieto@urv.cat
teresa.ciurana@urv.cat
anarosa.mulet@urv.cat
pilar.cajigas@urv.cat
francisca.herrero@urv.cat
Professors/es
NIETO DE LA FUENTE, MARIA DEL CARMEN
CIURANA TOST, TERESA
MULET FUMADO, ANA ROSA
CAJIGAS SANCHEZ, PILAR
HERRERO RENOVELL, FRANCISCA
Web http://mariadelcarmen.nieto@urv.cat
Descripció general i informació rellevant Es tracta d’una assignatura obligatòria de caràcter practico-clínic que té com propòsit iniciar als estudiants en l’atenció d’infermeria a les persones al llarg del cicle vital. Aquesta assignatura introdueix a l'estudiant en l'àmbit de les pràctiques clíniques, per aprendre a ajudar als pacients i família en les necessitats humanes bàsiques, en la promoció i prevenció de la salut, orientant el cuidatge a la millora de la qualitat de vida, des de la perspectiva subjetiva de la persona y des de la perspectiva objetiva del professional. Lèix d'aprenentatge d'aquestes pràctiques és: l'observació, el confort, la intimitat, la dignitat i el coneixement personal.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A4 Reconèixer els diversos rols, responsabilitats i funcions de la professió.
 A9 Respondre a les necessitats del pacient, famílies i comunitat, planificant, executant i avaluant les cures d'infermeria.
 A11 Utilitzar el judici clínic en el procés de cuidar i desenvolupar plans de cures per a arribar a els estàndards de qualitat i la pràctica basada en l'evidència.
 A12 Habilitats per a mantenir la dignitat, privadesa, intimitat, confidencialitat i capacitat de decisió del pacient i família.
 A13 Habilitat per a realitzar procediments i tècniques coneixent l'ús i la indicació de productes sanitaris vinculats a les cures d'infermeria, tenint en compte la seguretat de la persona i del professional.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B7 Tenir sensibilització en temes mediambientals.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A4 Identificar les funcions i rols d'infermeria com membre de l'equip de salut, en els diferents àmbits de pràctiques.
 A9 Identificar necessitats bàsiques i la seva interrelació en l'atenció al pacient i família
 A11 Mostrar una actitud reflexiva davant les diferents situacions de cures.
Utilitzar les fonts documentals i els registres bàsics.
 A12 Demostrar a través de les intervencions com preserva la intimitat i confidencialitat
 A13 Realitzar cures d'infermeria garantint la màxima seguretat per a les persones que ho reben i per a ells mateixos
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Comparteix i assumeix els objectius d’ aprenentatge proposats pel professor
 B3 Reflexiona sobre les noves formes de fer les coses
 B7 Aprofundeix en les habilitats i actituds necessàries per integrar el concepte de desenvolupament sostenible en la presa de decisions
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Unitat temàtica 1: Coneixements principis científics. Integració en les pràctiques clíniques dels coneixements de les matèries: Ètica dels cuidatges i bases conceptuals d’infermeria, Infermeria bàsica en el cicle vital, Estructura i Funció del Cos Humà, Biologia i Microbiologia, Fonaments de Psicologia aplicada.
Unitat temàtica 2: Cures bàsiques. Aplicar cures bàsiques d’infermeria en relació a les necessitats de: nutrició, eliminació, activitat/inactivitat i seguretat, tenint com eix transversal el factor cuidatiu “Creació d’un entorn, físic, mental, sociocultural i espiritual de sostén, protecció i/o correcció”.
Unitat temàtica 3: Realitat assistència. Conèixer l’estructura del centre i de la unitat, serveis de suport i complementaris, característiques dels usuaris, composició de l’equip multidisciplinar, circuits i recollida selectiva de residus, gestió de medicació i alimentació de les persones ingressades a l'unitat, condicions ambientals i aïllaments, i quins cuidatges es donen i qui els gestiona.
Unitat temàtica 4:Procediments. PROCEDIMENT 1 Llits: realització, mobilització, higiene.

PROCEDIMENT 2 Higiene parcial i total de la persona i mesures bàsiques d’asèpsia.

PROCEDIMENT 3 Mecànica corporal, tècniques de mobilització, mesures i dispositius de protecció i seguretat.

PROCEDIMENT 4 Constants vitals.
Unitat temàtica 5: Relació, comunicació, responsabilitat i autoconeixement. Iniciar, mantenir i finalitzar relacions terapèutiques amb el pacient i la família i relacions professionals amb l’equip sanitari.

Valoració d'un pacient utilitzant l’observació i la relació amb ell, transcrivint mitjançant la narrativa el resultat d'aquesta valoració.

Acceptar les responsabilitat pròpies d’alumne, assumint de forma integral les cures dels pacient segons el seu nivell de competència tenint en compte les seves limitacions en quant coneixements, aptituds i habilitats.

Analitzar situacions de la pràctica utilitzant el cicle reflexiu de Gibs, descrivint els seus pensaments i sentiment en relació a la situació observada.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Pràctiques clíniques
A4
A11
B1
B3
58 0 58
Portfolis/ Carpeta d’aprenentatge
A4
A11
B1
B3
2 8 10
Atenció personalitzada
B1
B3
5 0 5
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Seminari introductori d'informació sobre el desenvolupament de les pràctiques, horaris, tutories, tutores assignades, activitats fora de les pràctiques, avaluació, uniformitat i normes de comportament.
Pràctiques clíniques Pràctiques que es realitzaran en centres i serveis assignats en relació a les competències i resultats d’aprenentatge que ha d’assolir l’estudiant d’aquesta assignatura.
Els eixos de aprenentatge en relació a les competències d'aquestes pràctiques són:
• Eix 1: Desenvolupament personal, relacional, ètic, social i cultural.
• Eix 2: Desenvolupament de coneixement científic i del pensament crític.
• Eix 3: Desenvolupament d'una cura integral a l’ésser humà.
Portfolis/ Carpeta d’aprenentatge Realització d'un portafoli electrònic on l’estudiant recopila i organitza el documents i evidencies que mostren la seva evolució, trajectòria i reflexions envers els aprenentatge de les pràctiques clíniques i demostren el seu assoliment de competències.

Atenció personalitzada
Descripció
En el procés d’aprenentatge de l’assignatura, l’estudiant té assignat un/a tutor/a infermera/o professor/a de la universitat, que realitza la tutorització individualitzada directa durant l’horari de practiques, guiant a l’estudiant en el seu aprenentatge, en l’aplicació de procediments, en la observació, vigilància i reflexió en acció, així com en actituds de relació d’ajuda, interrelació i integració amb l’equip professional. La tutoria és individualitzada i de grup per a fomentar la reflexió i l’aprenentatge davant les diferents situacions de cuidatges que es presenten en el desenvolupament de las practiques clíniques.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques clíniques
A4
A11
B1
B3
Es realitzarà avaluació continua de l’execució de les pràctiques clíniques i aquesta es basarà en l’autoavaluació de l’estudiant, l’avaluació del tutor de la universitat i de les infermeres de la institució on l’estudiant realitza les pràctiques clíniques.

Al finalitzar el període de practiques clíniques s’avaluarà la consecució de les competències i objectius d’aprenentatge del programa de l’assignatura, mitjançant l’observació directa i l’aplicació d’un instrument d’avaluació per a mesurar els coneixements, habilitats i actituds.

És requisit haver superat aquesta part amb una nota mínima de 30 punts sobre 60 per aprovar l'assignatura.
60%
Portfolis/ Carpeta d’aprenentatge
A4
A11
B1
B3
S’avaluarà:La correcta complimentació del dossier de les pràctiques incloent la realització dels diaris reflexius utilitzant el cicle reflexiu de Gibs i la valoració d’un pacient.
A més a més s’avaluarà la pertinença de les preguntes i suggeriments, la capacitat de reflexió i crítica fonamentada, així com les evidencies aportades, les fonts documentals i la capacitat d’anàlisi i síntesis.
És requisit haver superat aquesta part amb una nota mínima de 20 punts sobre 40 per aprovar l'assignatura.
40%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La segona convocatòria de pràctica serà per als estudiants que no hagin complit els objectius o tinguin faltes d'assistència a les pràctiques. La recuperació de aquestes pràctiques es realitzarà en el període establer per l'escola i sempre abans de la qualificació d'actes de l'assignatura


Fonts d'informació

Bàsica Esteve Reig J, Mitjans Galitó J, Enfermería: técnicas clínicas , Última edició disponible, Madrid: McGraw-Hill
KozierB, Berman A, Erb G, Fundamentos de enfermería: conceptos, porcesos y prácticas., Última edició disponible, Madrid:Pearson Prentice Hall
Acebedo Urdiales S (ed.), Pràctiques clíniques: manual per a l'alumne i el tutor d'infermeria i altres carreres de Ciències de la Salut, , Tarragona: Publicaciones URV
Kozier B, Técnicas en enfermería clínica, Última edició disponible, Madrid: Interamericana/McGraw-Hill

Complementària Luís Rodrigo MT, Los diagnosticos enfermeros: revisión crítica y guía práctica, Última edició disponible, Barcelona: Masson
Riopelle L, Grondin L, Phaneuf M , Cuidados de enfermería: un proceso centrado en las necesidades de la persona, Última edició disponible, Madrid: Interamericana McGraw-Hill
Benner PE, Práctica progresiva en enfermería: manual de comportamiento profesional, Última edició disponible, Barcelona: Grijalbo
Marriner- Tomey A, Alligood Mr., Modelos i teorias en enfermería, Última edició disponible, Madrid: Elsevier Science
North American Nursing Diagnosis Association, Diagnósticos enfermeros de la NANDA: definiciones y clasificación, Última edició disponible, Madrid: Harcourt

Recomanacions

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
INFERMERIA BÀSICA EN EL CICLE VITAL/18214101
FUNCIÓ DEL COS HUMÀ/18214002

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
ESTRUCTURA I FUNCIÓ DEL COS HUMÀ/18214001
ÈTICA DEL CUIDATGE I BASES CONCEPTUALS D'INFERMERIA/18214009
BIOESTADÍSTICA/18214003
FONAMENTS DE PSICOLOGIA APLICADA/18214005
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent