DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) PRÀCTIQUES CLÍNIQUES I Codi 18214110
Ensenyament
Grau d'Infermeria (Campus Terres de l'Ebre) (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
9 Obligatòria Segon Anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
MALDONADO SIMÓ, MARÍA LUISA
GONZÁLEZ GARCÍA, ELENA
Adreça electrònica flor.saez@urv.cat
elena.gonzalez@urv.cat
lluisa.maldonado@urv.cat
mariapaz.querol@urv.cat
monica.pons@urv.cat
0
lola.santacatalina@urv.cat
mariapilar.monteso@urv.cat
mariacinta.bel@urv.cat
mariapilar.vallano@urv.cat
mariajose.andreu@urv.cat
rosamaria.ferrec@urv.cat
mariaelena.sola@urv.cat
Professors/es
SÁEZ VAY, FLORENCIA
GONZÁLEZ GARCÍA, ELENA
MALDONADO SIMÓ, MARÍA LUISA
QUEROL VIDAL, MARÍA PAZ
PONS PRATS, MONICA
RAMIRO SALIDO, MONTSERRAT
SANTACATALINA UBIEDO, MARIA DE LOS DOLORES
MONTESO CURTO, MARIA PILAR
BEL SALVADO, MARIA CINTA
VALLANO LAINA, MARIA PILAR
ANDREU MIRÓ, MARIA JOSÉ
FERRÉ CASAJUST, ROSA MARIA
SOLA MIRAVETE, MARIA ELENA
Web
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura introdueix l'alumne a l'àmbit de les pràctiques clíniques, per aprendre a ajudar als pacients i les famílies en la satisfacció de les necessitats humanes bàsiques, encaminant el cuidatge a la prevenció, retabliment i recuperació de les persones en processos aguts o crònics de malaltia.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Mantenir un compromís ètic seguint els principis deontològics i legals en el context professional.
 A2 Conèixer, dirigir i aplicar els principis que sustenten les cures integrades d'infermeria per a treballar d'una manera holística, reconeixent la singularitat i la diversitat multicultural.
 A8 Conèixer els processos fisiopatològics, els problemes de salut mental i les necessitats nutricionals d'aquests processos; reconèixer i interpretar factors de risc i signes normals o canviants de salut-mala salut, sofriment i incapacitat de la persona en les diferents etapes del cicle vital.
 A9 Respondre a les necessitats del pacient, famílies i comunitat, planificant, executant i avaluant les cures d'infermeria.
 A11 Utilitzar el judici clínic en el procés de cuidar i desenvolupar plans de cures per a arribar a els estàndards de qualitat i la pràctica basada en l'evidència.
 A12 Habilitats per a mantenir la dignitat, privadesa, intimitat, confidencialitat i capacitat de decisió del pacient i família.
 A13 Habilitat per a realitzar procediments i tècniques coneixent l'ús i la indicació de productes sanitaris vinculats a les cures d'infermeria, tenint en compte la seguretat de la persona i del professional.
 A14 Conèixer els diferents grups de fàrmacs, els principis de la seva autorització, ús, indicació i els mecanismes d'acció, avaluant els beneficis, els riscos i efectes derivats de la seva administració o consum. Demostrant habilitat per a administrar amb seguretat fàrmacs i altres teràpies. Així com identificar els nutrients que es troben en els aliments; seleccionant les recomanacions dietètiques adequades i identificant els problemes nutricionals i seleccionant/aplicant les cures d'infermeria.
 A21 Comunicar-se de forma efectiva amb pacients, família, comunitat i amb l'equip interdisciplinari.
 A22 Expressar i gestionar les pròpies emocions, les del pacient, famílies i membres de l'equip.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Identificar i analitzar valors ètics i legals en les seves pràctiques clíniques.
Reconéixer l'autonomia com principi ètic fonamental
 A2 Desenvolupar la comprenssió de les experiències de salut/malaltia en la vida de la persona i els principis que orienten la pràctica infermera
 A8 Desenvolupa habilitats per reconèixer i interpretar en el pacient signes normals o canviants de salut relacionant-los amb el procés de malaltia que està vivint.
Explora habilitats de valoració relacionats amb el confort i el dolor, el descans i la son, l'alimentació i la nutrició, la seguretat del pacient.
 A9 Explorar com afecta la malaltia i l'entorn a la qualitat de vida i satisfacció de les necessitats bàsiques com a persona i com a família.
Desenvolupa habilitats per promoure el benestar i confort del pacient i família.
Comprendre que significa conèixer al pacient com a persona
Explora les necessitats del pacient/familia en relació a estar situat
 A11 Desenvolupar una actitud crítica i reflexiva davant la seva pràctica.
Contrastar l'evidència de les fonts d'informació i la seva utilització en la pràctica clínica.
 A12 Desenvolupa habilitats d'implicació i protecció envers el pacient i família.
 A13 Aplicar procediments relacionats amb l'àmbit assistencial de la pràctica utilitzant criteris que garanteixen la màxima seguretat per a les persones que ho reben, per a ells mateixos i a nivell mediambiental.
 A14 Desenvolupar habilitats per administrar tractament que garanteixin la seguretat del pacient.
 A21 Desenvolupar habilitats de presència i de empatia.
 A22 Analitzar mitjançant cicles reflexius els pensaments i les emocions associats a situacions que es plantegen en la seva pràctica.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Desenvolupar responsabilitat i compromís en el seu aprenentatge.
Participar de manera activa en les activitats d'aprenentatge programades.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Es tracta d'una assignatura obligatòria de caràcter pràctic clínic, que té com a objectiu que l'alumne aprengui a tenir cura de les persones hospitalitzades o ateses en Centres d'Atenció Primària i de la seva família. Durant aquest període de pràctiques s'incidirà especialment en els aspectes de valoració, reflexió i acció relacionats amb el confort i el dolor, el descans i la son, l'alimentació i la nutrició, la seguretat del pacient, així com la incertesa i l'ansietat que pot generar el procés de malaltia. 1- Estades de 5 setmanes de pràctiques en institucions sanitàries: hospitals, sociosanitaris, geriàtrics, Centres d'Atenció Primària
2- Seguiment del portafoli de l'estudiant per part de la professora tutora.
3- Sessions d'estudi de casos.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Pràctiques clíniques
A1
A2
A8
A9
A11
A12
A13
A14
A21
B1
192 0 192
Portfolis/ Carpeta d’aprenentatge
A1
A2
A9
A12
A14
A22
B1
2 13 15
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A1
A2
A11
A21
A22
B1
8 6 14
Atenció personalitzada
2 0 2
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura a l'aula. Acollida al centre de pràctiques i les unitats assignades.
Pràctiques clíniques Es duran a terme durant 5 setmanes, de dilluns a divendres, 7 hores cada día, en l'horari que s'estableixi.
Portfolis/ Carpeta d’aprenentatge L'estudiant recopila i organitza els documents i evidències que mostren la seva evolució, trajectòria i reflexions envers l'aprenentatge de les pràctiques clíniques i demostren el seu assoliment de les competències.
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Es realitzaran en grups reduïts. Els alumnes exposen i reflexionen sobre situacions viscudes a la pràctica clínica.

Atenció personalitzada
Descripció
Durant les pràctiques clíniques l'estudiant té assignat un tutor infermer/infermera de la institució i de la unitat on fa les pràctiques. Aquest realitza una tutorització individualitzada, directa i continuada durant l'horari de pràctiques, guiant-lo en el seu aprenentatge. També té assignat un professor que realitza la tutoria acadèmica.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques clíniques
A1
A2
A8
A9
A11
A12
A13
A14
A21
B1
Es farà una avaluació continuada i progressiva on es valorarrà la consecució de les competències i objectius d'aprenentatge del programa de l'assignatura per part del professor, mitjançant l'observació directa i l'aplicació d'un instrument d'avaluació per mesurar els coneixements, habilitats i actituds. A meitat del cicle de pràctiques l'alumne farà una autoavaluació que s'utilitzarà per orientar-lo en el seu aprenentatge. 75%
Portfolis/ Carpeta d’aprenentatge
A1
A2
A9
A12
A14
A22
B1
S'avaluarà el lliurament puntual i acurat dels diferents elements que componen el portafoli. Es tindrà en compte la fonamentació del treball, les evidències aportades i fonts documentals, així com la capacitat d'anàlisi i síntesi. 15%
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A1
A2
A11
A21
A22
B1
S'avaluarà l'assistència, l'actitud, el grau de participació, la tolerància als suggeriments i la capacitat de reflexió. 10%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La segona convocatòria serà per a aquells alumnes que no hagin assolit els objectius o tinguin faltes d'assistència a les pràctiques. La recuperació d'aquestes pràctiques es realitzarà en el període establert pel centre, i sempre abans de la data límit per a la qualificació de l'acta de l'assignatura.


Fonts d'informació

Bàsica Esteve, J., Mitjans, J., Enfermería. Técnicas clínicas, última disponible, Madrird: McGraw-Hill.Interamericana
Smeltzer, S.C., Bare, B.G., Enfermería medicoquirúrgica de Brunner y Suddarth, última disponible, Madrid: McGraw-Hill. Interamericana
Castells, S., Hernández, M., Farmacología humana en Enfermería, última edició disponible, Madrid: Harcourt
Cervfera, P., Clapés, J., Rigolfas, R., Alimentación y dietoterapia, última edició disponible, Madrid: McGraw-Hill. Interamericana
Anton Almenara, P., Ética y Legislación en Enfermería, última edició disponible, Masson
Tazón, P., Aseguinolaza, L., García-Campayo, J., Enfermería S21: relación y comunicación, última edició disponible, Madrid: D.A.E.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent