Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Mantenir un compromís ètic seguint els principis deontològics i legals en el context professional. |
| A2 |
Conèixer, dirigir i aplicar els principis que sustenten les cures integrades d'infermeria per a treballar d'una manera holística, reconeixent la singularitat i la diversitat multicultural. |
| A8 |
Conèixer els processos fisiopatològics, els problemes de salut mental i les necessitats nutricionals d'aquests processos; reconèixer i interpretar factors de risc i signes normals o canviants de salut-mala salut, sofriment i incapacitat de la persona en les diferents etapes del cicle vital. |
| A9 |
Respondre a les necessitats del pacient, famílies i comunitat, planificant, executant i avaluant les cures d'infermeria. |
| A11 |
Utilitzar el judici clínic en el procés de cuidar i desenvolupar plans de cures per a arribar a els estàndards de qualitat i la pràctica basada en l'evidència. |
| A12 |
Habilitats per a mantenir la dignitat, privadesa, intimitat, confidencialitat i capacitat de decisió del pacient i família. |
| A13 |
Habilitat per a realitzar procediments i tècniques coneixent l'ús i la indicació de productes sanitaris vinculats a les cures d'infermeria, tenint en compte la seguretat de la persona i del professional. |
| A14 |
Conèixer els diferents grups de fàrmacs, els principis de la seva autorització, ús, indicació i els mecanismes d'acció, avaluant els beneficis, els riscos i efectes derivats de la seva administració o consum. Demostrant habilitat per a administrar amb seguretat fàrmacs i altres teràpies. Així com identificar els nutrients que es troben en els aliments; seleccionant les recomanacions dietètiques adequades i identificant els problemes nutricionals i seleccionant/aplicant les cures d'infermeria. |
| A21 |
Comunicar-se de forma efectiva amb pacients, família, comunitat i amb l'equip interdisciplinari. |
| A22 |
Expressar i gestionar les pròpies emocions, les del pacient, famílies i membres de l'equip. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Aprendre a aprendre. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Identificar i analitzar valors ètics i legals en les seves pràctiques clíniques.
Reconéixer l'autonomia com principi ètic fonamental
| | A2 |
Desenvolupar la comprenssió de les experiències de salut/malaltia en la vida de la persona i els principis que orienten la pràctica infermera
| | A8 |
Desenvolupa habilitats per reconèixer i interpretar en el pacient signes normals o canviants de salut relacionant-los amb el procés de malaltia que està vivint.
Explora habilitats de valoració relacionats amb el confort i el dolor, el descans i la son, l'alimentació i la nutrició, la seguretat del pacient.
| | A9 |
Explorar com afecta la malaltia i l'entorn a la qualitat de vida i satisfacció de les necessitats bàsiques com a persona i com a família.
Desenvolupa habilitats per promoure el benestar i confort del pacient i família.
Comprendre que significa conèixer al pacient com a persona
Explora les necessitats del pacient/familia en relació a estar situat
| | A11 |
Desenvolupar una actitud crítica i reflexiva davant la seva pràctica.
Contrastar l'evidència de les fonts d'informació i la seva utilització en la pràctica clínica.
| | A12 |
Desenvolupa habilitats d'implicació i protecció envers el pacient i família.
| | A13 |
Aplicar procediments relacionats amb l'àmbit assistencial de la pràctica utilitzant criteris que garanteixen la màxima seguretat per a les persones que ho reben, per a ells mateixos i a nivell mediambiental.
| | A14 |
Desenvolupar habilitats per administrar tractament que garanteixin la seguretat del pacient.
| | A21 |
Desenvolupar habilitats de presència i de empatia.
| | A22 |
Analitzar mitjançant cicles reflexius els pensaments i les emocions associats a situacions que es plantegen en la seva pràctica.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Desenvolupar responsabilitat i compromís en el seu aprenentatge.
Participar de manera activa en les activitats d'aprenentatge programades.
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Es tracta d'una assignatura obligatòria de caràcter pràctic clínic, que té com a objectiu que l'alumne aprengui a tenir cura de les persones hospitalitzades o ateses en Centres d'Atenció Primària i de la seva família. Durant aquest període de pràctiques s'incidirà especialment en els aspectes de valoració, reflexió i acció relacionats amb el confort i el dolor, el descans i la son, l'alimentació i la nutrició, la seguretat del pacient, així com la incertesa i l'ansietat que pot generar el procés de malaltia. |
1- Estades de 5 setmanes de pràctiques en institucions sanitàries: hospitals, sociosanitaris, geriàtrics, Centres d'Atenció Primària
2- Seguiment del portafoli de l'estudiant per part de la professora tutora.
3- Sessions d'estudi de casos. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
Pràctiques clíniques |
|
192 |
0 |
192 |
Portfolis/ Carpeta d’aprenentatge |
|
2 |
13 |
15 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
8 |
6 |
14 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura a l'aula. Acollida al centre de pràctiques i les unitats assignades. |
Pràctiques clíniques |
Es duran a terme durant 5 setmanes, de dilluns a divendres, 7 hores cada día, en l'horari que s'estableixi. |
Portfolis/ Carpeta d’aprenentatge |
L'estudiant recopila i organitza els documents i evidències que mostren la seva evolució, trajectòria i reflexions envers l'aprenentatge de les pràctiques clíniques i demostren el seu assoliment de les competències. |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
Es realitzaran en grups reduïts. Els alumnes exposen i reflexionen sobre situacions viscudes a la pràctica clínica. |
Descripció |
Durant les pràctiques clíniques l'estudiant té assignat un tutor infermer/infermera de la institució i de la unitat on fa les pràctiques. Aquest realitza una tutorització individualitzada, directa i continuada durant l'horari de pràctiques, guiant-lo en el seu aprenentatge. També té assignat un professor que realitza la tutoria acadèmica. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Pràctiques clíniques |
|
Es farà una avaluació continuada i progressiva on es valorarrà la consecució de les competències i objectius d'aprenentatge del programa de l'assignatura per part del professor, mitjançant l'observació directa i l'aplicació d'un instrument d'avaluació per mesurar els coneixements, habilitats i actituds. A meitat del cicle de pràctiques l'alumne farà una autoavaluació que s'utilitzarà per orientar-lo en el seu aprenentatge. |
75% |
Portfolis/ Carpeta d’aprenentatge |
|
S'avaluarà el lliurament puntual i acurat dels diferents elements que componen el portafoli. Es tindrà en compte la fonamentació del treball, les evidències aportades i fonts documentals, així com la capacitat d'anàlisi i síntesi. |
15% |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
S'avaluarà l'assistència, l'actitud, el grau de participació, la tolerància als suggeriments i la capacitat de reflexió. |
10% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
La segona convocatòria serà per a aquells alumnes que no hagin assolit els objectius o tinguin faltes d'assistència a les pràctiques. La recuperació d'aquestes pràctiques es realitzarà en el període establert pel centre, i sempre abans de la data límit per a la qualificació de l'acta de l'assignatura. |
Bàsica |
Esteve, J., Mitjans, J., Enfermería. Técnicas clínicas, última disponible, Madrird: McGraw-Hill.Interamericana
Smeltzer, S.C., Bare, B.G., Enfermería medicoquirúrgica de Brunner y Suddarth, última disponible, Madrid: McGraw-Hill. Interamericana
Castells, S., Hernández, M., Farmacología humana en Enfermería, última edició disponible, Madrid: Harcourt
Cervfera, P., Clapés, J., Rigolfas, R., Alimentación y dietoterapia, última edició disponible, Madrid: McGraw-Hill. Interamericana
Anton Almenara, P., Ética y Legislación en Enfermería, última edició disponible, Masson
Tazón, P., Aseguinolaza, L., García-Campayo, J., Enfermería S21: relación y comunicación, última edició disponible, Madrid: D.A.E.
|
|
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|