DADES IDENTIFICATIVES 2013_14
Assignatura (*) PRÀCTIQUES CLÍNIQUES I Codi 18214110
Ensenyament
Grau d'Infermeria (Campus Terres de l'Ebre) (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
9 Obligatòria Segon Únic anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
MALDONADO SIMÓ, MARÍA LUISA
GONZÁLEZ GARCÍA, ELENA
Adreça electrònica elena.gonzalez@urv.cat
lluisa.maldonado@urv.cat
montserrat.marti@urv.cat
mariacinta.bel@urv.cat
mariapilar.vallano@urv.cat
mariateresa.cubi@urv.cat
mariacinta.diaz@urv.cat
rosamaria.ferrec@urv.cat
mariadelcarmen.granell@urv.cat
gerard.mora@urv.cat
pilar.mauri@urv.cat
elsa.pla@urv.cat
Professors/es
GONZÁLEZ GARCÍA, ELENA
MALDONADO SIMÓ, MARÍA LUISA
MARTI CAVALLE, MARIA MONTSERRAT
BEL SALVADO, MARIA CINTA
VALLANO LAINA, MARIA PILAR
CUBI GUILLEN, MARIA TERESA
DÍAZ JUAN, MARIA CINTA
FERRÉ CASAJUST, ROSA MARIA
GRANELL DOÑATE, MARIA DEL CARMEN
MORA LÓPEZ, GERARD
MAURI MAURI, PILAR
PLA CANALDA, ELSA
Web
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura introdueix l'alumne a l'àmbit de les pràctiques clíniques, per aprendre a ajudar als pacients i les famílies en la satisfacció de les necessitats humanes bàsiques, encaminant el cuidatge a la prevenció, retabliment i recuperació de les persones en processos aguts o crònics de malaltia.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Mantenir un compromís ètic seguint els principis deontològics i legals en el context professional.
 A2 Conèixer, dirigir i aplicar els principis que sustenten les cures integrades d'infermeria per a treballar d'una manera holística, reconeixent la singularitat i la diversitat multicultural.
 A3 Educar, facilitar, donar suport i animar la salut, el benestar i el confort, promovent la participació del pacient, família i comunitat en el seu procés de salut - malaltia.
 A4 Reconèixer els diversos rols, responsabilitats i funcions de la professió.
 A7 Conèixer i valorar els canvis associats a les diferents etapes del cicle vital i la seva repercussió en la salut, identificant les modificacions estructurals, funcionals, psicològiques de formes de vida.
 A8 Conèixer els processos fisiopatològics, els problemes de salut mental i les necessitats nutricionals d'aquests processos; reconèixer i interpretar factors de risc i signes normals o canviants de salut-mala salut, sofriment i incapacitat de la persona en les diferents etapes del cicle vital.
 A9 Respondre a les necessitats del pacient, famílies i comunitat, planificant, executant i avaluant les cures d'infermeria.
 A11 Utilitzar el judici clínic en el procés de cuidar i desenvolupar plans de cures per a arribar a els estàndards de qualitat i la pràctica basada en l'evidència.
 A12 Habilitats per a mantenir la dignitat, privadesa, intimitat, confidencialitat i capacitat de decisió del pacient i família.
 A13 Habilitat per a realitzar procediments i tècniques coneixent l'ús i la indicació de productes sanitaris vinculats a les cures d'infermeria, tenint en compte la seguretat de la persona i del professional.
 A14 Conèixer els diferents grups de fàrmacs, els principis de la seva autorització, ús, indicació i els mecanismes d'acció, avaluant els beneficis, els riscos i efectes derivats de la seva administració o consum. Demostrant habilitat per a administrar amb seguretat fàrmacs i altres teràpies. Així com identificar els nutrients que es troben en els aliments; seleccionant les recomanacions dietètiques adequades i identificant els problemes nutricionals i seleccionant/aplicant les cures d'infermeria.
 A19 Coneixement rellevant per a aplicar les cures infermers, proporcionant i garantint benestar, qualitat, i la seguretat a l'individu, família i comunitat.
 A22 Expressar i gestionar les pròpies emocions, les del pacient, famílies i membres de l'equip.
 A23 Establir relacions terapèutiques amb les persones i les seves famílies.
 A29 Conèixer el Sistema Sanitari Espanyol, identificar les característiques de la funció directiva dels Serveis d'Infermeria i la gestió de cura.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Reflexiona sobre els principis i valors étics en el tenir cura de la persona i familia
Actua sense prejudicis i judicis de valor
Respectar el secret professional
 A2 Coneix al pacient com a persona i per la seva situació clínica
 A3 Realitza intervencions que promouen la salut pacient i família
 A4 Identificar les funcions i rols d'infermeria com membre de l'equip de salut, en els diferents àmbits de pràctiques.
Compleix amb els principis de responsabilitat de puntualitat, aspecte net i correctament uniformat, avisa i justifica els imprevistos (retards, faltes...)
 A7 Identifica situacions que impliquen transició i canvi de salut en les persones
 A8 Desenvolupa habilitats de valoració per reconèixer i interpretar en el pacient el procés de malaltia que està vivint.
 A9 Identificar necessitats bàsiques i la seva interrelació
 A11 Utilitzar el procés de judici clínic en el cuidatge del pacient i familia en situacions de cures.
Contrastar l'evidència de les fonts d'informació i la seva utilització en la pràctica clínica.
Manté una actitud crítica i reflexiva davant la seva pràctica: es qüestiona el mode en que es fan les coses
 A12 Respectar la individualitat i la intimitat de la persona
 A13 Realitza procediments i cuidatges bàsics de forma adequada garantint el màxim comfort i seguretat per a les persones
Utilitza mesures per la prevenció de riscos biològics, físics...
 A14 Coneix i administra els fàrmacs d’ús habitual en els diferents àmbits
 A19 Coneix i s'assegura que la seva pràctica estigui basada en guies de pràctica clínica actualitzades i en el que per al pacient sigui important
 A22 Analitzar els pensaments i les emocions associats a situacions que es plantegen en la seva pràctica.
 A23 Actua des de l'escolta i des de la sensibilitat
 A29 Identifica el model de gestió i coneix l'ideari del lloc de pràctiques
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Adapta els objectius proposats pel professor/a a les seves necessitats d'aprenentatge
 B4 Es planteja i pren decisions per desenvolupar la capacitat per l’autodisciplina, l’autoavaluació i la confiança en si mateix per treballar de forma independent i per iniciativa pròpia
 B5 Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Es tracta d'una assignatura obligatòria de caràcter pràctic clínic, que té com a objectiu que l'alumne aprengui a tenir cura de les persones hospitalitzades o ateses en Centres d'Atenció Primària i de la seva família. Durant aquest període de pràctiques s'incidirà especialment en els aspectes de valoració, reflexió i acció relacionats amb el confort i el dolor, el descans i la son, l'alimentació i la nutrició, la seguretat del pacient, així com la incertesa i l'ansietat que pot generar el procés de malaltia. 1- Estades de 6 setmanes de pràctiques en institucions sanitàries: hospitals, sociosanitaris, geriàtrics, Centres d'Atenció Primària
2- Seguiment del portafoli de l'estudiant per part de la professora tutora.
3- Sessions d'estudi de casos.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge
A2
A7
A8
A9
A11
A14
A22
A29
B1
2 13 15
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A2
A9
A11
A22
B1
B5
8 6 14
Pràctiques clíniques
A1
A2
A3
A4
A9
A11
A12
A13
A14
A19
A23
B4
192 0 192
Atenció personalitzada
2 0 2
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura a l'aula. Acollida al centre de pràctiques i les unitats assignades.
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge L'estudiant recopila i organitza els documents i evidències que mostren la seva evolució, trajectòria i reflexions envers l'aprenentatge de les pràctiques clíniques i demostren el seu assoliment de les competències.
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Els alumnes exposen i reflexionen sobre situacions viscudes a la pràctica clínica.
Pràctiques clíniques Es duran a terme durant 6 setmanes, de dilluns a divendres, 7 hores cada día, en l'horari que s'estableixi.
Atenció personalitzada Durant les pràctiques es realitzaran tutories personalitzades sempre que l'alumne ho sol·liciti.

Atenció personalitzada
Descripció
Durant les pràctiques clíniques l'estudiant té assignat un tutor infermer/infermera de la institució i de la unitat on fa les pràctiques. Aquest realitza una tutorització individualitzada, directa i continuada durant l'horari de pràctiques, guiant-lo en el seu aprenentatge. També té assignat un professor que realitza la tutoria acadèmica.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge
A2
A7
A8
A9
A11
A14
A22
A29
B1
S'avaluarà el lliurament puntual i acurat dels diferents elements que componen el portafoli. Es tindrà en compte la fonamentació del treball, les evidències aportades i fonts documentals, així com la capacitat d'anàlisi i síntesi. 20%
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A2
A9
A11
A22
B1
B5
S'avaluarà l'actitud, el grau de participació, la tolerància als suggeriments i la capacitat de reflexió. 15%
Pràctiques clíniques
A1
A2
A3
A4
A9
A11
A12
A13
A14
A19
A23
B4
Es farà una avaluació continuada i progressiva on es valorarrà la consecució de les competències i objectius d'aprenentatge del programa de l'assignatura per part del professor, mitjançant l'observació directa i l'aplicació d'un instrument d'avaluació per mesurar els coneixements, habilitats i actituds. A meitat del cicle de pràctiques l'alumne farà una autoavaluació que s'utilitzarà per orientar-lo en el seu aprenentatge. 65%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La segona convocatòria serà per a aquells alumnes que no hagin assolit els objectius o tinguin faltes d'assistència a les pràctiques. La recuperació d'aquestes pràctiques es realitzarà en el període establert pel centre, i sempre abans de la data límit per a la qualificació de l'acta de l'assignatura.


Fonts d'informació

Bàsica Esteve, J., Mitjans, J., Enfermería. Técnicas clínicas, última disponible, Madrird: McGraw-Hill.Interamericana
Smeltzer, S.C., Bare, B.G., Enfermería medicoquirúrgica de Brunner y Suddarth, última disponible, Madrid: McGraw-Hill. Interamericana
Castells, S., Hernández, M., Farmacología en Enfermería, última edició disponible, Madrid: Harcourt
Cervera, P., Clapés, J., Rigolfas, R., Alimentación y dietoterapia, última edició disponible, Madrid: McGraw-Hill. Interamericana
Anton Almenara, P., Ética y Legislación en Enfermería, última edició disponible, Masson
Tazón, P., Aseguinolaza, L., García-Campayo, J., Relación y comunicación, última edició disponible, Madrid: D.A.E.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent