DADES IDENTIFICATIVES 2012_13
Assignatura (*) PRÀCTIQUES CLÍNIQUES COMUNITÀRIES I Codi 18214111
Ensenyament
Grau d'Infermeria (Campus Terres de l'Ebre) (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
9 Obligatòria Tercer Anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
MATEU GIL, MARÍA LUISA
Adreça electrònica marisa.mateu@urv.cat
marisa.panisello@urv.cat
daniela.lleixa@urv.cat
tere.ruperez@urv.cat
mariainmaculada.izquierdo@urv.ca
Professors/es
MATEU GIL, MARÍA LUISA
PANISELLO CHAVARRÍA, MARÍA LUISA
LLEIXA LLEIXA, DANIELA
RUPEREZ ESPUNY, TERESA MAGDALENA
IZQUIERDO ZARAGOZA, MARIA INMACULADA
Web
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura permet els estudiants la pràctica clínica en l'ambit comunitari. Capacita els estudiants per a dónar resposta a les necessitats de salut de les persones i les seves familiea i portar a terme activitats de promoció de la salut, prevenció i educació per a la salut.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Mantenir un compromís ètic seguint els principis deontològics i legals en el context professional.
 A2 Conèixer, dirigir i aplicar els principis que sustenten les cures integrades d'infermeria per a treballar d'una manera holística, reconeixent la singularitat i la diversitat multicultural.
 A3 Educar, facilitar, donar suport i animar la salut, el benestar i el confort, promovent la participació del pacient, família i comunitat en el seu procés de salut - malaltia.
 A4 Reconèixer els diversos rols, responsabilitats i funcions de la professió.
 A8 Conèixer els processos fisiopatològics, els problemes de salut mental i les necessitats nutricionals d'aquests processos; reconèixer i interpretar factors de risc i signes normals o canviants de salut-mala salut, sofriment i incapacitat de la persona en les diferents etapes del cicle vital.
 A9 Respondre a les necessitats del pacient, famílies i comunitat, planificant, executant i avaluant les cures d'infermeria.
 A10 Qüestionar, avaluar, interpretar i sintetitzar críticament la informació i les fonts de dades per a facilitar l'elecció del pacient.
 A11 Utilitzar el judici clínic en el procés de cuidar i desenvolupar plans de cures per a arribar a els estàndards de qualitat i la pràctica basada en l'evidència.
 A13 Habilitat per a realitzar procediments i tècniques coneixent l'ús i la indicació de productes sanitaris vinculats a les cures d'infermeria, tenint en compte la seguretat de la persona i del professional.
 A14 Conèixer els diferents grups de fàrmacs, els principis de la seva autorització, ús, indicació i els mecanismes d'acció, avaluant els beneficis, els riscos i efectes derivats de la seva administració o consum. Demostrant habilitat per a administrar amb seguretat fàrmacs i altres teràpies. Així com identificar els nutrients que es troben en els aliments; seleccionant les recomanacions dietètiques adequades i identificant els problemes nutricionals i seleccionant/aplicant les cures d'infermeria.
 A19 Coneixement rellevant per a aplicar les cures infermers, proporcionant i garantint benestar, qualitat, i la seguretat a l'individu, família i comunitat.
 A21 Comunicar-se de forma efectiva amb pacients, família, comunitat i amb l'equip interdisciplinari.
 A23 Establir relacions terapèutiques amb les persones i les seves famílies.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Identifica, reconeix i analitza els valors ètics i legals en el context de la infermeria comunitària
Reconeix la sensibilitat cap a un mateix i els demés com a principi ètic fonamental de cures en la relació amb les persones
 A2 S’involucra en el cuidar segons la situació particular de la persona i els principis de cura humana
 A3 Explora intervencions que promouen el coneixement del pacient sobre la salut, benestar i confort del pacient i família
 A4 Desenvolupa el sentit de responsabilitat, i d’involucrar-se en el mode de fer les coses
Desenvolupa el sentit de solidaritat i l’actitud cooperativa
Identifica les funcions que implica el rol professional a la infermeria comunitària
 A8 Reconeix i interpreta en les persones senyals normals o canviants de salut relacionant-los amb el procés de malaltia que està vivint la persona
Aplica valoracions sistemàtiques d’hàbits i estils de vida i problemes de salut
 A9 Explora com afecta la malaltia i l’entorn del domicili a la qualitat de vida de la persona i família
 A10 Desenvolupa la capacitat de seleccionar la informació adequada a les necessitats de les persones i família
 A11 Manté una actitud crítica i reflexiva davant la seva pràctica: es qüestiona el mode en que es fan les coses
Contrasta l’evidència de les fonts de informació i la seva utilització a la pràctica clínica
 A13 En el seu procedir utilitza criteris que germanitzen la màxima seguretat per les persones que el reben, per a ells mateixos i a nivell medi ambiental
 A14 Coneix els fàrmacs d’ús habitual en l’àmbit de la pràctica comunitària
Treballa els components de les cures que porten a administrar fàrmacs de manera segura
Relaciona la teràpia nutricional amb la situació clínica del pacient i es planteja el mode d’adequar-la a la persona
 A19 Coneix les guies de pràctica clínica del context i es planteja el mode en que s’utilitzen com recurs de seguretat i recolzament de bones pràctiques
 A21 Desenvolupa la capacitat de parlar de manera tolerant
 A23 Desenvolupa habilitats d'escolta i empatia
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Compren i qüestiona els models teòrics i indaga en nous coneixements
 B6 Desenvolupa la capacitat de transmetre idees amb convicció i seguretat
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Descripció i analisi de l’Atenció Primària.
Identificació de les funcions i rols d’infermeria com a membre de l’equip de salut.
Sistemes de registre propis de l’Atenció Primària.
Cures d’Infermeria al llarg del cicle vita a les persones i le families tant al centre com al domicili.
Programa d’Atenció Domiciliària (ATDOM). Metodologia del treball d'infermeria
Desenvolupament personal,relacional, etc, social i cultural.

Desenvolupament d'un coneixement científic i del pensamen crític

Desenvolupament d'un cuidar integral a l'esser humà.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Seminaris
A1
5 0.5 5.5
Pràctiques clíniques
A1
A2
A3
A4
A8
A9
A10
A11
A13
A14
A19
A21
A23
B1
B6
180 27 207
Treballs
A1
A2
B6
2 0.6 2.6
Atenció personalitzada
A1
A10
B1
6 3 9
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura a l'aula.
Presentació dels objectius, planificació i cronograma de pràctiques
Seminaris 1. Introducció de l'alumne en el concepte de l'Atenció Primaria, rols d'infermeria, cartera de serveis i metologies de treball.
2.Posada en comú de les experiències viscudes en les pràctiques i els treballs realitzats
Pràctiques clíniques Es duran a terme durant 6 setmanes, de dilluns a divendres en una consulta d'infermeria d'un Centre d'Atenció Primaria. L'horari serà el mateix de l'nfermera/r assignada/t.
Als alumnes faran un treball de la freqüentació de la Consulta d'infermeria i un pla de cures d'un pacient del programa ATDOM.
Treballs Els alumnes realitzaran un treball de freqüentació de la consulta d'infermeria i un pla de cures a un pacient del Programa ATDOM.
Atenció personalitzada Seguiment de l'evolució de l'alumne/a al centre de pràctiques mitjançant reunions amb els professionals dels centres de pràctiques per part de les professores.
Es farà un seguiment personalitzat de les pràctiques realitzades per l'alumne/a als diferents centres de pràctiques.

Atenció personalitzada
Descripció
Durant les pràctiques clíniques als Centre d'Atenció primària els alumnes tenen assignada una professora que els guiarà en el seu aprenentatge al llarg de les pràctiques.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques clíniques
A1
A2
A3
A4
A8
A9
A10
A11
A13
A14
A19
A21
A23
B1
B6
Al llarg d'el període de pràctiques clíniques s'avualuarà la consecució de les competencies objectius d'aprenentatge mitjançant la observació directa i aplicació d'un instrumet d'avaluació per a mesurar els coneixements, habilitats i actituds. 60%
Treballs
A1
A2
B6
S'avaluarà els treballs realitzats: la recollida de dades, la sintesi i analisi de les dades i la planificació de les cures. 20%
Atenció personalitzada
A1
A10
B1
En les visites realitzades al CAP s'avaluarà la seva evolució i coneixements de l'entorn i funcionament de la consulta d'infermeria. 20%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Els alumnes que no aproven les pràctiques tindran un periode de recuperació planificat per les professores.


Fonts d'informació

Bàsica , http://www.gencat.cat/salut/depsalut/html/ca/dir2097/index.html, ,
Sanchez Moreno A., Enfermeria comunitaria. Actuacion en enfermeria comunitaria. Los sistemas i programas de salud., , McGraw-Hill. Interamericana de España
Departament de salut , Pla de salut de Catalunya 2011-2015, , Generalitat de Catalunya
, , ,

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent