Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Mantenir un compromís ètic seguint els principis deontològics i legals en el context professional. |
| A2 |
Conèixer, dirigir i aplicar els principis que sustenten les cures integrades d'infermeria per a treballar d'una manera holística, reconeixent la singularitat i la diversitat multicultural. |
| A3 |
Educar, facilitar, donar suport i animar la salut, el benestar i el confort, promovent la participació del pacient, família i comunitat en el seu procés de salut - malaltia. |
| A4 |
Reconèixer els diversos rols, responsabilitats i funcions de la professió. |
| A7 |
Conèixer i valorar els canvis associats a les diferents etapes del cicle vital i la seva repercussió en la salut, identificant les modificacions estructurals, funcionals, psicològiques de formes de vida. |
| A8 |
Conèixer els processos fisiopatològics, els problemes de salut mental i les necessitats nutricionals d'aquests processos; reconèixer i interpretar factors de risc i signes normals o canviants de salut-mala salut, sofriment i incapacitat de la persona en les diferents etapes del cicle vital. |
| A11 |
Utilitzar el judici clínic en el procés de cuidar i desenvolupar plans de cures per a arribar a els estàndards de qualitat i la pràctica basada en l'evidència. |
| A13 |
Habilitat per a realitzar procediments i tècniques coneixent l'ús i la indicació de productes sanitaris vinculats a les cures d'infermeria, tenint en compte la seguretat de la persona i del professional. |
| A14 |
Conèixer els diferents grups de fàrmacs, els principis de la seva autorització, ús, indicació i els mecanismes d'acció, avaluant els beneficis, els riscos i efectes derivats de la seva administració o consum. Demostrant habilitat per a administrar amb seguretat fàrmacs i altres teràpies. Així com identificar els nutrients que es troben en els aliments; seleccionant les recomanacions dietètiques adequades i identificant els problemes nutricionals i seleccionant/aplicant les cures d'infermeria. |
| A19 |
Coneixement rellevant per a aplicar les cures infermers, proporcionant i garantint benestar, qualitat, i la seguretat a l'individu, família i comunitat. |
| A22 |
Expressar i gestionar les pròpies emocions, les del pacient, famílies i membres de l'equip. |
| A23 |
Establir relacions terapèutiques amb les persones i les seves famílies. |
| A24 |
Informar, registrar, documentar i derivar cuidats utilitzant les tecnologies adequades. |
| A29 |
Conèixer el Sistema Sanitari Espanyol, identificar les característiques de la funció directiva dels Serveis d'Infermeria i la gestió de cura. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Aprendre a aprendre. |
| B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
| B5 |
Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Reflexiona sobre els principis i valors étics en el tenir cura de la persona i familia
| | A2 |
Coneix al pacient com a persona i per la seva situació clínica
| | A3 |
Realitza intervencions que promouen la salut pacient i família
| | A4 |
Identificar les funcions i rols d'infermeria com membre de l'equip de salut, en els diferents àmbits de pràctiques.
Compleix amb els principis de responsabilitat de puntualitat, aspecte net i correctament uniformat, avisa i justifica els imprevistos (retards, faltes...)
| | A7 |
Identifica situacions que impliquen transició i canvi de salut en les persones
| | A8 |
Desenvolupa habilitats de valoració per reconèixer i interpretar en el pacient el procés de malaltia que està vivint.
| | A11 |
Utilitzar el procés de judici clínic en el cuidatge del pacient i familia en situacions de cures.
Contrastar l'evidència de les fonts d'informació i la seva utilització en la pràctica clínica.
Manté una actitud crítica i reflexiva davant la seva pràctica: es qüestiona el mode en que es fan les coses
| | A13 |
Realitza procediments i cuidatges bàsics de forma adequada garantint el màxim comfort i seguretat per a les persones
Utilitza mesures per la prevenció de riscos biològics, físics...
| | A14 |
Coneix i administra els fàrmacs d’ús habitual en els diferents àmbits
| | A19 |
Coneix i s'assegura que la seva pràctica estigui basada en guies de pràctica clínica actualitzades i en el que per al pacient sigui important
| | A22 |
Analitzar els pensaments i les emocions associats a situacions que es plantegen en la seva pràctica.
| | A23 |
Actua des de l'escolta i des de la sensibilitat
| | A24 |
Utilitza amb eficàcia els mitjans de comunicació del centre en la transmissió d'informació
| | A29 |
Identifica el model de gestió i coneix l'ideari del lloc de pràctiques
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Adapta els objectius proposats pel professor/a a les seves necessitats d'aprenentatge
| | B4 |
Es planteja i pren decisions per desenvolupar la capacitat per l’autodisciplina, l’autoavaluació i la confiança en si mateix per treballar de forma independent i per iniciativa pròpia
| | B5 |
Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Descripció i analisi de l’Atenció Primària.
Identificació de les funcions i rols d’infermeria com a membre de l’equip de salut.
Sistemes de registre propis de l’Atenció Primària.
Cures d’Infermeria al llarg del cicle vita a les persones i le families tant al centre com al domicili.
Programa d’Atenció Domiciliària (ATDOM). Metodologia del treball d'infermeria
|
Desenvolupament personal,relacional, etc, social i cultural.
Desenvolupament d'un coneixement científic i del pensamen crític
Desenvolupament d'un cuidar integral a l'esser humà.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Seminaris |
|
5 |
0.5 |
5.5 |
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge |
|
2 |
0.6 |
2.6 |
Pràctiques clíniques |
|
180 |
27 |
207 |
Atenció personalitzada |
|
6 |
3 |
9 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura a l'aula.
Presentació dels objectius, planificació i cronograma de pràctiques |
Seminaris |
1. Introducció de l'alumne en el concepte de l'Atenció Primaria, rols d'infermeria, cartera de serveis i metologies de treball.
2.Posada en comú de les experiències viscudes en les pràctiques i els treballs realitzats |
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge |
Els alumnes realitzaran un treball de freqüentació de la consulta d'infermeria i un pla de cures a un pacient del Programa ATDOM. |
Pràctiques clíniques |
Es duran a terme durant 6 setmanes, de dilluns a divendres en una consulta d'infermeria d'un Centre d'Atenció Primaria. L'horari serà el mateix de l'nfermera/r assignada/t.
Als alumnes faran un treball de la freqüentació de la Consulta d'infermeria i un pla de cures d'un pacient del programa ATDOM. |
Atenció personalitzada |
Seguiment de l'evolució de l'alumne/a al centre de pràctiques mitjançant reunions amb els professionals dels centres de pràctiques per part de les professores.
Es farà un seguiment personalitzat de les pràctiques realitzades per l'alumne/a als diferents centres de pràctiques. |
Descripció |
Durant les pràctiques clíniques als Centre d'Atenció primària els alumnes tenen assignada una professora que els guiarà en el seu aprenentatge al llarg de les pràctiques. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge |
|
S'avaluarà els treballs realitzats: la recollida de dades, la sintesi i analisi de les dades i la planificació de les cures. |
20% |
Pràctiques clíniques |
|
Al llarg d'el període de pràctiques clíniques s'avualuarà la consecució de les competencies objectius d'aprenentatge mitjançant la observació directa i aplicació d'un instrumet d'avaluació per a mesurar els coneixements, habilitats i actituds. |
60% |
Atenció personalitzada |
|
En les visites realitzades al CAP s'avaluarà la seva evolució i coneixements de l'entorn i funcionament de la consulta d'infermeria. |
20% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
És requisit aprovar cadascuna de les metodologies per aprovar l'assignatura. És obligatori complir totes les hores de pràctiques, regulades per les directrius europees de l'ensenyament d'infermeria.
Sol·licitud de permisos: 1- Els permisos s'han de sol·licitar sempre per escrit i per mitjà de la professora de pràctiques o de la coordinadora de l'assignatura. 2- Els permisos s'han de sol·licitar amb antelació. 3- En cas de no assistir a pràctiques per una causa imprevista s'ha de comunicar a la unitat on s'estan fent les pràctiques, a la professora o a la secretària de la facultat durant la jornada. 4- En cas d'haver d'abandonar el centre de pràctiques s'ha d'avisar la professora de pràctiques i el/la responsable del servei. 5- La professora de pràctiques demanarà un justificant per escrit de les absències totals o parcials. La recuperació serà per als estudiants que no hagin assolit els objectius, tinguin faltes d'assistència o que per motius justificats no les puguin realitzar en el període establert, prèvia valoració dels responsables de la assignatura. La recuperació es realitzarà en el període establert per la facultat i sempre abans de la qualificació de l'acta de l'assignatura. |
Bàsica |
, http://www.gencat.cat/salut/depsalut/html/ca/dir2097/index.html, ,
Sanchez Moreno A., Enfermeria comunitaria. Actuacion en enfermeria comunitaria. Los sistemas i programas de salud., , McGraw-Hill. Interamericana de España
Departament de salut , Pla de salut de Catalunya 2011-2015, , Generalitat de Catalunya
M T Luis Rodrigo, Diagnosticos enfermeros, ultima edició disponible, Harcourt Brace
Heather Herdman T., Diagnosticos enfermeros:definiciones y clasificación , ultima edicion disponible, ELSEVIER
|
|
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|