DADES IDENTIFICATIVES 2016_17
Assignatura (*) PRÀCTIQUES CLÍNIQUES COMUNITÀRIES I Codi 18214111
Ensenyament
Grau d'Infermeria (Campus Terres de l'Ebre) (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
9 Obligatòria Tercer AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
MATEU GIL, MARÍA LUISA
Adreça electrònica marisa.mateu@urv.cat
marisa.panisello@urv.cat
daniela.lleixa@urv.cat
0
elsa.pla@urv.cat
delia.cuartiella@urv.cat
carmen.montanes@urv.cat
Professors/es
MATEU GIL, MARÍA LUISA
PANISELLO CHAVARRÍA, MARÍA LUISA
LLEIXA LLEIXA, DANIELA
RUPEREZ ESPUNY, TERESA MAGDALENA
IZQUIERDO ZARAGOZA, MARIA INMACULADA
PLA CANALDA, ELSA
CUARTIELLA CID, DELIA
MONTAÑES ROIG, MARIA DEL CARMEN
Web
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura permet els estudiants la pràctica clínica en l'àmbit comunitari. Capacita els estudiants per a donar resposta a les necessitats de salut de les persones i les seves família i portar a terme activitats de promoció de la salut, prevenció i educació per a la salut.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Mantenir un compromís ètic seguint els principis deontològics i legals en el context professional.
 A2 Conèixer, dirigir i aplicar els principis que sustenten les cures integrades d'infermeria per a treballar d'una manera holística, reconeixent la singularitat i la diversitat multicultural.
 A3 Educar, facilitar, donar suport i animar la salut, el benestar i el confort, promovent la participació del pacient, família i comunitat en el seu procés de salut - malaltia.
 A4 Reconèixer els diversos rols, responsabilitats i funcions de la professió.
 A7 Conèixer i valorar els canvis associats a les diferents etapes del cicle vital i la seva repercussió en la salut, identificant les modificacions estructurals, funcionals, psicològiques de formes de vida.
 A8 Conèixer els processos fisiopatològics, els problemes de salut mental i les necessitats nutricionals d'aquests processos; reconèixer i interpretar factors de risc i signes normals o canviants de salut-mala salut, sofriment i incapacitat de la persona en les diferents etapes del cicle vital.
 A11 Utilitzar el judici clínic en el procés de cuidar i desenvolupar plans de cures per a arribar a els estàndards de qualitat i la pràctica basada en l'evidència.
 A13 Habilitat per a realitzar procediments i tècniques coneixent l'ús i la indicació de productes sanitaris vinculats a les cures d'infermeria, tenint en compte la seguretat de la persona i del professional.
 A14 Conèixer els diferents grups de fàrmacs, els principis de la seva autorització, ús, indicació i els mecanismes d'acció, avaluant els beneficis, els riscos i efectes derivats de la seva administració o consum. Demostrant habilitat per a administrar amb seguretat fàrmacs i altres teràpies. Així com identificar els nutrients que es troben en els aliments; seleccionant les recomanacions dietètiques adequades i identificant els problemes nutricionals i seleccionant/aplicant les cures d'infermeria.
 A19 Coneixement rellevant per a aplicar les cures infermers, proporcionant i garantint benestar, qualitat, i la seguretat a l'individu, família i comunitat.
 A22 Expressar i gestionar les pròpies emocions, les del pacient, famílies i membres de l'equip.
 A23 Establir relacions terapèutiques amb les persones i les seves famílies.
 A24 Informar, registrar, documentar i derivar cuidats utilitzant les tecnologies adequades.
 A29 Conèixer el Sistema Sanitari Espanyol, identificar les característiques de la funció directiva dels Serveis d'Infermeria i la gestió de cura.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Reflexiona sobre els principis i valors étics en el tenir cura de la persona i familia
 A2 Coneix al pacient com a persona i per la seva situació clínica
 A3 Realitza intervencions que promouen la salut pacient i família
 A4 Identificar les funcions i rols d'infermeria com membre de l'equip de salut, en els diferents àmbits de pràctiques.
Compleix amb els principis de responsabilitat de puntualitat, aspecte net i correctament uniformat, avisa i justifica els imprevistos (retards, faltes...)
 A7 Identifica situacions que impliquen transició i canvi de salut en les persones
 A8 Desenvolupa habilitats de valoració per reconèixer i interpretar en el pacient el procés de malaltia que està vivint.
 A11 Utilitzar el procés de judici clínic en el cuidatge del pacient i familia en situacions de cures.
Contrastar l'evidència de les fonts d'informació i la seva utilització en la pràctica clínica.
Manté una actitud crítica i reflexiva davant la seva pràctica: es qüestiona el mode en que es fan les coses
 A13 Realitza procediments i cuidatges bàsics de forma adequada garantint el màxim comfort i seguretat per a les persones
Utilitza mesures per la prevenció de riscos biològics, físics...
 A14 Coneix i administra els fàrmacs d’ús habitual en els diferents àmbits
 A19 Coneix i s'assegura que la seva pràctica estigui basada en guies de pràctica clínica actualitzades i en el que per al pacient sigui important
 A22 Analitzar els pensaments i les emocions associats a situacions que es plantegen en la seva pràctica.
 A23 Actua des de l'escolta i des de la sensibilitat
 A24 Utilitza amb eficàcia els mitjans de comunicació del centre en la transmissió d'informació
 A29 Identifica el model de gestió i coneix l'ideari del lloc de pràctiques
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Adapta els objectius proposats pel professor/a a les seves necessitats d'aprenentatge
 B4 Es planteja i pren decisions per desenvolupar la capacitat per l’autodisciplina, l’autoavaluació i la confiança en si mateix per treballar de forma independent i per iniciativa pròpia
 B5 Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Descripció i analisi de l’Atenció Primària.
Identificació de les funcions i rols d’infermeria com a membre de l’equip de salut.
Sistemes de registre propis de l’Atenció Primària.
Cures d’Infermeria al llarg del cicle vita a les persones i le families tant al centre com al domicili.
Programa d’Atenció Domiciliària (ATDOM). Metodologia del treball d'infermeria
Desenvolupament personal,relacional, etc, social i cultural.

Desenvolupament d'un coneixement científic i del pensamen crític

Desenvolupament d'un cuidar integral a l'esser humà.
Habilitats per desenvolupar activitats d'educació per a la salut a les persones, famílies i comunitat

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A1
B1
1 0 1
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge
A1
A2
A11
A19
A23
2 0.6 2.6
Pràctiques clíniques
A1
A2
A3
A4
A7
A8
A11
A13
A14
A19
A22
A23
A24
A29
B1
B4
B5
180 27 207
Sessions clíniques
A1
A7
6 3 9
Atenció personalitzada
5 0.5 5.5
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura a l'aula.
Presentació dels objectius, planificació i cronograma de pràctiques
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge Els alumnes realitzaran un pla de cures a un pacient del Programa ATDOM i una classe d'educació sanitària a la població, grup de risc, col·legi...etc
Pràctiques clíniques Es duran a terme durant 10 setmanes, de dilluns a divendres en una consulta d'infermeria d'un Centre d'Atenció Primaria. L'horari serà el mateix que el/la infermer/a
Sessions clíniques Es realitzarà en grups reduïts. Els i les alumnes exposen i reflexionen sobre situacions viscudes a la pràctica clínica.
Atenció personalitzada Seguiment de l'evolució de l'alumne/a al centre de pràctiques mitjançant reunions amb els professionals dels centres de pràctiques per part de les professores.
Es farà un seguiment personalitzat de les pràctiques realitzades per l'alumne/a als diferents centres de pràctiques.

Atenció personalitzada
Descripció
Durant les pràctiques clíniques als Centre d'Atenció primària els alumnes tenen assignada una professora que els guiarà en el seu aprenentatge al llarg de les pràctiques.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge
A1
A2
A11
A19
A23
S'avaluarà els treballs realitzats: la recollida de dades, la sintesi i analisi de les dades i la planificació de les cures. 30%
Pràctiques clíniques
A1
A2
A3
A4
A7
A8
A11
A13
A14
A19
A22
A23
A24
A29
B1
B4
B5
Al llarg d'el període de pràctiques clíniques s'avualuarà la consecució de les competencies objectius d'aprenentatge mitjançant la observació directa i aplicació d'un instrumet d'avaluació per a mesurar els coneixements, habilitats i actituds. 60%
Sessions clíniques
A1
A7
S'avaluarà l'assistència, l'actitud, el grau de participació, la tolerància al suggeriments i la capacitat de reflexió. 10%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

És requisit aprovar cadascuna de les metodologies per aprovar l'assignatura.

És obligatori complir totes les hores de pràctiques, regulades per les directrius europees de l'ensenyament d'infermeria.


Sol·licitud de permisos:

1- Els permisos s'han de sol·licitar sempre per escrit i per mitjà de la professora de pràctiques o de la coordinadora de l'assignatura.

2- Els permisos s'han de sol·licitar amb antelació.

3- En cas de no assistir a pràctiques per una causa imprevista s'ha de comunicar a la unitat on

s'estan fent les pràctiques, a la professora o a la secretària de la facultat durant la jornada.

4- En cas d'haver d'abandonar el centre de pràctiques s'ha d'avisar la professora de pràctiques

i el/la responsable del servei.

5- La professora de pràctiques demanarà un justificant per escrit de les absències totals o parcials.

La recuperació serà per als estudiants que no hagin assolit els objectius, tinguin faltes d'assistència o que per motius justificats no les puguin realitzar en el període establert, prèvia valoració dels responsables de la assignatura. La recuperació es realitzarà en el període establert per la facultat i sempre abans de la qualificació de l'acta de l'assignatura.


Fonts d'informació

Bàsica , Departament de Salut. Generalitat de Catalunya (en líneawww20.gencat.cat/portal/site/salut ), ,
Departament de salut , Pla de salut de Catalunya 2011-2015 (en línea) , , Generalitat de Catalunya
M T Luis Rodrigo, Diagnosticos enfermeros: revisión crítica y guia práctica, ultima edició disponible, Elsevier Masson
Heather Herdman T., Diagnosticos enfermeros de la NANDA:definiciones y clasificación , ultima edicion disponible, ELSEVIER
Rodriguez Rodriguez P, Vilà i Mancebo A, Modelo de atención integral y dentrada en la persona, ultima edición disponible, Tecnos

Complementària Sanchez Moreno A., Enfermeria comunitaria. Actuacion en enfermeria comunitaria. Los sistemas i programas de salud. , , McGraw-Hill. Interamericana de España
, , ,

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent