DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) PRÀCTIQUES CLÍNIQUES HOSPITALÀRIES I Codi 18214112
Ensenyament
Grau d'Infermeria (Campus Terres de l'Ebre) (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
9 Obligatòria Tercer Anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
QUEROL VIDAL, MARÍA PAZ
Adreça electrònica flor.saez@urv.cat
elena.gonzalez@urv.cat
sara.romaguera@urv.cat
montserrat.garciam@urv.cat
encarna.bonfill@urv.cat
mariapaz.querol@urv.cat
montserrat.marti@urv.cat
0
mariacinta.bel@urv.cat
mariacinta.diaz@urv.cat
Professors/es
SÁEZ VAY, FLORENCIA
GONZÁLEZ GARCÍA, ELENA
ROMAGUERA GENIS, SARA DE FATIMA
GARCÍA MARTÍNEZ, MONTSERRAT
BONFILL ACCENSI, MARIA ENCARNACIÓN
QUEROL VIDAL, MARÍA PAZ
MARTI CAVALLE, MARIA MONTSERRAT
RAMIRO SALIDO, MONTSERRAT
BEL SALVADO, MARIA CINTA
DÍAZ JUAN, MARIA CINTA
Web
Descripció general i informació rellevant L'aprenentatge en les diferents unitats clíniques, va capacitant progressivament a l'estudiant per a la comprensió de la complexitat implícita en les situacions de cuidats. Al llarg de les diferents experiències, mobilitza els instruments que li permeten analitzar i comprendre els contextos presents en qualsevol situació de cuidatges: els context de la persona, de la professió i de la unitat on es desenvolupa l'acció de cuidatge. L'estudiant haurà de fer una justa adequació dels coneixements a la particularitat de cada situació

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Mantenir un compromís ètic seguint els principis deontològics i legals en el context professional.
 A2 Conèixer, dirigir i aplicar els principis que sustenten les cures integrades d'infermeria per a treballar d'una manera holística, reconeixent la singularitat i la diversitat multicultural.
 A3 Educar, facilitar, donar suport i animar la salut, el benestar i el confort, promovent la participació del pacient, família i comunitat en el seu procés de salut - malaltia.
 A4 Reconèixer els diversos rols, responsabilitats i funcions de la professió.
 A6 Acceptar la responsabilitat del propi aprenentatge i desenvolupament professional.
 A9 Respondre a les necessitats del pacient, famílies i comunitat, planificant, executant i avaluant les cures d'infermeria.
 A11 Utilitzar el judici clínic en el procés de cuidar i desenvolupar plans de cures per a arribar a els estàndards de qualitat i la pràctica basada en l'evidència.
 A12 Habilitats per a mantenir la dignitat, privadesa, intimitat, confidencialitat i capacitat de decisió del pacient i família.
 A13 Habilitat per a realitzar procediments i tècniques coneixent l'ús i la indicació de productes sanitaris vinculats a les cures d'infermeria, tenint en compte la seguretat de la persona i del professional.
 A14 Conèixer els diferents grups de fàrmacs, els principis de la seva autorització, ús, indicació i els mecanismes d'acció, avaluant els beneficis, els riscos i efectes derivats de la seva administració o consum. Demostrant habilitat per a administrar amb seguretat fàrmacs i altres teràpies. Així com identificar els nutrients que es troben en els aliments; seleccionant les recomanacions dietètiques adequades i identificant els problemes nutricionals i seleccionant/aplicant les cures d'infermeria.
 A15 Habilitat per a identificar situacions de risc, dolor, sofriment, malaltia, incapacitat o mort per a respondre a les necessitats de salut de les persones durant el cicle vital i proporcionar cures que alleugin la situació dels malalts avançats i terminals
 A19 Coneixement rellevant per a aplicar les cures infermers, proporcionant i garantint benestar, qualitat, i la seguretat a l'individu, família i comunitat.
 A21 Comunicar-se de forma efectiva amb pacients, família, comunitat i amb l'equip interdisciplinari.
 A22 Expressar i gestionar les pròpies emocions, les del pacient, famílies i membres de l'equip.
 A24 Informar, registrar, documentar i derivar cuidats utilitzant les tecnologies adequades.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Identificar i analitzar valors ètics i legals en les seves pràctiques clíniques.
Reflexiona sobre l’ètica de tenir cura en situacions particulars de la pràctica
Es planteja les implicacions legals que suposen l’omissió de cures o errors en l’administració de tractament
 A2 Relaciona la situació de salut- malaltia amb el mode en que la persona ho viu i es planteja el tenir cura en base a aquella singularitat
Es qüestiona el mode d’implicació en les cures
 A3 Realitza intervencions que promouen la salut pacient i família
 A4 Identifica en les seves activitats les funcions que implica el rol professional en la infermeria hospitalària
Desenvolupa el sentit de responsabilitat, i d’involucrar-se en el mode de fer les coses
Desenvolupa el sentit de solidaritat i l’actitud cooperativa
 A6 Es planteja quines són les seves necessitats formatives
Proposa compromisos per assolir aquestes necessitats formatives
 A9 Analitza com afecta la malaltia i l’entorn hospitalari a la qualitat de vida i satisfacció de las necessitats bàsiques com persona i com família
Preveu les necessitats de cura, com dur-les a terme i el mode d’avaluar-les
 A11 Contrastar l'evidència de les fonts d'informació i la seva utilització en la pràctica clínica.
Manté una actitud crítica i reflexiva davant la seva pràctica: es qüestiona el mode en que es fan les coses
 A12 En les seves actuacions es preocupa per mantenir la dignitat i confidencialitat i per protegir la privacitat, intimitat, del pacient i família
S’involucra en afavorir que els pacients i famílies obtinguin el que necessiten per poder mantenir la capacitat de decisió tenint en compte la seva situació
 A13 Aplicar procediments relacionats amb l'àmbit assistencial de la pràctica utilitzant criteris que garanteixen la màxima seguretat per a les persones que ho reben, per a ells mateixos i a nivell mediambiental.
 A14 Utilitza els fàrmacs tenint en compte les propietats farmacocinètiques, terapèutiques i d’administració
Reconeix les necessitats nutricionals del pacient, les relaciona amb la situació clínica i avalua l’eficàcia de la teràpia nutricional
 A15 Identificar en els pacients els signes i símptomes associades a la seva situació de malaltia
Valorar signes i símptomes associades al dolor , incapacitat i mort
Desenvolupar la sensibilitat cap el sofriment de l’altre: Analitza les situacions en les que interpretes que connectes amb un sofriment; explora diferències entre la pròpia emoció i la de l’altre
 A19 Coneix les guies de pràctica clínica del context i es planteja el mode en que s’utilitzen com recurs de seguretat i recolzament de bones pràctiques
 A21 Desenvolupa la capacitat de parlar de manera tolerant
Pren la paraula amb grup amb facilitat, transmet convicció i seguretat i adaptar el discurs a les situacions
 A22 En el seu procedir té en compte que l’expressió i el control emocional es deuen adequar a l’àmbit i situació
Es planteja el seu mode de procedir davant les emocions dels altres i allò adequat de la seva pràctica
 A24 Utilitza l’eina informàtica d’ús en el context de la pràctica
Es planteja l’adequació del sistema en la comunicació de les cures
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B2 Utilitzar la seva experiència i criteri per analitzar les causes d’ un problema i construir una solució més eficient i eficaç
 B4 Es planteja i pren decisions per desenvolupar la capacitat per l’autodisciplina, l’autoavaluació i la confiança en si mateix per treballar de forma independent i per iniciativa pròpia
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Eix 1. Desenvolupament personal, relacional, ètic, social i cultural



Eix 2. Desenvolupament d'un coneixement científic i del pensament crític


Eix 3. Desenvolupament d'un cuidar integrat al èsser humà
Relació intra i interpesonal, valors i creences, autoconeixement, asertivitat, estils comunicatius i comunicació intercultural.


Actitud crítica i reflexiva davant la pràctica. Contrastar la evidència de les fonts d'informació i utlització de les matèixes en la pràctica. Coneixement de l'eina informàtica d'us en el contex de la pràctica..

Relació terapèutica efectiva, tècniques de benestar psicològic, tècniques de negociació ¡ procés comunicatiu en el sistema familiar.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Pràctiques clíniques
A1
A2
A3
A4
A6
A9
A11
A12
A13
A14
A15
A19
A21
A22
A24
B2
B4
170 5 175
Supòsits pràctics/ estudi de casos
A2
A4
A6
A9
A11
A12
A13
A14
A15
A19
A21
A22
A24
B2
B4
8 8 16
Portfolis/ Carpeta d’aprenentatge
A4
A6
A11
A22
B4
4 20 24
Atenció personalitzada
4 4 8
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Seminari introductori de informació sobre el desenvolupament de les pràctiques: horaris, tutores assignades, tutories, activitats avaluatives fora de les unitats (portafolis/carpeta d'aprenentatge i estudi de casos), normativa i avaluació final.
Pràctiques clíniques Assignació dels llocs, del torn i del/els tutor/s de les pràctiques clíniques, que es duran a terme durant 12 setmanes.
Els eixos d'aprenetatge, relacionats amb les competències d'aqueste pràctiques clíniques son:
1. Desenvolupament personal, relacional, ètic, social i cultural.
2. Desenvolupament del coneixement científic i del pensament crític.
3. Desenvolupament d'una cura integral a l'esser humà.
Supòsits pràctics/ estudi de casos Plantejament d’una situació (real o simulada) en la que ha de treballar l’estudiant per donar una solució argumentada al tema, resoldre una sèrie de preguntes concretes o realitzar una reflexió global.
L'alumne, en grup i/ individualment, exposa i reflexiona sobre diferents situacions de cures viscudes a les unitats de pràctiques clíniques.
Portfolis/ Carpeta d’aprenentatge Realització d'un portafoli electrònic on l'alumne recopila i organitza els documents i evidències, que promouen la reflexió sobre la seva evolució i demostren el seu assoliment de les compentències que el capaciten per a desenvolupar satisfactoriament la seva profesió.

Atenció personalitzada
Descripció
En el procés d'aprenentatge de l'assignatura, l'estudiant té assignat un/a tutor/a que realitza tutories individualitzades durant l'horari de pràctiques, guiant a l'estudiant en el seu aprenentatge tant en l'aplicació de procediments, en la observació, en la vigilància, en la reflexió en acció com en les actituds que es precisen en la relació d'ajuda, la interrelació i la integració en l'equip profesional multidisciplinar.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques clíniques
A1
A2
A3
A4
A6
A9
A11
A12
A13
A14
A15
A19
A21
A22
A24
B2
B4
Al finalitzar el període de pràctiques clíniques s'avaluarà la consecució de les compentències i objectius d'aprenetatge del programa de la assignatura, mitjançant l'observació directa, i l'aplicació d'un instrument d'avaluació per mesurar els coneixements, les habilitats i les actituds. 60%
Supòsits pràctics/ estudi de casos
A2
A4
A6
A9
A11
A12
A13
A14
A15
A19
A21
A22
A24
B2
B4
S'avaluarà l'assistència, l'actitud, el grau de participació, la capacitat de reflexió i la tolerància als suggeriments. 10%
Portfolis/ Carpeta d’aprenentatge
A4
A6
A11
A22
B4
S'avaluarà el lliurament puntual i acurat dels diferents elements que composen el portafoli, la fonamentació del treball, les evidències aportades, les fonts d'informació, la capacitat de síntesi i la capacitat d'anàlisi. 30%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

És requisit aprovar cadascuna de les metodologies per aprovar l'asignatura.

La segona convocatòria serà per als estudiants que no hagin assolit els objectius o tinguin faltes d'assistència a les pràtiques. La recuperació d'aquestes pràctiques es realitzarà en el periode establert per l'escola i sempre abans de la qualificació de l'acta de l'assignatura


Fonts d'informació

Bàsica Smeitzer, SC et al, Enfermeria medicoquirúrgica de Brunner y Suddarth, Última disponible, McGraw-Hill/Interamericana
Esteve, J, Enfermeria. Técnicas clínicas, Última disponible, McGraw-Hill/Interamericana
Lewis SM, Enfermería Medicoquirúrgica: valoración y cuidados, 2004, Elseiver
Valverde, C, Comunicación terapéutica en enfermería, 2007, Difusión Avances de Enfermería
Tazón, P et al, Relación y comunicación, 2000, Difusión Avances de Enfermería
Cibanal, L et al, Técnicas de comunicación y relación de ayuda en ciéncias de la salud, 2010, Elseiver
Anton, P, Ética y Legislación de Enfermería, 2000, Masson
Busquets, E, Infermeria i Bioètica, 2005-2006, Institut Borja de Bioèica
Watson, J, Le Caring: Philosophie et Science des Sons, Última disponible, Seli Arslan

Complementària

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
INTRODUCCIÓ A LES PRÀCTIQUES CLÍNIQUES/18214109
FONAMENTS DE PSICOLOGIA APLICADA/18214005
PRÀCTIQUES CLÍNIQUES I/18214110
RELACIÓ TERAPÈUTICA I COMUNICACIÓ EN LA INFERMERIA/18214006
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent