Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Mantenir un compromís ètic seguint els principis deontològics i legals en el context professional. |
| A2 |
Conèixer, dirigir i aplicar els principis que sustenten les cures integrades d'infermeria per a treballar d'una manera holística, reconeixent la singularitat i la diversitat multicultural. |
| A3 |
Educar, facilitar, donar suport i animar la salut, el benestar i el confort, promovent la participació del pacient, família i comunitat en el seu procés de salut - malaltia. |
| A4 |
Reconèixer els diversos rols, responsabilitats i funcions de la professió. |
| A6 |
Acceptar la responsabilitat del propi aprenentatge i desenvolupament professional. |
| A9 |
Respondre a les necessitats del pacient, famílies i comunitat, planificant, executant i avaluant les cures d'infermeria. |
| A11 |
Utilitzar el judici clínic en el procés de cuidar i desenvolupar plans de cures per a arribar a els estàndards de qualitat i la pràctica basada en l'evidència. |
| A12 |
Habilitats per a mantenir la dignitat, privadesa, intimitat, confidencialitat i capacitat de decisió del pacient i família. |
| A13 |
Habilitat per a realitzar procediments i tècniques coneixent l'ús i la indicació de productes sanitaris vinculats a les cures d'infermeria, tenint en compte la seguretat de la persona i del professional. |
| A14 |
Conèixer els diferents grups de fàrmacs, els principis de la seva autorització, ús, indicació i els mecanismes d'acció, avaluant els beneficis, els riscos i efectes derivats de la seva administració o consum. Demostrant habilitat per a administrar amb seguretat fàrmacs i altres teràpies. Així com identificar els nutrients que es troben en els aliments; seleccionant les recomanacions dietètiques adequades i identificant els problemes nutricionals i seleccionant/aplicant les cures d'infermeria. |
| A15 |
Habilitat per a identificar situacions de risc, dolor, sofriment, malaltia, incapacitat o mort per a respondre a les necessitats de salut de les persones durant el cicle vital i proporcionar cures que alleugin la situació dels malalts avançats i terminals |
| A19 |
Coneixement rellevant per a aplicar les cures infermers, proporcionant i garantint benestar, qualitat, i la seguretat a l'individu, família i comunitat. |
| A21 |
Comunicar-se de forma efectiva amb pacients, família, comunitat i amb l'equip interdisciplinari. |
| A22 |
Expressar i gestionar les pròpies emocions, les del pacient, famílies i membres de l'equip. |
| A24 |
Informar, registrar, documentar i derivar cuidats utilitzant les tecnologies adequades. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B2 |
Resoldre problemes complexos de forma efectiva. |
| B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Identificar i analitzar valors ètics i legals en les seves pràctiques clíniques.
Reflexiona sobre l’ètica de tenir cura en situacions particulars de la pràctica
Es planteja les implicacions legals que suposen l’omissió de cures o errors en l’administració de tractament
| | A2 |
Relaciona la situació de salut- malaltia amb el mode en que la persona ho viu i es planteja el tenir cura en base a aquella singularitat
Es qüestiona el mode d’implicació en les cures
| | A3 |
Realitza intervencions que promouen la salut pacient i família
| | A4 |
Identifica en les seves activitats les funcions que implica el rol professional en la infermeria hospitalària
Desenvolupa el sentit de responsabilitat, i d’involucrar-se en el mode de fer les coses
Desenvolupa el sentit de solidaritat i l’actitud cooperativa
| | A6 |
Es planteja quines són les seves necessitats formatives
Proposa compromisos per assolir aquestes necessitats formatives
| | A9 |
Analitza com afecta la malaltia i l’entorn hospitalari a la qualitat de vida i satisfacció de las necessitats bàsiques com persona i com família
Preveu les necessitats de cura, com dur-les a terme i el mode d’avaluar-les
| | A11 |
Contrastar l'evidència de les fonts d'informació i la seva utilització en la pràctica clínica.
Manté una actitud crítica i reflexiva davant la seva pràctica: es qüestiona el mode en que es fan les coses
| | A12 |
En les seves actuacions es preocupa per mantenir la dignitat i confidencialitat i per protegir la privacitat, intimitat, del pacient i família
S’involucra en afavorir que els pacients i famílies obtinguin el que necessiten per poder mantenir la capacitat de decisió tenint en compte la seva situació
| | A13 |
Aplicar procediments relacionats amb l'àmbit assistencial de la pràctica utilitzant criteris que garanteixen la màxima seguretat per a les persones que ho reben, per a ells mateixos i a nivell mediambiental.
| | A14 |
Utilitza els fàrmacs tenint en compte les propietats farmacocinètiques, terapèutiques i d’administració
Reconeix les necessitats nutricionals del pacient, les relaciona amb la situació clínica i avalua l’eficàcia de la teràpia nutricional
| | A15 |
Identificar en els pacients els signes i símptomes associades a la seva situació de malaltia
Valorar signes i símptomes associades al dolor , incapacitat i mort
Desenvolupar la sensibilitat cap el sofriment de l’altre: Analitza les situacions en les que interpretes que connectes amb un sofriment; explora diferències entre la pròpia emoció i la de l’altre
| | A19 |
Coneix les guies de pràctica clínica del context i es planteja el mode en que s’utilitzen com recurs de seguretat i recolzament de bones pràctiques
| | A21 |
Desenvolupa la capacitat de parlar de manera tolerant
Pren la paraula amb grup amb facilitat, transmet convicció i seguretat i adaptar el discurs a les situacions
| | A22 |
En el seu procedir té en compte que l’expressió i el control emocional es deuen adequar a l’àmbit i situació
Es planteja el seu mode de procedir davant les emocions dels altres i allò adequat de la seva pràctica
| | A24 |
Utilitza l’eina informàtica d’ús en el context de la pràctica
Es planteja l’adequació del sistema en la comunicació de les cures
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B2 |
Utilitzar la seva experiència i criteri per analitzar les causes d’ un problema i construir una solució més eficient i eficaç
| | B4 |
Es planteja i pren decisions per desenvolupar la capacitat per l’autodisciplina, l’autoavaluació i la confiança en si mateix per treballar de forma independent i per iniciativa pròpia
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Eix 1. Desenvolupament personal, relacional, ètic, social i cultural
Eix 2. Desenvolupament d'un coneixement científic i del pensament crític
Eix 3. Desenvolupament d'un cuidar integrat al èsser humà |
Relació intra i interpesonal, valors i creences, autoconeixement, asertivitat, estils comunicatius i comunicació intercultural.
Actitud crítica i reflexiva davant la pràctica. Contrastar la evidència de les fonts d'informació i utlització de les matèixes en la pràctica. Coneixement de l'eina informàtica d'us en el contex de la pràctica..
Relació terapèutica efectiva, tècniques de benestar psicològic, tècniques de negociació ¡ procés comunicatiu en el sistema familiar. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
Pràctiques clíniques |
|
170 |
5 |
175 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
|
8 |
8 |
16 |
Portfolis/ Carpeta d’aprenentatge |
|
4 |
20 |
24 |
Atenció personalitzada |
|
4 |
4 |
8 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Seminari introductori de informació sobre el desenvolupament de les pràctiques: horaris, tutores assignades, tutories, activitats avaluatives fora de les unitats (portafolis/carpeta d'aprenentatge i estudi de casos), normativa i avaluació final. |
Pràctiques clíniques |
Assignació dels llocs, del torn i del/els tutor/s de les pràctiques clíniques, que es duran a terme durant 12 setmanes.
Els eixos d'aprenetatge, relacionats amb les competències d'aqueste pràctiques clíniques son:
1. Desenvolupament personal, relacional, ètic, social i cultural.
2. Desenvolupament del coneixement científic i del pensament crític.
3. Desenvolupament d'una cura integral a l'esser humà. |
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
Plantejament d’una situació (real o simulada) en la que ha de treballar l’estudiant per donar una solució argumentada al tema, resoldre una sèrie de preguntes concretes o realitzar una reflexió global.
L'alumne, en grup i/ individualment, exposa i reflexiona sobre diferents situacions de cures viscudes a les unitats de pràctiques clíniques. |
Portfolis/ Carpeta d’aprenentatge |
Realització d'un portafoli electrònic on l'alumne recopila i organitza els documents i evidències, que promouen la reflexió sobre la seva evolució i demostren el seu assoliment de les compentències que el capaciten per a desenvolupar satisfactoriament la seva profesió. |
Descripció |
En el procés d'aprenentatge de l'assignatura, l'estudiant té assignat un/a tutor/a que realitza tutories individualitzades durant l'horari de pràctiques, guiant a l'estudiant en el seu aprenentatge tant en l'aplicació de procediments, en la observació, en la vigilància, en la reflexió en acció com en les actituds que es precisen en la relació d'ajuda, la interrelació i la integració en l'equip profesional multidisciplinar. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Pràctiques clíniques |
|
Al finalitzar el període de pràctiques clíniques s'avaluarà la consecució de les compentències i objectius d'aprenetatge del programa de la assignatura, mitjançant l'observació directa, i l'aplicació d'un instrument d'avaluació per mesurar els coneixements, les habilitats i les actituds. |
60% |
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
|
S'avaluarà l'assistència, l'actitud, el grau de participació, la capacitat de reflexió i la tolerància als suggeriments. |
10% |
Portfolis/ Carpeta d’aprenentatge |
|
S'avaluarà el lliurament puntual i acurat dels diferents elements que composen el portafoli, la fonamentació del treball, les evidències aportades, les fonts d'informació, la capacitat de síntesi i la capacitat d'anàlisi. |
30% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
És requisit aprovar cadascuna de les metodologies per aprovar l'asignatura. La segona convocatòria serà per als estudiants que no hagin assolit els objectius o tinguin faltes d'assistència a les pràtiques. La recuperació d'aquestes pràctiques es realitzarà en el periode establert per l'escola i sempre abans de la qualificació de l'acta de l'assignatura |
Bàsica |
Smeitzer, SC et al, Enfermeria medicoquirúrgica de Brunner y Suddarth, Última disponible, McGraw-Hill/Interamericana
Esteve, J, Enfermeria. Técnicas clínicas, Última disponible, McGraw-Hill/Interamericana
Lewis SM, Enfermería Medicoquirúrgica: valoración y cuidados, 2004, Elseiver
Valverde, C, Comunicación terapéutica en enfermería, 2007, Difusión Avances de Enfermería
Tazón, P et al, Relación y comunicación, 2000, Difusión Avances de Enfermería
Cibanal, L et al, Técnicas de comunicación y relación de ayuda en ciéncias de la salud, 2010, Elseiver
Anton, P, Ética y Legislación de Enfermería, 2000, Masson
Busquets, E, Infermeria i Bioètica, 2005-2006, Institut Borja de Bioèica
Watson, J, Le Caring: Philosophie et Science des Sons, Última disponible, Seli Arslan
|
|
Complementària |
|
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
INTRODUCCIÓ A LES PRÀCTIQUES CLÍNIQUES/18214109 | FONAMENTS DE PSICOLOGIA APLICADA/18214005 | PRÀCTIQUES CLÍNIQUES I/18214110 | RELACIÓ TERAPÈUTICA I COMUNICACIÓ EN LA INFERMERIA/18214006 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|