DADES IDENTIFICATIVES 2014_15
Assignatura (*) PRÀCTIQUES CLÍNIQUES HOSPITALÀRIES I Codi 18214112
Ensenyament
Grau d'Infermeria (Campus Terres de l'Ebre) (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
9 Obligatòria Tercer AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
QUEROL VIDAL, MARÍA PAZ
Adreça electrònica encarna.bonfill@urv.cat
mariapaz.querol@urv.cat
montserrat.marti@urv.cat
mariacinta.bel@urv.cat
0
rosamaria.ferrec@urv.cat
pilar.mauri@urv.cat
elsa.pla@urv.cat
Professors/es
BONFILL ACCENSI, MARIA ENCARNACIÓN
QUEROL VIDAL, MARÍA PAZ
MARTI CAVALLE, MARIA MONTSERRAT
BEL SALVADO, MARIA CINTA
DÍAZ JUAN, MARIA CINTA
FERRÉ CASAJUST, ROSA MARIA
MAURI MAURI, PILAR
PLA CANALDA, ELSA
Web
Descripció general i informació rellevant L'aprenentatge en les diferents unitats clíniques, va capacitant progressivament a l'estudiant per a la comprensió de la complexitat implícita en les situacions de cuidats. Al llarg de les diferents experiències, mobilitza els instruments que li permeten analitzar i comprendre els contextos presents en qualsevol situació de cuidatges: els context de la persona, de la professió i de la unitat on es desenvolupa l'acció de cuidatge. L'estudiant haurà de fer una justa adequació dels coneixements a la particularitat de cada situació

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Mantenir un compromís ètic seguint els principis deontològics i legals en el context professional.
 A2 Conèixer, dirigir i aplicar els principis que sustenten les cures integrades d'infermeria per a treballar d'una manera holística, reconeixent la singularitat i la diversitat multicultural.
 A4 Reconèixer els diversos rols, responsabilitats i funcions de la professió.
 A7 Conèixer i valorar els canvis associats a les diferents etapes del cicle vital i la seva repercussió en la salut, identificant les modificacions estructurals, funcionals, psicològiques de formes de vida.
 A8 Conèixer els processos fisiopatològics, els problemes de salut mental i les necessitats nutricionals d'aquests processos; reconèixer i interpretar factors de risc i signes normals o canviants de salut-mala salut, sofriment i incapacitat de la persona en les diferents etapes del cicle vital.
 A11 Utilitzar el judici clínic en el procés de cuidar i desenvolupar plans de cures per a arribar a els estàndards de qualitat i la pràctica basada en l'evidència.
 A13 Habilitat per a realitzar procediments i tècniques coneixent l'ús i la indicació de productes sanitaris vinculats a les cures d'infermeria, tenint en compte la seguretat de la persona i del professional.
 A14 Conèixer els diferents grups de fàrmacs, els principis de la seva autorització, ús, indicació i els mecanismes d'acció, avaluant els beneficis, els riscos i efectes derivats de la seva administració o consum. Demostrant habilitat per a administrar amb seguretat fàrmacs i altres teràpies. Així com identificar els nutrients que es troben en els aliments; seleccionant les recomanacions dietètiques adequades i identificant els problemes nutricionals i seleccionant/aplicant les cures d'infermeria.
 A19 Coneixement rellevant per a aplicar les cures infermers, proporcionant i garantint benestar, qualitat, i la seguretat a l'individu, família i comunitat.
 A22 Expressar i gestionar les pròpies emocions, les del pacient, famílies i membres de l'equip.
 A23 Establir relacions terapèutiques amb les persones i les seves famílies.
 A24 Informar, registrar, documentar i derivar cuidats utilitzant les tecnologies adequades.
 A27 Planificar i gestionar el temps de forma efectiva mentre s'arriben a els estàndards de qualitat.
 A29 Conèixer el Sistema Sanitari Espanyol, identificar les característiques de la funció directiva dels Serveis d'Infermeria i la gestió de cura.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Reflexiona sobre els principis i valors étics en el tenir cura de la persona i familia
Es planteja les implicacions legals que suposen l’omissió de cures o errors en l’administració de tractament
 A2 Coneix al pacient com a persona i per la seva situació clínica
 A4 Identificar les funcions i rols d'infermeria com membre de l'equip de salut, en els diferents àmbits de pràctiques.
Compleix amb els principis de responsabilitat de puntualitat, aspecte net i correctament uniformat, avisa i justifica els imprevistos (retards, faltes...)
 A7 Identifica situacions que impliquen transició i canvi de salut en les persones
 A8 Desenvolupa habilitats de valoració per reconèixer i interpretar en el pacient el procés de malaltia que està vivint.
 A11 Utilitzar el procés de judici clínic en el cuidatge del pacient i familia en situacions de cures.
Contrastar l'evidència de les fonts d'informació i la seva utilització en la pràctica clínica.
Manté una actitud crítica i reflexiva davant la seva pràctica: es qüestiona el mode en que es fan les coses
 A13 Realitza procediments i cuidatges bàsics de forma adequada garantint el màxim comfort i seguretat per a les persones
Utilitza mesures per la prevenció de riscos biològics, físics...
 A14 Coneix i administra els fàrmacs d’ús habitual en els diferents àmbits
 A19 Coneix i s'assegura que la seva pràctica estigui basada en guies de pràctica clínica actualitzades i en el que per al pacient sigui important
 A22 Analitzar els pensaments i les emocions associats a situacions que es plantegen en la seva pràctica.
 A23 Actua des de l'escolta i des de la sensibilitat
 A24 Utilitza amb eficàcia els mitjans de comunicació del centre en la transmissió d'informació
 A27 Fa una distribució del temps en relació als seus objectius i necessitats del pacient i unitat
 A29 Identifica el model de gestió i coneix l'ideari del lloc de pràctiques
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Adapta els objectius proposats pel professor/a a les seves necessitats d'aprenentatge
 B4 Es planteja i pren decisions per desenvolupar la capacitat per l’autodisciplina, l’autoavaluació i la confiança en si mateix per treballar de forma independent i per iniciativa pròpia
 B5 Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Eix 1. Desenvolupament personal, relacional, ètic, social i cultural



Eix 2. Desenvolupament d'un coneixement científic i del pensament crític


Eix 3. Desenvolupament d'un cuidar integrat al èsser humà
Relació intra i interpesonal, valors i creences, autoconeixement, asertivitat, estils comunicatius i comunicació intercultural.


Actitud crítica i reflexiva davant la pràctica. Contrastar la evidència de les fonts d'informació i utlització de les matèixes en la pràctica. Coneixement de l'eina informàtica d'us en el contex de la pràctica..

Relació terapèutica efectiva, tècniques de benestar psicològic, tècniques de negociació ¡ procés comunicatiu en el sistema familiar.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Supòsits pràctics/ estudi de casos
A1
A2
A4
A7
A8
A11
A13
A14
A19
A22
A23
A24
A27
A29
B1
B4
B5
8 8 16
Pràctiques clíniques
A1
A2
A4
A7
A8
A11
A13
A14
A19
A22
A23
A24
A27
A29
B1
B4
B5
170 5 175
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge
A1
A2
A4
A7
A8
A11
A14
A19
A22
A24
A29
B1
B4
4 20 24
Atenció personalitzada
4 4 8
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Seminari introductori de informació sobre el desenvolupament de les pràctiques: horaris, tutores assignades, tutories, activitats avaluatives fora de les unitats (portafolis/carpeta d'aprenentatge i estudi de casos), normativa i avaluació final.
Supòsits pràctics/ estudi de casos Plantejament d’una situació (real o simulada) en la que ha de treballar l’estudiant per donar una solució argumentada al tema, resoldre una sèrie de preguntes concretes o realitzar una reflexió global.
L'alumne, individualment i/o en grup, exposa i reflexiona sobre diferents situacions de cures viscudes a les unitats de pràctiques clíniques.
Pràctiques clíniques Assignació dels llocs, del torn i del/els tutor/s de les pràctiques clíniques, que es duran a terme durant 12 setmanes.
Els eixos d'aprenetatge, relacionats amb les competències d'aqueste pràctiques clíniques son:
1. Desenvolupament personal, relacional, ètic, social i cultural.
2. Desenvolupament del coneixement científic i del pensament crític.
3. Desenvolupament d'una cura integral a l'esser humà.
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge Realització d'un portafoli electrònic on l'alumne recopila i organitza els documents i evidències, que promouen la reflexió sobre la seva evolució i demostren el seu assoliment de les compentències que el capaciten per a desenvolupar satisfactoriament la seva profesió.
Atenció personalitzada En el procés d'aprenentatge de l'assignatura, l'estudiant té assignat un/a tutor/a que realitza tutories individualitzades durant l'horari de pràctiques, guiant a l'estudiant en el seu aprenentatge tant en l'aplicació de procediments, en la observació, en la vigilància, en la reflexió en acció com en les actituds que es precisen en la relació d'ajuda, la interrelació i la integració en l'equip profesional multidisciplinar.

Atenció personalitzada
Descripció
En el procés d'aprenentatge de l'assignatura, l'estudiant té assignat un/a tutor/a que realitza tutories individualitzades durant l'horari de pràctiques, guiant a l'estudiant en el seu aprenentatge tant en l'aplicació de procediments, en la observació, en la vigilància, en la reflexió en acció com en les actituds que es precisen en la relació d'ajuda, la interrelació i la integració en l'equip professional multidisciplinar.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Supòsits pràctics/ estudi de casos
A1
A2
A4
A7
A8
A11
A13
A14
A19
A22
A23
A24
A27
A29
B1
B4
B5
S'avaluarà l'assistència, l'actitud, el grau de participació, la capacitat de reflexió, de compartir informació, coneixements i experiències i la tolerància als suggeriments. 20%
Pràctiques clíniques
A1
A2
A4
A7
A8
A11
A13
A14
A19
A22
A23
A24
A27
A29
B1
B4
B5
Al finalitzar el període de pràctiques clíniques s'avaluarà la consecució de les compentències i objectius d'aprenetatge del programa de la assignatura, mitjançant l'observació directa, i l'aplicació d'un instrument d'avaluació per mesurar els coneixements, les habilitats i les actituds. 55%
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge
A1
A2
A4
A7
A8
A11
A14
A19
A22
A24
A29
B1
B4
S'avaluarà el lliurament puntual i el contingut dels diferents elements que composen el portafoli, la fonamentació del treball, les evidències aportades, les fonts d'informació, la capacitat de síntesi i la capacitat d'anàlisi. 25%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

És obligatori complir totes les hores de pràctiques, regulades per les directrius europees de l'ensenyament d'infermeria.

Durant les pràctiques clíniques, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats, han d'estar apagats i fora de la vista.

La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat de l'assignatura tant en suport material com virtual i electrònic, comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'aixó, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora.



Sol·licitud de permisos:

1- Els permisos s'han de sol·licitar sempre per escrit i per mitjà de la professora de pràctiques o de la coordinadora de l'assignatura.

2- Els permisos s'han de sol·licitar amb antelació.

3- En cas de no assistir a pràctiques per una causa imprevista s'ha de comunicar a la unitat on

s'estan fent les pràctiques, a la professora o a la secretària de la facultat durant la jornada.

4- En cas d'haver d'abandonar el centre de pràctiques s'ha d'avisar la professora de pràctiques

i el/la responsable del servei.

5- La professora de pràctiques demanarà un justificant per escrit de les absències totals o parcials.


La recuperació serà per als estudiants que no hagin assolit els objectius, tinguin faltes d'assistència o que per motius justificats no les puguin realitzar en el període establert, prèvia valoració dels responsables de la assignatura. La recuperació es realitzarà en el període establert per la facultat i sempre abans de la qualificació de l'acta de l'assignatura.


Fonts d'informació

Bàsica Marion Johnson ... [et al.], Diagnósticos enfermeros, resultados e intervenciones : Interrelaciones NANDA, NOC y NIC, Última disponible, Harcourt
Tazón, P et al, Relación y comunicación, Última disponible, Difusión Avances de Enfermería
Lewis SM, Enfermería Medicoquirúrgica: valoración y cuidados, Última disponible, Elseiver
Busquets, E, Infermeria i Bioètica, Última disponible, Institut Borja de Bioèica

Complementària Cibanal, L et al, Técnicas de comunicación y relación de ayuda en ciéncias de la salud, Última disponible, Elseiver
Esteve, J, Enfermeria. Técnicas clínicas, Última disponible, McGraw-Hill/Interamericana
Anton, P, Ética y Legislación de Enfermería, Última disponible, Masson
Lewis SM, Enfermería Medicoquirúrgica: valoración y cuidados, Última disponible, Elseiver
Watson, J, Le Caring: Philosophie et Science des Sons, Última disponible, Seli Arslan

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
INTRODUCCIÓ A LES PRÀCTIQUES CLÍNIQUES/18214109
FONAMENTS DE PSICOLOGIA APLICADA/18214005
PRÀCTIQUES CLÍNIQUES I/18214110
INFERMERIA EN LA JOVENTUT/18214103
INFERMERIA EN LA GESTACIÓ, INFÀNCIA I ADOLESCÈNCIA/18214102
INFERMERIA EN LA PERSONA ADULTA/18214104
RELACIÓ TERAPÈUTICA I COMUNICACIÓ EN LA INFERMERIA/18214006
INFERMERIA EN LA PERSONA GRAN/18214105
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent