DADES IDENTIFICATIVES 2017_18
Assignatura (*) PRÀCTIQUES CLÍNIQUES EN UNITATS D'ATENCIÓ GERIÀTRICA Codi 18214113
Ensenyament
Grau d'Infermeria (Campus Terres de l'Ebre) (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
8 Obligatòria Quart AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
REVERTÉ VILLARROYA, SILVIA
Adreça electrònica mariapilar.monteso@urv.cat
mariateresa.cubi@urv.cat
rosamaria.audi@urv.cat
mireya.adell@urv.cat
silvia.reverte@urv.cat
Professors/es
MONTESO CURTO, MARIA PILAR
CUBI GUILLEN, MARIA TERESA
AUDÍ FERRER, ROSA MARIA
ADELL LLEIXA, MIREIA
REVERTÉ VILLARROYA, SILVIA
Web
Descripció general i informació rellevant Assignatura obligatòria de pràctica clínica en la què s'aprofundeix en els coneixemets teòrics i pràctics assolits al llarg del curriculum en l'atenció gerontogeriàtrica. I en la que l'alumnat té que assolir els coneixements propis, tan pràctic com teòrics, que li ofereixen les diferents Institucions Social i Sociosanitaris en les que realitzarà les pràctiques clíniques.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Mantenir un compromís ètic seguint els principis deontològics i legals en el context professional.
 A2 Conèixer, dirigir i aplicar els principis que sustenten les cures integrades d'infermeria per a treballar d'una manera holística, reconeixent la singularitat i la diversitat multicultural.
 A4 Reconèixer els diversos rols, responsabilitats i funcions de la professió.
 A7 Conèixer i valorar els canvis associats a les diferents etapes del cicle vital i la seva repercussió en la salut, identificant les modificacions estructurals, funcionals, psicològiques de formes de vida.
 A8 Conèixer els processos fisiopatològics, els problemes de salut mental i les necessitats nutricionals d'aquests processos; reconèixer i interpretar factors de risc i signes normals o canviants de salut-mala salut, sofriment i incapacitat de la persona en les diferents etapes del cicle vital.
 A9 Respondre a les necessitats del pacient, famílies i comunitat, planificant, executant i avaluant les cures d'infermeria.
 A10 Qüestionar, avaluar, interpretar i sintetitzar críticament la informació i les fonts de dades per a facilitar l'elecció del pacient.
 A11 Utilitzar el judici clínic en el procés de cuidar i desenvolupar plans de cures per a arribar a els estàndards de qualitat i la pràctica basada en l'evidència.
 A12 Habilitats per a mantenir la dignitat, privadesa, intimitat, confidencialitat i capacitat de decisió del pacient i família.
 A13 Habilitat per a realitzar procediments i tècniques coneixent l'ús i la indicació de productes sanitaris vinculats a les cures d'infermeria, tenint en compte la seguretat de la persona i del professional.
 A14 Conèixer els diferents grups de fàrmacs, els principis de la seva autorització, ús, indicació i els mecanismes d'acció, avaluant els beneficis, els riscos i efectes derivats de la seva administració o consum. Demostrant habilitat per a administrar amb seguretat fàrmacs i altres teràpies. Així com identificar els nutrients que es troben en els aliments; seleccionant les recomanacions dietètiques adequades i identificant els problemes nutricionals i seleccionant/aplicant les cures d'infermeria.
 A15 Habilitat per a identificar situacions de risc, dolor, sofriment, malaltia, incapacitat o mort per a respondre a les necessitats de salut de les persones durant el cicle vital i proporcionar cures que alleugin la situació dels malalts avançats i terminals
 A19 Coneixement rellevant per a aplicar les cures infermers, proporcionant i garantint benestar, qualitat, i la seguretat a l'individu, família i comunitat.
 A20 Coneixements rellevants sobre les evidències científiques en salut per a aplicar-lo a la investigació, la presa de decisions i la resolució de problemes en la pràctica infermera.
 A21 Comunicar-se de forma efectiva amb pacients, família, comunitat i amb l'equip interdisciplinari.
 A22 Expressar i gestionar les pròpies emocions, les del pacient, famílies i membres de l'equip.
 A23 Establir relacions terapèutiques amb les persones i les seves famílies.
 A26 Dirigir i coordinar un equip i delegar cures
 A28 Educar, facilitar, supervisar i donar suport als estudiants de cures de salut.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Reflexiona sobre els principis i valors étics en el tenir cura de la persona i familia
 A2 És capaç d'analitzar, avaluar i aplicar els principis de la cura en situacions particulars de la pràctica
 A4 Assumeix la responsabilitat de les funcions que li corresponen, de les seves decisions i de les seves accions
Compleix amb els principis de responsabilitat de puntualitat, aspecte net i correctament uniformat, avisa i justifica els imprevistos (retards, faltes...)
 A7 Identifica situacions que impliquen transició i canvi de salut en les persones
 A8 Desenvolupa habilitats de valoració per reconèixer i interpretar en el pacient el procés de malaltia que està vivint.
Reconeix factors de risc, complicacions de la malaltia i les seves implicacions per al pacient
 A9 És capaç de respondre a les necessitats del pacient i família atenent al seu significat contextualitzant la cura en l'entorn
 A10 És capaç de parlar i informar al pacient i familia de manera adequada a la seva comprenssió i situació
 A11 Utilitzar el procés de judici clínic en el cuidatge del pacient i familia en situacions de cures.
Manté una actitud crítica i reflexiva davant la seva pràctica: es qüestiona el mode en que es fan les coses
 A12 Desenvolupa habilitats d'implicació i protecció envers el pacient i família.
 A13 Realitza procediments i cuidatges bàsics de forma adequada garantint el màxim comfort i seguretat per a les persones
 A14 Reconeix les necessitats nutricionals del pacient, les relaciona amb la situació clínica i avalua l’eficàcia de la teràpia nutricional
Coneix i administra els fàrmacs d’ús habitual en els diferents àmbits
 A15 Reconeix signes, símptomes, factors de risc i situacions que impliquin sofriment, malaltia, incapacitat o mort i actua en el suport a la vida i la mort des de la sensibilitat i la compassió
 A19 Coneix i s'assegura que la seva pràctica estigui basada en guies de pràctica clínica actualitzades i en el que per al pacient sigui important
 A20 Recolza el seu raonament i decisions en el coneixement científic
 A21 És capaç de comunicar a la infermera o en sessió clínica, el que ha vist i observat en el pacient
 A22 Analitzar els pensaments i les emocions associats a situacions que es plantegen en la seva pràctica.
 A23 Transmet confiança i proximitat, escolta de manera activa i crea un ambient que propicia l’expressió de sentiments de forma terapèutica
 A26 Identifica situacions de coordinació i lideratge
 A28 Identifica i valora les activitats tutorials
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Adapta els objectius proposats pel professor/a a les seves necessitats d'aprenentatge
 B3 Identifica necessitats de millora i proposa alternatives
 B5 Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema


Eix 1. Desenvolupament personal, relacional, ètic, social i cultural


Relació intra i interpesonal, valors i creences, autoconeixement, asertivitat, estils comunicatius i comunicació intercultural.
Eix 2. Desenvolupament d'un coneixement científic i del
pensament crític

Actitud crítica i reflexiva ( judici clínic) davant la pràctica. Contrastar la evidència de les fonts d'informació i coneixement i utilització de les matèixes en la pràctica
( marcs teòrics, diagnòstics infermers: NANDA, NIC i NOC) . Coneixement de l'eina informàtica d'us en el contex de la pràctica..
Eix 3. Desenvolupament d'un cuidar
integrat al èsser humà
Relació terapèutica efectiva, tècniques de benestar físic, psicològic, social, cultural i espiritual. Tècniques de negociació ¡ procés comunicatiu amb el sistema familiar en relació al cuidatge de la persona gran.



Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A1
A2
2 0 2
Pràctiques clíniques
A1
A2
A4
A7
A8
A9
A10
A11
A12
A13
A14
A15
A19
A20
A21
A22
A23
A26
A28
B1
B3
B5
170 7 177
Seminaris
A4
A15
A22
4 5 9
Atenció personalitzada
A28
4 8 12
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura. En aquesta activitat és obligatòria l'assistència.
Pràctiques clíniques Integració personal de la pràctica professional en el mon sociosanitari i sanitari. És obligatòria l'assistència en tot el periode de pràctiques clíniques
Seminaris Activitat encaminada a l' intercanvi d'informació, coneixements i experiències adquirides en les activitats de les pràctiques clíniques. És obligatòria l'assistència.
Atenció personalitzada En el procés d’aprenentatge de l’assignatura, l’estudiant té assignat un/a tutor/a infermera/o professor/a de la universitat, i un/a tutor/a infermer/a del centre de pràctiques que realitzen la tutorització de l'estudiant

La tutoria és individualitzada i de grup per a fomentar la reflexió i l’aprenentatge davant les diferents situacions de cuidatges que es presenten en el desenvolupament de las practiques clíniques.

Atenció personalitzada
Descripció
En el procés d'aprenentatge de l'assignatura, l'estudiant té assignat un/a tutor/a que realitza tutories individualitzades durant l'horari de pràctiques, guiant a l'estudiant en el seu aprenentatge tant en l'aplicació de procediments, en la observació, en la vigilància, en la reflexió en acció com en les actituds que es precisen en la relació d'ajuda, la interrelació i la integració en l'equip profesional multidisciplinar. Es realitzaran les tutories a demanda de l'alumnat prèvia petició de tutoria via correu electrònic Moodle en el temps establer per les mateixes

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques clíniques
A1
A2
A4
A7
A8
A9
A10
A11
A12
A13
A14
A15
A19
A20
A21
A22
A23
A26
A28
B1
B3
B5
Pràctiques clíniques: avaluació continuada de l'execució de les pràctiques clíniques en l'institució social o sociosanitaria assignada.
L'avaluació consta: avaluació del/a tutor/a infermer/a de pràctiques de la institució en les què es realitzen. Avaluació del/a tutor/a de la universitat.
Pes en la nota: 90%
Seminaris
A4
A15
A22
Seminaris destinats a debatir i argumentar la integració personal i socialització de l'alumnat en la pràctica professional en el món sanitari durant el periode de durada d'aquesta assignatura. Assistència obligatoria Pes en la nota:10%
Altres  

Es tindrà molt en compte l'actitut i responsabilitat mostrada per l'alumnat en les pràctiques clíniques envers al compliment del periode de pràctiques i els horaris tal i conforme està estipulat en la descripció de l'assignatura

 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'assistència a les pràctiques és 100% obligatòria en els períodes establerts per la realització d'aquestes pràctiques. És requisit aprovar cadascuna de les metodologies per aprovar l'assignatura.
Segona convocatòria: la recuperació serà per a l'alumnat que no hagin assolit els objectius o tinguin faltes d'assistència a les pràctiques. La recuperació d'aquestes pràctiques es realitzarà en el període establert per la Facultat i sempre abans de la qualificació de l'acta de l'assignatura.


Fonts d'informació

Bàsica Guillem Llera Francisco, Pérez del Molino Martín, Petidier Torregrosa Roberto., Síndromes y cuidados en el paciente geriátrico, , Últina edició disponible, Esselvier Masson
Busquets,E, Infermeria i Bioètica, Últina edició disponible, Institut Borja de Bioètica
Cibanal l et al, Técnicas de comunicación y relación de ayuda en ciéncias de la salud, Últina edició disponible , Esselvier
www.gencat.cat/salut, Generalitat de <catalunya. Departament de Salut, ,
García López, M.V., Enfermeria del Anciano, Últina edició disponible , Madrid: DAE
Johnson, Marion. et al, Diagnosticos enfermeros, resultados e intervenciones: NANDA; NOC y NIC, Últina edició disponible, Harcourt

Complementària Rodriguez Garcia Rosalía, Lazcano botello Guillermo, Prácticas de geriatría , Últina edició disponible , Ed. MCGrawHill

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent