Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Mantenir un compromís ètic seguint els principis deontològics i legals en el context professional. |
| A2 |
Conèixer, dirigir i aplicar els principis que sustenten les cures integrades d'infermeria per a treballar d'una manera holística, reconeixent la singularitat i la diversitat multicultural. |
| A4 |
Reconèixer els diversos rols, responsabilitats i funcions de la professió. |
| A7 |
Conèixer i valorar els canvis associats a les diferents etapes del cicle vital i la seva repercussió en la salut, identificant les modificacions estructurals, funcionals, psicològiques de formes de vida. |
| A8 |
Conèixer els processos fisiopatològics, els problemes de salut mental i les necessitats nutricionals d'aquests processos; reconèixer i interpretar factors de risc i signes normals o canviants de salut-mala salut, sofriment i incapacitat de la persona en les diferents etapes del cicle vital. |
| A9 |
Respondre a les necessitats del pacient, famílies i comunitat, planificant, executant i avaluant les cures d'infermeria. |
| A10 |
Qüestionar, avaluar, interpretar i sintetitzar críticament la informació i les fonts de dades per a facilitar l'elecció del pacient. |
| A11 |
Utilitzar el judici clínic en el procés de cuidar i desenvolupar plans de cures per a arribar a els estàndards de qualitat i la pràctica basada en l'evidència. |
| A12 |
Habilitats per a mantenir la dignitat, privadesa, intimitat, confidencialitat i capacitat de decisió del pacient i família. |
| A13 |
Habilitat per a realitzar procediments i tècniques coneixent l'ús i la indicació de productes sanitaris vinculats a les cures d'infermeria, tenint en compte la seguretat de la persona i del professional. |
| A14 |
Conèixer els diferents grups de fàrmacs, els principis de la seva autorització, ús, indicació i els mecanismes d'acció, avaluant els beneficis, els riscos i efectes derivats de la seva administració o consum. Demostrant habilitat per a administrar amb seguretat fàrmacs i altres teràpies. Així com identificar els nutrients que es troben en els aliments; seleccionant les recomanacions dietètiques adequades i identificant els problemes nutricionals i seleccionant/aplicant les cures d'infermeria. |
| A15 |
Habilitat per a identificar situacions de risc, dolor, sofriment, malaltia, incapacitat o mort per a respondre a les necessitats de salut de les persones durant el cicle vital i proporcionar cures que alleugin la situació dels malalts avançats i terminals |
| A19 |
Coneixement rellevant per a aplicar les cures infermers, proporcionant i garantint benestar, qualitat, i la seguretat a l'individu, família i comunitat. |
| A20 |
Coneixements rellevants sobre les evidències científiques en salut per a aplicar-lo a la investigació, la presa de decisions i la resolució de problemes en la pràctica infermera. |
| A21 |
Comunicar-se de forma efectiva amb pacients, família, comunitat i amb l'equip interdisciplinari. |
| A22 |
Expressar i gestionar les pròpies emocions, les del pacient, famílies i membres de l'equip. |
| A23 |
Establir relacions terapèutiques amb les persones i les seves famílies. |
| A26 |
Dirigir i coordinar un equip i delegar cures |
| A28 |
Educar, facilitar, supervisar i donar suport als estudiants de cures de salut. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Aprendre a aprendre. |
| B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació. |
| B5 |
Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Reflexiona sobre els principis i valors étics en el tenir cura de la persona i familia
| | A2 |
És capaç d'analitzar, avaluar i aplicar els principis de la cura en situacions particulars de la pràctica
| | A4 |
Assumeix la responsabilitat de les funcions que li corresponen, de les seves decisions i de les seves accions
Compleix amb els principis de responsabilitat de puntualitat, aspecte net i correctament uniformat, avisa i justifica els imprevistos (retards, faltes...)
| | A7 |
Identifica situacions que impliquen transició i canvi de salut en les persones
| | A8 |
Desenvolupa habilitats de valoració per reconèixer i interpretar en el pacient el procés de malaltia que està vivint.
Reconeix factors de risc, complicacions de la malaltia i les seves implicacions per al pacient
| | A9 |
És capaç de respondre a les necessitats del pacient i família atenent al seu significat contextualitzant la cura en l'entorn
| | A10 |
És capaç de parlar i informar al pacient i familia de manera adequada a la seva comprenssió i situació
| | A11 |
Utilitzar el procés de judici clínic en el cuidatge del pacient i familia en situacions de cures.
Manté una actitud crítica i reflexiva davant la seva pràctica: es qüestiona el mode en que es fan les coses
| | A12 |
Desenvolupa habilitats d'implicació i protecció envers el pacient i família.
| | A13 |
Realitza procediments i cuidatges bàsics de forma adequada garantint el màxim comfort i seguretat per a les persones
| | A14 |
Reconeix les necessitats nutricionals del pacient, les relaciona amb la situació clínica i avalua l’eficàcia de la teràpia nutricional
Coneix i administra els fàrmacs d’ús habitual en els diferents àmbits
| | A15 |
Reconeix signes, símptomes, factors de risc i situacions que impliquin sofriment, malaltia, incapacitat o mort i actua en el suport a la vida i la mort des de la sensibilitat i la compassió
| | A19 |
Coneix i s'assegura que la seva pràctica estigui basada en guies de pràctica clínica actualitzades i en el que per al pacient sigui important
| | A20 |
Recolza el seu raonament i decisions en el coneixement científic
| | A21 |
És capaç de comunicar a la infermera o en sessió clínica, el que ha vist i observat en el pacient
| | A22 |
Analitzar els pensaments i les emocions associats a situacions que es plantegen en la seva pràctica.
| | A23 |
Transmet confiança i proximitat, escolta de manera activa i crea un ambient que propicia l’expressió de sentiments de forma terapèutica
| | A26 |
Identifica situacions de coordinació i lideratge
| | A28 |
Identifica i valora les activitats tutorials
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Adapta els objectius proposats pel professor/a a les seves necessitats d'aprenentatge
| | B3 |
Identifica necessitats de millora i proposa alternatives
| | B5 |
Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Eix 1. Desenvolupament personal, relacional, ètic, social i cultural
|
Relació intra i interpesonal, valors i creences, autoconeixement, asertivitat, actitud, responsabilitat, estils comunicatius i comunicació intercultural. |
Eix 2. Desenvolupament d'un coneixement científic i del
pensament crític
|
Actitud crítica i reflexiva (judici clínic) davant la pràctica. Contrastar la evidència de les fonts d'informació i coneixement i utilització de les mateixes en la pràctica
(marcs teòrics/conceptuals, diagnòstics, objectius i intervencions infermers: NANDA, NIC i NOC, i ATIC). Coneixement de l'eina informàtica d'us en el context de la pràctica i els cuidatges que integra. |
Eix 3. Desenvolupament d'un cuidar
integrat al èsser humà |
Relació terapèutica efectiva, tècniques de benestar físic, psicològic, social, cultural i espiritual. Tècniques de negociació ¡ procés comunicatiu amb el sistema familiar en relació al cuidatge de la persona gran.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
Pràctiques clíniques |
|
170 |
7 |
177 |
Fòrums de debat |
|
0 |
5 |
5 |
Treballs |
|
2 |
4 |
6 |
Atenció personalitzada |
|
5 |
5 |
10 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura. En aquesta activitat és obligatòria l'assistència. |
Pràctiques clíniques |
Integració personal de la pràctica professional en el mon sociosanitari i sanitari. És obligatòria l'assistència en tot el periode de pràctiques clíniques |
Fòrums de debat |
Activitat dinamitzada pel coordinador de l'assignatura on debatre i compartir les diferents experiències de l'estudiant de manera reflexiva i enriquidora, sempre des de la perspectiva del sumar, i que reverteixi en l'aprofundiment de l'aprenentatge. La participació és obligatòria. |
Treballs |
Pla de millora individual. Tasca estructurada i de caràcter individual que engloba la reflexió i l'autoavaluació de les pràctiques en les unitats geriàtriques. |
Atenció personalitzada |
Espai reservat a l'atenció individualitzada i grupal per part del tutor/a del centre. Aquesta metodologia està estructurada, te una duració estimada, i és de caràcter setmanal. Es tractaran tots aquells aspectes competencials i d'aprenentatge del procés de les pràctiques clíniques. A més a més, de resoldre dubtes en relació als treballs de l'assignatura.
L'assistència és obligatòria.
També inclou la realització d'una enquesta ad-hoc de satisfacció envers al seu procés formatiu. |
Descripció |
En el procés d'aprenentatge de l'assignatura, l'estudiant té assignat un/a tutor/a que realitza tutories individualitzades durant l'horari de pràctiques, guiant a l'estudiant en el seu aprenentatge tant en l'aplicació de procediments, en la observació, en la vigilància, en la reflexió en acció com en les actituds que es precisen en la relació d'ajuda, la interrelació i la integració en l'equip profesional multidisciplinar.
|
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Pràctiques clíniques |
|
Pràctiques clíniques: avaluació continuada de l'execució de les pràctiques clíniques en l'institució social o sociosanitaria assignada.
L'avaluació consta: Avaluació del/a tutor/a infermer/a de pràctiques de la institució en les què es realitzen i del/a tutor/a de la universitat.
Es tindrà molt en compte l'actitud i responsabilitat mostrada per l'alumnat en les pràctiques clíniques envers al compliment del període de pràctiques i els horaris tal i conforme està estipulat en la descripció de l'assignatura. |
Pes en la nota: 50% |
Fòrums de debat |
|
Activitat a desenvolupar en relació a les pràctiques clíniques, que impliquen judici clínic, coneixements ètics, desenvolupament personal i professional, així com fonaments teòrics i d'humanització a les cures geriàtriques.
Es tracta de la participació activa al fòrum de debat dinamitzat pel professor coordinador de l'assignatura durant el període de pràctiques.
|
Pes de la nota: 10% |
Treballs |
|
Es tracta d'elaborar un pla de millora individual, a desenvolupar en base els coneixements teòrics i pràctics previs i adquirits en relació a l'assignatura i els aspectes clau generats pel fòrum de debat dinamitzat. |
Pes de la nota: 20% |
Altres |
|
Reunions amb la tutora pel seguiment i desenvolupament de les pràctiques, on es treballaran els eixos competèncials i es resoldran dubtes en relació als treballs de l'assignatura. Assistència obligatòria. Inclou un qüestionari de satisfacció del període pràctic. |
Pes en la nota: 20% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
L'assistència a les pràctiques és 100% obligatòria en els períodes establerts per la realització d'aquestes pràctiques. En cas de faltes d'assistència, aquestes han de ser comunicades al tutor i coordinador de l'assignatura i justificar-les, si s'escau. És requisit indispensable superar cada apartat de les metodologies per aprovar l'assignatura. S'ha de prioritzar la recuperació dintre del període pràctic. Segona convocatòria: la recuperació serà per a l'alumnat que tinguin faltes d'assistència a les pràctiques. Els aspectes de manca d'actitud i/o responsabilitat, no son recuperables. La recuperació d'aquestes pràctiques es realitzarà en el període establert per la Facultat, prèviament pactat amb la universitat i el centre, i sempre abans de la qualificació de l'acta de l'assignatura. |
Bàsica |
Guillem Llera Francisco, Pérez del Molino Martín, Petidier Torregrosa Roberto., Síndromes y cuidados en el paciente geriátrico, , Últina edició disponible, Esselvier Masson
Busquets,E, Infermeria i Bioètica, Últina edició disponible, Institut Borja de Bioètica
Cibanal l et al, Técnicas de comunicación y relación de ayuda en ciéncias de la salud, Últina edició disponible , Esselvier
www.gencat.cat/salut, Generalitat de <catalunya. Departament de Salut, ,
García López, M.V., Enfermeria del Anciano, Últina edició disponible , Madrid: DAE
Johnson, Marion. et al, Diagnosticos enfermeros, resultados e intervenciones: NANDA; NOC y NIC, Últina edició disponible, Harcourt
|
|
Complementària |
Rodriguez Garcia Rosalía, Lazcano botello Guillermo, Prácticas de geriatría , Últina edició disponible , Ed. MCGrawHill
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|