Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A4 |
Utilització dels medicaments, avaluant els beneficis esperats i els riscos associats i / o efectes derivats de la seva administració i consum. |
| A5.3 |
Identificar els problemes nutricionals de major prevalença i seleccionar les recomanacions dietètiques adequades. |
| A8.1 |
Identificar les respostes psicosocials de les persones davant les diferents situacions de salut (en particular, la malaltia i el sofriment), seleccionant les accions adequades per proporcionar ajuda en les mateixes. |
| A8.2 |
Establir una relació empàtica i respectuosa amb el pacient i família, d'acord amb la situació de la persona, problema de salut i etapa de desenvolupament. |
| A8.3 |
Utilitzar estratègies i habilitats que permetin una comunicació efectiva amb pacients, famílies i grups socials, així com l'expressió de les seves preocupacions i interessos. |
| A13 |
Aplicar el procés d'infermeria per proporcionar i garantir el benestar la qualitat i seguretat a les persones ateses. |
| A15 |
Dirigir, avaluar i prestar les cures integrals d'infermeria, a l'individu, la família i la comunitat. |
| A20 |
Comprendre els canvis associats al procés d'envellir i la seva repercussió en la salut. Identificar les modificacions estructurals, funcionals, psicològiques i de formes de vida associades al procés d'envellir. |
| A21 |
Conèixer els problemes de salut més freqüents en les persones grans. Seleccionar les intervencions cuidadores dirigides a tractar o a prevenir els problemes de salut i la seva adaptació a la vida diària mitjançant recursos de proximitat i suport a la persona gran. |
| A23.2 |
Prestar cures, garantint el dret a la dignitat, privacitat, intimitat, confidencialitat i capacitat de decisió del pacient i família. Individualitzar la cura considerant l'edat, el gènere, les diferències culturals, el grup ètnic, les creences i valors. |
| A25 |
Conèixer les cures pal·liatives i control del dolor per a prestar cures que alleugen la situació dels malalts avançats i terminals. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | CT3 |
Resoldre problemes de forma crítica, creativa i innovadora en el seu àmbit d'estudi. |
| CT4 |
Treballar de forma autónoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa. |
| CT7 |
Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà i com a professional. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A4 |
Demostrar coneixement sobre les indicacions i efectes dels medicaments i productes sanitaris vinculats a les cures d'infermeria.
| | A5.3 |
Realitzar valoracions de l'estat nutricional, coneixent la història de l'alimentació humana, les necessitats alimentàries en les diferents etapes del cicle vital, el contingut nutritiu dels aliments i els diferents factors que poden influir en la qualitat dels mateixos, l'equilibri alimentari i els aspectes bàsics de l'alimentació com a teràpia
| | A8.1 |
Desenvolupar actituds i habilitats de comunicació necessàries per establir una relació terapèutica efectiva i de qualitat
| | A8.2 |
Desenvolupar actituds i habilitats de comunicació necessàries per establir una relació terapèutica efectiva i de qualitat
| | A8.3 |
Desenvolupar actituds i habilitats de comunicació necessàries per establir una relació terapèutica efectiva i de qualitat
Proporcionar cures integrals d'infermeria a l'individu, família i comunitat al llarg del seu cicle vital, reconeixent la diversitat multicultural
| | A13 |
Realitzar cures d'infermeria garantint la màxima seguretat per a les persones que els reben, per a ells mateixos i a nivell mediambiental
| | A15 |
Identificar les funcions i rols d'infermeria com a membre de l'equip de salut, en els diferents àmbits de pràctiques
Realitzar valoracions integrals i seguiment de les persones en els diferents contextos d'atenció detectant signes i símptomes que indiquen alteració de la salut
| | A20 |
Realitzar valoracions integrals i seguiment de les persones en els diferents contextos d'atenció detectant signes i símptomes que indiquen alteració de la salut
| | A21 |
Realitzar valoracions integrals i seguiment de les persones en els diferents contextos d'atenció detectant signes i símptomes que indiquen alteració de la salut
| | A23.2 |
Reconèixer les pròpies actituds i la seva influència en el procés de cures, valorant les conseqüències de les seves decisions
Proporcionar cures integrals d'infermeria a l'individu, família i comunitat al llarg del seu cicle vital, reconeixent la diversitat multicultural
| | A25 |
Proporcionar cures integrals d'infermeria a l'individu, família i comunitat al llarg del seu cicle vital, reconeixent la diversitat multicultural
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| CT3 |
Resoldre problemes de forma crítica, creativa i innovadora en el seu àmbit d'estudi.
| | CT4 |
Treballar de forma autónoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa.
| | CT7 |
Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Eix 1. Desenvolupament personal, relacional, ètic, social i cultural |
Relació intra i interpesonal, valors i creences, autoconeixement, asertivitat, actitud, responsabilitat, estils comunicatius i comunicació intercultural.
Treball en equip. |
Eix 2. Desenvolupament d'un coneixement científic i del pensament crític |
Actitud crítica i reflexiva (judici clínic) davant la pràctica.
Contrastar la evidència de les fonts d'informació i coneixement i utilització de les mateixes en la pràctica (marcs teòrics/conceptuals, diagnòstics, objectius i intervencions infermers: NANDA, NIC i NOC, i ATIC). Coneixement de l'eina informàtica d'us en el context de la pràctica i els cuidatges que integral.
Protocols i guies de pràctica clínica en atenció a la persona gran.
La unitat assistencial.
|
Eix 3. Desenvolupament d'un cuidar integrat al èsser humà |
Relació terapèutica efectiva, tècniques de benestar físic, psicològic, social, cultural i espiritual. Tècniques de negociació ¡ procés comunicatiu amb el sistema familiar en relació al cuidatge de la persona gran. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Pràctiques clíniques |
|
200 |
0 |
200 |
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge |
|
0 |
4 |
4 |
Atenció personalitzada |
|
8 |
0 |
8 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Seminari introductori de informació sobre el desenvolupament de les pràctiques: horaris, tutores assignades, tutories, activitats avaluatives fora de les unitats (portafolis/carpeta d'aprenentatge i estudi de casos), normativa i avaluació final. |
Pràctiques clíniques |
Les pràctiques es duran a terme al llarg de 5 setmanes, 5 dies per setmana, amb l'horari preestablert i depenent de la disposició del lloc de pràctiques. L'aprenentatge en les diferents unitats clíniques, va capacitant l'estudiant a una comprensió progressiva de les diferents situacions de cuidatges, a través d'un procés reflexiu i integrant els continguts adquirits a les assignatures teòriques i el seu aprenentatge pràctic.
La assistència es obligatòria al 100%.
L'estudiant haurà de participar en el fòrum dinamitzat proposat al moodle durant el període de pràctiques.
A les sessions clíniques es realitzarà treball cooperatiu en grups reduïts on l'alumne exposa i reflexiona sobre situacions viscudes a la pràctica clínica.
Les pràctiques finalitzaran amb un seminari de tot el grup on es compartirà i reflexionarà sobre l'experiència de les pràctiques.
A meitat del període i al finalitzar les pràctiques clíniques, l'alumnat, s'avaluarà la consecució de les competències i objectius d'aprenentatge del programa de la assignatura, mitjançant l'observació directa, i l'aplicació d'un instrument d'avaluació per mesurar els coneixements, les habilitats i les actituds.
|
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge |
Mitjançant l'espai moodle l'alumne seguirà el pla de treball i recopilarà i organitzarà dels documents i evidències que mostren l'evolució, trajectòria i reflexions envers l'aprenentatge de les pràctiques clíniques. |
Atenció personalitzada |
En el procés d'aprenentatge de l'assignatura, l'estudiant té assignat un/a tutor/a que realitza tutories individualitzades durant l'horari de pràctiques, guiant a l'estudiant en el seu aprenentatge tant en l'aplicació de procediments, en la observació, en la vigilància, en la reflexió en acció com en les actituds que es precisen en la relació d'ajuda, la interrelació i la integració en l'equip professional multidisciplinar. |
Descripció |
Temps que cada
professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes. A causa de
l’emergència sanitària, l’atenció a l’estudiant es podrà realitzar mitjançant
reunions on-line, en horaris concertats prèviament per correu
electrònic, o mitjançant altres eines virtuals. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Pràctiques clíniques |
|
Al finalitzar el període de pràctiques clíniques s'avaluarà la consecució de les competències i objectius d'aprenentatge del programa de la assignatura, mitjançant l'observació directa, i l'aplicació d'un instrument d'avaluació per mesurar els coneixements, les habilitats i les actituds.
40% Avaluació tutor/a pràctiques
25% Avaluació professor/a universitat: sessions i seminaris
15% Fòrum
5% Autoavaluació
|
85% |
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge |
|
Totes les tasques planificades són d'obligatòria presentació en el termini establert. S'avaluarà el lliurament puntual i el contingut dels diferents elements, la fonamentació del treball, les evidències aportades, les fonts d'informació, la capacitat de síntesi i la capacitat d'anàlisi. |
15% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
L'avaluació es farà de manera continuada i tindrà com a base l'avaluació de la/el tutora/tutor i professora/or acadèmic de les pràctiques clíniques. A meitat del període es farà una autoavaluació validada per la/el tutora/or assignat, la qual s'utilitzarà per donar orientacions concretes que ajudin a assolir els objectius d'aprenentatge. Un cop finalitzat el període de pràctiques, la professora/or i la tutora/or faran una avaluació de l'alumne mitjançant la guia d'avaluació. La nota final s'estableix a partir dels percentatges assignats en l'avaluació, sent necessari que tots estiguin superats per poder fer la mitjana ponderada. És obligatori complir totes les hores de pràctiques, regulades per les directrius europees de l'ensenyament d'infermeria (directiva 2013/55UE del Parlamento Europeo y del Consejo de 20 de Noviembre de 2013). La segona convocatòria de pràctiques serà per l'alumnat que no hagi assolit algun dels objectius o tinguin faltes d'assistència a les pràctiques clíniques (malaltia, etc.). La recuperació d'aquestes pràctiques es realitzarà en un període ad-hoc que estableixi la facultat i sempre que sigui possible. Degut a la situació de la COVID-19, el programa previst pot estar subjecte a possibles modificacions de les que s'informarà prèviament a través de la plataforma Moodle. Per poder realitzar les pràctiques clíniques és obligatori complimentar el document Declaració de l'estudiant envers la COVID-19. D'acord a l'article 21 de la normativa acadèmica, durant les activitats avaluatives estarà limitat l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i serà d'obligat compliment per part de l'estudiant". Els telèfons mòbils, tabletes i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora. En cas de detectar-se situacions de plagi o suplantació de personalitat s'obrirà el corresponent expedient disciplinari. |
Bàsica |
María Victoria García López - María Molero Bastante - Laura Moraleda Torres - Alejandro David Pedraz, Cuidados básicos para la edad avanzada, DAE editorial. Grupo-Paradigma, 2015
Salvador Postigo Mota y Laura Muñoz Bermejo, Úlceras por presión en contextos especiales 2018, DAE editorial. Grupo-Paradigma, 2018
Kristen L. MauK, Enfermería geriátrica. Competencias asistenciales, 1a, McGraw-Hill, 2014
Mariano Sánchez Martínez y Sacramento Pinazo Hernandis, Gerontología. Actualización, innovación y propuestas, 1a, Pearson, 2005
Teresa Martínez Rodríguez, Pura Díaz-Veiga, Pilar Rodriguez-Rodriguez, Mayte Sancho-Castiello, Modelo de atención centrada en la persona. Presentación de cuadernos prácticos, Madrid. Ministerio de Economía y competitividad, 2015
Myriam Gallego Galisteo, El Polimedicado 2.0. Guía de apoyo y consulta para el paciente polimedicado y su cuidador, 1a, Asanec, 2014
Teodoro María Bondyale Oko, Enfermería en cuidados paliativos, DAE editorial. Grupo-Paradigma, 2007
Mª Victoria García López, Mª Jesús Rojas Ocaña, Enfermería del anciano, DAE editorial. Grupo-Paradigma, 2017
AQUAs. Generalitat de Catalunya, Decisions compartides al final de la vida, Última actualització, 2019
Lourdes Simó, Manual per a la prevenció del risc de lesió osteomuscular en residències de gent gran. Protocol de transferències i mobilitzacions, 2a, Generalitat de Catalunya. Departament de Benestar Social i Família 2a edició, 2012
|
|
Complementària |
Manuel Frutos-Martín, Andrés Manrique Naharro, Atención a personas dependientes. Movilizaciones, DAE editorial. Grupo-Paradigma, 2015
Cristina Castanedo Pfeiffer, Misericordia García Hernández, Guía de intervención rápida en enfermería geriátrica, DAE editorial. Grupo-Paradigma, 2004
Castro, Juan Lirio - Urbano, Claudio Ariel - Alberto Yuni, José, Universidades y educación de las personas mayores: inclusión, participación y ampliación de derechos, Editorial Universitaria, 2020
Marion Johnson, Sue Moorhead, Gloria M. Bulechek, Howard K. Butcher, Meridean L. Maas, Elizabeth Swa, Vínculos de NOC y NIC a NANDA-I y diagnósticos médicos Soporte para el razonamiento crítico y la calidad de los cuidados., 3a, Elsevier-Mosby, 2012
Grup de treball, AIAQS, Guia de pràctica clínica sobre l'atenció integral a les persones amb malaltia d'Alzheimer i altres demències, Última actualització, 2011
|
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
PRÀCTIQUES CLÍNIQUES I/18244110 | SUPORT A LA DEPENDÈNCIA I A LA SALUT DE LA PERSONA CUIDADORA/18244214 | INFERMERIA EN LA PERSONA GRAN/18244105 | CURES PAL·LIATIVES/18244113 | PRÀCTIQUES CLÍNIQUES II/18244119 | PRÀCTIQUES CLÍNIQUES III/18244120 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|