Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Mantenir un compromís ètic seguint els principis deontològics i legals en el context professional. |
| A2 |
Conèixer, dirigir i aplicar els principis que sustenten les cures integrades d'infermeria per a treballar d'una manera holística, reconeixent la singularitat i la diversitat multicultural. |
| A4 |
Reconèixer els diversos rols, responsabilitats i funcions de la professió. |
| A5 |
Respondre a les necessitats de salut de la població, reconeixent les situacions de risc vital i executant maniobres de suport vital bàsic i avançat en aquelles situacions que ho requereixi. |
| A7 |
Conèixer i valorar els canvis associats a les diferents etapes del cicle vital i la seva repercussió en la salut, identificant les modificacions estructurals, funcionals, psicològiques de formes de vida. |
| A8 |
Conèixer els processos fisiopatològics, els problemes de salut mental i les necessitats nutricionals d'aquests processos; reconèixer i interpretar factors de risc i signes normals o canviants de salut-mala salut, sofriment i incapacitat de la persona en les diferents etapes del cicle vital. |
| A9 |
Respondre a les necessitats del pacient, famílies i comunitat, planificant, executant i avaluant les cures d'infermeria. |
| A10 |
Qüestionar, avaluar, interpretar i sintetitzar críticament la informació i les fonts de dades per a facilitar l'elecció del pacient. |
| A11 |
Utilitzar el judici clínic en el procés de cuidar i desenvolupar plans de cures per a arribar a els estàndards de qualitat i la pràctica basada en l'evidència. |
| A12 |
Habilitats per a mantenir la dignitat, privadesa, intimitat, confidencialitat i capacitat de decisió del pacient i família. |
| A13 |
Habilitat per a realitzar procediments i tècniques coneixent l'ús i la indicació de productes sanitaris vinculats a les cures d'infermeria, tenint en compte la seguretat de la persona i del professional. |
| A14 |
Conèixer els diferents grups de fàrmacs, els principis de la seva autorització, ús, indicació i els mecanismes d'acció, avaluant els beneficis, els riscos i efectes derivats de la seva administració o consum. Demostrant habilitat per a administrar amb seguretat fàrmacs i altres teràpies. Així com identificar els nutrients que es troben en els aliments; seleccionant les recomanacions dietètiques adequades i identificant els problemes nutricionals i seleccionant/aplicant les cures d'infermeria. |
| A15 |
Habilitat per a identificar situacions de risc, dolor, sofriment, malaltia, incapacitat o mort per a respondre a les necessitats de salut de les persones durant el cicle vital i proporcionar cures que alleugin la situació dels malalts avançats i terminals |
| A19 |
Coneixement rellevant per a aplicar les cures infermers, proporcionant i garantint benestar, qualitat, i la seguretat a l'individu, família i comunitat. |
| A20 |
Coneixements rellevants sobre les evidències científiques en salut per a aplicar-lo a la investigació, la presa de decisions i la resolució de problemes en la pràctica infermera. |
| A21 |
Comunicar-se de forma efectiva amb pacients, família, comunitat i amb l'equip interdisciplinari. |
| A22 |
Expressar i gestionar les pròpies emocions, les del pacient, famílies i membres de l'equip. |
| A23 |
Establir relacions terapèutiques amb les persones i les seves famílies. |
| A26 |
Dirigir i coordinar un equip i delegar cures |
| A28 |
Educar, facilitar, supervisar i donar suport als estudiants de cures de salut. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Aprendre a aprendre. |
| B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació. |
| B5 |
Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida. |
| B7 |
Tenir sensibilització en temes mediambientals. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Reflexiona sobre els principis i valors étics en el tenir cura de la persona i familia
Es planteja les implicacions legals que suposen l’omissió de cures o errors en l’administració de tractament
| | A2 |
És capaç d'analitzar, avaluar i aplicar els principis de la cura en situacions particulars de la pràctica
| | A4 |
Assumeix la responsabilitat de les funcions que li corresponen, de les seves decisions i de les seves accions
Compleix amb els principis de responsabilitat de puntualitat, aspecte net i correctament uniformat, avisa i justifica els imprevistos (retards, faltes...)
| | A5 |
És capaç d'identificar situacions que requereixen maniobres de suport vital i és capaç d'utilitzar-les
| | A7 |
Identifica situacions que impliquen transició i canvi de salut en les persones
| | A8 |
Desenvolupa habilitats de valoració per reconèixer i interpretar en el pacient el procés de malaltia que està vivint.
Reconeix factors de risc, complicacions de la malaltia i les seves implicacions per al pacient
| | A9 |
És capaç de respondre a les necessitats del pacient i família atenent al seu significat contextualitzant la cura en l'entorn
| | A10 |
És capaç de parlar i informar al pacient i familia de manera adequada a la seva comprenssió i situació
| | A11 |
Utilitzar el procés de judici clínic en el cuidatge del pacient i familia en situacions de cures.
Manté una actitud crítica i reflexiva davant la seva pràctica: es qüestiona el mode en que es fan les coses
| | A12 |
Desenvolupa habilitats d'implicació i protecció envers el pacient i família.
| | A13 |
Realitza procediments i cuidatges bàsics de forma adequada garantint el màxim comfort i seguretat per a les persones
| | A14 |
Reconeix les necessitats nutricionals del pacient, les relaciona amb la situació clínica i avalua l’eficàcia de la teràpia nutricional
Coneix i administra els fàrmacs d’ús habitual en els diferents àmbits
| | A15 |
Reconeix signes, símptomes, factors de risc i situacions que impliquin sofriment, malaltia, incapacitat o mort i actua en el suport a la vida i la mort des de la sensibilitat i la compassió
| | A19 |
Coneix i s'assegura que la seva pràctica estigui basada en guies de pràctica clínica actualitzades i en el que per al pacient sigui important
| | A20 |
Recolza el seu raonament i decisions en el coneixement científic
| | A21 |
És capaç de comunicar a la infermera o en sessió clínica, el que ha vist i observat en el pacient
| | A22 |
Analitzar els pensaments i les emocions associats a situacions que es plantegen en la seva pràctica.
| | A23 |
Transmet confiança i proximitat, escolta de manera activa i crea un ambient que propicia l’expressió de sentiments de forma terapèutica
| | A26 |
Identifica situacions de coordinació i lideratge
| | A28 |
Identifica i valora les activitats tutorials
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Adapta els objectius proposats pel professor/a a les seves necessitats d'aprenentatge
| | B3 |
Identifica necessitats de millora i proposa alternatives
| | B5 |
Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
| | B7 |
Integra la dimensió ambiental en el seu treball a l’hora del reciclatge i l’eliminació de residus
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
EIX 1: Desenvolupament personal, relacional, ètic social i cultural. |
Desenvolupar la habilitat de implicació. Pendre consciència de com l'alumne s'involucra davant les diferents situacions de salut i quines emocions li genera així com els recursos que utilitza per gestionar-los.
Participació activa com a membre d'un equip multidisciplinar
Respecte per la diversitat amb presència, compassió, acceptació, escolta i compromís ètic.
|
EIX 2: Desenvolupament d’un coneixement científic i del pensament crític. |
Relacionar els aspectes teòrics i clínics específics i situacions de cuidatges, treballats els cursos anteriors, relacionats directament amb les patologies i pacients que es trobaran durant les seves pràctiques hospitalàries.
fer-se preguntes, donar respostes raonades i prendre decisions adequades a situacions de salut concretes. |
EIX 3: Desenvolupament d’un cuidar integral a l’esser humà |
Conèixer i comprendre la situació particular del pacient i familia des d'una vessant holística.
Incorporar en els cuidatges el coneixement de la persona, el seu entorn i la situació de salut.
Assolir habilitats per garantir entorns de seguretat i cinfort: prevenció de lesions, administració segura de fàrmacs i prevenció d'infeccions.
Actuar per generar confiança en l'entorn. Reflexionar davant les normes i rutines establertes a les diferents Unitats, en relació a les diferències i circumstàncies de cada malalt i les seves famílies. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
3 |
0 |
3 |
Pràctiques clíniques |
|
160 |
10 |
170 |
Sessions clíniques |
|
10 |
9 |
19 |
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge |
|
1 |
5 |
6 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Seminari introductori d'informació sobre el desenvolupament de les pràctiques: Assignació dels llocs, del torn i del tutor/s, horaris, centre de pràctiques, activitats avaluatives, normativa i avaluació final de les pràctiques clíniques. |
Pràctiques clíniques |
Es duran a terme durant 5 setmanes. Els eixos d'aprenentatge, relacionats amb les competencies d'aquest pràctiques clíniques son:
EIX 1: Desenvolupament personal, relacional, ètic social i cultural.
EIX 2: Desenvolupament d’un coneixement científic i del pensament crític.
EIX 3: Desenvolupament d’un cuidar integral a l’esser humà |
Sessions clíniques |
Es realitzaran en grups reduïts. Els alumnes exposen i reflexionen sobre situacions viscudes a les pràctiques clíniques. |
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge |
Realització d'un portafoli on l'alumne recopila i organitza els documents i evidencies que promouen la reflexió sobre la seva evolució i trajectoria envers la pràctica clínica i demostren l'assoliment de les competències. |
Atenció personalitzada |
Durant els horaris de pràctiques l'estudiant té assignat un tutor/a que el guia en el seu aprenentatge. També té assignat un professor que fa el seguiment de l'aprenentatge dels alumnes. |
Descripció |
En el procés d'aprenentatge de l'assignatura, l'estudiant té assignat un /a tutor/a que realitza tutories individualitzades durant l'horari de pràctiques, guiant a l'estudiant en el seu aprenentatge tant en l'aplicació de procediments, en la observació, en la vigilància, en la reflexió en acció com en les actituds que es precisen en la relació d'ajuda, la interrelació i la integració en l'equip professional multidiciplinar. També té assignat un professor que fa el seguiment de l'aprenentatge a través d'entrevistes amb l'alumne i en les sessions de grup per a l'anàlisi de situacions de cuidatges |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Pràctiques clíniques |
|
Es farà una avaluació continuada on es valorarà la consecució de les competències i els resultats d'aprenentatge del programa de l'assignatura, mitjançant l'observació directa i l'aplicació d'un instrument d'avaluació per mesurar els coneixements, habilitats i actituds.
A meitat del cicle de pràctiques l'alumne es farà una autoavaluació que s'utilitzarà per reorientar-lo en el seu aprenentatge. |
60% |
Sessions clíniques |
|
S'avaluarà l'assistència, l'actitud, el grau de participació, la tolerància als suggeriments i la capacitat de reflexi. |
20% |
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge |
|
Es valorarà el lliurament puntual i acurat, la fonamentació del treball, les evidències aportades i fonts documentals, així com la capacitat d'anàlisi i síntesi |
20% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
És obligatori complir totes les hores de pràctiques, regulades per les directrius europees de l'ensenyament d'infermeria. La recuperació serà per als estudiants que no hagin assolit els objectius, tinguin faltes d'assistència o que per motius justificats no les puguin realitzar en el període establert, prèvia valoració dels responsables de la assignatura. La recuperació es realitzarà en el període establert per la facultat i sempre abans de la qualificació de l'acta de l'assignatura. |
Bàsica |
|
Fernández Ayuso, D... [et al.]. , Cuidadointegral del paciente crítico :de la extrahospitalaria a la UCI., Elsevier,Barcelona:2008. López Ortega J, Morales Asencio J, QuesadaMoya A. , Cuidados al paciente crítico adulto., DAE, Difusión Avances deEnfermería, Madrid:2007. [2 volums] Nicolás Arfelis JM., Enfermo crítico yemergencias., Elsevier, Barcelona 2011. Gómez O, Salas L, Manual de enfermería encuidados intensivos: enfermería de cuidados médico-quirúrgicos, Jims Prayma,Barcelona 2006 González MJA, et al, Cuidados críticos deenfermería: guía de práctica clínica. , Hospital Txagorritxu, cop, Vitoria 2004 Lynn-McHale DJ, Carlson KK. , Cuidadosintensivos: procedimientos de la American Association of Critical-Care Nurses,AACN. 4ª ed. Buenos Aires : Editorial Médica Panamericana, cop., Madrid 2003 Avery Gordon B., Neonatologia.fisiopatologiay manejo del recien nacido., Médica Panamericana, última edició disponible Ruza Tarrio Francisco, Tratado de cuidadosintensivos pediatricos, Norma-Capitel, última edició dispònible Fernández Ayuso, D... [et al.]. , Cuidadointegral del paciente crítico :de la extrahospitalaria a la UCI., Elsevier,Barcelona:2008. |
Complementària |
|
Rivas M. , Manual de urgencias, 2a ed. : Médica Panamericana, Madrid2010. Rovira Gil E, Urgencias en enfermería, 2ªed.etc.: DAE,Difusión Avances de Enfermería;, Madrid 2005. Garcia Piñeiro J M, Cuidados intensivospediatricos, Difusión Avances de enfermeria, SL, ültima edició disponible Moreno MLP, Rivera SA, Esteban A. ,Procedimientos y técnicas en el paciente crítico. , Masson, DL , última ediciódispònible Morales Gil, I.M.; García Piñeiro, J.M., Guíade intervención rápida en enfermería pediátrica., Madrid : DAE, DL , 2003 Salvadores Fuentes P;Sánchez Sanz Esperanza;Carmona Monge Francisco Javier, Infermeria en Cuidados Criticos, Editorialcentro de estudios Ramon Areces, S.A., Madrid 2011 |
|
Altres comentaris |
Es recomana haver cursat primer, segon i tercer curs. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|