DADES IDENTIFICATIVES 2018_19
Assignatura (*) PRÀCTIQUES CLÍNIQUES EN UNITATS DE CRÍTICS Codi 18214114
Ensenyament
Grau d'Infermeria (Campus Terres de l'Ebre) (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
8 Obligatòria Quart AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
BONFILL ACCENSI, MARIA ENCARNACIÓN
Adreça electrònica encarna.bonfill@urv.cat
estrella.martinez@urv.cat
elsa.pla@urv.cat
Professors/es
BONFILL ACCENSI, MARIA ENCARNACIÓN
MARTÍNEZ SEGURA, ESTRELLA
PLA CANALDA, ELSA
Web
Descripció general i informació rellevant L´alumne en les seves pràctiques en unitats de crítics durant l’últim any del Grau ha d´aprofundir en el desenvolupament de les competències ja iniciades durant els anys precedents. Al llarg de les diferents experiències serà capaç d´una comprensió més profunda de l´entorn de la persona malalta ingressada a les unitats de crítics, implicant-la amb el seu autocuidatge e incorporant a les famílies en aquest procés. La pràctica clínica, facilitarà a l´alumne, el madurar en aspectes teòrics i clínics específics i situacions de cuidatges , treballats durant el grau i relacionats directament amb els problemes de salut i pacients que es trobaren durant les seves pràctiques. Es farà així una justa adequació de coneixements a la particularitat de cada situació. Els estudiants durant el transcurs d´aquestes pràctiques maduraran en la construcció de l´aprenentatge, creixent a nivell personal i professional, aspectes essencials del cuidatge. L´alumne al finalitzar les pràctiques serà capaç d´assolir un rol professional autònom, sent capaç de prioritzar cuidatges i prendre decisions clíniques en funció de les diverses situacions envers el malalt i les seves famílies.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Mantenir un compromís ètic seguint els principis deontològics i legals en el context professional.
 A2 Conèixer, dirigir i aplicar els principis que sustenten les cures integrades d'infermeria per a treballar d'una manera holística, reconeixent la singularitat i la diversitat multicultural.
 A4 Reconèixer els diversos rols, responsabilitats i funcions de la professió.
 A5 Respondre a les necessitats de salut de la població, reconeixent les situacions de risc vital i executant maniobres de suport vital bàsic i avançat en aquelles situacions que ho requereixi.
 A7 Conèixer i valorar els canvis associats a les diferents etapes del cicle vital i la seva repercussió en la salut, identificant les modificacions estructurals, funcionals, psicològiques de formes de vida.
 A8 Conèixer els processos fisiopatològics, els problemes de salut mental i les necessitats nutricionals d'aquests processos; reconèixer i interpretar factors de risc i signes normals o canviants de salut-mala salut, sofriment i incapacitat de la persona en les diferents etapes del cicle vital.
 A9 Respondre a les necessitats del pacient, famílies i comunitat, planificant, executant i avaluant les cures d'infermeria.
 A10 Qüestionar, avaluar, interpretar i sintetitzar críticament la informació i les fonts de dades per a facilitar l'elecció del pacient.
 A11 Utilitzar el judici clínic en el procés de cuidar i desenvolupar plans de cures per a arribar a els estàndards de qualitat i la pràctica basada en l'evidència.
 A12 Habilitats per a mantenir la dignitat, privadesa, intimitat, confidencialitat i capacitat de decisió del pacient i família.
 A13 Habilitat per a realitzar procediments i tècniques coneixent l'ús i la indicació de productes sanitaris vinculats a les cures d'infermeria, tenint en compte la seguretat de la persona i del professional.
 A14 Conèixer els diferents grups de fàrmacs, els principis de la seva autorització, ús, indicació i els mecanismes d'acció, avaluant els beneficis, els riscos i efectes derivats de la seva administració o consum. Demostrant habilitat per a administrar amb seguretat fàrmacs i altres teràpies. Així com identificar els nutrients que es troben en els aliments; seleccionant les recomanacions dietètiques adequades i identificant els problemes nutricionals i seleccionant/aplicant les cures d'infermeria.
 A15 Habilitat per a identificar situacions de risc, dolor, sofriment, malaltia, incapacitat o mort per a respondre a les necessitats de salut de les persones durant el cicle vital i proporcionar cures que alleugin la situació dels malalts avançats i terminals
 A19 Coneixement rellevant per a aplicar les cures infermers, proporcionant i garantint benestar, qualitat, i la seguretat a l'individu, família i comunitat.
 A20 Coneixements rellevants sobre les evidències científiques en salut per a aplicar-lo a la investigació, la presa de decisions i la resolució de problemes en la pràctica infermera.
 A21 Comunicar-se de forma efectiva amb pacients, família, comunitat i amb l'equip interdisciplinari.
 A22 Expressar i gestionar les pròpies emocions, les del pacient, famílies i membres de l'equip.
 A23 Establir relacions terapèutiques amb les persones i les seves famílies.
 A26 Dirigir i coordinar un equip i delegar cures
 A28 Educar, facilitar, supervisar i donar suport als estudiants de cures de salut.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
 B7 Tenir sensibilització en temes mediambientals.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Reflexiona sobre els principis i valors étics en el tenir cura de la persona i familia
Es planteja les implicacions legals que suposen l’omissió de cures o errors en l’administració de tractament
 A2 És capaç d'analitzar, avaluar i aplicar els principis de la cura en situacions particulars de la pràctica
 A4 Assumeix la responsabilitat de les funcions que li corresponen, de les seves decisions i de les seves accions
Compleix amb els principis de responsabilitat de puntualitat, aspecte net i correctament uniformat, avisa i justifica els imprevistos (retards, faltes...)
 A5 És capaç d'identificar situacions que requereixen maniobres de suport vital i és capaç d'utilitzar-les
 A7 Identifica situacions que impliquen transició i canvi de salut en les persones
 A8 Desenvolupa habilitats de valoració per reconèixer i interpretar en el pacient el procés de malaltia que està vivint.
Reconeix factors de risc, complicacions de la malaltia i les seves implicacions per al pacient
 A9 És capaç de respondre a les necessitats del pacient i família atenent al seu significat contextualitzant la cura en l'entorn
 A10 És capaç de parlar i informar al pacient i familia de manera adequada a la seva comprenssió i situació
 A11 Utilitzar el procés de judici clínic en el cuidatge del pacient i familia en situacions de cures.
Manté una actitud crítica i reflexiva davant la seva pràctica: es qüestiona el mode en que es fan les coses
 A12 Desenvolupa habilitats d'implicació i protecció envers el pacient i família.
 A13 Realitza procediments i cuidatges bàsics de forma adequada garantint el màxim comfort i seguretat per a les persones
 A14 Reconeix les necessitats nutricionals del pacient, les relaciona amb la situació clínica i avalua l’eficàcia de la teràpia nutricional
Coneix i administra els fàrmacs d’ús habitual en els diferents àmbits
 A15 Reconeix signes, símptomes, factors de risc i situacions que impliquin sofriment, malaltia, incapacitat o mort i actua en el suport a la vida i la mort des de la sensibilitat i la compassió
 A19 Coneix i s'assegura que la seva pràctica estigui basada en guies de pràctica clínica actualitzades i en el que per al pacient sigui important
 A20 Recolza el seu raonament i decisions en el coneixement científic
 A21 És capaç de comunicar a la infermera o en sessió clínica, el que ha vist i observat en el pacient
 A22 Analitzar els pensaments i les emocions associats a situacions que es plantegen en la seva pràctica.
 A23 Transmet confiança i proximitat, escolta de manera activa i crea un ambient que propicia l’expressió de sentiments de forma terapèutica
 A26 Identifica situacions de coordinació i lideratge
 A28 Identifica i valora les activitats tutorials
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Adapta els objectius proposats pel professor/a a les seves necessitats d'aprenentatge
 B3 Identifica necessitats de millora i proposa alternatives
 B5 Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
 B7 Integra la dimensió ambiental en el seu treball a l’hora del reciclatge i l’eliminació de residus
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
EIX 1: Desenvolupament personal, relacional, ètic social i cultural. Desenvolupar la habilitat de implicació. Pendre consciència de com l'alumne s'involucra davant les diferents situacions de salut i quines emocions li genera així com els recursos que utilitza per gestionar-los.
Participació activa com a membre d'un equip multidisciplinar
Respecte per la diversitat amb presència, compassió, acceptació, escolta i compromís ètic.
EIX 2: Desenvolupament d’un coneixement científic i del pensament crític. Relacionar els aspectes teòrics i clínics específics i situacions de cuidatges, treballats els cursos anteriors, relacionats directament amb les patologies i pacients que es trobaran durant les seves pràctiques hospitalàries.
fer-se preguntes, donar respostes raonades i prendre decisions adequades a situacions de salut concretes.
EIX 3: Desenvolupament d’un cuidar integral a l’esser humà Conèixer i comprendre la situació particular del pacient i familia des d'una vessant holística.
Incorporar en els cuidatges el coneixement de la persona, el seu entorn i la situació de salut.
Assolir habilitats per garantir entorns de seguretat i cinfort: prevenció de lesions, administració segura de fàrmacs i prevenció d'infeccions.
Actuar per generar confiança en l'entorn. Reflexionar davant les normes i rutines establertes a les diferents Unitats, en relació a les diferències i circumstàncies de cada malalt i les seves famílies.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
3 0 3
Pràctiques clíniques
A1
A2
A4
A5
A7
A8
A9
A10
A11
A12
A13
A14
A15
A19
A21
A23
A26
A28
B1
B5
B7
160 10 170
Sessions clíniques
A1
A2
A11
A14
A19
A20
A21
A22
B3
10 9 19
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge
A1
A2
A8
A11
A14
A19
A21
1 5 6
Atenció personalitzada
2 0 2
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Seminari introductori d'informació sobre el desenvolupament de les pràctiques: Assignació dels llocs, del torn i del tutor/s, horaris, centre de pràctiques, activitats avaluatives, normativa i avaluació final de les pràctiques clíniques.
Pràctiques clíniques Es duran a terme durant 5 setmanes. Els eixos d'aprenentatge, relacionats amb les competencies d'aquest pràctiques clíniques son:
EIX 1: Desenvolupament personal, relacional, ètic social i cultural.
EIX 2: Desenvolupament d’un coneixement científic i del pensament crític.
EIX 3: Desenvolupament d’un cuidar integral a l’esser humà
Sessions clíniques Es realitzaran en grups reduïts. Els alumnes exposen i reflexionen sobre situacions viscudes a les pràctiques clíniques.
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge Realització d'un portafoli on l'alumne recopila i organitza els documents i evidencies que promouen la reflexió sobre la seva evolució i trajectoria envers la pràctica clínica i demostren l'assoliment de les competències.
Atenció personalitzada Durant els horaris de pràctiques l'estudiant té assignat un tutor/a que el guia en el seu aprenentatge. També té assignat un professor que fa el seguiment de l'aprenentatge dels alumnes.

Atenció personalitzada
Descripció
En el procés d'aprenentatge de l'assignatura, l'estudiant té assignat un /a tutor/a que realitza tutories individualitzades durant l'horari de pràctiques, guiant a l'estudiant en el seu aprenentatge tant en l'aplicació de procediments, en la observació, en la vigilància, en la reflexió en acció com en les actituds que es precisen en la relació d'ajuda, la interrelació i la integració en l'equip professional multidiciplinar. També té assignat un professor que fa el seguiment de l'aprenentatge a través d'entrevistes amb l'alumne i en les sessions de grup per a l'anàlisi de situacions de cuidatges

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques clíniques
A1
A2
A4
A5
A7
A8
A9
A10
A11
A12
A13
A14
A15
A19
A21
A23
A26
A28
B1
B5
B7
Es farà una avaluació continuada on es valorarà la consecució de les competències i els resultats d'aprenentatge del programa de l'assignatura, mitjançant l'observació directa i l'aplicació d'un instrument d'avaluació per mesurar els coneixements, habilitats i actituds.
A meitat del cicle de pràctiques l'alumne es farà una autoavaluació que s'utilitzarà per reorientar-lo en el seu aprenentatge.
60%
Sessions clíniques
A1
A2
A11
A14
A19
A20
A21
A22
B3
S'avaluarà l'assistència, l'actitud, el grau de participació, la tolerància als suggeriments i la capacitat de reflexi. 20%
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge
A1
A2
A8
A11
A14
A19
A21
Es valorarà el lliurament puntual i acurat, la fonamentació del treball, les evidències aportades i fonts documentals, així com la capacitat d'anàlisi i síntesi 20%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

És obligatori complir totes les hores de pràctiques, regulades per les directrius europees de l'ensenyament d'infermeria.

La recuperació serà per als estudiants que no hagin assolit els objectius, tinguin faltes d'assistència o que per motius justificats no les puguin realitzar en el període establert, prèvia valoració dels responsables de la assignatura. La recuperació es realitzarà en el període establert per la facultat i sempre abans de la qualificació de l'acta de l'assignatura.


Fonts d'informació

Bàsica

Fernández Ayuso, D... [et al.]. , Cuidadointegral del paciente crítico :de la extrahospitalaria a la UCI., Elsevier,Barcelona:2008.

López Ortega J, Morales Asencio J, QuesadaMoya A. , Cuidados al paciente crítico adulto., DAE, Difusión Avances deEnfermería, Madrid:2007. [2 volums]

Nicolás Arfelis JM., Enfermo crítico yemergencias., Elsevier, Barcelona 2011.

Gómez O, Salas L, Manual de enfermería encuidados intensivos: enfermería de cuidados médico-quirúrgicos, Jims Prayma,Barcelona 2006

González MJA, et al, Cuidados críticos deenfermería: guía de práctica clínica. , Hospital Txagorritxu, cop, Vitoria 2004

Lynn-McHale DJ, Carlson KK. , Cuidadosintensivos: procedimientos de la American Association of Critical-Care Nurses,AACN. 4ª ed. Buenos Aires : Editorial Médica Panamericana, cop., Madrid 2003

Avery Gordon B., Neonatologia.fisiopatologiay manejo del recien nacido., Médica Panamericana, última edició disponible

Ruza Tarrio Francisco, Tratado de cuidadosintensivos pediatricos, Norma-Capitel, última edició dispònible

Fernández Ayuso, D... [et al.]. , Cuidadointegral del paciente crítico :de la extrahospitalaria a la UCI., Elsevier,Barcelona:2008.

Complementària

Rivas M. , Manual de urgencias, 2a ed. : Médica Panamericana, Madrid2010.

Rovira Gil E, Urgencias en enfermería, 2ªed.etc.: DAE,Difusión Avances de Enfermería;, Madrid 2005.

Garcia Piñeiro J M, Cuidados intensivospediatricos, Difusión Avances de enfermeria, SL, ültima edició disponible

Moreno MLP, Rivera SA, Esteban A. ,Procedimientos y técnicas en el paciente crítico. , Masson, DL , última ediciódispònible

Morales Gil, I.M.; García Piñeiro, J.M., Guíade intervención rápida en enfermería pediátrica., Madrid : DAE, DL , 2003

Salvadores Fuentes P;Sánchez Sanz Esperanza;Carmona Monge Francisco Javier, Infermeria en Cuidados Criticos, Editorialcentro de estudios Ramon Areces, S.A., Madrid 2011

Recomanacions


 
Altres comentaris
Es recomana haver cursat primer, segon i tercer curs.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent