DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) GESTIÓ I EXPERIÈNCIA ORGANITZATIVA Codi 18214115
Ensenyament
Grau d'Infermeria (Campus Terres de l'Ebre) (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Tercer Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
ROMAGUERA GENIS, SARA DE FATIMA
Adreça electrònica sara.romaguera@urv.cat
Professors/es
ROMAGUERA GENIS, SARA DE FATIMA
Web http://sara.romaguera@urv.cat
Descripció general i informació rellevant Les cures dinfermeria són un servei dirigit a la població i com a tals estan influÏdes per nombrosos factors tant humans com materials.Gestionar-los amb criteris de qualitat és fonamental per un funcionament eficient i humà, adaptat a les necessitats de canvi de la nostra societat. Aquesta assignatura aportarà coneixements , habilitats i suport metodològic perquè l'alumne pugui ampliar la seva visió i ser més conscient de la importància i rendibilitat dels recursos i de la influència del seu funcionament en l'equip.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A4 Reconèixer els diversos rols, responsabilitats i funcions de la professió.
 A25 Comprendre la funció, activitats i actitud cooperativa que el professional ha de desenvolupar en un equip d'atenció per a la salut.
 A26 Dirigir i coordinar un equip i delegar cures
 A27 Planificar i gestionar el temps de forma efectiva mentre s'arriben a els estàndards de qualitat.
 A29 Conèixer el Sistema Sanitari Espanyol, identificar les característiques de la funció directiva dels Serveis d'Infermeria i la gestió de cura.
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C6 Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A4 Coneix les principals teories i tendències en gestió, la seva evolució històrica i les relaciona amb el rol professional
Comprèn l’estructura del procés administratiu i la seva aplicació en el treball, agafant consciència de la metodologia del procés
 A25 Adquireix una visió global de la gestió de persones en un entorn canviant
Contribueix a l’ establiment i aplicació dels processos de treball de l’ equip
Facilita la gestió positiva de les diferències, desacords i conflictes que es produeixen a l’equip
 A26 Coneix i sap quan aplicar els components que afavoreixen el funcionament d’un equip, el desenvolupament del treball
 A27 Reconeix els processos que promouen la qualitat en el treball i pren consciència de la seva responsabilitat en ells
 A29 Identifica els elements que configuren l’organització i repercuteixen en el finançament sanitari
Identifica els elements de política sanitària, de filosofia i cultura institucional que configuren el model de gestió a nivell hospitalari i extrahospitalari, diferenciant els productes sanitaris
Diferencia els recursos materials, financers i tècnics i la seva utilitat
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C6 Identifica els propis interessos i motivacions acadèmico-professionals
Defineix i desenvolupa l'itinerari curricular considerant les necessitats formatives, interessos i motivacions acadèmico-professionals
Desenvolupa recursos i estratègies que li facilitin la transició al món laboral

Continguts
Tema Subtema
I-Infermeria,gestión i entorn -Conceptes introductoris
II-Evolució del treball i de les organitzacions -Revolució industrial
-Principals tendències i teories administratives
-Procés administratiu
III-Context social,econòmic,polític i sanitari -Factors de canvi i la seva repercusió
-Sistemes de salut i la seva financiació
-Política sanitària a Catalunya
-Provisió econòmica
IV-Planificació i organització del treball i els recursos -Organització
-Treball en equip
-Recursos materials, financers i tècnics
V-Gestió de persones -Mètodes de selecció i provisió
-Lideratge
-Delegació
-Presa de decicions iresolució de problemes
-Necessitats de les infermeres
VI-Processos de canvi i millora -Gestió del canvi
-Garantia de qualitat
-Marketing
-Recerca
-Eficiència en el treball

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
A4
A25
A26
A27
A29
40 60 100
Seminaris
A4
A25
A26
A27
A29
C6
20 20 40
Atenció personalitzada
8 0 8
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Descripció de l'assignatura,metodologia, objectius i avaluació
Sessió Magistral Classe expositiva o magistral acompanyada de material didàctic, exemples, situacions o problemes, demanant al grup opinions, experiències viscudes etc i contestant dubtes i preguntes.
Seminaris Treball en profunditat d'un tema (monogràfic). Ampliació i relació dels continguts donats a les sessions magistrals amb el quefer professional.
Els alumnes treballaran en grups petits i exposaran els resultats a l'aula.
Es valorarà el material aportat, l'assistència i la participació.

Atenció personalitzada
Descripció
Els alumnes podran consultar els seus dubtes directament amb la professora demanant cita, segons l'horari de tutoria establert i a través del moodle de l'assignatura.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
A4
A25
A26
A27
A29
Els continguts de les sessions magistrals s’avaluaran amb una prova objectiva tipus test.

És requisit aprovar aquesta prova per aprovar l’assignatura.
60%
Seminaris
A4
A25
A26
A27
A29
C6
Els continguts dels seminaris s’avaluaran amb la presentació dels treballs elaborats en grup.

L’assistència als seminaris és obligatòria

És requisit aprovar aquest treballs per aprovar l’assignatura.
40%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

En la segona convocatoria, es realitzarà una prova objectiva tipus test pels alumnes que no hagin superar la primera prova i els alumnes que no hagin superat els seminaris, realitzaran un treball individual amb els continguts dels seminaris correspondents .


Fonts d'informació

Bàsica Balderas, Mª L., Administración de los servicios de enfermeria , 4ª edi, Mc Graw Hill. México
Gallego, D.J. ONGALLO, C. , Conocimeinto y gestión, 2004, Pearson Prentice Hall
Marriner, A, Guia de gestión y dirección de enfermeria, 2001, 6ª Edición, Harcourt SA
Gilles,D.A, Gestión de enfermeria, 1994, Masson Salvat Enfermeria Barcelona
Mompart, Mª P, Durán, M, Administración y gestión, 2001, DAE SL Madrid
Mompart, Mª Paz, Administración de Servicios de Enfermeria, 2003, Masson

Complementària Hellriegel-Jackson-Slocum, Administración un enfoque basado en competencias, 2002, 9ª Edición, Thompson-Learning. México
La Mónica, E.L, Diección yadministración en enfermeria. Un enfoque práctico, 1994, Msby-Doyma. Barcelona
Miller, G, Como decidir mejor y más rápido, 2005, Deusto. Barcelona
Poelmans,S, Tiempo de calidad.Calidad de vida, 2005, Mc Graw Hill Madrid
Robbins,S. Coulter, M, Administración, 1996, 5ª Edición, Prentice Hall Hispanoamericana. México

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent