DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) INFERMERIA EN SITUACIONS CRÍTIQUES Codi 18214116
Ensenyament
Grau d'Infermeria (Campus Terres de l'Ebre) (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Tercer Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
BONFILL ACCENSI, MARIA ENCARNACIÓN
Adreça electrònica flor.saez@urv.cat
montserrat.garciam@urv.cat
lluisa.maldonado@urv.cat
encarna.bonfill@urv.cat
monica.pons@urv.cat
mariapilar.vallano@urv.cat
mariajose.andreu@urv.cat
Professors/es
SÁEZ VAY, FLORENCIA
GARCÍA MARTÍNEZ, MONTSERRAT
MALDONADO SIMÓ, MARÍA LUISA
BONFILL ACCENSI, MARIA ENCARNACIÓN
PONS PRATS, MONICA
VALLANO LAINA, MARIA PILAR
ANDREU MIRÓ, MARIA JOSÉ
Web
Descripció general i informació rellevant L’assignatura infermeria en situacions crítiques té com a propòsit preparar als estudiants en l’atenció d’infermeria en situació crítica; tenint en compte els problemes de salut més prevalent, les causes, els efectes, les formes d’afrontament i les necessitats d’atenció per el manteniment de la homeòstasi durant els trastorns que posen en perill la vida.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Mantenir un compromís ètic seguint els principis deontològics i legals en el context professional.
 A2 Conèixer, dirigir i aplicar els principis que sustenten les cures integrades d'infermeria per a treballar d'una manera holística, reconeixent la singularitat i la diversitat multicultural.
 A3 Educar, facilitar, donar suport i animar la salut, el benestar i el confort, promovent la participació del pacient, família i comunitat en el seu procés de salut - malaltia.
 A5 Respondre a les necessitats de salut de la població, reconeixent les situacions de risc vital i executant maniobres de suport vital bàsic i avançat en aquelles situacions que ho requereixi.
 A8 Conèixer els processos fisiopatològics, els problemes de salut mental i les necessitats nutricionals d'aquests processos; reconèixer i interpretar factors de risc i signes normals o canviants de salut-mala salut, sofriment i incapacitat de la persona en les diferents etapes del cicle vital.
 A9 Respondre a les necessitats del pacient, famílies i comunitat, planificant, executant i avaluant les cures d'infermeria.
 A15 Habilitat per a identificar situacions de risc, dolor, sofriment, malaltia, incapacitat o mort per a respondre a les necessitats de salut de les persones durant el cicle vital i proporcionar cures que alleugin la situació dels malalts avançats i terminals
 A21 Comunicar-se de forma efectiva amb pacients, família, comunitat i amb l'equip interdisciplinari.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Reconèixer situacions susceptibles de limitació d’esforç terapèutic
Reflexionar des de casos pràctics sobre l’ètica del tenir cura en situacions de risc de mort o de mort imminent
 A2 Prendre consciència de la necessitat d’humanització d’entorns tecnològics des de la perspectiva de la persona i la diversitat multicultural
 A3 Explora l’estrès i l’afrontament en escenaris i situacions crítiques
Conèixer maneres de recolzar la recuperació i la salut en els processos d’adaptació, canvi i adquisició de noves habilitats superada la situació crítica
 A5 Reconèixer les situacions que comporten risc vital
Aplicar valoracions, tècniques i/o procediments i maniobres de suport vital
 A8 Conèixer la fisiopatologia dels problemes de salut associats a situacions crítiques al llarg del cicle vital
Reconèixer factors de risc associats a complicacions derivades de la situació crítica al llarg del cicle vital
Conèixer pautes nutricionals associades al problema de salut i recuperació i al llarg del cicle vital
 A9 Conèixer formes de cures que prevenen complicacions i afavoreixen la curació
 A15 Aplicar valoracions neurològiques, del dolor, control de símptomes i monitorització en el pacient crític al llarg del cicle vital
 A21 Explorar l’observació, valoració i comunicació en l’atenció del pacient en situacions especials (per exemple la intubació); i als nadons en estat crític i als seus pares
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B2 Té un mètode d’ anàlisis que li permet identificar causes poc evidents i avaluar el seu impacte en els problemes
Presenta opcions de solució que són efectives en la majoria dels casos per resoldre els problemes
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Unitat temàtica I: Factors de risc associats a les situacions crítiques, prevalença en les diferents etapes de la vida. Problemes de salut que comporten situacions de risc vital i/o necessitats de cuidatges crítics . situacions i reflexions sobre la limitació de l’esforç terapèutic. Maneig farmacològic. Unitats de cures dels malalts crítics i tecnologia.
Unitat temàtica II: L’adult en situacions crítiques i entorns de cuidatge Processos, malalties i risc vital en l’adult. prevenció, valoració i tractament. Situacions d'urgència i emergència.Shock. Fallo multiorgànic. Control de la infecció.Control de Símptomes i monitorització. El pacient amb suport ventilatori.Comunicació i afrontament de l'estrès pacient, família i professional. Confort i humanització dels entorns assistencials tecnològics
Unitat temàtica III: El nen en situacions crítica i entorns de cuidatges Processos de malaltia i risc vital en el prematur i el nen. Situacions d’urgència i emergència. L'escenari de cures intensives pediàtriques. El dolor en el nen. Família i hospitalització en UCIP. Mesures terapèutiques.Els efectes de la malaltia.

Unitat temàtica IV: La vida i el cuidatge desprès del procés crític. Lesions i discapacitats. Maneig de símptomes. Vivència, adaptació i canvi. Adquisició de noves habilitats. reestructuració de rols. Vida laboral i social.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 2 4
Sessió Magistral
A1
A5
A8
A9
20 8 28
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A1
A2
A8
A15
A21
B2
10 20 30
Seminaris
A1
A5
A8
A9
B2
18 18 36
Pràctiques a laboratoris
A15
A21
12 12 24
Portfolis/ Carpeta d’aprenentatge
A15
A21
1 10 11
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves mixtes
A2
A3
A5
A8
A9
B2
5 10 15
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura
Sessió Magistral Exposició del contingut de l’assignatura de manera interactiva i participativa.
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes Estudi de situacions clíniques amb diferents escenaris que exigeix un treball de col·laboració.
Seminaris Treball amb diferents tipus de material ( vídeos, lectures...) per propiciar la discussió i anàlisi per part dels estudiants.
Pràctiques a laboratoris Demostracions pràctiques i assaig d’habilitats...
Portfolis/ Carpeta d’aprenentatge Realització d'un portafoli electrònic on l'alumne recopila i organitza evidències que promouen la reflexió de l'estudiant sobre la seva evolució

Atenció personalitzada
Descripció
Es faran tutories de seguiment de l'aprenentatge.L'horari de tutories disponible es publica a l'espai Moodle de l'assignatura (prèvia confirmació de cita). També es poden fer consultes als professors mitjançant el correu electrònic i el fòrum de dubtes de l'assignatura en Moodle.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A1
A2
A8
A15
A21
B2
Elaboració de pla de treball grupal i/o individual. Recerca de fonts documentals. Exposició oral, presentació i argumentació dels principis científics basats en fonts documentals. Treball autònom i de grup. Cooperació amb el grup. Autoevaluació. Avaluació grupal 20%
Pràctiques a laboratoris
A15
A21
Examen d'habilitats pràctiques a l'aula de laboratori amb diferents escenaris. 15%
Portfolis/ Carpeta d’aprenentatge
A15
A21
S'avaluaran els diaris reflexius i els exercicis pràctics treballats a l'aula 25%
Proves mixtes
A2
A3
A5
A8
A9
B2
Preguntes tipus test sobre conceptes bàsics de la matèria.

Preguntes curtes sobre coneixements i raonament crític
40%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per aprovar l'assignatura es requisit tenir aprovades cadascuna de les parts.

En segona convocatòria es recuperaran les parts no superades d'acord amb el que ha estat l'avaluació continuada:

-Les proves mixtes es recuperaran amb el mateix tipus d'examen. amb un pes a la nota de 40%.

-La prova pràctica es recuperaran amb la realització d'una nova prova pràctica amb un pes a la nota de 15%.

-El portafoli es recuperaran els treballs no superats amb un pes a la nota de 15%.

- A l'ABP no hi ha recuperació.


Fonts d'informació

Bàsica Fernández Ayuso, D... [et al.]. , Cuidado integral del paciente crítico :de la extrahospitalaria a la UCI., Elsevier, Barcelona:2008.
López Ortega J, Morales Asencio J, Quesada Moya A. , Cuidados al paciente crítico adulto., DAE, Difusión Avances de Enfermería, Madrid:2007. [2 volums]
Nicolás Arfelis JM., Enfermo crítico y emergencias., Elsevier, Barcelona 2011.
Gómez O, Salas L, Manual de enfermería en cuidados intensivos: enfermería de cuidados médico-quirúrgicos, Jims Prayma, Barcelona 2006
González MJA, et al, Cuidados críticos de enfermería: guía de práctica clínica. , Hospital Txagorritxu, cop, Vitoria 2004
Lynn-McHale DJ, Carlson KK. , Cuidados intensivos: procedimientos de la American Association of Critical-Care Nurses, AACN. 4ª ed. Buenos Aires : Editorial Médica Panamericana, cop., Madrid 2003
Avery Gordon B., Neonatologia.fisiopatologia y manejo del recien nacido., Médica Panamericana, última edició disponible
Ruza Tarrio Francisco, Tratado de cuidados intensivos pediatricos, Norma-Capitel, última edició dispònible
, , ,

Complementària Rivas M. , Manual de urgencias, 2a ed. : Médica Panamericana, Madrid 2010.
Rovira Gil E, Urgencias en enfermería, 2ª ed.etc.: DAE,Difusión Avances de Enfermería;, Madrid 2005.
Garcia Piñeiro J M, Cuidados intensivos pediatricos, Difusión Avances de enfermeria, SL, ültima edició disponible
Moreno MLP, Rivera SA, Esteban A. , Procedimientos y técnicas en el paciente crítico. , Masson, DL , última edició dispònible
Morales Gil, I.M.; García Piñeiro, J.M., Guía de intervención rápida en enfermería pediátrica., Madrid : DAE, DL , 2003
, , ,

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent