DATOS IDENTIFICATIVOS 2014_15
Asignatura (*) ENFERMERÍA EN SITUACIONES CRÍTICAS Código 18214116
Titulación
Grado de Enfermería (2009) (Campus Terres de l'Ebre)
Ciclo
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo
6 Obligatoria Tercer 2Q
Lengua de impartición
Català
Departamento Infermeria
Coordinador/a
BONFILL ACCENSI, MARIA ENCARNACIÓN
Correo-e flor.saez@urv.cat
montserrat.garciam@urv.cat
encarna.bonfill@urv.cat
0
rosamaria.ferrec@urv.cat
estrella.martinez@urv.cat
Profesores/as
SÁEZ VAY, FLORENCIA
GARCÍA MARTÍNEZ, MONTSERRAT
BONFILL ACCENSI, MARIA ENCARNACIÓN
DÍAZ JUAN, MARIA CINTA
FERRÉ CASAJUST, ROSA MARIA
MARTÍNEZ SEGURA, ESTRELLA
Web
Descripción general e información relevante L’assignatura infermeria en situacions crítiques té com a propòsit preparar als estudiants en l’atenció d’infermeria en situació crítica; tenint en compte els problemes de salut més prevalent, les causes, els efectes, les formes d’afrontament i les necessitats d’atenció per el manteniment de la homeòstasi durant els trastorns que posen en perill la vida.

Competencias
Tipo A Código Competencias Específicas
 A1 Mantenir un compromís ètic seguint els principis deontològics i legals en el context professional.
 A2 Conèixer, dirigir i aplicar els principis que sustenten les cures integrades d'infermeria per a treballar d'una manera holística, reconeixent la singularitat i la diversitat multicultural.
 A3 Educar, facilitar, donar suport i animar la salut, el benestar i el confort, promovent la participació del pacient, família i comunitat en el seu procés de salut - malaltia.
 A5 Respondre a les necessitats de salut de la població, reconeixent les situacions de risc vital i executant maniobres de suport vital bàsic i avançat en aquelles situacions que ho requereixi.
 A8 Conèixer els processos fisiopatològics, els problemes de salut mental i les necessitats nutricionals d'aquests processos; reconèixer i interpretar factors de risc i signes normals o canviants de salut-mala salut, sofriment i incapacitat de la persona en les diferents etapes del cicle vital.
 A9 Respondre a les necessitats del pacient, famílies i comunitat, planificant, executant i avaluant les cures d'infermeria.
 A15 Habilitat per a identificar situacions de risc, dolor, sofriment, malaltia, incapacitat o mort per a respondre a les necessitats de salut de les persones durant el cicle vital i proporcionar cures que alleugin la situació dels malalts avançats i terminals
 A21 Comunicar-se de forma efectiva amb pacients, família, comunitat i amb l'equip interdisciplinari.
Tipo B Código Competencias Transversales
 B2 Resolver problemas complejos de forma efectiva.
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultados de aprendizaje
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A1 Reconèixer situacions susceptibles de limitació d’esforç terapèutic
Reflexionar des de casos pràctics sobre l’ètica del tenir cura en situacions de risc de mort o de mort imminent
 A2 Prendre consciència de la necessitat d’humanització d’entorns tecnològics des de la perspectiva de la persona i la diversitat multicultural
 A3 Explora l’estrès i l’afrontament en escenaris i situacions crítiques
Conèixer maneres de recolzar la recuperació i la salut en els processos d’adaptació, canvi i adquisició de noves habilitats superada la situació crítica
 A5 Reconèixer les situacions que comporten risc vital
Aplicar valoracions, tècniques i/o procediments i maniobres de suport vital
 A8 Conèixer la fisiopatologia dels problemes de salut associats a situacions crítiques al llarg del cicle vital
Reconèixer factors de risc associats a complicacions derivades de la situació crítica al llarg del cicle vital
Conèixer pautes nutricionals associades al problema de salut i recuperació i al llarg del cicle vital
 A9 Conèixer formes de cures que prevenen complicacions i afavoreixen la curació
 A15 Aplicar valoracions neurològiques, del dolor, control de símptomes i monitorització en el pacient crític al llarg del cicle vital
 A21 Explorar l’observació, valoració i comunicació en l’atenció del pacient en situacions especials (per exemple la intubació); i als nadons en estat crític i als seus pares
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 B2 Tiene un método de análisis que le permite identificar causas poco evidentes y avaluar su impacto en los problemas.
Presenta opciones de solución que son efectivas en la mayoría de los casos para resolver los problemas.
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Contenidos
tema Subtema
Unitat temàtica I: Factors de risc associats a les situacions crítiques, prevalença en les diferents etapes de la vida. Problemes de salut que comporten situacions de risc vital i/o necessitats de cuidatges crítics . situacions i reflexions sobre la limitació de l’esforç terapèutic. Maneig farmacològic. Unitats de cures dels malalts crítics i tecnologia.
Unitat temàtica II: L’adult en situacions crítiques i entorns de cuidatge Processos, malalties i risc vital en l’adult. prevenció, valoració i tractament. Situacions d'urgència i emergència.Shock. Fallo multiorgànic. Control de la infecció.Control de Símptomes i monitorització. El pacient amb suport ventilatori.Comunicació i afrontament de l'estrès pacient, família i professional. Confort i humanització dels entorns assistencials tecnològics
Unitat temàtica III: El nen en situacions crítica i entorns de cuidatges Processos de malaltia i risc vital en el prematur i el nen. Situacions d’urgència i emergència. L'escenari de cures intensives pediàtriques. El dolor en el nen. Família i hospitalització en UCIP. Mesures terapèutiques.Els efectes de la malaltia.

Unitat temàtica IV: La vida i el cuidatge desprès del procés crític. Lesions i discapacitats. Maneig de símptomes. Vivència, adaptació i canvi. Adquisició de noves habilitats. reestructuració de rols. Vida laboral i social.

Planificación
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Actividades introductorias
2 2 4
Sesión magistral
A1
A3
A5
A8
A9
26 8 34
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprendizaje basado en problemas
A1
A2
A3
A8
A15
A21
B2
10 20 30
Seminarios
A1
A5
A8
A9
A15
A21
B2
12 18 30
Portafolios / Carpeta de aprendizaje
A1
A3
A15
A21
1 10 11
Resolución de problemas/ejercicios
A15
B2
12 12 24
Atención personalizada
2 0 2
 
Pruebas objetivas de tipo test
A1
A2
A3
A5
A8
A9
A15
A21
B2
5 10 15
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías
  descripción
Actividades introductorias Activitats encaminades a prendre contacte i recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura
Sesión magistral Exposició del contingut de l’assignatura de manera interactiva i participativa.
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprendizaje basado en problemas Estudi de situacions clíniques amb diferents escenaris que exigeix un treball de col·laboració.
Seminarios Treball amb diferents tipus de material ( vídeos, lectures...) per propiciar la discussió i anàlisi per part dels estudiants.
Portafolios / Carpeta de aprendizaje Realització d'un portafoli electrònic on l'alumne recopila i organitza evidències que promouen la reflexió de l'estudiant sobre la seva evolució
Resolución de problemas/ejercicios Realització d'exercicis sobre diferents continguts de l'assignatura.
Atención personalizada Es faran tutories de seguiment de l'aprenentatge

Atención personalizada
descripción
Es faran tutories de seguiment de l'aprenentatge.L'horari de tutories disponible es publica a l'espai Moodle de l'assignatura (prèvia confirmació de cita). També es poden fer consultes als professors mitjançant el correu electrònic i el fòrum de dubtes de l'assignatura en Moodle.

Evaluación
Metodologías Competencias descripción Peso        
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprendizaje basado en problemas
A1
A2
A3
A8
A15
A21
B2
Elaboració de pla de treball grupal i/o individual. Recerca de fonts documentals. Exposició oral, presentació i argumentació dels principis científics basats en fonts documentals. Treball autònom i de grup. Cooperació amb el grup. Autoevaluació. Avaluació grupal 20%
Portafolios / Carpeta de aprendizaje
A1
A3
A15
A21
S'avaluaran els diaris reflexius i els exercicis pràctics treballats a l'aula 15%
Resolución de problemas/ejercicios
A15
B2
S' avaluaran els exercicis pràctics treballat a l'aula 15%
Pruebas objetivas de tipo test
A1
A2
A3
A5
A8
A9
A15
A21
B2
Preguntes tipus test sobre tots els continguts de la matèria 50%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Per aprovar l'assignatura es requisit tenir aprovades cadascuna de les parts.

En segona convocatòria es recuperaran les parts no superades d'acord amb el que ha estat l'avaluació continuada:

-La prova objectiva tipus test es recuperara amb el mateix tipus d'examen. amb un pes a la nota de 50%.

-El portafoli es recuperaran els treballs no superats sino està aprovat aquest apartat.

-Dels exercicis no hi ha recuperació.

- A l'ABP no hi ha recuperació.


Fuentes de información

Básica Fernández Ayuso, D... [et al.]. , Cuidado integral del paciente crítico :de la extrahospitalaria a la UCI., Elsevier, Barcelona:2008.
López Ortega J, Morales Asencio J, Quesada Moya A. , Cuidados al paciente crítico adulto., DAE, Difusión Avances de Enfermería, Madrid:2007. [2 volums]
Nicolás Arfelis JM., Enfermo crítico y emergencias., Elsevier, Barcelona 2011.
Gómez O, Salas L, Manual de enfermería en cuidados intensivos: enfermería de cuidados médico-quirúrgicos, Jims Prayma, Barcelona 2006
González MJA, et al, Cuidados críticos de enfermería: guía de práctica clínica. , Hospital Txagorritxu, cop, Vitoria 2004
Lynn-McHale DJ, Carlson KK. , Cuidados intensivos: procedimientos de la American Association of Critical-Care Nurses, AACN. 4ª ed. Buenos Aires : Editorial Médica Panamericana, cop., Madrid 2003
Avery Gordon B., Neonatologia.fisiopatologia y manejo del recien nacido., Médica Panamericana, última edició disponible
Ruza Tarrio Francisco, Tratado de cuidados intensivos pediatricos, Norma-Capitel, última edició dispònible
, , ,
Fernández Ayuso, D... [et al.]. , Cuidado integral del paciente crítico :de la extrahospitalaria a la UCI., Elsevier, Barcelona:2008.

Complementaria Rivas M. , Manual de urgencias, 2a ed. : Médica Panamericana, Madrid 2010.
Rovira Gil E, Urgencias en enfermería, 2ª ed.etc.: DAE,Difusión Avances de Enfermería;, Madrid 2005.
Garcia Piñeiro J M, Cuidados intensivos pediatricos, Difusión Avances de enfermeria, SL, ültima edició disponible
Moreno MLP, Rivera SA, Esteban A. , Procedimientos y técnicas en el paciente crítico. , Masson, DL , última edició dispònible
Morales Gil, I.M.; García Piñeiro, J.M., Guía de intervención rápida en enfermería pediátrica., Madrid : DAE, DL , 2003
Salvadores Fuentes P;Sánchez Sanz Esperanza; Carmona Monge Francisco Javier, Infermeria en Cuidados Criticos, Editorial centro de estudios Ramon Areces, S.A., Madrid 2011

Recomendaciones


Asignaturas que se recomienda haber cursado previamente
ESTRUCTURA Y FUNCIÓN DEL CUERPO HUMANO/18214001
ÉTICA DEL CUIDAR Y BASES CONCEPTUALES DE LA ENFERMERÍA/18214009
FUNCIÓN DEL CUERPO HUMANO/18214002
BIOLOGÍA Y MICROBIOLOGÍA/18214004
ENFERMERÍA EN LA JUVENTUD/18214103
FARMACOLOGÍA/18214107
ENFERMERÍA EN LA GESTACIÓN, INFANCIA Y ADOLESCENCIA/18214102
ENFERMERÍA EN EL ADULTO/18214104
ENFERMERÍA EN EL ADULTO MAYOR/18214105
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.