DADES IDENTIFICATIVES 2018_19
Assignatura (*) INFERMERIA EN SITUACIONS CRÍTIQUES Codi 18214116
Ensenyament
Grau d'Infermeria (Campus Terres de l'Ebre) (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Tercer AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
BONFILL ACCENSI, MARIA ENCARNACIÓN
Adreça electrònica 0
montserrat.garciam@urv.cat
encarna.bonfill@urv.cat
mariapilar.monteso@urv.cat
mariapilar.vallano@urv.cat
rosamaria.ferrec@urv.cat
estrella.martinez@urv.cat
elsa.pla@urv.cat
elsa.gil@urv.cat
elisabet.torrubia@urv.cat
Professors/es
GONZÁLEZ GARCÍA, ELENA
GARCÍA MARTÍNEZ, MONTSERRAT
BONFILL ACCENSI, MARIA ENCARNACIÓN
MONTESO CURTO, MARIA PILAR
VALLANO LAINA, MARIA PILAR
FERRÉ CASAJUST, ROSA MARIA
MARTÍNEZ SEGURA, ESTRELLA
PLA CANALDA, ELSA
GIL MATEU, ELSA
TORRUBIA PÉREZ, ELISABET
Web
Descripció general i informació rellevant L’assignatura infermeria en situacions crítiques té com a propòsit preparar als estudiants en l’atenció d’infermeria en situació crítica; tenint en compte els problemes de salut més prevalent, les causes, els efectes, les formes d’afrontament i les necessitats d’atenció per el manteniment de la homeòstasi durant els trastorns que posen en perill la vida.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Mantenir un compromís ètic seguint els principis deontològics i legals en el context professional.
 A2 Conèixer, dirigir i aplicar els principis que sustenten les cures integrades d'infermeria per a treballar d'una manera holística, reconeixent la singularitat i la diversitat multicultural.
 A3 Educar, facilitar, donar suport i animar la salut, el benestar i el confort, promovent la participació del pacient, família i comunitat en el seu procés de salut - malaltia.
 A5 Respondre a les necessitats de salut de la població, reconeixent les situacions de risc vital i executant maniobres de suport vital bàsic i avançat en aquelles situacions que ho requereixi.
 A8 Conèixer els processos fisiopatològics, els problemes de salut mental i les necessitats nutricionals d'aquests processos; reconèixer i interpretar factors de risc i signes normals o canviants de salut-mala salut, sofriment i incapacitat de la persona en les diferents etapes del cicle vital.
 A9 Respondre a les necessitats del pacient, famílies i comunitat, planificant, executant i avaluant les cures d'infermeria.
 A15 Habilitat per a identificar situacions de risc, dolor, sofriment, malaltia, incapacitat o mort per a respondre a les necessitats de salut de les persones durant el cicle vital i proporcionar cures que alleugin la situació dels malalts avançats i terminals
 A21 Comunicar-se de forma efectiva amb pacients, família, comunitat i amb l'equip interdisciplinari.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Reconèixer situacions susceptibles de limitació d’esforç terapèutic
Reflexionar des de casos pràctics sobre l’ètica del tenir cura en situacions de risc de mort o de mort imminent
 A2 Prendre consciència de la necessitat d’humanització d’entorns tecnològics des de la perspectiva de la persona i la diversitat multicultural
 A3 Explora l’estrès i l’afrontament en escenaris i situacions crítiques
Conèixer maneres de recolzar la recuperació i la salut en els processos d’adaptació, canvi i adquisició de noves habilitats superada la situació crítica
 A5 Reconèixer les situacions que comporten risc vital
Aplicar valoracions, tècniques i/o procediments i maniobres de suport vital
 A8 Conèixer la fisiopatologia dels problemes de salut associats a situacions crítiques al llarg del cicle vital
Reconèixer factors de risc associats a complicacions derivades de la situació crítica al llarg del cicle vital
Conèixer pautes nutricionals associades al problema de salut i recuperació i al llarg del cicle vital
 A9 Conèixer formes de cures que prevenen complicacions i afavoreixen la curació
 A15 Aplicar valoracions neurològiques, del dolor, control de símptomes i monitorització en el pacient crític al llarg del cicle vital
 A21 Explorar l’observació, valoració i comunicació en l’atenció del pacient en situacions especials (per exemple la intubació); i als nadons en estat crític i als seus pares
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B2 Té un mètode d’ anàlisis que li permet identificar causes poc evidents i avaluar el seu impacte en els problemes
Presenta opcions de solució que són efectives en la majoria dels casos per resoldre els problemes
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Unitat temàtica I: Factors de risc associats a les situacions crítiques, prevalença en les diferents etapes de la vida. Problemes de salut que comporten situacions de risc vital i/o necessitats de cuidatges crítics . situacions i reflexions sobre la limitació de l’esforç terapèutic. Maneig farmacològic. Unitats de cures dels malalts crítics i tecnologia.
Unitat temàtica II: L’adult en situacions crítiques i entorns de cuidatge Processos, malalties i risc vital en l’adult. prevenció, valoració i tractament. Situacions d'urgència i emergència.Shock. Fallo multiorgànic. Control de la infecció.Control de Símptomes i monitorització. El pacient amb suport ventilatori.Comunicació i afrontament de l'estrès pacient, família i professional. Confort i humanització dels entorns assistencials tecnològics
Unitat temàtica III: El nen en situacions crítica i entorns de cuidatges Processos de malaltia i risc vital en el prematur i el nen. Situacions d’urgència i emergència. L'escenari de cures intensives pediàtriques. El dolor en el nen. Família i hospitalització en UCIP. Mesures terapèutiques.Els efectes de la malaltia.

Unitat temàtica IV: La vida i el cuidatge desprès del procés crític. Lesions i discapacitats. Maneig de símptomes. Vivència, adaptació i canvi. Adquisició de noves habilitats. reestructuració de rols. Vida laboral i social.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 2 4
Sessió Magistral
A1
A3
A5
A8
A9
26 8 34
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A1
A2
A3
A8
A15
A21
B2
10 20 30
Seminaris
A1
A5
A8
A9
A15
A21
B2
12 18 30
Resolució de problemes, exercicis
A15
B2
1 10 11
Pràctiques a laboratoris
A5
A9
12 12 24
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves mixtes
A1
A2
A3
A5
A8
A9
A15
A21
B2
5 10 15
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura
Sessió Magistral Exposició del contingut de l’assignatura de manera interactiva i participativa.
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes Estudi de situacions clíniques amb diferents escenaris que exigeix un treball de col·laboració.
Seminaris Treball amb diferents tipus de material ( vídeos, lectures...) per propiciar la discussió i anàlisi per part dels estudiants.
Resolució de problemes, exercicis Realització d'exercicis sobre diferents continguts de l'assignatura.
Pràctiques a laboratoris Demostracions pràctiques i assaig d'habilitats
Atenció personalitzada Es faran tutories de seguiment de l'aprenentatge

Atenció personalitzada
Descripció
Es faran tutories presencials personalitzades prèvia confirmació de cita. També es poden fer consultes als professors mitjançant el correu electrònic i el fòrum de dubtes de l'assignatura en Moodle.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A1
A2
A3
A8
A15
A21
B2
Elaboració de pla de treball grupal i/o individual. Recerca de fonts documentals. Exposició oral, presentació i argumentació dels principis científics basats en fonts documentals. Treball autònom i de grup. Cooperació amb el grup. Autoevaluació. Avaluació grupal 20%
Seminaris
A1
A5
A8
A9
A15
A21
B2
Assistència i participació i respostes encertades mitjançant l'eina turnning point 15%
Resolució de problemes, exercicis
A15
B2
S' avaluaran els exercicis pràctics treballat a l'aula 15%
Proves mixtes
A1
A2
A3
A5
A8
A9
A15
A21
B2
Preguntes tipus test i preguntes curtes sobre tots els continguts de la matèria.

50%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per aprovar l'assignatura es requisit tenir aprovades les proves objectives.

En segona convocatòria es recuperaran les parts no superades d'acord amb el que ha estat l'avaluació continuada:

-La prova objectiva tipus test es recuperara amb el mateix tipus d'examen. amb un pes a la nota de 50%.

-El portafoli es recuperaran els treballs no superats sino està aprovat aquest apartat.

-Dels exercicis no hi ha recuperació.

- A l'ABP no hi ha recuperació.


Fonts d'informació

Bàsica Fernández Ayuso, D... [et al.]. , Cuidado integral del paciente crítico :de la extrahospitalaria a la UCI., Elsevier, Barcelona:2008.
López Ortega J, Morales Asencio J, Quesada Moya A. , Cuidados al paciente crítico adulto., DAE, Difusión Avances de Enfermería, Madrid:2007. [2 volums]
Nicolás Arfelis JM., Enfermo crítico y emergencias., Elsevier, Barcelona 2011.
Gómez O, Salas L, Manual de enfermería en cuidados intensivos: enfermería de cuidados médico-quirúrgicos, Jims Prayma, Barcelona 2006
González MJA, et al, Cuidados críticos de enfermería: guía de práctica clínica. , Hospital Txagorritxu, cop, Vitoria 2004
Lynn-McHale DJ, Carlson KK. , Cuidados intensivos: procedimientos de la American Association of Critical-Care Nurses, AACN. 4ª ed. Buenos Aires : Editorial Médica Panamericana, cop., Madrid 2003
Avery Gordon B., Neonatologia.fisiopatologia y manejo del recien nacido., Médica Panamericana, última edició disponible
Ruza Tarrio Francisco, Tratado de cuidados intensivos pediatricos, Norma-Capitel, última edició dispònible
Fuentes i Pumerola, Concepció, Manual d'Infermeria Intensiva, Documenta Universitària, Universitat de Girona,2010
Fernández Ayuso, D... [et al.]. , Cuidado integral del paciente crítico :de la extrahospitalaria a la UCI., Elsevier, Barcelona:2008.

Complementària Rivas M. , Manual de urgencias, 2a ed. : Médica Panamericana, Madrid 2010.
Rovira Gil E, Urgencias en enfermería, 2ª ed.etc.: DAE,Difusión Avances de Enfermería;, Madrid 2005.
Garcia Piñeiro J M, Cuidados intensivos pediatricos, Difusión Avances de enfermeria, SL, ültima edició disponible
Moreno MLP, Rivera SA, Esteban A. , Procedimientos y técnicas en el paciente crítico. , Masson, DL , última edició dispònible
Morales Gil, I.M.; García Piñeiro, J.M., Guía de intervención rápida en enfermería pediátrica., Madrid : DAE, DL , 2003
Salvadores Fuentes P;Sánchez Sanz Esperanza; Carmona Monge Francisco Javier, Infermeria en Cuidados Criticos, Editorial centro de estudios Ramon Areces, S.A., Madrid 2011

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
ESTRUCTURA I FUNCIÓ DEL COS HUMÀ/18214001
ÈTICA DEL CUIDATGE I BASES CONCEPTUALS D'INFERMERIA/18214009
FUNCIÓ DEL COS HUMÀ/18214002
BIOLOGIA I MICROBIOLOGIA/18214004
INFERMERIA EN LA JOVENTUT/18214103
FARMACOLOGIA/18214107
INFERMERIA EN LA GESTACIÓ, INFÀNCIA I ADOLESCÈNCIA/18214102
INFERMERIA EN LA PERSONA ADULTA/18214104
INFERMERIA EN LA PERSONA GRAN/18214105
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent