Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A4 |
Utilització dels medicaments, avaluant els beneficis esperats i els riscos associats i / o efectes derivats de la seva administració i consum. |
| A8.1 |
Identificar les respostes psicosocials de les persones davant les diferents situacions de salut (en particular, la malaltia i el sofriment), seleccionant les accions adequades per proporcionar ajuda en les mateixes. |
| A8.2 |
Establir una relació empàtica i respectuosa amb el pacient i família, d'acord amb la situació de la persona, problema de salut i etapa de desenvolupament. |
| A8.3 |
Utilitzar estratègies i habilitats que permetin una comunicació efectiva amb pacients, famílies i grups socials, així com l'expressió de les seves preocupacions i interessos. |
| A10 |
Conèixer i identificar els problemes psicològics i físics derivats de la violència de gènere per capacitar l'estudiant en la prevenció, la detecció precoç, l'assistència, i la rehabilitació de les víctimes d'aquesta forma de violència |
| A15 |
Dirigir, avaluar i prestar les cures integrals d'infermeria, a l'individu, la família i la comunitat. |
| A17.5 |
Seleccionar les intervencions encaminades a tractar o prevenir els problemes derivats de les desviacions de salut. |
| A22.3 |
Conèixer i ser capaç d'aplicar les tècniques de direcció de grups. |
| A23.2 |
Prestar cures, garantint el dret a la dignitat, privacitat, intimitat, confidencialitat i capacitat de decisió del pacient i família. Individualitzar la cura considerant l'edat, el gènere, les diferències culturals, el grup ètnic, les creences i valors. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | CT3 |
Resoldre problemes de forma crítica, creativa i innovadora en el seu àmbit d'estudi. |
| CT4 |
Treballar de forma autónoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa. |
| CT7 |
Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà i com a professional. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A4 |
Demostrar coneixement sobre les indicacions i efectes dels medicaments i productes sanitaris vinculats a les cures d'infermeria.
| | A8.1 |
Realitzar valoracions integrals i seguiment de les persones en els diferents contextos d'atenció detectant signes i símptomes que indiquen alteració de la salut
| | A8.2 |
Proporcionar cures integrals d'infermeria a l'individu, família i comunitat al llarg del seu cicle vital, reconeixent la diversitat multicultural
Desenvolupar actituds i habilitats de comunicació necessàries per establir una relació terapèutica efectiva i de qualitat
| | A8.3 |
Proporcionar cures integrals d'infermeria a l'individu, família i comunitat al llarg del seu cicle vital, reconeixent la diversitat multicultural
| | A10 |
Realitzar valoracions integrals i seguiment de les persones en els diferents contextos d'atenció detectant signes i símptomes que indiquen alteració de la salut
| | A15 |
Realitzar valoracions integrals i seguiment de les persones en els diferents contextos d'atenció detectant signes i símptomes que indiquen alteració de la salut
Realitzar cures d'infermeria garantint la màxima seguretat per a les persones que els reben, per a ells mateixos i a nivell mediambiental
| | A17.5 |
Realitzar cures d'infermeria garantint la màxima seguretat per a les persones que els reben, per a ells mateixos i a nivell mediambiental
| | A22.3 |
Desenvolupar actituds i habilitats de comunicació necessàries per establir una relació terapèutica efectiva i de qualitat
| | A23.2 |
Reconèixer les pròpies actituds i la seva influència en el procés de cures, valorant les conseqüències de les seves decisions
Desenvolupar actituds i habilitats de comunicació necessàries per establir una relació terapèutica efectiva i de qualitat
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| CT3 |
Resoldre problemes de forma crítica, creativa i innovadora en el seu àmbit d'estudi.
| | CT4 |
Treballar de forma autónoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa.
| | CT7 |
Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Eix:1 Desenvolupament personal, relacional, ètic, social i cultural |
Rol d'infermeria de salut mental.
Sensibilitat i respecte envers un mateix i cap els altres.
Desenvolupament de compromís ètic.
Treball en equip. |
Eix 2: Desenvolupament d'un coneixement científic i del pensament crític |
Processos de salut i malaltia mental.
La relació terapèutica.
Programens de promoció i prevenció de la salut mental.
Protocols i guies de pràctica clínica en salut mental.
La unitat assistencial. |
Eix 3: Desenvolupament d'un cuidar integral a l'èsser |
El procés de valoració i observació en salut mental.
Estratègies d'intervenció terapèutiques en salut mental.
Entorns de seguretat i confort.
Habilitats de comunicació. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Pràctiques clíniques |
|
200 |
0 |
200 |
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge |
|
0 |
4 |
4 |
Atenció personalitzada |
|
8 |
0 |
8 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Seminari introductori de informació sobre el desenvolupament de les pràctiques: horaris, tutores assignades, tutories, activitats avaluatives fora de les unitats (portafolis/carpeta d'aprenentatge i estudi de casos), normativa i avaluació final. |
Pràctiques clíniques |
Les pràctiques es duran a terme al llarg de 5 setmanes, 5 dies per setmana, amb l'horari preestablert i depenent de la disposició del lloc de pràctiques. L'aprenentatge en les diferents unitats clíniques, va capacitant l'estudiant a una comprensió progressiva de les diferents situacions de cuidatges, a través d'un procés reflexiu i integrant els continguts adquirits a les assignatures teòriques i el seu aprenentatge pràctic.
La assistència es obligatòria al 100%.
L'estudiant haurà de participar en el fòrum dinamitzat proposat al moodle durant el període de pràctiques.
A les sessions clíniques es realitzarà treball cooperatiu en grups reduïts on l'alumne exposa i reflexiona sobre situacions viscudes a la pràctica clínica.
Les pràctiques finalitzaran amb un seminari de tot el grup on es compartirà i reflexionarà sobre l'experiència de les pràctiques.
A meitat del període i al finalitzar les pràctiques clíniques, l'alumnat, s'avaluarà la consecució de les competències i objectius d'aprenentatge del programa de la assignatura, mitjançant l'observació directa, i l'aplicació d'un instrument d'avaluació per mesurar els coneixements, les habilitats i les actituds.
|
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge |
Mitjançant l'espai moodle l'alumne seguirà el pla de treball i recopilarà i organitzarà els documents i evidències que mostren l'evolució, trajectòria i reflexions envers l'aprenentatge de les pràctiques clíniques. |
Atenció personalitzada |
En el procés d'aprenentatge de l'assignatura, l'estudiant té assignat un/a tutor/a que realitza tutories individualitzades durant l'horari de pràctiques, guiant a l'estudiant en el seu aprenentatge tant en l'aplicació de procediments, en la observació, en la vigilància, en la reflexió en acció com en les actituds que es precisen en la relació d'ajuda, la interrelació i la integració en l'equip professional multidisciplinar. |
Descripció |
Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes. A causa de l’emergència sanitària, l’atenció a l’estudiant es podrà realitzar mitjançant reunions on-line, en horaris concertats ?prèviament per correu electrònic, o mitjançant altres eines virtuals. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Pràctiques clíniques |
|
Al finalitzar el període de pràctiques clíniques s'avaluarà la consecució de les competències i objectius d'aprenentatge del programa de la assignatura, mitjançant l'observació directa, i l'aplicació d'un instrument d'avaluació per mesurar els coneixements, les habilitats i les actituds.
40% Avaluació tutor/a pràctiques
25% Avaluació professor/a universitat: sessions i seminaris
15% Fòrum
5% Autoavaluació
|
85% |
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge |
|
Totes les tasques planificades són d'obligatòria presentació en el termini establert. S'avaluarà el lliurament puntual i el contingut dels diferents elements, la fonamentació del treball, les evidències aportades, les fonts d'informació, la capacitat de síntesi i la capacitat d'anàlisi. |
15% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
L'avaluació es farà de manera continuada i tindrà com a base l'avaluació de la tutora/tutor i professora/or acadèmic de les pràctiques clíniques. A meitat del període es farà una autoavaluació validada pel la /el seu tutora/or, la qual s'utilitzarà per donar orientacions concretes que ajudin a assolir els objectius d'aprenentatge. Un cop finalitzat el període de pràctiques, la professora/or i la tutora/or faran una avaluació de l'alumne mitjançant la guia d'avaluació. La nota final s'estableix a partir dels percentatges assignats en l'avaluació, sent necessari que tots estiguin superats per poder fer la mitjana ponderada. És obligatori complir totes les hores de pràctiques, regulades per les directrius europees de l'ensenyament d'infermeria (directiva 2013/55UE del Parlamento Europeo y del Consejo de 20 de Noviembre de 2013). La segona convocatòria de pràctiques serà per l'alumnat que no hagi assolit algun dels objectius o tinguin faltes d'assistència a les pràctiques clíniques (malaltia, etc.). La recuperació d'aquestes pràctiques es realitzarà en un període ad-hoc que estableixi la facultat i sempre que sigui possible. Degut a la situació de la COVID-19, el programa previst pot estar subjecte a possibles modificacions de les que s'informarà prèviament a través de la plataforma Moodle. Per poder realitzar les pràctiques clíniques és obligatori complimentar el document Declaració de l'estudiant envers la COVID-19. D'acord a l'article 21 de la normativa acadèmica, durant les activitats avaluatives estarà limitat l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i serà d'obligat compliment per part de l'estudiant". Els telèfons mòbils, tabletes i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora. |
Bàsica |
|
Rigol Cuadra A, Ugalde Apalategui M., Enfermeria de salud mental y psiquiátrica. , Última disponible, Masson Fornés Vives J., Enfermería de salud mental y psiquiátrica. Valoración y cuidados, Última disponible , Médica Panamericana Fornés Vives, J. Gómez Salgado, J. , Psicopatología, diagnosis y terapéutica psiquiátrica. Enfermería de salud mental y psiquiatrica I., Última disponible, FUDEN Galiana, JL., Enfermería psiquiátrica, Última disponible, Elsevier. Recurs online al CRAI URV: https://www?elsevierelibrary?
es.sabidi.urv.cat/pdfreader/enfermera?psiquitrica Mejías Lizancos, F. Serrano Parra, MD. Enfermería de psiquiatría y salud mental I. Última disponible, Ediciones
DAE; Recurs online al CRAI URV: https://ebooks?enfermeria21?com.sabidi.urv.cat/ebooks/?html5?
dev/623/ |
Complementària |
|
JOHNSON B.S. , Enfermería de salud mental y psiquiátrica., Última disponible, McGraw-Hill AMERICAN PSYCHIATRIC ASSOCIATION (APA) , DSM. Manual Diagnóstico y Estadístico de los Trastornos Mentales , Última disponoble, Masson SHIVES LR , Enfermeria psiquiátrica y de salud mental: Conceptos básicos, Última disponible, McGraw-Hill Herdman TH., NANDA Internaciona. Diagnósticos enfermeros: Definiciones y clasificación., Última disponible, Harcourt Moorhead S, Johnson M, Maas ML, Swanson E., Clasificación de resultados de enfermería (NOC)., Última disponible, Elsevier Bulechek GM, Butcher HK, McCloskey J., Clasificación de intervenciones de enfermería (NIC)., Última disponible, Elsevier Johnson M, Moorhead S, Bulechek G, Butcher H, Maas M, Swanson E., Vínculos de NOC i NIC a NANDA-I y diagnósticos médicos. Soporte para el razonamiento crítico y la calidad de los cuidados., Última disponible, Elsevier Fornés Vives, J. Gómez Salgado, J. , Educación para la salud mental, Última disponible, FUDEN Rodríguez Seoane, E. , Enfermería en la rehabilitación de la enfermedad mental severa. Cuidados, atención y aspectos jurídicos., Última disponible, Ediciones Díaz de Santos Fornés Vives, J. Gómez Salgado, J. , Evolución de los cuidados enfermeros en salud mental. Enfermería de salud mental y psiquátrica II, Última disponible, FUDEN Ortiz de Zárate, A. Alonso Durana, I. Ubis González, A. Ruíz de Azúa, MA. , Guías de cuidados de enfermería en salud mental. Adicciones, Última disponible, Elsevier Ortiz de Zárate, A. Alonso Durana, I. Ubis González, A. Ruíz de Azúa, MA. , Guías de cuidados de enfermería en salud mental. Patología dual., Última disponible, Elsevier Ortiz de Zárate, A. Alonso Durana, I. Ubis González, A. Ruíz de Azúa, MA. , Guías de cuidados de enfermería en salud mental. Trastorno mental grave de larga evolución, Última disponible, Elsevier Ortiz de Zárate, A. Alonso Durana, I. Ubis González, A. Ruíz de Azúa, MA. , Guías de cuidados de enfermería en salud mental. Trastorno psicótico, Última disponible, Elsevier Ortiz de Zárate, A. Alonso Durana, I. Ubis González, A. Ruíz de Azúa, MA. , Guías de cuidados de enfermería en salud mental. Trastornos del estado de ánimo, Última disponible, Elsevier Fornés Vives, J. Gómez Salgado, J. , Recursos y programas para la salud mental, Última disponible, FUDEN Granados Gómez, G. Sánchez Bujaldón, M. , Educación en salud mental, Última disponible, Editorial Centro de Estudios Ramón Areces Womble, DM. , Introducción a la enfermería de la salud mental, Última disponible, Wolters Kluwer |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
RELACIÓ TERAPÈUTICA I COMUNICACIÓ EN LA INFERMERIA/18244006 | INFERMERIA DE SALUT MENTAL I PSIQUIÀTRICA/18244106 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|