DADES IDENTIFICATIVES 2018_19
Assignatura (*) PRÀCTIQUES CLÍNIQUES COMUNITÀRIES II Codi 18214118
Ensenyament
Grau d'Infermeria (Campus Terres de l'Ebre) (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
8 Obligatòria Quart AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
PANISELLO CHAVARRÍA, MARÍA LUISA
Adreça electrònica marisa.mateu@urv.cat
marisa.panisello@urv.cat
daniela.lleixa@urv.cat
oscarjose.molina@urv.cat
mariadelesneus.bel@urv.cat
elsa.pla@urv.cat
delia.cuartiella@urv.cat
carmen.montanes@urv.cat
Professors/es
MATEU GIL, MARÍA LUISA
PANISELLO CHAVARRÍA, MARÍA LUISA
LLEIXA LLEIXA, DANIELA
MOLINA PLA, OSCAR JOSE
BEL FERRE, MARIA DE LES NEUS
PLA CANALDA, ELSA
CUARTIELLA CID, DELIA
MONTAÑES ROIG, MARIA DEL CARMEN
Web
Descripció general i informació rellevant Es tracta d’una assignatura obligatòria de caràcter pràctic clínic, que té com a objectiu que l’alumne desenvolupi competències en relació a tenir cura de les persones, la família i la Comunitat. L’atenció primària ha de ser integral per a cobrir les necessitats sanitàries de les comunitats. Per tant, el Centre d’atenció Primària ha de donar resposta a aquestes necessitats. L’assignatura pretén que l’alumne mitjançant les estades als diferents centres pugui conèixer quin és el rol de la infermera, quines són les problemàtiques més freqüents i capacitant-se per mobilitzar recursos que li permetin analitzar i comprendre i aplicar cuidatges en qualsevol situació i en els diferents contextos; consulta, domicili i comunitat.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Mantenir un compromís ètic seguint els principis deontològics i legals en el context professional.
 A3 Educar, facilitar, donar suport i animar la salut, el benestar i el confort, promovent la participació del pacient, família i comunitat en el seu procés de salut - malaltia.
 A4 Reconèixer els diversos rols, responsabilitats i funcions de la professió.
 A8 Conèixer els processos fisiopatològics, els problemes de salut mental i les necessitats nutricionals d'aquests processos; reconèixer i interpretar factors de risc i signes normals o canviants de salut-mala salut, sofriment i incapacitat de la persona en les diferents etapes del cicle vital.
 A9 Respondre a les necessitats del pacient, famílies i comunitat, planificant, executant i avaluant les cures d'infermeria.
 A10 Qüestionar, avaluar, interpretar i sintetitzar críticament la informació i les fonts de dades per a facilitar l'elecció del pacient.
 A11 Utilitzar el judici clínic en el procés de cuidar i desenvolupar plans de cures per a arribar a els estàndards de qualitat i la pràctica basada en l'evidència.
 A12 Habilitats per a mantenir la dignitat, privadesa, intimitat, confidencialitat i capacitat de decisió del pacient i família.
 A13 Habilitat per a realitzar procediments i tècniques coneixent l'ús i la indicació de productes sanitaris vinculats a les cures d'infermeria, tenint en compte la seguretat de la persona i del professional.
 A14 Conèixer els diferents grups de fàrmacs, els principis de la seva autorització, ús, indicació i els mecanismes d'acció, avaluant els beneficis, els riscos i efectes derivats de la seva administració o consum. Demostrant habilitat per a administrar amb seguretat fàrmacs i altres teràpies. Així com identificar els nutrients que es troben en els aliments; seleccionant les recomanacions dietètiques adequades i identificant els problemes nutricionals i seleccionant/aplicant les cures d'infermeria.
 A15 Habilitat per a identificar situacions de risc, dolor, sofriment, malaltia, incapacitat o mort per a respondre a les necessitats de salut de les persones durant el cicle vital i proporcionar cures que alleugin la situació dels malalts avançats i terminals
 A16 Analitzar les dades estadístiques referits a estudis poblacionals per a identificar i analitzar la influència dels factors interns i externs en el nivell de salut d'individus i grups per a posar en pràctica accions de promoció, prevenció i educació sanitària.
 A19 Coneixement rellevant per a aplicar les cures infermers, proporcionant i garantint benestar, qualitat, i la seguretat a l'individu, família i comunitat.
 A20 Coneixements rellevants sobre les evidències científiques en salut per a aplicar-lo a la investigació, la presa de decisions i la resolució de problemes en la pràctica infermera.
 A21 Comunicar-se de forma efectiva amb pacients, família, comunitat i amb l'equip interdisciplinari.
 A23 Establir relacions terapèutiques amb les persones i les seves famílies.
 A25 Comprendre la funció, activitats i actitud cooperativa que el professional ha de desenvolupar en un equip d'atenció per a la salut.
 A26 Dirigir i coordinar un equip i delegar cures
 A28 Educar, facilitar, supervisar i donar suport als estudiants de cures de salut.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Reflexiona sobre els principis i valors étics en el tenir cura de la persona i familia
Actuar des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d’accessibilitat universal, d’igualtat d’oportunitats i no discriminació
 A3 Realitza intervencions que promouen la salut pacient i família
 A4 Assumeix la responsabilitat de les funcions que li corresponen, de les seves decisions i de les seves accions
Compleix amb els principis de responsabilitat de puntualitat, aspecte net i correctament uniformat, avisa i justifica els imprevistos (retards, faltes...)
 A8 Desenvolupa habilitats de valoració per reconèixer i interpretar en el pacient el procés de malaltia que està vivint.
Reconeix factors de risc, complicacions de la malaltia i les seves implicacions per al pacient
 A9 És capaç de respondre a les necessitats del pacient i família atenent al seu significat contextualitzant la cura en l'entorn
 A10 És capaç de parlar i informar al pacient i familia de manera adequada a la seva comprenssió i situació
 A11 Utilitzar el procés de judici clínic en el cuidatge del pacient i familia en situacions de cures.
Manté una actitud crítica i reflexiva davant la seva pràctica: es qüestiona el mode en que es fan les coses
 A12 Desenvolupa habilitats d'implicació i protecció envers el pacient i família.
 A13 Realitza procediments i cuidatges bàsics de forma adequada garantint el màxim comfort i seguretat per a les persones
 A14 Reconeix les necessitats nutricionals del pacient, les relaciona amb la situació clínica i avalua l’eficàcia de la teràpia nutricional
Coneix i administra els fàrmacs d’ús habitual en els diferents àmbits
 A15 Reconeix signes, símptomes, factors de risc i situacions que impliquin sofriment, malaltia, incapacitat o mort i actua en el suport a la vida i la mort des de la sensibilitat i la compassió
 A16 Utilitza les fonts documentals i dades epidemiològiques quan ho requereix la pràctica (educació, prevenció ....)
 A19 Coneix i s'assegura que la seva pràctica estigui basada en guies de pràctica clínica actualitzades i en el que per al pacient sigui important
 A20 Recolza el seu raonament i decisions en el coneixement científic
 A21 És capaç de comunicar a la infermera o en sessió clínica, el que ha vist i observat en el pacient
 A23 Transmet confiança i proximitat, escolta de manera activa i crea un ambient que propicia l’expressió de sentiments de forma terapèutica
 A25 Participa i s'involucra en les activitats d'equip per a la socialització del coneixement i millora de la pràctica
 A26 Identifica situacions de coordinació i lideratge
 A28 Identifica i valora les activitats tutorials
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Adapta els objectius proposats pel professor/a a les seves necessitats d'aprenentatge
 B3 Identifica necessitats de millora i proposa alternatives
 B5 Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
EIX 1: Desenvolupament personal, relacional, ètic social i cultural Responsabilitat, Asertivitat, Solidaritat y actitud cooperativa en el grup d’iguals. Desenvolupament de la capacitat d’assolir rols i, el compromís en l’aprenentatge, la socialització y capacita per treballar en equip de manera tolerant
Definir la comunitat geogràfica i la població on presta els seus serveis. Identificar les necessitats sanitàries de la comunitat on realitza les pràctiques. Quins són els objectius del centre enfront de la comunitat. Quin es el rol de la infermera en l’atenció primària.
Transmetre informació, protecció de la intimitat, autonomia, els drets, creences...
EIX 2: Desenvolupament d'un coneixement científic i del pensament crític Quines són les polítiques i procediments que el centre estableix per protegir la informació necessària per a la continuïtat de les cures.
Els programes de salut i les activitats d’educació sanitària que el centre lidera. Realitza valoracions seguin guies de practica clínica.
Es treballa sobre els fàrmacs de us freqüent en la consulta o domicili, les propietats farmacocinètiques, terapèutiques i d'administració
EIX 3: Desenvolupament d’un cuidar integral a l’ésser humà Desenvolupament del compromís ètic, sensibilitat, escolta i empatia.
Habilitats per garantir entorns de seguretat i confort. Aplicació de normes d’higiene i asèpsia; Identificar els processos i procediments associats amb el risc d’infecció i implementació d’estratègies per reduir el risc.
Habilitats per respondre a les necessitats de salut des d'une perspectiva integral durant el cicle vital.
Habilitats per desenvolupar activitats d'educació per a la salut a les persones, famílies i comunitats.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Pràctiques clíniques
A1
A3
A4
A8
A9
A10
A11
A12
A13
A14
A15
A19
A21
A23
A25
A26
A28
B1
B3
B5
170 0 170
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge
A3
A8
A10
A14
A15
A20
B1
15 2 17
Sessions clíniques
A1
A16
B1
6 2 8
Atenció personalitzada
3 0 3
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació del Programa als alumnes, portafoli, centres de pràctiques i serveis. Lliurament de documentació, avaluació i procés de seguiment. Funcions de la professora de pràctiques i dels tutors.
Pràctiques clíniques L’alumne/a ha de realitzar una estada de 8 crèdits clínics en el lloc de pràctiques corresponent. Es duran a terme al llarg de 12 setmanes, 5 dies per setmana, en l’horari que s’estableixi en relació amb el de la infermera.
L’aprenentatge en els diferents centres d’Atenció Primària, va capacitant l’estudiant a una comprensió progressiva de la complexitat implícita en les situacions de cuidatges tant personals com grupals.
Durant les pràctiques l'alumne/a realitzarà una activitat d'educació sanitària grupal, adreçada a un grup de pacients o a un col·lectiu de la comunitat.
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge On l’estudiant recopila i organitza els documents i evidències que mostren la seva evolució i trajectòria envers l’aprenentatge de les practiques clíniques. El portafolis incloura el registre d'un pla de cures a un/a pacient que forma part del programa ATDOM. El portafoli estarà supervisat per la professora.
Sessions clíniques Es realitzen sessions cíniques. Es tracta d'un treball en grups reduïts on l’alumne exposa i reflexiona sobre situacions viscudes a la pràctica i clínica i s'analitza el seguiment de les pràctiques. Aquestes sessions estan guiades per la professora.
Atenció personalitzada Seguiment de l'evolució del alumne/a al centre de pràctiques, mitjançant reunions amb els professionals dels centres de pràctiques per part de les professores.
Es farà un seguiment personalitzat de les pràctiques realitzades per l'alumne/a als diferents centes.

Atenció personalitzada
Descripció
L’estudiant tindrà assignat un/a professor/a de pràctiques i un infermer/ infermera responsable dins la institució on realitza les pràctiques clíniques. Ambdós es responsabilitzaran del seguiment de les pràctiques efectuades i participar en la valoració d'aquestes.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques clíniques
A1
A3
A4
A8
A9
A10
A11
A12
A13
A14
A15
A19
A21
A23
A25
A26
A28
B1
B3
B5
La tutor/a de pràctiques valorarà a través una avaluació continuada i progressiva de la consecució de les competències i objectius d’aprenentatge del programa de l’assignatura mitjançant l’observació directa. A 60%
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge
A3
A8
A10
A14
A15
A20
B1
S’avaluarà el lliurament puntual i acurada dels diferents elements que componen el portafoli. Es tindrà en compte la fonamentació del treball, les evidències aportades i fonts documentals, i la capacitat d’anàlisi i síntesi. 30%
Sessions clíniques
A1
A16
B1
S’avaluarà l’actitud, el grau de participació, la tolerància als suggeriments i la capacitat de reflexió. 10%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

És requisit aprovar cadascuna de les metodologies per aprovar l'assignatura.

És obligatori complir totes les hores de pràctiques, regulades per les directrius europees de l'ensenyament d'infermeria.


Sol·licitud de permisos:

1- Els permisos s'han de sol·licitar sempre per escrit i per mitjà de la professora de pràctiques o de la coordinadora de l'assignatura.

2- Els permisos s'han de sol·licitar amb antelació.

3- En cas de no assistir a pràctiques per una causa imprevista s'ha de comunicar a la unitat on

s'estan fent les pràctiques, a la professora o a la secretària de la facultat durant la jornada.

4- En cas d'haver d'abandonar el centre de pràctiques s'ha d'avisar la professora de pràctiques

i el/la responsable del servei.

5- La professora de pràctiques demanarà un justificant per escrit de les absències totals o parcials.


La recuperació serà per als estudiants que no hagin assolit els objectius, tinguin faltes d'assistència o que per motius justificats no les puguin realitzar en el període establert, prèvia valoració dels responsables de la assignatura. La recuperació es realitzarà en el període establert per la facultat i sempre abans de la qualificació de l'acta de l'assignatura.



Fonts d'informació

Bàsica Luis M T, Diagnósticos enfermeros, Ultima edicion disponible, Harcourt Brace
Heather Herdman T, Diagnosticos enfermeros. definiciones y calsificacion , Ultima edicion disponible, ELSEVIER
Rodríguez Rodríguez P; Vilà Mancebo A., Modelo de Atención integral y centrada en la persona, Ultima edición disponible , Tecnos

Jovell, AJ; Navarro-Rubio, MD; Aymerich, M; Serra-Prat, M. Metodología de diseño y elaboración de guías de práctica clínica en atención primaria.

Disponible a: http://www.elsevier.es/en/node/2001503

Generalitat de Catalunya. Departament de Salut. Guies de practica clínica.

Disponible a:

 http://www.gencat.cat/ics/professionals/guies/colesterol/colesterol.htm

Complementària

Fisterra.com: Atención primaria en la red.  Directorio de guia clinicas en Español.

Disponible a:

http://www.fisterra.com/recursos_web/castellano/c_guias_clinicas.asp#Medicina%20Preventiva

Recomanacions


 
Altres comentaris
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent