Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Mantenir un compromís ètic seguint els principis deontològics i legals en el context professional. |
| A3 |
Educar, facilitar, donar suport i animar la salut, el benestar i el confort, promovent la participació del pacient, família i comunitat en el seu procés de salut - malaltia. |
| A4 |
Reconèixer els diversos rols, responsabilitats i funcions de la professió. |
| A8 |
Conèixer els processos fisiopatològics, els problemes de salut mental i les necessitats nutricionals d'aquests processos; reconèixer i interpretar factors de risc i signes normals o canviants de salut-mala salut, sofriment i incapacitat de la persona en les diferents etapes del cicle vital. |
| A9 |
Respondre a les necessitats del pacient, famílies i comunitat, planificant, executant i avaluant les cures d'infermeria. |
| A10 |
Qüestionar, avaluar, interpretar i sintetitzar críticament la informació i les fonts de dades per a facilitar l'elecció del pacient. |
| A11 |
Utilitzar el judici clínic en el procés de cuidar i desenvolupar plans de cures per a arribar a els estàndards de qualitat i la pràctica basada en l'evidència. |
| A12 |
Habilitats per a mantenir la dignitat, privadesa, intimitat, confidencialitat i capacitat de decisió del pacient i família. |
| A13 |
Habilitat per a realitzar procediments i tècniques coneixent l'ús i la indicació de productes sanitaris vinculats a les cures d'infermeria, tenint en compte la seguretat de la persona i del professional. |
| A14 |
Conèixer els diferents grups de fàrmacs, els principis de la seva autorització, ús, indicació i els mecanismes d'acció, avaluant els beneficis, els riscos i efectes derivats de la seva administració o consum. Demostrant habilitat per a administrar amb seguretat fàrmacs i altres teràpies. Així com identificar els nutrients que es troben en els aliments; seleccionant les recomanacions dietètiques adequades i identificant els problemes nutricionals i seleccionant/aplicant les cures d'infermeria. |
| A15 |
Habilitat per a identificar situacions de risc, dolor, sofriment, malaltia, incapacitat o mort per a respondre a les necessitats de salut de les persones durant el cicle vital i proporcionar cures que alleugin la situació dels malalts avançats i terminals |
| A16 |
Analitzar les dades estadístiques referits a estudis poblacionals per a identificar i analitzar la influència dels factors interns i externs en el nivell de salut d'individus i grups per a posar en pràctica accions de promoció, prevenció i educació sanitària. |
| A19 |
Coneixement rellevant per a aplicar les cures infermers, proporcionant i garantint benestar, qualitat, i la seguretat a l'individu, família i comunitat. |
| A20 |
Coneixements rellevants sobre les evidències científiques en salut per a aplicar-lo a la investigació, la presa de decisions i la resolució de problemes en la pràctica infermera. |
| A21 |
Comunicar-se de forma efectiva amb pacients, família, comunitat i amb l'equip interdisciplinari. |
| A23 |
Establir relacions terapèutiques amb les persones i les seves famílies. |
| A25 |
Comprendre la funció, activitats i actitud cooperativa que el professional ha de desenvolupar en un equip d'atenció per a la salut. |
| A26 |
Dirigir i coordinar un equip i delegar cures |
| A28 |
Educar, facilitar, supervisar i donar suport als estudiants de cures de salut. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Aprendre a aprendre. |
| B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació. |
| B5 |
Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Reflexiona sobre els principis i valors étics en el tenir cura de la persona i familia
Actuar des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d’accessibilitat universal, d’igualtat d’oportunitats i no discriminació
| | A3 |
Realitza intervencions que promouen la salut pacient i família
| | A4 |
Assumeix la responsabilitat de les funcions que li corresponen, de les seves decisions i de les seves accions
Compleix amb els principis de responsabilitat de puntualitat, aspecte net i correctament uniformat, avisa i justifica els imprevistos (retards, faltes...)
| | A8 |
Desenvolupa habilitats de valoració per reconèixer i interpretar en el pacient el procés de malaltia que està vivint.
Reconeix factors de risc, complicacions de la malaltia i les seves implicacions per al pacient
| | A9 |
És capaç de respondre a les necessitats del pacient i família atenent al seu significat contextualitzant la cura en l'entorn
| | A10 |
És capaç de parlar i informar al pacient i familia de manera adequada a la seva comprenssió i situació
| | A11 |
Utilitzar el procés de judici clínic en el cuidatge del pacient i familia en situacions de cures.
Manté una actitud crítica i reflexiva davant la seva pràctica: es qüestiona el mode en que es fan les coses
| | A12 |
Desenvolupa habilitats d'implicació i protecció envers el pacient i família.
| | A13 |
Realitza procediments i cuidatges bàsics de forma adequada garantint el màxim comfort i seguretat per a les persones
| | A14 |
Reconeix les necessitats nutricionals del pacient, les relaciona amb la situació clínica i avalua l’eficàcia de la teràpia nutricional
Coneix i administra els fàrmacs d’ús habitual en els diferents àmbits
| | A15 |
Reconeix signes, símptomes, factors de risc i situacions que impliquin sofriment, malaltia, incapacitat o mort i actua en el suport a la vida i la mort des de la sensibilitat i la compassió
| | A16 |
Utilitza les fonts documentals i dades epidemiològiques quan ho requereix la pràctica (educació, prevenció ....)
| | A19 |
Coneix i s'assegura que la seva pràctica estigui basada en guies de pràctica clínica actualitzades i en el que per al pacient sigui important
| | A20 |
Recolza el seu raonament i decisions en el coneixement científic
| | A21 |
És capaç de comunicar a la infermera o en sessió clínica, el que ha vist i observat en el pacient
| | A23 |
Transmet confiança i proximitat, escolta de manera activa i crea un ambient que propicia l’expressió de sentiments de forma terapèutica
| | A25 |
Participa i s'involucra en les activitats d'equip per a la socialització del coneixement i millora de la pràctica
| | A26 |
Identifica situacions de coordinació i lideratge
| | A28 |
Identifica i valora les activitats tutorials
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Adapta els objectius proposats pel professor/a a les seves necessitats d'aprenentatge
| | B3 |
Identifica necessitats de millora i proposa alternatives
| | B5 |
Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
EIX 1: Desenvolupament personal, relacional, ètic social i cultural |
Responsabilitat, Asertivitat, Solidaritat y actitud cooperativa en el grup d’iguals. Desenvolupament de la capacitat d’assolir rols i, el compromís en l’aprenentatge, la socialització y capacita per treballar en equip de manera tolerant
Definir la comunitat geogràfica i la població on presta els seus serveis. Identificar les necessitats sanitàries de la comunitat on realitza les pràctiques. Quins són els objectius del centre enfront de la comunitat. Quin es el rol de la infermera en l’atenció primària.
Transmetre informació, protecció de la intimitat, autonomia, els drets, creences... |
EIX 2: Desenvolupament d'un coneixement científic i del pensament crític |
Quines són les polítiques i procediments que el centre estableix per protegir la informació necessària per a la continuïtat de les cures.
Els programes de salut i les activitats d’educació sanitària que el centre lidera. Realitza valoracions seguin guies de practica clínica.
Es treballa sobre els fàrmacs de us freqüent en la consulta o domicili, les propietats farmacocinètiques, terapèutiques i d'administració |
EIX 3: Desenvolupament d’un cuidar integral a l’ésser humà |
Desenvolupament del compromís ètic, sensibilitat, escolta i empatia.
Habilitats per garantir entorns de seguretat i confort. Aplicació de normes d’higiene i asèpsia; Identificar els processos i procediments associats amb el risc d’infecció i implementació d’estratègies per reduir el risc.
Habilitats per respondre a les necessitats de salut des d'une perspectiva integral durant el cicle vital.
Habilitats per desenvolupar activitats d'educació per a la salut a les persones, famílies i comunitats. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
Pràctiques clíniques |
|
170 |
0 |
170 |
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge |
|
15 |
2 |
17 |
Sessions clíniques |
|
6 |
2 |
8 |
Atenció personalitzada |
|
3 |
0 |
3 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació del Programa als alumnes, portafoli, centres de pràctiques i serveis. Lliurament de documentació, avaluació i procés de seguiment. Funcions de la professora de pràctiques i dels tutors. |
Pràctiques clíniques |
L’alumne/a ha de realitzar una estada de 8 crèdits clínics en el lloc de pràctiques corresponent. Es duran a terme al llarg de 12 setmanes, 5 dies per setmana, en l’horari que s’estableixi en relació amb el de la infermera.
L’aprenentatge en els diferents centres d’Atenció Primària, va capacitant l’estudiant a una comprensió progressiva de la complexitat implícita en les situacions de cuidatges tant personals com grupals.
Durant les pràctiques l'alumne/a realitzarà una activitat d'educació sanitària grupal, adreçada a un grup de pacients o a un col·lectiu de la comunitat. |
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge |
On l’estudiant recopila i organitza els documents i evidències que mostren la seva evolució i trajectòria envers l’aprenentatge de les practiques clíniques. El portafolis incloura el registre d'un pla de cures a un/a pacient que forma part del programa ATDOM. El portafoli estarà supervisat per la professora. |
Sessions clíniques |
Es realitzen sessions cíniques. Es tracta d'un treball en grups reduïts on l’alumne exposa i reflexiona sobre situacions viscudes a la pràctica i clínica i s'analitza el seguiment de les pràctiques. Aquestes sessions estan guiades per la professora. |
Atenció personalitzada |
Seguiment de l'evolució del alumne/a al centre de pràctiques, mitjançant reunions amb els professionals dels centres de pràctiques per part de les professores.
Es farà un seguiment personalitzat de les pràctiques realitzades per l'alumne/a als diferents centes. |
Descripció |
L’estudiant tindrà assignat un/a professor/a de pràctiques i un infermer/ infermera responsable dins la institució on realitza les pràctiques clíniques. Ambdós es responsabilitzaran del seguiment de les pràctiques efectuades i participar en la valoració d'aquestes. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Pràctiques clíniques |
|
La tutor/a de pràctiques valorarà a través una avaluació continuada i progressiva de la consecució de les competències i objectius d’aprenentatge del programa de l’assignatura mitjançant l’observació directa. A |
60% |
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge |
|
S’avaluarà el lliurament puntual i acurada dels diferents elements que componen el portafoli. Es tindrà en compte la fonamentació del treball, les evidències aportades i fonts documentals, i la capacitat d’anàlisi i síntesi. |
30% |
Sessions clíniques |
|
S’avaluarà l’actitud, el grau de participació, la tolerància als suggeriments i la capacitat de reflexió. |
10% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
És requisit aprovar cadascuna de les metodologies per aprovar l'assignatura. És obligatori complir totes les hores de pràctiques, regulades per les directrius europees de l'ensenyament d'infermeria.
Sol·licitud de permisos: 1- Els permisos s'han de sol·licitar sempre per escrit i per mitjà de la professora de pràctiques o de la coordinadora de l'assignatura. 2- Els permisos s'han de sol·licitar amb antelació. 3- En cas de no assistir a pràctiques per una causa imprevista s'ha de comunicar a la unitat on s'estan fent les pràctiques, a la professora o a la secretària de la facultat durant la jornada. 4- En cas d'haver d'abandonar el centre de pràctiques s'ha d'avisar la professora de pràctiques i el/la responsable del servei. 5- La professora de pràctiques demanarà un justificant per escrit de les absències totals o parcials.
La recuperació serà per als estudiants que no hagin assolit els objectius, tinguin faltes d'assistència o que per motius justificats no les puguin realitzar en el període establert, prèvia valoració dels responsables de la assignatura. La recuperació es realitzarà en el període establert per la facultat i sempre abans de la qualificació de l'acta de l'assignatura. |
Bàsica |
Luis M T, Diagnósticos enfermeros, Ultima edicion disponible, Harcourt Brace
Heather Herdman T, Diagnosticos enfermeros. definiciones y calsificacion , Ultima edicion disponible, ELSEVIER
Rodríguez Rodríguez P; Vilà Mancebo A., Modelo de Atención integral y centrada en la persona, Ultima edición disponible , Tecnos
|
Jovell, AJ; Navarro-Rubio, MD; Aymerich, M; Serra-Prat, M. Metodología de diseño y elaboración de guías de práctica clínica en atención primaria. Disponible a: http://www.elsevier.es/en/node/2001503 Generalitat de Catalunya. Departament de Salut. Guies de practica clínica. Disponible a: http://www.gencat.cat/ics/professionals/guies/colesterol/colesterol.htm |
Complementària |
|
Fisterra.com: Atención primaria en la red. Directorio de guia clinicas
en Español. Disponible a: http://www.fisterra.com/recursos_web/castellano/c_guias_clinicas.asp#Medicina%20Preventiva |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|