DATOS IDENTIFICATIVOS 2012_13
Asignatura (*) PRÁCTICAS CLÍNICAS HOSPITALARIAS II Código 18214119
Titulación
Grado de Enfermería (2009) (Campus Terres de l'Ebre)
Ciclo
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo
8 Obligatoria Cuarto Anual
Lengua de impartición
Català
Departamento Infermeria
Coordinador/a
SÁEZ VAY, FLORENCIA
Correo-e flor.saez@urv.cat
elena.gonzalez@urv.cat
mariapaz.querol@urv.cat
montserrat.marti@urv.cat
mariapilar.vallano@urv.cat
Profesores/as
SÁEZ VAY, FLORENCIA
GONZÁLEZ GARCÍA, ELENA
QUEROL VIDAL, MARÍA PAZ
MARTI CAVALLE, MARIA MONTSERRAT
VALLANO LAINA, MARIA PILAR
Web
Descripción general e información relevante L´alumne en les seves pràctiques hospitalàries durant l’últim any del Grau ha d´aprofundir en el desenvolupament de les competències ja iniciades durant els anys precedents. Al llarg de les diferents experiències serà capaç d´una comprensió més profunda de l´entorn de la persona malalta ingressada a la planta, implicant-la amb el seu autocuidatge e incorporant a les famílies en aquest procés. La pràctica clínica, facilitarà a l´alumne, el madurar en aspectes teòrics i clínics específics i situacions de cuidatges , treballats durant el grau i relacionats directament amb els problemes de salut i pacients que es trobaren durant les seves pràctiques. Es farà així una justa adequació de coneixements a la particularitat de cada situació. Els estudiants durant el transcurs d´aquestes pràctiques maduraran en la construcció de l´aprenentatge, creixent a nivell personal i professional, aspectes essencials del cuidatge. L´alumne al finalitzar les pràctiques serà capaç d´assolir un rol professional autònom, sent capaç de prioritzar cuidatges i prendre decisions clíniques en funció de les diverses situacions envers el malalt i les seves famílies.

Competencias
Tipo A Código Competencias Específicas
 A1 Mantenir un compromís ètic seguint els principis deontològics i legals en el context professional.
 A2 Conèixer, dirigir i aplicar els principis que sustenten les cures integrades d'infermeria per a treballar d'una manera holística, reconeixent la singularitat i la diversitat multicultural.
 A3 Educar, facilitar, donar suport i animar la salut, el benestar i el confort, promovent la participació del pacient, família i comunitat en el seu procés de salut - malaltia.
 A4 Reconèixer els diversos rols, responsabilitats i funcions de la professió.
 A8 Conèixer els processos fisiopatològics, els problemes de salut mental i les necessitats nutricionals d'aquests processos; reconèixer i interpretar factors de risc i signes normals o canviants de salut-mala salut, sofriment i incapacitat de la persona en les diferents etapes del cicle vital.
 A9 Respondre a les necessitats del pacient, famílies i comunitat, planificant, executant i avaluant les cures d'infermeria.
 A10 Qüestionar, avaluar, interpretar i sintetitzar críticament la informació i les fonts de dades per a facilitar l'elecció del pacient.
 A11 Utilitzar el judici clínic en el procés de cuidar i desenvolupar plans de cures per a arribar a els estàndards de qualitat i la pràctica basada en l'evidència.
 A12 Habilitats per a mantenir la dignitat, privadesa, intimitat, confidencialitat i capacitat de decisió del pacient i família.
 A14 Conèixer els diferents grups de fàrmacs, els principis de la seva autorització, ús, indicació i els mecanismes d'acció, avaluant els beneficis, els riscos i efectes derivats de la seva administració o consum. Demostrant habilitat per a administrar amb seguretat fàrmacs i altres teràpies. Així com identificar els nutrients que es troben en els aliments; seleccionant les recomanacions dietètiques adequades i identificant els problemes nutricionals i seleccionant/aplicant les cures d'infermeria.
 A15 Habilitat per a identificar situacions de risc, dolor, sofriment, malaltia, incapacitat o mort per a respondre a les necessitats de salut de les persones durant el cicle vital i proporcionar cures que alleugin la situació dels malalts avançats i terminals
 A19 Coneixement rellevant per a aplicar les cures infermers, proporcionant i garantint benestar, qualitat, i la seguretat a l'individu, família i comunitat.
 A21 Comunicar-se de forma efectiva amb pacients, família, comunitat i amb l'equip interdisciplinari.
 A23 Establir relacions terapèutiques amb les persones i les seves famílies.
 A24 Informar, registrar, documentar i derivar cuidats utilitzant les tecnologies adequades.
 A27 Planificar i gestionar el temps de forma efectiva mentre s'arriben a els estàndards de qualitat.
 A28 Educar, facilitar, supervisar i donar suport als estudiants de cures de salut.
Tipo B Código Competencias Transversales
 B7 Tener sensibilidad en temas medioambientales
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultados de aprendizaje
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A1 Reconèixer les implicacions ètiques dels seus actes
 A2 És capaç d'analitzar, avaluar i aplicar els principis de la cura en situacions particulars de la pràctica
 A3 Actua i assumeix responsabilitat en les cures
 A4 Actua des de la responsabilitat assegurant del per què el com i les conseqüències dels seus actes
 A8 Reconeix signes, símptomes i factors de risc i les seves implicacions per al pacient
 A9 És capaç de respondre a les necessitats del pacient i família atenent al seu significat contextualitzant la cura en l'entorn
 A10 És capaç d'informar el pacient i família de manera adequada a la seva comprensió i situació si és de la seva competència i d'assegurar-la per derivació
 A11 Llegeix la situació del pacient i es visualitza aquesta lectura en el raonament en transició que fa, adaptant la seva resposta segons la lectura i els estàndards de pràctica clínica
 A12 S'implica en la manera de fer les coses per garantir aquests aspectes
 A14 Relaciona els fàrmacs i teràpia nutricional amb les necessitats clíniques del pacient
S'assegura en la seva administració de complir els estàndards de qualitat per a la prevenció de riscos
 A15 Reconeix signes, símptomes, factors de risc i situacions que impliquin sofriment, malaltia, incapacitat o mort i actua en el suport a la vida i la mort des de la sensibilitat i la compassió
 A19 S'assegura que la seva pràctica estigui basada en l'evidència científica, en guies de pràctica clínica actualitzades, en el que per al pacient sigui benestar i en el saber pràctic adquirit per la seva experiència i contrastat amb la seva tutora
 A21 És capaç de comunicar a la infermera o en sessió clínica, el que ha vist i observat en el pacient
És capaç de parlar amb el pacient i família de manera adequada a la seva comprensió i situació
 A23 Actua des de l'escolta, des de la sensibilitat pel sofriment i des del que és terapèutic (bo) per al pacient
 A24 Utilitza amb eficàcia els mitjans de comunicació del centre en la transmissió d'informació
 A27 Fa una distribució del temps en relació als seus objectius i necessitats del pacient i unitat
 A28 Assumeix responsabilitat de tutoria amb els estudiants (infermeria i mòduls)
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 B7 Soluciona els problemes considerant elements de desenvolupament sostenible
Integra la dimensió ambiental en el seu treball a l’hora del reciclatge i l’eliminació de residus
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Contenidos
tema Subtema
Eix 1

Desenvolupament personal, relacional, ètic social i cultural.
Desenvolupar la habilitat de implicació. Prendre consciència de com l´alumne s´involucra davant les diferents situacions de salut i quines emocions li genera, així com els recursos que utilitza per gestionar-los.

Participació activa com a membre d´un equip multidisciplinar.

Respecte per la diversitat amb presència, compassió, acceptació, escolta i compromís ètic.
Eix 2

Desenvolupament d’un coneixement científic i del pensament crític.
Relacionar els aspectes teòrics i clínics específics i situacions de cuidatges , treballats els cursos anteriors, relacionats directament amb les patologies i pacients que es trobaren durant les seves pràctiques hospitalàries.

Fer-se preguntes, donar respostes raonades i prendre decisions adequades a situacions de salut concretes.
Eix 3

Desenvolupament d’un cuidar integral a l’esser humà.
Conèixer i comprendre la situació particular del pacient i família des d´una vessant holística.

Incorporar en els cuidatges el coneixement de la persona, el seu entorn i la situació de salut.

Assolir habilitats per garantir entorns de seguretat i confort: prevenció de lesions, administració segura de fàrmacs i prevenció d´infeccions.

Actuar per generar confiança en l´entorn.

Reflexionar davant les normes i rutines establertes a les diferents Unitats , en relació a les diferències i circumstàncies de cada malalt i les seves famílies.

Planificación
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Actividades introductorias
3 0 3
Prácticas clínicas
A1
A2
A3
A4
A8
A9
A10
A11
A12
A14
A15
A19
A21
A23
A24
A27
A28
B7
160 10 170
Sesiones clínicas
A1
A2
A4
A8
A11
A14
A19
A21
10 9 19
Portfolios / Carpeta de aprendizaje
A1
A2
A4
A8
A11
A14
A19
A21
1 5 6
Atención personalizada
2 0 2
 
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías
  descripción
Actividades introductorias Seminari introductori d'informació sobre el desenvolupament de les pràctiques:tutors asignats, centres de pràctiques, horaris, tutories, activitats avaluatives, normativa i avaluació final.
Prácticas clínicas Es duran a terme durant 5 setmanes, de dilluns a divendres, 7 hores cada dia, en l'horari que s'estableixi
Sesiones clínicas Es realitzaran en grups reduïs. Els alumnes exposen i reflexionen sobre situacions viscudes a la pràctica clínica.
Portfolios / Carpeta de aprendizaje Realització d'un portafoli on l'alumne recopila i organitza els documents i evidencies que promouen la reflexió sobre la seva evolució i trajectoria envers la pràctica clínica i demostren l'asoliment de les competències.
Atención personalizada Durant els horaris de pràctiques l'estudiant té assignat un/a tutor/a que guia a l'estudiant en el seu aprenentatge.
També té assignat un professor que fa el seguiment de l'aprenentatge del alumnes

Atención personalizada
descripción
Durant les pràctiques clíniques l'estudiant té assignat un/a tutor/a infermer/ra de la unitat on fa les pràctiques que realitza una tutorització individualitzades, directa i continuada durant l'horari de pràctiques, guiant-lo en el seu aprenentatge tant en l'aplicació de procediments, l'observació, la reflexió en l'acció, la vigilancia i control com en les actituds que es precisen en la relació d'ajuda, la interrelació i la integració en l'equip multidisciplinar. També té assignat un professor que fa el seguiment de l'aprenentatge del alumnes a través d'entrevistes amb l’alumne i en les sessions de grup per a l’anàlisi de situacions de cuidatges.

Evaluación
Metodologías Competencias descripción Peso        
Prácticas clínicas
A1
A2
A3
A4
A8
A9
A10
A11
A12
A14
A15
A19
A21
A23
A24
A27
A28
B7
Es farà una avaluació contínuada on es valorarà la consecució de les competències i els resultats d'aprenentatge del programa de l'assignatura, mitjançant l'observació directa i l'aplicació d'un instrument d'avaluació per mesurar els coneixements, habilitats i actituds.
A meitat del cicle de pràctiques l'alumne es farà una autoavaluació que s'utilitzarà per reorientar-lo en el seu aprenentatge.
60%
Sesiones clínicas
A1
A2
A4
A8
A11
A14
A19
A21
S'avaluarà l'assistència, l'actitud, el grau de participació, la tolerància als suggeriments i la capacitat de reflexió. 20%
Portfolios / Carpeta de aprendizaje
A1
A2
A4
A8
A11
A14
A19
A21
Es valorarà el lliurament puntual i acurat, la fonamentació del treball, les evidències aportades i fonts documentals, així com la capacitat d'anàlisi i síntesi. 20%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

És obligatòri complir totes les hores de pràctiques, regulades per las directrius europees del ensenyament d'infermeria.

La segona convocatòria serà per aquells alumnes que no hagin assolit els objectius o tinguin faltes d'assistència. La recuperació d'aquestes pràctiques es realitzarà en el període establert pel centre, i sempre abans de la data límit per la qualificació de l'acta de la assignatura.


Fuentes de información

Básica Willians L V, Enfermería Medico-Quirúrgica, última edició disponible, Mc Graw-Hill Interamericana
Acebedo S et all, Pràctiques Clíniques. Manual per a l'alumne i el tutor d'infermeria i altres carreres de Ciències de la Salut, 2010, Publicacions URV
Medina J L, La pedagogia del cuidado: saberes y prácticas en la formación universitaria de enfermería., última edició disponible, Alertes
Le Mone P, Borke K, Enfermería Medico-Quirúrgica. Pensamiento crítico en la asistencia del paciente (2 vol), última edició disponible, Pearson Educación
Fuentes Pumarola C, Ballester Ferrando D, Manual de tècniques i procediments d'infermeria, última edició disponible, Documenta Universitària

Complementária Esteve J, Mitjants J , Enfermeria técnicas clínicas , última edició disponible, Mc Graw-Hill Interamericana
Esteve J, Mitjants J , Enfermeria técnicas clínicas II , última edició disponible, Mc Graw-Hill Interamericana

Recomendaciones


 
Otros comentarios
És recomanable haver cursat totes les assignatures dels cursos anteriors
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.