DATOS IDENTIFICATIVOS 2017_18
Asignatura (*) PRÁCTICAS CLÍNICAS HOSPITALARIAS II Código 18214119
Titulación
Grado en Enfermería (2009) (Campus Terres de l'Ebre)
Ciclo
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo
8 Obligatoria Cuarto AN
Lengua de impartición
Català
Departamento Enfermería
Coordinador/a
SÁEZ VAY, FLORENCIA
Correo-e flor.saez@urv.cat
marta.berenguer@urv.cat
mariacinta.bel@urv.cat
mariapilar.vallano@urv.cat
rosamaria.ferrec@urv.cat
mariaelena.sola@urv.cat
pilar.mauri@urv.cat
astrid.vidiella@urv.cat
elsa.gil@urv.cat
mireia.benedicto@urv.cat
jael.lorca@urv.cat
Profesores/as
SÁEZ VAY, FLORENCIA
BERENGUER POBLET, MARTA
BEL SALVADO, MARIA CINTA
VALLANO LAINA, MARIA PILAR
FERRÉ CASAJUST, ROSA MARIA
SOLA MIRAVETE, MARIA ELENA
MAURI MAURI, PILAR
VIDIELLA PIÑOL, ASTRID
GIL MATEU, ELSA
BENEDICTO GALIANA, MIREIA
LORCA CABRERA, JAEL
Web
Descripción general e información relevante L´alumne en les seves pràctiques hospitalàries durant l’últim any del Grau ha d´aprofundir en el desenvolupament de les competències ja iniciades durant els anys precedents. Al llarg de les diferents experiències serà capaç d´una comprensió més profunda de l´entorn de la persona malalta ingressada a la planta, implicant-la amb el seu autocuidatge e incorporant a les famílies en aquest procés. La pràctica clínica, facilitarà a l´alumne, el madurar en aspectes teòrics i clínics específics i situacions de cuidatges , treballats durant el grau i relacionats directament amb els problemes de salut i pacients que es trobaren durant les seves pràctiques. Es farà així una justa adequació de coneixements a la particularitat de cada situació. Els estudiants durant el transcurs d´aquestes pràctiques maduraran en la construcció de l´aprenentatge, creixent a nivell personal i professional, aspectes essencials del cuidatge. L´alumne al finalitzar les pràctiques serà capaç d´assolir un rol professional autònom, sent capaç de prioritzar cuidatges i prendre decisions clíniques en funció de les diverses situacions envers el malalt i les seves famílies.

Competencias
Tipo A Código Competencias Específicas
 A1 Mantenir un compromís ètic seguint els principis deontològics i legals en el context professional.
 A4 Reconèixer els diversos rols, responsabilitats i funcions de la professió.
 A8 Conèixer els processos fisiopatològics, els problemes de salut mental i les necessitats nutricionals d'aquests processos; reconèixer i interpretar factors de risc i signes normals o canviants de salut-mala salut, sofriment i incapacitat de la persona en les diferents etapes del cicle vital.
 A9 Respondre a les necessitats del pacient, famílies i comunitat, planificant, executant i avaluant les cures d'infermeria.
 A10 Qüestionar, avaluar, interpretar i sintetitzar críticament la informació i les fonts de dades per a facilitar l'elecció del pacient.
 A11 Utilizar el juicio clínico en el proceso de cuidar y desarrollar planes de cuidados para alcanzar los estándares de calidad y la práctica basada en la evidencia.
 A12 Habilitats per a mantenir la dignitat, privadesa, intimitat, confidencialitat i capacitat de decisió del pacient i família.
 A13 Habilidad para realizar procedimientos y técnicas conociendo el uso y la indicación de productos sanitarios vinculados a los cuidados de enfermería, teniendo en cuenta la seguridad de la persona y del profesional.
 A14 Conèixer els diferents grups de fàrmacs, els principis de la seva autorització, ús, indicació i els mecanismes d'acció, avaluant els beneficis, els riscos i efectes derivats de la seva administració o consum. Demostrant habilitat per a administrar amb seguretat fàrmacs i altres teràpies. Així com identificar els nutrients que es troben en els aliments; seleccionant les recomanacions dietètiques adequades i identificant els problemes nutricionals i seleccionant/aplicant les cures d'infermeria.
 A15 Habilitat per a identificar situacions de risc, dolor, sofriment, malaltia, incapacitat o mort per a respondre a les necessitats de salut de les persones durant el cicle vital i proporcionar cures que alleugin la situació dels malalts avançats i terminals
 A19 Coneixement rellevant per a aplicar les cures infermers, proporcionant i garantint benestar, qualitat, i la seguretat a l'individu, família i comunitat.
 A20 Coneixements rellevants sobre les evidències científiques en salut per a aplicar-lo a la investigació, la presa de decisions i la resolució de problemes en la pràctica infermera.
 A21 Comunicar-se de forma efectiva amb pacients, família, comunitat i amb l'equip interdisciplinari.
 A23 Establir relacions terapèutiques amb les persones i les seves famílies.
 A26 Dirigir i coordinar un equip i delegar cures
 A27 Planificar i gestionar el temps de forma efectiva mentre s'arriben a els estàndards de qualitat.
 A28 Educar, facilitar, supervisar i donar suport als estudiants de cures de salut.
Tipo B Código Competencias Transversales
 B1 Aprender a aprender
 B3 Aplicar el pensamiento crítico, lógico y creativo, demostrando capacidad de innovación
 B5 Trabajar en equipo de forma cooperativa y responsabilidad compartida
 B7 Tener sensibilización hacia temas medioambientales
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultados de aprendizaje
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A1 Reflexiona sobre els principis i valors étics en el tenir cura de la persona i familia
Es planteja les implicacions legals que suposen l’omissió de cures o errors en l’administració de tractament
 A4 Assumeix la responsabilitat de les funcions que li corresponen, de les seves decisions i de les seves accions
Compleix amb els principis de responsabilitat de puntualitat, aspecte net i correctament uniformat, avisa i justifica els imprevistos (retards, faltes...)
 A8 Desenvolupa habilitats de valoració per reconèixer i interpretar en el pacient el procés de malaltia que està vivint.
Reconeix factors de risc, complicacions de la malaltia i les seves implicacions per al pacient
 A9 És capaç de respondre a les necessitats del pacient i família atenent al seu significat contextualitzant la cura en l'entorn
 A10 És capaç de parlar i informar al pacient i familia de manera adequada a la seva comprenssió i situació
 A11 Utilizar el proceso de juicio clínico en el cuidado del paciente y familia en situaciones de cuidados.
Manté una actitud crítica i reflexiva davant la seva pràctica: es qüestiona el mode en que es fan les coses
 A12 Desenvolupa habilitats d'implicació i protecció envers el pacient i família.
 A13 Realitza procediments i cuidatges bàsics de forma adequada garantint el màxim comfort i seguretat per a les persones
 A14 Reconeix les necessitats nutricionals del pacient, les relaciona amb la situació clínica i avalua l’eficàcia de la teràpia nutricional
Coneix i administra els fàrmacs d’ús habitual en els diferents àmbits
 A15 Reconeix signes, símptomes, factors de risc i situacions que impliquin sofriment, malaltia, incapacitat o mort i actua en el suport a la vida i la mort des de la sensibilitat i la compassió
 A19 Coneix i s'assegura que la seva pràctica estigui basada en guies de pràctica clínica actualitzades i en el que per al pacient sigui important
 A20 Recolza el seu raonament i decisions en el coneixement científic
 A21 És capaç de comunicar a la infermera o en sessió clínica, el que ha vist i observat en el pacient
 A23 Transmet confiança i proximitat, escolta de manera activa i crea un ambient que propicia l’expressió de sentiments de forma terapèutica
 A26 Identifica situacions de coordinació i lideratge
 A27 Fa una distribució del temps en relació als seus objectius i necessitats del pacient i unitat
 A28 Identifica i valora les activitats tutorials
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 B1 Adapta els objectius proposats pel professor/a a les seves necessitats d'aprenentatge
 B3 Identifica necessitats de millora i proposa alternatives
 B5 Participa de forma activa y comparte información, conocimiento y experiencias.
 B7 Integra la dimensió ambiental en el seu treball a l’hora del reciclatge i l’eliminació de residus
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Contenidos
tema Subtema
Eix 1

Desenvolupament personal, relacional, ètic social i cultural.
Desenvolupar la habilitat de implicació. Prendre consciència de com l´alumne s´involucra davant les diferents situacions de salut i quines emocions li genera, així com els recursos que utilitza per gestionar-los.

Participació activa com a membre d´un equip multidisciplinar.

Respecte per la diversitat amb presència, compassió, acceptació, escolta i compromís ètic.
Eix 2

Desenvolupament d’un coneixement científic i del pensament crític.
Relacionar els aspectes teòrics i clínics específics i situacions de cuidatges , treballats els cursos anteriors, relacionats directament amb les patologies i pacients que es trobaren durant les seves pràctiques hospitalàries.

Fer-se preguntes, donar respostes raonades i prendre decisions adequades a situacions de salut concretes.
Eix 3

Desenvolupament d’un cuidar integral a l’esser humà.
Conèixer i comprendre la situació particular del pacient i família des d´una vessant holística.

Incorporar en els cuidatges el coneixement de la persona, el seu entorn i la situació de salut.

Assolir habilitats per garantir entorns de seguretat i confort: prevenció de lesions, administració segura de fàrmacs i prevenció d´infeccions.

Actuar per generar confiança en l´entorn.

Reflexionar davant les normes i rutines establertes a les diferents Unitats , en relació a les diferències i circumstàncies de cada malalt i les seves famílies.

Planificación
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Actividades introductorias
3 0 3
Prácticas clínicas
A1
A4
A8
A9
A10
A11
A12
A13
A14
A15
A19
A20
A21
A23
A26
A27
A28
B1
B3
B5
B7
160 10 170
Sesiones clínicas
A1
A8
A10
A11
A14
A19
A20
A21
B3
10 9 19
Portafolios / Carpeta de aprendizaje
A1
A8
A11
A14
A19
A21
1 5 6
Atención personalizada
2 0 2
 
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías
  descripción
Actividades introductorias Seminari introductori d'informació sobre el desenvolupament de les pràctiques:tutors asignats, centres de pràctiques, horaris, tutories, activitats avaluatives, normativa i avaluació final.
Prácticas clínicas Es duran a terme durant 5 setmanes, de dilluns a divendres, 7 hores cada dia, en l'horari que s'estableixi
Sesiones clínicas Es realitzaran en grups reduïs. Els alumnes exposen i reflexionen sobre situacions viscudes a la pràctica clínica.
Portafolios / Carpeta de aprendizaje Realització d'un portafoli on l'alumne recopila i organitza els documents i evidencies que promouen la reflexió sobre la seva evolució i trajectoria envers la pràctica clínica i demostren l'asoliment de les competències.
Atención personalizada Durant els horaris de pràctiques l'estudiant té assignat un/a tutor/a que guia a l'estudiant en el seu aprenentatge.
També té assignat un professor que fa el seguiment de l'aprenentatge del alumnes

Atención personalizada
descripción
Durant les pràctiques clíniques l'estudiant té assignat un/a tutor/a infermer/ra de la unitat on fa les pràctiques que realitza una tutorització individualitzades, directa i continuada durant l'horari de pràctiques, guiant-lo en el seu aprenentatge tant en l'aplicació de procediments, l'observació, la reflexió en l'acció, la vigilancia i control com en les actituds que es precisen en la relació d'ajuda, la interrelació i la integració en l'equip multidisciplinar. També té assignat un professor que fa el seguiment de l'aprenentatge del alumnes a través d'entrevistes amb l’alumne i en les sessions de grup per a l’anàlisi de situacions de cuidatges.

Evaluación
Metodologías Competencias descripción Peso        
Prácticas clínicas
A1
A4
A8
A9
A10
A11
A12
A13
A14
A15
A19
A20
A21
A23
A26
A27
A28
B1
B3
B5
B7
Es farà una avaluació contínuada on es valorarà la consecució de les competències i els resultats d'aprenentatge del programa de l'assignatura, mitjançant l'observació directa i l'aplicació d'un instrument d'avaluació per mesurar els coneixements, habilitats i actituds.
A meitat del cicle de pràctiques l'alumne es farà una autoavaluació que s'utilitzarà per reorientar-lo en el seu aprenentatge.
60%
Sesiones clínicas
A1
A8
A10
A11
A14
A19
A20
A21
B3
S'avaluarà l'assistència, l'actitud, el grau de participació, la tolerància als suggeriments i la capacitat de reflexió. 20%
Portafolios / Carpeta de aprendizaje
A1
A8
A11
A14
A19
A21
Es valorarà el lliurament puntual i acurat, la fonamentació del treball, les evidències aportades i fonts documentals, així com la capacitat d'anàlisi i síntesi. 20%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

És obligatòri complir totes les hores de pràctiques, regulades per las directrius europees del ensenyament d'infermeria.

La segona convocatòria serà per aquells alumnes que no hagin assolit els objectius o tinguin faltes d'assistència. La recuperació d'aquestes pràctiques es realitzarà en el període establert pel centre, i sempre abans de la data límit per la qualificació de l'acta de la assignatura.


Fuentes de información

Básica Williams L S, Enfermería Medico-Quirúrgica, última edició disponible, Mc Graw-Hill Interamericana
Acebedo S et all, Pràctiques Clíniques. Manual per a l'alumne i el tutor d'infermeria i altres carreres de Ciències de la Salut, 2010, Publicacions URV
Medina J L, La pedagogia del cuidado: saberes y prácticas en la formación universitaria de enfermería., última edició disponible, Laertes
Le Mone P, Borke K, Enfermería Medico-Quirúrgica. Pensamiento crítico en la asistencia del paciente (2 vol), última edició disponible, Pearson Educación
Fuentes Pumarola C, Ballester Ferrando D, Manual de tècniques i procediments d'infermeria, última edició disponible, Documenta Universitària

Complementaria Esteve J, Mitjants J , Enfermeria técnicas clínicas , última edició disponible, Mc Graw-Hill Interamericana
Esteve J, Mitjants J , Enfermeria técnicas clínicas II , última edició disponible, Mc Graw-Hill Interamericana

Recomendaciones


 
Otros comentarios
És recomanable haver cursat totes les assignatures dels cursos anteriors
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.