Tipo A
|
Código |
Competencias Específicas | | A1 |
Mantenir un compromís ètic seguint els principis deontològics i legals en el context professional. |
| A4 |
Reconèixer els diversos rols, responsabilitats i funcions de la professió. |
| A8 |
Conèixer els processos fisiopatològics, els problemes de salut mental i les necessitats nutricionals d'aquests processos; reconèixer i interpretar factors de risc i signes normals o canviants de salut-mala salut, sofriment i incapacitat de la persona en les diferents etapes del cicle vital. |
| A9 |
Respondre a les necessitats del pacient, famílies i comunitat, planificant, executant i avaluant les cures d'infermeria. |
| A10 |
Qüestionar, avaluar, interpretar i sintetitzar críticament la informació i les fonts de dades per a facilitar l'elecció del pacient. |
| A11 |
Utilizar el juicio clínico en el proceso de cuidar y desarrollar planes de cuidados para alcanzar los estándares de calidad y la práctica basada en la evidencia. |
| A12 |
Habilitats per a mantenir la dignitat, privadesa, intimitat, confidencialitat i capacitat de decisió del pacient i família. |
| A13 |
Habilidad para realizar procedimientos y técnicas conociendo el uso y la indicación de productos sanitarios vinculados a los cuidados de enfermería, teniendo en cuenta la seguridad de la persona y del profesional. |
| A14 |
Conèixer els diferents grups de fàrmacs, els principis de la seva autorització, ús, indicació i els mecanismes d'acció, avaluant els beneficis, els riscos i efectes derivats de la seva administració o consum. Demostrant habilitat per a administrar amb seguretat fàrmacs i altres teràpies. Així com identificar els nutrients que es troben en els aliments; seleccionant les recomanacions dietètiques adequades i identificant els problemes nutricionals i seleccionant/aplicant les cures d'infermeria. |
| A15 |
Habilitat per a identificar situacions de risc, dolor, sofriment, malaltia, incapacitat o mort per a respondre a les necessitats de salut de les persones durant el cicle vital i proporcionar cures que alleugin la situació dels malalts avançats i terminals |
| A19 |
Coneixement rellevant per a aplicar les cures infermers, proporcionant i garantint benestar, qualitat, i la seguretat a l'individu, família i comunitat. |
| A20 |
Coneixements rellevants sobre les evidències científiques en salut per a aplicar-lo a la investigació, la presa de decisions i la resolució de problemes en la pràctica infermera. |
| A21 |
Comunicar-se de forma efectiva amb pacients, família, comunitat i amb l'equip interdisciplinari. |
| A23 |
Establir relacions terapèutiques amb les persones i les seves famílies. |
| A26 |
Dirigir i coordinar un equip i delegar cures |
| A27 |
Planificar i gestionar el temps de forma efectiva mentre s'arriben a els estàndards de qualitat. |
| A28 |
Educar, facilitar, supervisar i donar suport als estudiants de cures de salut. |
Tipo B
|
Código |
Competencias Transversales | | B1 |
Aprender a aprender |
| B3 |
Aplicar el pensamiento crítico, lógico y creativo, demostrando capacidad de innovación |
| B5 |
Trabajar en equipo de forma cooperativa y responsabilidad compartida |
| B7 |
Tener sensibilización hacia temas medioambientales |
Tipo C
|
Código |
Competencias Nucleares |
Resultados de aprendizaje |
Tipo A
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| A1 |
Reflexiona sobre els principis i valors étics en el tenir cura de la persona i familia
Es planteja les implicacions legals que suposen l’omissió de cures o errors en l’administració de tractament
| | A4 |
Assumeix la responsabilitat de les funcions que li corresponen, de les seves decisions i de les seves accions
Compleix amb els principis de responsabilitat de puntualitat, aspecte net i correctament uniformat, avisa i justifica els imprevistos (retards, faltes...)
| | A8 |
Desenvolupa habilitats de valoració per reconèixer i interpretar en el pacient el procés de malaltia que està vivint.
Reconeix factors de risc, complicacions de la malaltia i les seves implicacions per al pacient
| | A9 |
És capaç de respondre a les necessitats del pacient i família atenent al seu significat contextualitzant la cura en l'entorn
| | A10 |
És capaç de parlar i informar al pacient i familia de manera adequada a la seva comprenssió i situació
| | A11 |
Utilizar el proceso de juicio clínico en el cuidado del paciente y familia en situaciones de cuidados.
Manté una actitud crítica i reflexiva davant la seva pràctica: es qüestiona el mode en que es fan les coses
| | A12 |
Desenvolupa habilitats d'implicació i protecció envers el pacient i família.
| | A13 |
Realitza procediments i cuidatges bàsics de forma adequada garantint el màxim comfort i seguretat per a les persones
| | A14 |
Reconeix les necessitats nutricionals del pacient, les relaciona amb la situació clínica i avalua l’eficàcia de la teràpia nutricional
Coneix i administra els fàrmacs d’ús habitual en els diferents àmbits
| | A15 |
Reconeix signes, símptomes, factors de risc i situacions que impliquin sofriment, malaltia, incapacitat o mort i actua en el suport a la vida i la mort des de la sensibilitat i la compassió
| | A19 |
Coneix i s'assegura que la seva pràctica estigui basada en guies de pràctica clínica actualitzades i en el que per al pacient sigui important
| | A20 |
Recolza el seu raonament i decisions en el coneixement científic
| | A21 |
És capaç de comunicar a la infermera o en sessió clínica, el que ha vist i observat en el pacient
| | A23 |
Transmet confiança i proximitat, escolta de manera activa i crea un ambient que propicia l’expressió de sentiments de forma terapèutica
| | A26 |
Identifica situacions de coordinació i lideratge
| | A27 |
Fa una distribució del temps en relació als seus objectius i necessitats del pacient i unitat
| | A28 |
Identifica i valora les activitats tutorials
|
Tipo B
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| B1 |
Adapta els objectius proposats pel professor/a a les seves necessitats d'aprenentatge
| | B3 |
Identifica necessitats de millora i proposa alternatives
| | B5 |
Participa de forma activa y comparte información, conocimiento y experiencias.
| | B7 |
Integra la dimensió ambiental en el seu treball a l’hora del reciclatge i l’eliminació de residus
|
Tipo C
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
tema |
Subtema |
Eix 1
Desenvolupament personal, relacional, ètic social i cultural. |
Desenvolupar la habilitat de implicació. Prendre consciència de com l´alumne s´involucra davant les diferents situacions de salut i quines emocions li genera, així com els recursos que utilitza per gestionar-los.
Participació activa com a membre d´un equip multidisciplinar.
Respecte per la diversitat amb presència, compassió, acceptació, escolta i compromís ètic.
|
Eix 2
Desenvolupament d’un coneixement científic i del pensament crític. |
Relacionar els aspectes teòrics i clínics específics i situacions de cuidatges , treballats els cursos anteriors, relacionats directament amb les patologies i pacients que es trobaren durant les seves pràctiques hospitalàries.
Fer-se preguntes, donar respostes raonades i prendre decisions adequades a situacions de salut concretes.
|
Eix 3
Desenvolupament d’un cuidar integral a l’esser humà. |
Conèixer i comprendre la situació particular del pacient i família des d´una vessant holística.
Incorporar en els cuidatges el coneixement de la persona, el seu entorn i la situació de salut.
Assolir habilitats per garantir entorns de seguretat i confort: prevenció de lesions, administració segura de fàrmacs i prevenció d´infeccions.
Actuar per generar confiança en l´entorn.
Reflexionar davant les normes i rutines establertes a les diferents Unitats , en relació a les diferències i circumstàncies de cada malalt i les seves famílies.
|
Metodologías :: Pruebas |
|
Competencias |
(*) Horas en clase
|
Horas fuera de clase
|
(**) Horas totales |
Actividades introductorias |
|
3 |
0 |
3 |
Prácticas clínicas |
|
160 |
10 |
170 |
Sesiones clínicas |
|
10 |
9 |
19 |
Portafolios / Carpeta de aprendizaje |
|
1 |
5 |
6 |
Atención personalizada |
|
2 |
0 |
2 |
|
|
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor. (**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos |
Metodologías
|
descripción |
Actividades introductorias |
Seminari introductori d'informació sobre el desenvolupament de les pràctiques:tutors asignats, centres de pràctiques, horaris, tutories, activitats avaluatives, normativa i avaluació final.
|
Prácticas clínicas |
Es duran a terme durant 5 setmanes, de dilluns a divendres, 7 hores cada dia, en l'horari que s'estableixi |
Sesiones clínicas |
Es realitzaran en grups reduïs. Els alumnes exposen i reflexionen sobre situacions viscudes a la pràctica clínica. |
Portafolios / Carpeta de aprendizaje |
Realització d'un portafoli on l'alumne recopila i organitza els documents i evidencies que promouen la reflexió sobre la seva evolució i trajectoria envers la pràctica clínica i demostren l'asoliment de les competències. |
Atención personalizada |
Durant els horaris de pràctiques l'estudiant té assignat un/a tutor/a que guia a l'estudiant en el seu aprenentatge.
També té assignat un professor que fa el seguiment de l'aprenentatge del alumnes |
descripción |
Durant les pràctiques clíniques l'estudiant té assignat un/a tutor/a infermer/ra de la unitat on fa les pràctiques que realitza una tutorització individualitzades, directa i continuada durant l'horari de pràctiques, guiant-lo en el seu aprenentatge tant en l'aplicació de procediments, l'observació, la reflexió en l'acció, la vigilancia i control com en les actituds que es precisen en la relació d'ajuda, la interrelació i la integració en l'equip multidisciplinar.
També té assignat un professor que fa el seguiment de l'aprenentatge del alumnes a través d'entrevistes amb l’alumne i en les sessions de grup per a l’anàlisi de situacions de cuidatges. |
Metodologías |
Competencias
|
descripción |
Peso |
|
|
|
|
Prácticas clínicas |
|
Es farà una avaluació contínuada on es valorarà la consecució de les competències i els resultats d'aprenentatge del programa de l'assignatura, mitjançant l'observació directa i l'aplicació d'un instrument d'avaluació per mesurar els coneixements, habilitats i actituds.
A meitat del cicle de pràctiques l'alumne es farà una autoavaluació que s'utilitzarà per reorientar-lo en el seu aprenentatge. |
60% |
Sesiones clínicas |
|
S'avaluarà l'assistència, l'actitud, el grau de participació, la tolerància als suggeriments i la capacitat de reflexió. |
20% |
Portafolios / Carpeta de aprendizaje |
|
Es valorarà el lliurament puntual i acurat, la fonamentació del treball, les evidències aportades i fonts documentals, així com la capacitat d'anàlisi i síntesi. |
20% |
Otros |
|
|
|
|
Otros comentarios y segunda convocatoria |
És obligatòri complir totes les hores de pràctiques, regulades per las directrius europees del ensenyament d'infermeria. La segona convocatòria serà per aquells alumnes que no hagin assolit els objectius o tinguin faltes d'assistència. La recuperació d'aquestes pràctiques es realitzarà en el període establert pel centre, i sempre abans de la data límit per la qualificació de l'acta de la assignatura. |
Básica |
Williams L S, Enfermería Medico-Quirúrgica, última edició disponible, Mc Graw-Hill Interamericana
Acebedo S et all, Pràctiques Clíniques. Manual per a l'alumne i el tutor d'infermeria i altres carreres de Ciències de la Salut, 2010, Publicacions URV
Medina J L, La pedagogia del cuidado: saberes y prácticas en la formación universitaria de enfermería., última edició disponible, Laertes
Le Mone P, Borke K, Enfermería Medico-Quirúrgica. Pensamiento crítico en la asistencia del paciente (2 vol), última edició disponible, Pearson Educación
Fuentes Pumarola C, Ballester Ferrando D, Manual de tècniques i procediments d'infermeria, última edició disponible, Documenta Universitària
|
|
Complementaria |
Esteve J, Mitjants J , Enfermeria técnicas clínicas , última edició disponible, Mc Graw-Hill Interamericana
Esteve J, Mitjants J , Enfermeria técnicas clínicas II , última edició disponible, Mc Graw-Hill Interamericana
|
|
|
Otros comentarios |
És recomanable haver cursat totes les assignatures dels cursos anteriors |
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente. |
|