DATOS IDENTIFICATIVOS 2019_20
Asignatura (*) PRÁCTICAS CLÍNICAS HOSPITALARIAS II Código 18214119
Titulación
Grado en Enfermería (2009) (Campus Terres de l'Ebre)
Ciclo
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo
8 Obligatoria Cuarto AN
Lengua de impartición
Català
Departamento Enfermería
Coordinador/a
VERDOY CUEVAS, SUSANA
Correo-e marta.berenguer@urv.cat
mariacinta.bel@urv.cat
mariapilar.vallano@urv.cat
rosamaria.ferrec@urv.cat
elsa.gil@urv.cat
mireia.benedicto@urv.cat
susana.verdoy@urv.cat
Profesores/as
BERENGUER POBLET, MARTA
BEL SALVADO, MARIA CINTA
VALLANO LAINA, MARIA PILAR
FERRÉ CASAJUST, ROSA MARIA
GIL MATEU, ELSA
BENEDICTO GALIANA, MIREIA
VERDOY CUEVAS, SUSANA
Web
Descripción general e información relevante Aquesta assignatura obligatòria, de caràcter pràctic-clínic te com a propòsit preparar a l’alumnat en l’atenció d’infermeria a la persona al llarg de tot el cicle vital, en els diferents contexts d’atenció (Primària - Hospitalària). Integrant els coneixements, habilitats i actituds adquirides en les matèries teòriques.

Competencias
Tipo A Código Competencias Específicas
 A4 Utilització dels medicaments, avaluant els beneficis esperats i els riscos associats i / o efectes derivats de la seva administració i consum.
 A5.3 Identificar els problemes nutricionals de major prevalença i seleccionar les recomanacions dietètiques adequades.
 A6 Aplicar les tecnologies i sistemes d'informació i comunicació de les cures de salut.
 A8.1 Identificar les respostes psicosocials de les persones davant les diferents situacions de salut (en particular, la malaltia i el sofriment), seleccionant les accions adequades per proporcionar ajuda en les mateixes.
 A8.3 Utilitzar estratègies i habilitats que permetin una comunicació efectiva amb pacients, famílies i grups socials, així com l'expressió de les seves preocupacions i interessos.
 A12 Comprendre des d'una perspectiva ontològica i epistemològica, l'evolució dels conceptes centrals que configuren la disciplina d'infermeria, així com els models teòrics més rellevants, aplicant la metodologia científica en el procés de cuidar i desenvolupant els plans de cures corresponents.
 A13 Aplicar el procés d'infermeria per proporcionar i garantir el benestar la qualitat i seguretat a les persones ateses.
 A16.1 Capacitat per descriure els fonaments del nivell primari de salut i les activitats a desenvolupar per proporcionar una cura integral d'infermeria a l'individu, la família i la comunitat.
 A16.2 Comprendre la funció i activitats i actitud cooperativa que el professional ha de desenvolupar en un equip d'Atenció Primària de Salut.
 A16.3 Promoure la participació de les persones, família i grups en el seu procés de salut-malaltia.
 A16.4 Identificar els factors relacionats amb la salut i els problemes de l'entorn, per atendre les persones en situacions de salut i malaltia com integrants d'una comunitat.
 A16.5 Identificar i analitzar la influència de factors interns i externs en el nivell de salut d'individus i grups.
 A16.6 Aplicar els mètodes i procediments necessaris en el seu àmbit per identificar els problemes de salut més rellevants en una comunitat.
 A16.7 Analitzar les dades estadístiques referides a estudis poblacionals, identificant les possibles causes de problemes de salut.
 A16.8 Educar, facilitar i donar suport a la salut i el benestar dels membres de la comunitat, les vides dels quals estan afectades per problemes de salut, risc, sofriment, malaltia, incapacitat o mort
 A17.3 Analitzar les dades recollides en la valoració, prioritzar els problemes del pacient adult, establir i executar el pla de cures i realitzar la seva avaluació.
 A17.4 Realitzar les tècniques i procediments de cures d'infermeria, establint una relació terapèutica amb els malalts i familiars.
 A18.1 Identificar les característiques de les dones en les diferents etapes del cicle reproductiu i en el climateri i en les alteracions que es poden presentar proporcionant les cures necessàries en cada etapa.
 A18.2 Aplicar cures generals durant el procés de maternitat per facilitar l'adaptació de les dones i els nounats a les noves demandes i prevenir complicacions.
 A19.1 Conèixer els aspectes específics de les cures del nounat.
 A19.2 Identificar les característiques de les diferents etapes de la infància i adolescència i els factors que condicionen el patró normal de creixement i desenvolupament.
 A19.3 Conèixer els problemes de salut més freqüents en la infància i identificar les seves manifestacions.
 A19.4 Analitzar les dades de valoració del nen, identificant els problemes d'infermeria i les complicacions que poden presentar-se.
 A19.5 Aplicar les tècniques que integren la cura d'infermeria, establint una relació terapèutica amb els nens i els seus cuidadors.
 A19.7 Ser capaç de proporcionar educación per a la salut als pares o cuidadors primaris.
Tipo B Código Competencias Transversales
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultados de aprendizaje
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A4 Aplicar les tècniques apreses en els contextos concrets, demostrant responsabilitat en l'execució de procediments de diversa complexitat
Realitzar cures d'infermeria garantint la màxima seguretat per a les persones que els reben, per a ells mateixos i a nivell mediambiental
Aplicar el codi deontològic i els principis ètics-legals de la infermeria
Valorar la responsabilitat ètic-legal de la delegació a altres membres de l'equip sanitari, delegant sota supervisió
 A5.3 Realitzar valoracions integrals i seguiment de les persones en els diferents contextos d'atenció detectant signes i símptomes que indiquen alteració de la salut
Utilitzar els plans de cures i els diferents sistemes de registre
Desenvolupar la capacitat de liderar la planificació de cures i treballar en equip
 A6 Utilitzar els plans de cures i els diferents sistemes de registre
Desenvolupar actituds i habilitats de comunicació necessàries per establir una relació terapèutica efectiva i de qualitat
 A8.1 Realitzar cures d'infermeria garantint la màxima seguretat per a les persones que els reben, per a ells mateixos i a nivell mediambiental
Realitzar valoracions integrals i seguiment de les persones en els diferents contextos d'atenció detectant signes i símptomes que indiquen alteració de la salut
Utilitzar els plans de cures i els diferents sistemes de registre
Desenvolupar actituds i habilitats de comunicació necessàries per establir una relació terapèutica efectiva i de qualitat
Reconèixer les pròpies actituds i la seva influència en el procés de cures, valorant les conseqüències de les seves decisions
 A8.3 Realitzar valoracions integrals i seguiment de les persones en els diferents contextos d'atenció detectant signes i símptomes que indiquen alteració de la salut
Utilitzar els plans de cures i els diferents sistemes de registre
Desenvolupar actituds i habilitats de comunicació necessàries per establir una relació terapèutica efectiva i de qualitat
Participar en programes de salut i sociosanitaris (cures, informació, educació ...)
 A12 Utilitzar els plans de cures i els diferents sistemes de registre
Desenvolupar la capacitat de liderar la planificació de cures i treballar en equip
Identificar la necessitat de la gestió de qualitat en les cures d'infermeria
 A13 Realitzar cures d'infermeria garantint la màxima seguretat per a les persones que els reben, per a ells mateixos i a nivell mediambiental
Identificar la necessitat de la gestió de qualitat en les cures d'infermeria
 A16.1 Desenvolupar la capacitat de liderar la planificació de cures i treballar en equip
Reconèixer les pròpies actituds i la seva influència en el procés de cures, valorant les conseqüències de les seves decisions
Participar en programes de salut i sociosanitaris (cures, informació, educació ...)
 A16.2 Desenvolupar la capacitat de liderar la planificació de cures i treballar en equip
Participar en programes de salut i sociosanitaris (cures, informació, educació ...)
 A16.3 Utilitzar els plans de cures i els diferents sistemes de registre
Participar en programes de salut i sociosanitaris (cures, informació, educació ...)
 A16.4 Realitzar valoracions integrals i seguiment de les persones en els diferents contextos d'atenció detectant signes i símptomes que indiquen alteració de la salut
Participar en programes de salut i sociosanitaris (cures, informació, educació ...)
 A16.5 Aplicar el codi deontològic i els principis ètics-legals de la infermeria
Realitzar valoracions integrals i seguiment de les persones en els diferents contextos d'atenció detectant signes i símptomes que indiquen alteració de la salut
 A16.6 Realitzar valoracions integrals i seguiment de les persones en els diferents contextos d'atenció detectant signes i símptomes que indiquen alteració de la salut
 A16.7 Realitzar cures d'infermeria garantint la màxima seguretat per a les persones que els reben, per a ells mateixos i a nivell mediambiental
 A16.8 Utilitzar els plans de cures i els diferents sistemes de registre
 A17.3 Aplicar les tècniques apreses en els contextos concrets, demostrant responsabilitat en l'execució de procediments de diversa complexitat
Realitzar cures d'infermeria garantint la màxima seguretat per a les persones que els reben, per a ells mateixos i a nivell mediambiental
Desenvolupar la capacitat de liderar la planificació de cures i treballar en equip
 A17.4 Aplicar les tècniques apreses en els contextos concrets, demostrant responsabilitat en l'execució de procediments de diversa complexitat
Realitzar cures d'infermeria garantint la màxima seguretat per a les persones que els reben, per a ells mateixos i a nivell mediambiental
Desenvolupar actituds i habilitats de comunicació necessàries per establir una relació terapèutica efectiva i de qualitat
 A18.1 Realitzar cures d'infermeria garantint la màxima seguretat per a les persones que els reben, per a ells mateixos i a nivell mediambiental
Aplicar el codi deontològic i els principis ètics-legals de la infermeria
Realitzar valoracions integrals i seguiment de les persones en els diferents contextos d'atenció detectant signes i símptomes que indiquen alteració de la salut
Utilitzar els plans de cures i els diferents sistemes de registre
 A18.2 Aplicar les tècniques apreses en els contextos concrets, demostrant responsabilitat en l'execució de procediments de diversa complexitat
Realitzar cures d'infermeria garantint la màxima seguretat per a les persones que els reben, per a ells mateixos i a nivell mediambiental
Desenvolupar actituds i habilitats de comunicació necessàries per establir una relació terapèutica efectiva i de qualitat
Reconèixer les pròpies actituds i la seva influència en el procés de cures, valorant les conseqüències de les seves decisions
 A19.1 Realitzar cures d'infermeria garantint la màxima seguretat per a les persones que els reben, per a ells mateixos i a nivell mediambiental
Realitzar valoracions integrals i seguiment de les persones en els diferents contextos d'atenció detectant signes i símptomes que indiquen alteració de la salut
Utilitzar els plans de cures i els diferents sistemes de registre
 A19.2 Realitzar valoracions integrals i seguiment de les persones en els diferents contextos d'atenció detectant signes i símptomes que indiquen alteració de la salut
 A19.3 Utilitzar els plans de cures i els diferents sistemes de registre
Participar en programes de salut i sociosanitaris (cures, informació, educació ...)
 A19.4 Realitzar valoracions integrals i seguiment de les persones en els diferents contextos d'atenció detectant signes i símptomes que indiquen alteració de la salut
Utilitzar els plans de cures i els diferents sistemes de registre
 A19.5 Aplicar les tècniques apreses en els contextos concrets, demostrant responsabilitat en l'execució de procediments de diversa complexitat
Desenvolupar actituds i habilitats de comunicació necessàries per establir una relació terapèutica efectiva i de qualitat
 A19.7 Desenvolupar actituds i habilitats de comunicació necessàries per establir una relació terapèutica efectiva i de qualitat
Participar en programes de salut i sociosanitaris (cures, informació, educació ...)
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Contenidos
tema Subtema
1- Desenvolupament personal,relacional, ètic, social i cultural Responsabilitat, assertivitat, solidaritat i actitud cooperativa en el grup d'iguals. Desenvolupament de la capacitat d’assolir rols i, el compromís en l’aprenentatge, la socialització y capacitat per treballar en equip de manera tolerant. Acceptar les responsabilitat pròpies de l'alumna/e, assumint de forma integral les cures dels pacient segons el seu nivell de competència tenint en compte les seves limitacions en quant coneixements, aptituds i habilitats. Definir la comunitat geografica i la població on presta els seus serveis. Identificar les necessitats sanitàries de la comunitat on realitza les pràctiques. Quins són els objectius del centre enfront de la comunitat. Quin es el rol de la infermera en l’atenció primària i hospitalària.
Desenvolupament d'un

coneixement científic i del

pensament crític.
Actitud crítica i reflexiva ( judici clínic ), davant la pràctica. Contrastar la evidència de les fonts d'informació (marcs teòrics, diagnòstics infermers, NANDA,NIC, NOC...) i la utilització de les mateixes en la pràctica. Coneixement de l'eina informàtica d'ús en el context de la pràctica. Valoració d'un pacient utilitzant la observació i la relació amb ell, transcrivint el resultat d'aquesta valoració, els diagnòstics i el pla de cures tant en l'àmbit comunitàri com hospitalàri.
Desenvolupament d'un cuidar

integrat a l'èsser humà
Aplicar cures bàsiques d’infermeria en relació a les necessitats de: nutrició, eliminació, activitat/inactivitat i seguretat, tenint com eix transversal el factor cuidatiu: “Creació d’un entorn, físic, mental, sociocultural i espiritual de sostén, protecció i/o correcció”. Aplicar cuidatges a través del procés de raonament clínic reflexiu, posant èmfasi al confort, la dignitat, la igualtat, l'ètica, desenvolupant les habilitats per a portar a terme la educació per a la salut a les persones, families i comunitat.

Planificación
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Actividades introductorias
A4
A5.3
A6
A8.3
A16.3
A16.5
A16.6
20 10 30
Prácticas clínicas
A16.6
A16.7
A16.8
A17.3
A17.4
A18.1
A18.2
A19.1
A19.2
A19.3
A19.4
A19.5
A19.7
350 9 359
Portafolios / Carpeta de aprendizaje
A8.3
15 27 42
Sesiones clínicas
A16.4
A16.5
A16.6
A16.7
A17.3
A18.1
A18.2
A19.1
A19.2
A19.4
A19.5
A19.7
44 34 78
Actividades de auto seguimiento
A16.8
A17.3
A17.4
A18.1
A18.2
A19.1
A19.2
A19.3
A19.4
A19.5
A19.7
2 1 3
Atención personalizada
3 9 12
 
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías
  descripción
Actividades introductorias Seminari introductori de informació sobre el desenvolupament de les pràctiques: horaris, tutores assignades, tutories, activitats avaluatives fora de les unitats (portafolis/carpeta d'aprenentatge i estudi de casos), normativa i avaluació final.
Prácticas clínicas Integració personal en la pràctica professional al mon sanitari tant en l'àmbit d'Atenció Primaria com el Hospitalàri. Es realitzarà en els centres i serveis assignats en l'horari establert amb els centres. La/l' estudiant ha d'assolir les competències i resultats d’aprenentatge d’aquesta assignatura relacionats amb:
Desenvolupament personal, relacional, ètic, social i cultural.
Desenvolupament de coneixement científic i del pensament crític.
Desenvolupament d'una cura integral a l’ésser humà.
La assistència es obligatòria al 100%.
Portafolios / Carpeta de aprendizaje Realització d'un portafoli electrònic on l'alumne recopila i organitza els documents i evidències, que promouen la reflexió sobre la seva evolució i demostren el seu assoliment de les compentències que el capaciten per a desenvolupar satisfactoriament la seva profesió. En l'àmbit de l'atenció primària es realitzarà una sessió d'educació sanitària a la població.
La realització i presentació es obligatòria al 100%
Sesiones clínicas Plantejament d’una situació (real o simulada) en la que ha de treballar l’estudiant per donar una solució argumentada al tema, resoldre una sèrie de preguntes concretes o realitzar una reflexió global. L'alumne, individualment i/o en grup, exposa i reflexiona sobre diferents situacions de cures viscudes a les unitats de pràctiques clíniques.
Actividades de auto seguimiento Al finalitzar el període de pràctiques clíniques, l'alumnat, s'avaluarà la consecució de les competències i objectius d'aprenentatge del programa de la assignatura, mitjançant l'observació directa, i l'aplicació d'un instrume
Atención personalizada En el procés d'aprenentatge de l'assignatura, l'estudiant té assignat un/a tutor/a que realitza tutories individualitzades durant l'horari de pràctiques, guiant a l'estudiant en el seu aprenentatge tant en l'aplicació de procediments, en la observació, en la vigilància, en la reflexió en acció com en les actituds que es precisen en la relació d'ajuda, la interrelació i la integració en l'equip professional multidisciplinar.

Atención personalizada
descripción
En el procés d'aprenentatge de l'assignatura, l'estudiant té assignat un/a tutor/a que realitza tutories individualitzades durant l'horari de pràctiques, guiant a l'estudiant en el seu aprenentatge tant en l'aplicació de procediments, en la observació, en la vigilància, en la reflexió en acció com en les actituds que es precisen en la relació d'ajuda, la interrelació i la integració en l'equip professional multidisciplinar.

Evaluación
Metodologías Competencias descripción Peso        
Prácticas clínicas
A16.6
A16.7
A16.8
A17.3
A17.4
A18.1
A18.2
A19.1
A19.2
A19.3
A19.4
A19.5
A19.7
Al finalitzar el període de pràctiques clíniques s'avaluarà la consecució de les competències i objectius d'aprenentatge del programa de la assignatura, mitjançant l'observació directa, i l'aplicació d'un instrument d'avaluació per mesurar els coneixements, les habilitats i les actituds 75%
Portafolios / Carpeta de aprendizaje
A8.3
Totes les tasques planificades són d'obligatòria presentació en el termini establert. S'avaluarà el lliurament puntual i el contingut dels diferents elements que composen el portafoli, la fonamentació del treball, les evidències aportades, les fonts d'informació, la capacitat de síntesi i la capa 10%
Sesiones clínicas
A16.4
A16.5
A16.6
A16.7
A17.3
A18.1
A18.2
A19.1
A19.2
A19.4
A19.5
A19.7
S'avaluarà l'assistència, l'actitud, el grau de participació, la capacitat de reflexió, de compartir informació, coneixements i experiències i la tolerància als suggeriments. 10%
Actividades de auto seguimiento
A16.8
A17.3
A17.4
A18.1
A18.2
A19.1
A19.2
A19.3
A19.4
A19.5
A19.7
Al finalitzar el període de pràctiques clíniques, l'alumnat, s'avaluarà la consecució de les competències i objectius d'aprenentatge del programa de la assignatura, mitjançant l'observació directa, i l'aplicació d'un instrument d'avaluació per mesurar els coneixements, les habilitats i les actituds. 5%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

És obligatori complir totes les hores de pràctiques, regulades per les directrius europees de l'ensenyament d'infermeria així com les tasques planificades al portafoli.

Durant les pràctiques clíniques, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats, han d'estar apagats i fora de la vista.

La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat de l'assignatura tant en suport material com virtual i electrònic, comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'aixó, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora.

Sol·licitud de permisos:

1- Els permisos s'han de sol·licitar sempre per escrit i per mitjà de la/el tutora/or de la universitat o de la coordinadora de l'assignatura.

2- Els permisos s'han de sol·licitar amb antelació.

3- En cas de no assistir a pràctiques per una causa imprevista s'ha de comunicar a la unitat on s'estan fent les pràctiques, a la/el tutora/or de la universitat o a la secretària de la facultat durant la jornada.

4- En cas d'haver d'abandonar el centre de pràctiques s'ha d'avisar la/el tutora/or de la institució, el/la responsable del servei i la/el tutora/or de la universitat

5- La professora de pràctiques demanarà un justificant per escrit de les absències totals o parcials.

La recuperació serà per als estudiants que no hagin assolit els objectius marcats per a la superació de l'assignatura, tinguin faltes d'assistència o que per motius justificats no les puguin realitzar en el període establert, prèvia valoració dels responsables de la assignatura. La recuperació es realitzarà en el període establert per la facultat i sempre abans de la qualificació de l'acta de l'assignatura.


Fuentes de información

Básica T Luis Rodrig, Diagnósticos enfermeros: revisión crítica y guia práctica,, última edición, Elsevier Masso
Heather Herdman T, Diagnósticos enfermeros de la NANDA:definiciones y clasificación,, última edición, Harccourt
Rodriguez Rodriguez P, Vilà i Mancebo A, Modelo de atención integral y centrada en la persona, última edició disponible, Tecnos
Marion Johnson ... [et al., diagnósticos enfermeros, resultados eintervenciones: interrelaciones NANDO, NOC Y NIC, Última edición, Harcourt
Tazón, P et al, Relación y comunicación, última edició disponible, Difusión Avances de Enfermería
Lewis SM, Enfermería Medicoquirúrgica: valoración y cuidado, última edició disponible, Elsevier Masson

Complementaria Rodriguez Rodriguez P, Vilà i Mancebo A, Actuación en efermería comunitaría. los sistemas y programas e salud, Última edición, McGraw-Hill. Interamericana de Españ
Esteve J, Enfermeria. Técnicas clínica, Última edición disponible, Elsevier Masson
Cibanal, L et al, Técnicas de comunicación y relación de ayuda en ciéncias de la salud., Última edición, disponible, Elseiver

Recomendaciones


 
Otros comentarios
És obligatori complir totes les hores de pràctiques, regulades per les directrius europees de l'ensenyament d'infermeria així com les tasques planificades al portafoli. Durant les pràctiques clíniques, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats, han d'estar apagats i fora de la vista. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat de l'assignatura tant en suport material com virtual i electrònic, comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'aixó, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora. Sol·licitud de permisos: 1- Els permisos s'han de sol·licitar sempre per escrit i per mitjà de la/el tutora/or de la universitat o de la coordinadora de l'assignatura. 2- Els permisos s'han de sol·licitar amb antelació. 3- En cas de no assistir a pràctiques per una causa imprevista s'ha de comunicar a la unitat on s'estan fent les pràctiques, a la/el tutora/or de la universitat o a la secretària de la facultat durant la jornada. 4- En cas d'haver d'abandonar el centre de pràctiques s'ha d'avisar la/el tutora/or de la institució, el/la responsable del servei i la/el tutora/or de la universitat 5- La professora de pràctiques demanarà un justificant per escrit de les absències totals o parcials. La recuperació serà per als estudiants que no hagin assolit els objectius marcats per a la superació de l'assignatura, tinguin faltes d'assistència o que per motius justificats no les puguin realitzar en el període establert, prèvia valoració dels responsables de la assignatura. La recuperació es realitzarà en el període establert per la facultat i sempre abans de la qualificació de l'acta de l'assignatura.
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.