DADES IDENTIFICATIVES 2012_13
Assignatura (*) PRÀCTIQUES CLÍNIQUES EN SERVEIS ESPECIALS DE GESTIÓ CLÍNICA Codi 18214120
Ensenyament
Grau d'Infermeria (Campus Terres de l'Ebre) (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
8 Obligatòria Quart Anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
ROMAGUERA GENIS, SARA DE FATIMA
Adreça electrònica sara.romaguera@urv.cat
montserrat.garciam@urv.cat
lluisa.maldonado@urv.cat
mariaelena.sola@urv.cat
Professors/es
ROMAGUERA GENIS, SARA DE FATIMA
GARCÍA MARTÍNEZ, MONTSERRAT
MALDONADO SIMÓ, MARÍA LUISA
SOLA MIRAVETE, MARIA ELENA
Web http://sara.romaguera@urv.cat
Descripció general i informació rellevant En aquesta pràctica clínica, l'alumne tindrà la possibilitat d'aplicar l'aprenentatge en àmbits de gestió tant de recursos humans com materials,com la gestió del propi treball i veure la seva influència en els cuidatges.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A4 Reconèixer els diversos rols, responsabilitats i funcions de la professió.
 A6 Acceptar la responsabilitat del propi aprenentatge i desenvolupament professional.
 A20 Coneixements rellevants sobre les evidències científiques en salut per a aplicar-lo a la investigació, la presa de decisions i la resolució de problemes en la pràctica infermera.
 A26 Dirigir i coordinar un equip i delegar cures
 A27 Planificar i gestionar el temps de forma efectiva mentre s'arriben a els estàndards de qualitat.
 A29 Conèixer el Sistema Sanitari Espanyol, identificar les característiques de la funció directiva dels Serveis d'Infermeria i la gestió de cura.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
 B8 Gestionar projectes tècnics o professionals.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A4 Actua des de la responsabilitat assegurant del per què el com i les conseqüències dels seus actes
 A6 Millora el coneixement de si mateix
Aprèn a encarar positivament la vida laboral, forjant actituds de desenvolupament personal i professional
 A20 Recolza el seu raonament i decisions en el coneixement científic
 A26 És capaç de discriminar situacions que necessita delegar
Assumeix lideratge amb els estudiants d'infermeria
 A27 Fa una distribució del temps en relació als seus objectius i necessitats del pacient i unitat
 A29 Identifica el model de gestió i coneix l'ideari del lloc de pràctiques
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B2 Identifica el que és un problema i pren la decisió d’ afrontar-lo
Presenta diferents opcions alternatives de solució davant un mateix problema i avalua els seus possibles riscos i avantatges
 B5 Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
 B8 Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució dels membres i en la seva orientació a un rendiment elevat
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Eix-1. Desenvolupament personal, relacional,ètic i cultural .Relació intra i interpersonal, valors i creences, assertivitat, estils comunicatius
.Ubicació del servei en el centre
.Què aporta aquest servei al conjunt del centre
.Visualitzar la gestió infermera de la unitat
Eix-2 Desenvolupament d'un coneixement científic i del pensament crític .Actitud crítica i reflexiva davant la pràctica
.Gestió del propi treball i dels recursos
.Presa de decisions i resolució de problemes
Eix-3. Desenvolupament d'un cuidar integrat al èsser humà .Processos concrets d'avaluació
.Introducció de millores

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Pràctiques clíniques
A4
A6
A20
A26
A27
A29
B2
B5
B8
162 0 162
Sessions clíniques
A6
8 8 16
Portfolis/ Carpeta d’aprenentatge
A6
A20
A26
A27
B2
B5
B8
1 17 18
Atenció personalitzada
2 0 2
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries -Explicació de la metodologia de l'assignatura i documentació d'avaluació
-Distribució de serveis
Pràctiques clíniques -Aplicació dels continguts de l'assignatura Gestió i Experiència Organitzativa
Sessions clíniques .Presentació dels continguts del pla de treball, anàlisi, dubtes, suggeriments.Anàlisi dels elements de les pràctiques clíniques
Portfolis/ Carpeta d’aprenentatge Elaboració d'una memòria de les pràctiques que estarà explicada al pla de treball.
Atenció personalitzada A traves del correu electrònic/ moodle, o de manera presencial, se li resoldrà qualsevol dubte.

Atenció personalitzada
Descripció
L'alumne tindrà una tutora en el lloc de pràctiques, també una tutora acadèmica responsable de l'assignatura i el pla de treball amb la que podrà contactar sempre que ho necessite. Ambos tutors seran responsables de la seva avaluació

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques clíniques
A4
A6
A20
A26
A27
A29
B2
B5
B8
Avaluació contínua de les pràctiques 60%
Sessions clíniques
A6
Assistència i participació en l'exposició i discusió dels continguts de la memòria 10%
Portfolis/ Carpeta d’aprenentatge
A6
A20
A26
A27
B2
B5
B8
El.laboració d'uns memòria amb els continguts determinats en el pla de treball 30%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

És requisit aprovar cadascuna de les metodologies per aprovar l'assignatura
És obligatori complir totes les hores de pràctiques, regulades per les directrius europees de l'ensenyament d'infermeria
Sol·licitud de permisos:
1-Els permisoss'han de sol·licitar amb antelació i per escrit a la professora de pràctiques o a la coordinadora de l'assignatura
2-En cas de no poder assistir a pràctiques per una causa imprevista s'ha de comunicar a la unitat de pràctiques i a la professora
3-En cas d'haver d'abandonar el centre de pràctiques s'ha d'avisar a la professora de pràctiques
4-La professora demanarà un justificant per escrit de les absències

La recuperació
serà per als estudiants que no hagin assolit els objectius, tinguin faltes d'assistència o que per motius justificats no les puguin realitzar en el període establert, prèvia valoració dels responsables de l'assignatura. La recuperació es realitzarà en el període establert per la facultat i sempre abans de la qualificació de l'acta de la assignatura.


Fonts d'informació

Bàsica Castanyer, O, La asertividad: expresión de una sana autoestima, 1996, Desclèe de Brouwer
Covey, S.R., Los siete hàbitos de la gente altamente efectiva, 1989, Barcelona:Paidós
Covey,S.R., El 8º hábito. De la efectividad a la grandeza, 2005, Barcelona: Paidós
Berri, LL, Un buen servicio no basta. Más allá de la excelencia, 2004, Barcelona: Deusto
Marriner-Tomey, A, Guia de gestión y dirección de enfermeria, 6ª Edició 2001, Madrid: Harcourt SA
O`Hanlon, B., Pequeños grandes cambios: diez maneras sencillas de transformar tu vida, 2003, Barcelona: Paidós
Peters, T, Re-imagina. La excelencia empresarial en una era perturbadora, 2004, Madrid: Pearson Educación

Complementària Borrel,F, Comunicar bien para dirigir mejor , 1996, Barcelona:Gestión 2000

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
GESTIÓ I EXPERIÈNCIA ORGANITZATIVA/18214115
 
Altres comentaris
La base dels continguts teòrics, es troba en l'assignatura Gestió i Experiència organitzativa que es cursa en tercer curs. Es recomana el seu repàs.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent