DADES IDENTIFICATIVES 2018_19
Assignatura (*) PRÀCTIQUES CLÍNIQUES EN SERVEIS ESPECIALS DE GESTIÓ CLÍNICA Codi 18214120
Ensenyament
Grau d'Infermeria (Campus Terres de l'Ebre) (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
8 Obligatòria Quart AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
VERDOY CUEVAS, SUSANA
Adreça electrònica mariaelena.sola@urv.cat
adoracio.aragones@urv.cat
susana.verdoy@urv.cat
Professors/es
SOLA MIRAVETE, MARIA ELENA
ARAGONES FERRER, ADORACIÓ
VERDOY CUEVAS, SUSANA
Web http://sara.romaguera@urv.cat
Descripció general i informació rellevant En aquesta pràctica clínica, l'alumne tindrà la possibilitat d'aplicar l'aprenentatge en àmbits de gestió tant de recursos humans com materials,com la gestió del propi treball i veure la seva influència en els cuidatges.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Mantenir un compromís ètic seguint els principis deontològics i legals en el context professional.
 A4 Reconèixer els diversos rols, responsabilitats i funcions de la professió.
 A6 Acceptar la responsabilitat del propi aprenentatge i desenvolupament professional.
 A24 Informar, registrar, documentar i derivar cuidats utilitzant les tecnologies adequades.
 A25 Comprendre la funció, activitats i actitud cooperativa que el professional ha de desenvolupar en un equip d'atenció per a la salut.
 A26 Dirigir i coordinar un equip i delegar cures
 A28 Educar, facilitar, supervisar i donar suport als estudiants de cures de salut.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva.
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Reflexiona sobre els principis i valors étics en el tenir cura de la persona i familia
 A4 Identificar les funcions i rols d'infermeria com membre de l'equip de salut, en els diferents àmbits de pràctiques.
Assumeix la responsabilitat de les funcions que li corresponen, de les seves decisions i de les seves accions
Compleix amb els principis de responsabilitat de puntualitat, aspecte net i correctament uniformat, avisa i justifica els imprevistos (retards, faltes...)
 A6 Aprèn a encarar positivament la vida laboral, forjant actituds de desenvolupament personal i professional
 A24 Utilitza amb eficàcia els mitjans de comunicació del centre en la transmissió d'informació
 A25 Participa i s'involucra en les activitats d'equip per a la socialització del coneixement i millora de la pràctica
 A26 Ha adquirit una perspectiva global de la gestió del cuidatge i del paper de cadascú
 A28 Identifica i valora les activitats tutorials
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Adapta els objectius proposats pel professor/a a les seves necessitats d'aprenentatge
 B2 Identifica el que és un problema, presenta diferents opcions de solució i avalua riscos i avantatges
 B3 Identifica necessitats de millora i proposa alternatives
 B4 Es planteja i pren decisions per desenvolupar la capacitat per l’autodisciplina, l’autoavaluació i la confiança en si mateix per treballar de forma independent i per iniciativa pròpia
 B5 Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Eix-1. Desenvolupament personal, relacional,ètic i cultural .Relació intra i interpersonal, valors i creences, assertivitat, estils comunicatius
.Ubicació del servei en el centre
.Què aporta aquest servei al conjunt del centre
.Visualitzar la gestió infermera de la unitat
Eix-2 Desenvolupament d'un coneixement científic i del pensament crític .Actitud crítica i reflexiva davant la pràctica
.Gestió del propi treball i dels recursos
.Presa de decisions i resolució de problemes
Eix-3. Desenvolupament d'un cuidar integrat al èsser humà .Processos concrets d'avaluació
.Introducció de millores

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Pràctiques clíniques
A1
A4
A6
A24
A25
A26
A28
B1
B2
B3
B4
B5
162 0 162
Sessions clíniques
A6
8 8 16
Sessions clíniques
A6
1 17 18
Atenció personalitzada
2 0 2
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries -Explicació de la metodologia de l'assignatura i documentació d'avaluació
-Distribució de serveis
Pràctiques clíniques -Aplicació dels continguts de l'assignatura Gestió i Experiència Organitzativa
Sessions clíniques .Presentació dels continguts del pla de treball, anàlisi, dubtes, suggeriments.Anàlisi dels elements de les pràctiques clíniques
Sessions clíniques Elaboració d'una memòria de les pràctiques que estarà explicada al pla de treball.
Atenció personalitzada A traves del correu electrònic/ moodle, o de manera presencial, se li resoldrà qualsevol dubte.

Atenció personalitzada
Descripció
L'alumne tindrà una tutora en el lloc de pràctiques, també una tutora acadèmica responsable de l'assignatura i el pla de treball amb la que podrà contactar sempre que ho necessite. Ambos tutors seran responsables de la seva avaluació

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques clíniques
A1
A4
A6
A24
A25
A26
A28
B1
B2
B3
B4
B5
Avaluació contínua de les pràctiques 60%
Sessions clíniques
A6
Assistència i participació en l'exposició i discusió dels continguts de la memòria 10%
Sessions clíniques
A6
El.laboració d'uns memòria amb els continguts determinats en el pla de treball 30%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

És requisit aprovar cadascuna de les metodologies per aprovar l'assignatura
És obligatori complir totes les hores de pràctiques, regulades per les directrius europees de l'ensenyament d'infermeria
Sol·licitud de permisos:
1-Els permisos s'han de sol·licitar amb antelació i per escrit a la professora de pràctiques o a la coordinadora de l'assignatura
2-En cas de no poder assistir a pràctiques per una causa imprevista s'ha de comunicar a la unitat de pràctiques i a la professora
3-En cas d'haver d'abandonar el centre de pràctiques s'ha d'avisar a la professora de pràctiques
4-La professora demanarà un justificant per escrit de les absències

La recuperació
serà per als estudiants que no hagin assolit els objectius, tinguin faltes d'assistència o que per motius justificats no les puguin realitzar en el període establert, prèvia valoració dels responsables de l'assignatura. La recuperació es realitzarà en el període establert per la facultat i sempre abans de la qualificació de l'acta de la assignatura.


Fonts d'informació

Bàsica Castanyer, O, La asertividad: expresión de una sana autoestima, Última edició, Desclèe de Brouwer
Covey, S.R., Los siete hàbitos de la gente altamente efectiva, Última edició, Barcelona:Paidós
Covey,S.R., El 8º hábito. De la efectividad a la grandeza, Última edició, Barcelona: Paidós
Marriner-Tomey, A, Guia de gestión y dirección de enfermeria, Última edició , Madrid: Harcourt SA
O`Hanlon, B., Pequeños grandes cambios: diez maneras sencillas de transformar tu vida, Última edició, Barcelona: Paidós
Peters, T, Re-imagina. La excelencia empresarial en una era perturbadora, Última edició, Madrid: Pearson Educación

Complementària Borrel,F, Comunicar bien para dirigir mejor , 1996, Barcelona:Gestión 2000
Berri, LL, Un buen servicio no basta. Más allá de la execelencia, 2004, Barcelona : Deusto

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
GESTIÓ I EXPERIÈNCIA ORGANITZATIVA/18214115
 
Altres comentaris
La base dels continguts teòrics, es troba en l'assignatura Gestió i Experiència organitzativa que es cursa en tercer curs. Es recomana el seu repàs.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent